Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren 50 en 80 cc diverse merken
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
De Aspes Navaho was leverbaar in 1979 als Scrambler met 1,5 pk (40 km) of als wedstrijdmachine zoals de 50 CRC met 12 pk. Zie ook de technische gegevens.
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
In deze test betreft de Aspes als mokick oftewel de 40 km uitvoering met 1,4 pk maar de importeur leverde ook een niet begrensde uitvoering welke dan als motorfietsje werd geleverd....Deze had een 19mm carburateur met groter spruitstuk, andere secundaire tandwielen en een gewijzigde luchtfilterkap wat dan resulteerde in een 7,6 pk. De testers hadden ook met de niet begrensde gereden en spraken over een competente trainingsmachine voor de enthousiaste jeugd .De bromfietsuitvoering kostte toen 2575 D mark en de niet begrensde slecht 95 D mark meer! Let wel, dat was in 1979!!
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
Aspes was duidelijk geen verkoopsucces in Nederland. De Navaho 50 RG zou leverbaar zijn, als bromfiets, maar komt niet voor in de advertenties maar zoals we eerder hebben gezien was waarschijnlijk ook wel een wedstrijduitvoering leverbaar geweest, op speciale aanvraag
.-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
Een Duitse test uit 1978 betreffende de MX 6 ( 6 bak) waarvan de Duitse importeur zegt een 2,5 pk mokick (40 km) én een wedstrijduitvoering met 9,5 pk te gaan leveren, in beide gevallen voor een prijs onder de 2650 D mark. Maar je kunt bijvoorbeeld ook de mokick opvoeren door middel van een andere cilinder/zuiger en een grotere carburateur tegen een bedrag ad 340 D mark. Bij de begrensde versie is er sprake van een Dellorto 14mm en een klein inlaatkanaal. In beide versies is een Densi elektronische ontsteking ingebouwd.
Laatst gewijzigd door retteketet op 30 jan 2023, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
Ook de Belgen hebben proefgereden en gelukkig niét met de 40 km uitvoering maar met de onbegrensde.
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
Alweer een hier in Nederland totaal onbekend Italiaans merk(je) met "natuurlijk" een Minarelli blok. Of het een door de eigenaar zelf omgebouwde crosser is of dat dit machientje zo geleverd werd? Overigens, op een foto van de 50cc crosser is te zien dat deze wel degelijk dezelfde achterbrugconstructie heeft.
Laatst gewijzigd door retteketet op 30 jan 2023, 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
Een Ducati 50 RG prototype, uiteraard met een Minarelli...
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
Ik sla Cimatti, Fantic en óók Hercules even over. Over Cimatti moet ik tijd maken om diep te graven in mijn archief, van Fantic en Hercules heb ik veel maar moet zien wat ik daar van kan plaatsen. Nota bene, laat je niet weerhouden om zelf foto's te plaatsen!
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
Eerder in dit topic plaatste ik foto's van een vroege Puch 50 GS welke afstamt van deze Puch MC 50(60). Dit was in mijn middelbare schooltijd in Enschede voor mij DE brommer. Een medeleerling op de MULO had er een, een zwarte. Ik kon mij er niet aan zat zien en nu nog is het een van mijn vurig gewenste motorfietsjes. Als brommer met z'n 3 bak blokje vind ik 'm net niet genoeg. In standaard motorfietsje heeft ie een 4 tot 4,5 pk.
Er was op speciale aanvraag ook een opvoerkit leverbaar met een 7 pk bij 8000 toeren door rijwind gekoelde cilinder i.p.v. geforceerde koeling én een aangepast blok, namelijk 4 versnellingen in plaats van de 3 in standaarduitvoering.
Er was op speciale aanvraag ook een opvoerkit leverbaar met een 7 pk bij 8000 toeren door rijwind gekoelde cilinder i.p.v. geforceerde koeling én een aangepast blok, namelijk 4 versnellingen in plaats van de 3 in standaarduitvoering.
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
De Puch MC50 met 7 pk bij 8000 toeren opvoerkit. Let wel, de opvoerkit bestond ook uit een speciale uitlaat én een viergang blok in plaats van de standaard 3 bak. Zie verder de tekst en de foto's in dit (Duits) artikel uit 1969
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
Zoals ik al eerder schreef was de Puch MC50 met 7 pk motor alleen op speciale aanvraag leverbaar, óók in Oostenrijk! Men moest een startbewijs voor betrouwbaarheidsritten of motorcross kunnen aantonen. Hoeveel kits of complete motorfietsjes zijn geleverd is niet meer volledig te achterhalen. Waarschijnlijk zijn er nog maar een handvol over. Behalve de 20mm Bing, de expansie uitlaat en de los geleverde vierbak met zwaardere koppeling werd er een groot papieren luchtfilter van de Steyr-Puch 500 auto - met de flens van een Puch scooter - gebruikt. Het grote kettingblad, want 60 tanden, werd op het veel kleinere tandwiel van de MC met geforceerde koeling geschroefd. Overigens, we praten hier over het zogenaamde M-motorblok, kijk dus goed (!) uit als je een Puchje klaar zou willen maken wat vermoedelijk een duur project gaat worden want de speciale onderdelen, vooral de bak met koppeling, zijn heel moeilijk te vinden. Toentertijd was de kit 1,5 zo duur als de standaard MC50!! Overigens werd er voor echt serieus wedstrijdgebruik buiten een verdere tuning toch nog wel eens meer wat gewijzigd hoor, bijvoorbeeld de voorvork want dat was toch wel een zwak punt. De door de fabriek ingezette machines waren (uiteraard) verder ontwikkeld, zie ook de foto's eerder in dit topic.
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
Even een tussendoortje...want de Z is nog niet aan de beurt.
- Richard B
- Berichten: 1636
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
- Locatie: Bussum
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 104 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
komen leuke exemplaren voorbij hier,ik rij zelf onder andere met deze als enduro look opgebouwde zundapp 540
gaat nog een breder achterwiel in komen voor meer grip op de onverharde weg want dat komt nog wel eens voor!
gaat nog een breder achterwiel in komen voor meer grip op de onverharde weg want dat komt nog wel eens voor!
- Caspar
- Berichten: 13637
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
Weliswaar geen Kreidler , maar mooi gemaakt Richard.
Ik zie een 314 blok , dat is ideaal ivm het koppel.
Ik zie een 314 blok , dat is ideaal ivm het koppel.
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Betrouwbaarheidsritten (enduro) motoren
Mijn printer/scanner is defect. In afwachting van een nieuwe nog wat informatie omtrent de AM:
Het Italiaanse AMR (Genua) begon in 1970 met het fabriceren van frames uit chroom-molybdeen-vanadium buizen. Men kocht inbouwmotoren van Sachs en zo ontstonden crossmotoren van 125- tot 350 cc. De productie eindigde in 1983.
Het Italiaanse AMR (Genua) begon in 1970 met het fabriceren van frames uit chroom-molybdeen-vanadium buizen. Men kocht inbouwmotoren van Sachs en zo ontstonden crossmotoren van 125- tot 350 cc. De productie eindigde in 1983.
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
-
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren