Kreidler 1974

Iedereen kan hier z'n Kreidler showen: Leden, gasten en bezoekers.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#376 Bericht door Gps » 29 mei 2023, 18:35

Kleine update.

De ANWB lijkt niet te reageren op mijn vraag waar ik een A1 rijbewijs kan halen. (dat bevestigd mijn vermoeden, en ik zal ik dus voor een A2 of A moeten gaan)

Ontsteking zit weer in elkaar, met weer een nieuwe zwarte draad naar de kroonsteen.
Om de drie kabels in het blok zit nu een stuk krimpkous, wat de drie draden bij elkaar houd.
Ik zag een beschadiging, aan de rood groene licht draad. Daar heb ik dus isolatie tape omheen gedaan, en dat valt dan weer binnen het stuk krimpkous.
Weet nog niet of ik die krimpkous warm ga maken, of het zo laat zitten.

Verder kwam ik er verder achter dat de bougie kabel niet goed vast zat op de spoel, en die heb ik dus aangedraaid.

Ik word het ergens wel goed zat, want hoe lang ben ik nu al bezig? Normaal gesproken zou een Kreidler in elkaar zetten, zelfs als je het rustig aan doet in een paar weken klaar moeten zijn.

Om luchtig te eindigen, misschien neemt me Kreidler wel wraak omdat ik haar zo lang stil heb laten staan. :P

Weet iemand hier misschien wat voor mengsmering olie ik toe kan voegen aan Aspen 2 ?
Aspen lijkt niet te reageren op mijn vraag, misschien moet ik het eens via de telefoon proberen.
Aspen vind 1:50 genoeg maar of dat ook voor een snelle Kreidler geld ?
Ik gooide vroeger toen ik shell tankte (1:50) altijd wat extra mengsmeer olie in de benzine. Het tanks station wat het dichtste bij mijn huis zit heeft geen mengsmeer olie.
Dat word waarschijnlijk online bestellen.

Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 493
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren

Re: Kreidler 1974

#377 Bericht door nvliet » 29 mei 2023, 22:56

Aspen 2 zit toch al olie doorheen, daar hoef je niet extra bij te mengen.
Deze gebruikers waarderen nvliet voor dit bericht:
Gps (30 mei 2023, 02:31)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#378 Bericht door Gps » 30 mei 2023, 02:35

Dat klopt maar ik vind 1:50 wat weinig, voor een gekietelde imi W6. (Aspen is 1:50)

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Kreidler 1974

#379 Bericht door b.bonk » 30 mei 2023, 18:54

Gps schreef: 30 mei 2023, 02:35 Dat klopt maar ik vind 1:50 wat weinig, voor een gekietelde imi W6. (Aspen is 1:50)
meer als genoeg, zou ik zeggen.
Deze gebruikers waarderen b.bonk voor dit bericht (totaal 2):
Gps (30 mei 2023, 18:56) • Enzo-tvdzijden (30 mei 2023, 19:23)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#380 Bericht door Gps » 01 jun 2023, 17:22

Het moment is gekomen, het moment waaraan ik zelf begon te twijfelen of het ooit nog kwam.

De Kreidler doet het weer en goed. Hij start ook weer ouderwets goed, wat er op neer komt dat hij aanslaat als je hem één keer door de compressie duwt. (1,2 mm voorontsteking)
Even een klein illegaal ritje gedaan, waarbij ik tenminste weer eens in zijn drie kwam. Ik had zelf een helm op, maar die is wel iets te klein.

Geen idee nog wat de topsnelheid is, in ze drie zit je wel al snel boven de 60. Ik zag toen echter fietsers aan komen en wil ook met de nog erg nieuwe cilinder, niet helemaal tot het gaatje gaan qua toeren.
Dit was de eerste keer dat de motor eindelijk eens een beetje warm werd.

Wat vooral op valt is een verschil met vroeger, met dank aan Claus.
Met de originele W5 met verhoogde uitlaat en zuiger ingekort aan de inlaat kant, was de Kreidler een typische hoog toerige Kreidler. Pas boven de 6000 toeren werd hij echt wakker.
Nu is dat toch minder, al blijft het natuurlijk een getunde twee takt.

Tandwielen 13/33.
Deze gebruikers waarderen Gps voor dit bericht (totaal 2):
b.bonk (01 jun 2023, 17:26) • nozems (01 jun 2023, 20:20)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1634
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 102 keren

Re: Kreidler 1974

#381 Bericht door Richard B » 02 jun 2023, 23:46

positieve ontwikkelingen dat geeft weer hoop :)
Deze gebruikers waarderen Richard B voor dit bericht:
Gps (03 jun 2023, 01:17)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#382 Bericht door Gps » 03 jun 2023, 17:41

Ik ga het even over mijn rode ontsteking spoel hebben.

Deze kost 3 keer zoveel als een zwarte, maar de eerste indruk van zowel mij als die maat, is dat die spoel misschien echt beter is.
Ik heb niet het idee dat hij er harder mee loopt, wel dat hij nog beter start en beter (regelmatiger) stationair loopt.
Vooral dat regelmatig stationair lopen valt op.

Deze dus:
https://www.jmpbonderdelen.nl/vonkspoel ... sport.html

Over de levensduur heb ik natuurlijk nog geen mening.

Verder ben ik een lijstje aan het maken. Vooral om een financiële inschatting te maken.
Oa een voorvork revisie en misschien betere achter schokbrekers. ( black mamba, hagon)
https://www.blackmambapartsshop.com/a-4 ... escription

Nieuwe krukas dan wel een nieuw big end ? Maar daar wil ik met een expert over gaan praten.
O.a. of ik beter verder ga met het indirecte of direct blok. Big end van dat indirect blok is nog wel goed, maar ik weet alles van die krukas.
Fietsen maker in Amsterdam sloeg daar ooit deuken in met een center punt om het meedraaien van het krukas lager te voorkomen.
Dat heeft op zich goed gewerkt, want daar heb ik de nodige kilometers mee gemaakt met een originele W5.
Dat big end in in die tijd ook vervangen.
De koppeling van dat indirect blok echter, daar moet minimaal een nieuwe bronzen bus in.
Ik ga met die maat ook eens goed naar die directe 4 bak kijken.

Ik heb wel een vraag, is er ergens een lijst met inbouw maten van oa de assen in het blok ?
Zodat ik kan meten met me micrometers of ze versleten zijn of niet ?
Ik heb wel de zeidlelinkse speling gevonden, die je met een meet klok kan controleren en eventueel kan uit-shimmen. :)

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Kreidler 1974

#383 Bericht door Thomas_Kreidler » 08 jun 2023, 13:08

Gps schreef: 29 mei 2023, 18:35 Kleine update.

De ANWB lijkt niet te reageren op mijn vraag waar ik een A1 rijbewijs kan halen. (dat bevestigd mijn vermoeden, en ik zal ik dus voor een A2 of A moeten gaan)

Ontsteking zit weer in elkaar, met weer een nieuwe zwarte draad naar de kroonsteen.
Om de drie kabels in het blok zit nu een stuk krimpkous, wat de drie draden bij elkaar houd.
Ik zag een beschadiging, aan de rood groene licht draad. Daar heb ik dus isolatie tape omheen gedaan, en dat valt dan weer binnen het stuk krimpkous.
Weet nog niet of ik die krimpkous warm ga maken, of het zo laat zitten.

Verder kwam ik er verder achter dat de bougie kabel niet goed vast zat op de spoel, en die heb ik dus aangedraaid.

Ik word het ergens wel goed zat, want hoe lang ben ik nu al bezig? Normaal gesproken zou een Kreidler in elkaar zetten, zelfs als je het rustig aan doet in een paar weken klaar moeten zijn.

Om luchtig te eindigen, misschien neemt me Kreidler wel wraak omdat ik haar zo lang stil heb laten staan. :P

Weet iemand hier misschien wat voor mengsmering olie ik toe kan voegen aan Aspen 2 ?
Aspen lijkt niet te reageren op mijn vraag, misschien moet ik het eens via de telefoon proberen.
Aspen vind 1:50 genoeg maar of dat ook voor een snelle Kreidler geld ?
Ik gooide vroeger toen ik shell tankte (1:50) altijd wat extra mengsmeer olie in de benzine. Het tanks station wat het dichtste bij mijn huis zit heeft geen mengsmeer olie.
Dat word waarschijnlijk online bestellen.
Volgensmij valt een A1 A2 of A rijbewijs bij elke rijschool apart te kiezen, overigens: als je dan toch gaat; waarom pak je niet gewoon A? Of zit daar een groot kostenverschil in.
Over mengen, 1:50 is prima, aspen is een hoogwaardig product. Als je nou scooter olie van de gamma had (welke niet per definitie slecht is, maar om een contrast te schetsen), wordt het mengsel nog welleens wat olierijker gemaakt om de lagere kwaliteit van de olie op te vangen. Maar je kan je natuurlijk afvragen of je uberhaupt aan lagere kwaliteit olie wilt beginnen.
Deze gebruikers waarderen Thomas_Kreidler voor dit bericht:
Gps (08 jun 2023, 15:29)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#384 Bericht door Gps » 08 jun 2023, 17:11

Dank je wel, en precies ik zou zeker op de mengsmeerolie niet bezuinigen.

Mijn idee over dat A1 rijbewijs heeft met het gewicht van de motor te maken. Aan een motorfiets tot een 125 cc hoef ik nauwelijks te wennen, aan een 650 wel.
Qua geld maakt het volgens mij niets uit.

Heb rijlessen zitten volgen van een rijschool uit Dalfsen. Die hebben hebben twee type, ik geloof 650cc twee cilinder. Een geknepen voor A1 en een niet geknepen.

Het verhaal is verder simpel ik moet gewoon voor een A2 of A gaan. Vond zelfs een motorrijschool in Amsterdam, die zegt geen les te geven met lichte motoren, want dat vinden ze te gevaarlijk.

Mijn A1 idee was dus leuk bedacht, maar kan in de prullenbak.

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Kreidler 1974

#385 Bericht door Thomas_Kreidler » 08 jun 2023, 20:23

Gps schreef: 08 jun 2023, 17:11 Dank je wel, en precies ik zou zeker op de mengsmeerolie niet bezuinigen.

Mijn idee over dat A1 rijbewijs heeft met het gewicht van de motor te maken. Aan een motorfiets tot een 125 cc hoef ik nauwelijks te wennen, aan een 650 wel.
Qua geld maakt het volgens mij niets uit.

Heb rijlessen zitten volgen van een rijschool uit Dalfsen. Die hebben hebben twee type, ik geloof 650cc twee cilinder. Een geknepen voor A1 en een niet geknepen.

Het verhaal is verder simpel ik moet gewoon voor een A2 of A gaan. Vond zelfs een motorrijschool in Amsterdam, die zegt geen les te geven met lichte motoren, want dat vinden ze te gevaarlijk.

Mijn A1 idee was dus leuk bedacht, maar kan in de prullenbak.
Rare rijschool, het niet willen geven omtrend veiligheid? Heb die nog nooit gehoord. In ieder geval, a2 zit je al aan een gewicht waar je toch aan moet wennen, linksom rechtsom. Bij a1 zelfs stiekem ook. Persoonlijk zou ik dan gewoon doorpakken naar A; nooitniet geen gezuer meer en je kan alles rijden

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#386 Bericht door Gps » 08 jun 2023, 22:44

Ik vind het ook een raar verhaal, en vraag me ook af wat hun onder lichte motor fietsen verstaan. Toch zal ik het er mee moeten doen.

Tegen de tijd dat het concreet word ga ik wel naar een motor rijschool en luister dan naar hun advies. Dat zal dan wel een proef les worden.

Voordeel wat ik heb, ik hoef niet te leren schakelen. Ik heb al you tube filmpjes zitten kijken, en daar toch al dingen van opgestoken, vooral positie op de weg en hoe men wil dat je een bocht neemt.
Behalve bij rechtdoor op een rotonde is de circuit lijn niet de bedoeling. Dus niet buiten binnen buiten. Je moet de bocht mooi rondmaken en ook uitkomen op de goede plek op de weg.

Motoren waar ik wel eens een klein stukje gereden heb, zijn een cr ? 500 ( off de road model) een kawasaki 250, ik geloof een zxr en een 80cc (twee takt) cross motor.
Alleen die 80 cc crossmotor maakte indruk. Die kawa viel me echt zwaar tegen.

Grote vraag voor mij is hoeveel slechte dingen ik mezelf aangeleerd met het jaren Kreidler rijden. Verder zie ik een uitdaging in het stapvoets bochten nemen.
Dat moet vaak in zijn 2 :shock: met slepende voetrem en soms ook slippende koppeling. Ik begrijp waarom, maar dat ik toch echt iets nieuws voor mij.

Wat dan wel weer leuk was, dat een leerling hem niet in zijn één kreeg voor een stoplicht. Deze wist dus niet dat je dan de motor een stukje vooruit moet duwen.
De rijschool gaf me ook gelijk en voegde toe of met de koppeling spelen. (commentaar onder de youtube video)

Zo zie je maar dat je toch dingen leert van Kreidler rijden, en de moto 73 lezen.
Dit probleem kan ontstaat als de weg iets omhoog loopt, en ook door de positie van je been, waarbij je de motor onbewust iets achteruit duwt.
Deze gebruikers waarderen Gps voor dit bericht:
heimat (09 jun 2023, 15:20)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#387 Bericht door Gps » 08 jun 2023, 23:58

Kleine update.
Vandaag bezig geweest met de voorrem, het centreer mechanisme beter gangbaar gemaakt. (Voorrem klapperde een beetje)

Weer een discussie met me maat over de voor steekas gevoerd. Hij wil maar steeds eerst de moer helemaal aandraaien, waardoor het gat in de steekas dan in de vorkpoot komt te zitten.

Dan kan de Amsterdammer in mij ze bek weer niet houden en dan roep ik, jij vind dat het beter weet als Kreidler en het hele Kreidler forum.
De meeste hier zullen het niet meer weten, maar Enzo had zelfs een foto gemaakt, van hoe het wel hoort te zitten.

Toch gaat de communicatie tussen ons steeds beter. Die maat is best een goede monteur, maar waar het mis gaat is dat hij vind dat de Kreidler zich maar aan moet passen aan zijn werkwijze.
Het enige wat ik daar op zeg is, over my dead body. Steekas dus zelf vast gezet en maat controleerde daarna of de voorvork niet schrankte.

Daarna bij John Bos een nieuwe benzine kraan besteld en een slotje voor het gereedschapsvakje met het bevestigingsmateriaal, ook voor het gereedschap vakje onder het zadel. Hij bleek alleen geen M5 borgmoeren op voorraad te hebben, maar die bleek ik zelf al te hebben.

Ik had al een nieuwe benzine kraan gekocht, maar leerde toen hier dat ik eigenlijk een benzine kraan voor een flory besteld had.
Ik ga de tank ontroesten, en kan met dat flory kraantje mooi de tank afsluiten. Daarna kijk ik wel of ik dat flory kraantje dan nog schoon krijg of niet.
Ben bang dat het kunststof filter niet tegen warm/heet water kan, maar daar ga ik achter komen.

Ik heb hier een tank cure set op de ontroester na, maar daar heb ik citroenzuur poeder voor.
Zit een fles tank reiniger bij die je voor het ontroesten moet gebruiken.

Meest lastige word nog de tank cure er in doen, omdat je dan de tank een 20 minuten moet draaien. Dat ga ik boven me aanrecht doen, met een handdoek op het aanrecht.
Als er hier iemand een beter idee heeft om de tank af te sluiten (bij de benzine kraan), het is nog niet te laat, maar ik offer er op zich graag dat flory kraantje voor op.

Na de tank cure moet je de tank een 9 dagen laten uitharden, voor je er weer benzine in doet.
Had hier al een topic gevonden waar Enzo zei dat je de tank sneller kan drogen met spiritus, na het omspoelen met water. Spiritus heb ik en ook een fohn.
Ik zag al op een motor forum mensen klagen dat de tank weer ging roesten na het omspoelen met water.
Na het ontroesten moet er dus zo snel als mogelijk de epoxy er in, maar de tank moet wel droog zijn.

Dit word de tweede keer dat ik citroen poeder ga gebruiken, me maat vond die epoxy niet nodig.
Er moest gewoon benzine in de tank, en dat pakte dus niet goed uit. Ik verwacht wel dat er dus niet veel roest in de tank zit.

Wat die sleutel maat dan wel weer goed gedaan heeft, is dat hij een houten steun gemaakt heeft om de tank op te zetten, voor het ontroesten.
Op die steun staat de tank vrijwel horizontaal, en ik moet de tank dus goed kunnen vullen met citroenzuur. :)

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5510
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Kreidler 1974

#388 Bericht door kreidler844 » 09 jun 2023, 08:27

Beter luisteren naar je maat!

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#389 Bericht door Gps » 09 jun 2023, 15:37

Dank je wel, maar dan is er iets wat ik niet snap. Als hij die steekas vast zet, zit het gat in de steekas een paar mm in de vorkpoot.

Moet die moer soms eerst redelijk vast, dan die m7 dan natrekken ?

Of is er dus iets anders mis? Wat ik weet is dat ik links en rechts een vorkpoot heb die eigenlijk niet bij elkaar horen.
Dat is ooit gekomen, omdat het klemgedeelte afbrak, en ik niet meer zo een vorkpoot kon kopen.
Ik stond toen voor de keus, stoppen met rijden of een ouder type vorkpoot monteren, want die had de winkel nog wel.

Deze winkel belde ook voor mij naar andere winkels, maar niemand in Amsterdam had meer de vorkpoot die ik eigenlijk wilde.
Kreidler was toen ook al failliet.

Enige nadeel van die toen nog nieuwe vorkpoot, was wel dat ik een klein probleem kreeg met de spatbord beugel.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1974

#390 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 jun 2023, 17:30

Gps schreef: 09 jun 2023, 15:37 Dank je wel, maar dan is er iets wat ik niet snap. Als hij die steekas vast zet, zit het gat in de steekas een paar mm in de vorkpoot.

Moet die moer soms eerst redelijk vast, dan die m7 dan natrekken ?

Of is er dus iets anders mis? Wat ik weet is dat ik links en rechts een vorkpoot heb die eigenlijk niet bij elkaar horen.
Dat is ooit gekomen, omdat het klemgedeelte afbrak, en ik niet meer zo een vorkpoot kon kopen.
Ik stond toen voor de keus, stoppen met rijden of een ouder type vorkpoot monteren, want die had de winkel nog wel.

Deze winkel belde ook voor mij naar andere winkels, maar niemand in Amsterdam had meer de vorkpoot die ik eigenlijk wilde.
Kreidler was toen ook al failliet.

Enige nadeel van die toen nog nieuwe vorkpoot, was wel dat ik een klein probleem kreeg met de spatbord beugel.
Zijn veel steekassen niet de juiste lengte
Na faillissement lag de onderdelen voorraad bij Agu in Alkmaar

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Gps (09 jun 2023, 18:44)
Waardering: 9.09%

PTR
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jul 2022, 16:10
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Kreidler 1974

#391 Bericht door PTR » 09 jun 2023, 19:19

Guus zijn maat (Ik denk wel dat ik voor hem kan praten :lol: ) denkt niet dat ik (sorry, hij) het beter weet dan Kreidler: Ook bij de bevestiging van het voorwiel van de Kreidler denk ik dat het voorwiel tegen de rechterkant (waar de remtrommel zit) tegen die kat vastgedraaid moet worden. Vervolgens klem je de vorklinkerpoot (waar de snelheidsmeter aandrijving zit) zodanig dat beide vorkpoten evenwijdig staan en dus niet schranken (soepel kunnen veren).

Op het moment dat ik dan zie dat het gat in de steekas in het klemgedeelte verdwijnt, zie ik ook wel dat er iets niet helemaal goed is.Alleen vind ik het dan belangrijker dat het voorwiel goed vast zit en de poten evenwijdig staan dus soepel bewegen dan dat ik het vind dat het tegenhoud gat in de steekas goed bereikbaar is.

Momenteel hebben we het (of GPS) voor elkaar dat de poten soepel bewegen en dat het gat in de steekas goed bereikbaar is. Ideale compromis dus :clap

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#392 Bericht door Gps » 09 jun 2023, 19:38

Boodschappen doen kan soms helpen, ik ben over de teleurstelling heen, en heb me gedachten weer op een rijtje.

Ik heb hier twee Leleu voorwielen, eentje met een 130? trommel en eentje met een 160 trommel.

Stap één word meten hoe diep de wiellagers zitten bij beide wielen. (die maat had de wiellagers vervangen, en heeft daarbij de meennemer van de kilometer teller weg gemaakt)
Dit onderdeel zit nog wel in dat andere wiel, dus ik kan goed meten en vergelijken, ondanks dat als ik het goed heb, die ring de oorzaak niet kan zijn.

Ik had al een nieuwe ring besteld, maar zucht, die paste niet. Dat is één van de redenen waarom ik nu vrijwel alles bij John Bos Bestel.

Dat wiel met de kleinere trommel moet zeker goed zijn, en dan ook gelijk maar controleren of de afstand bus er wel in zit bij die grote remtrommel.

Er zit nu een nieuwe steekas in, maar ik moet nog een originele hebben, dus ook dat kan ik meten/vergelijken.

Als ik niks kan vinden, dan moet het probleem in dat ouder model vorkpoot zitten, of de vorkbenen zijn niet echt recht meer.

Zo wel die maat als ik zijn technisch tekenaar, misschien moeten we in dienst treden bij een Kreidler winkel. :P
Dan maken wij wel goede tekeningen van de originele onderdelen. Ik heb nou al een paar keer imi onderdelen in me hand gehad, waarbij ik denk is dit door een blinde gemeten? :(
Maar de meeste zullen wel dozen schuivers zijn, die zelf niets maken.
Deze gebruikers waarderen Gps voor dit bericht:
heimat (10 jun 2023, 13:37)
Waardering: 9.09%

PTR
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jul 2022, 16:10
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Kreidler 1974

#393 Bericht door PTR » 09 jun 2023, 19:46

Bewijs van behoud van ellende is de steekas die ik ontworpen heb en laten draaien:
Theoretische betere maten dan de Kreidler, alleen kregen we hem niet in de lagers: de lichts schuifpassing die ik gekozen had, leek wel een perspassin!!!
Deze gebruikers waarderen PTR voor dit bericht:
Gps (09 jun 2023, 20:02)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#394 Bericht door Gps » 09 jun 2023, 19:59

PTR schreef: 09 jun 2023, 19:19 Guus zijn maat (Ik denk wel dat ik voor hem kan praten :lol: ) denkt niet dat ik (sorry, hij) het beter weet dan Kreidler: Ook bij de bevestiging van het voorwiel van de Kreidler denk ik dat het voorwiel tegen de rechterkant (waar de remtrommel zit) tegen die kat vastgedraaid moet worden. Vervolgens klem je de vorklinkerpoot (waar de snelheidsmeter aandrijving zit) zodanig dat beide vorkpoten evenwijdig staan en dus niet schranken (soepel kunnen veren).

Op het moment dat ik dan zie dat het gat in de steekas in het klemgedeelte verdwijnt, zie ik ook wel dat er iets niet helemaal goed is.Alleen vind ik het dan belangrijker dat het voorwiel goed vast zit en de poten evenwijdig staan dus soepel bewegen dan dat ik het vind dat het tegenhoud gat in de steekas goed bereikbaar is.

Momenteel hebben we het (of GPS) voor elkaar dat de poten soepel bewegen en dat het gat in de steekas goed bereikbaar is. Ideale compromis dus :clap
Lol, hoi Peter

Ik zie dat je weer in kan loggen.

Dit gaat me in ieder geval veel typ werk schelen.

Voor wie het nog niet door had, dit is dus die vriend / sleutel maat.
Ooit kwamen wij met elkaar in gesprek bij Fokker, en zijn sindsdien nog steeds niet uit gepraat over vooral twee takten
Als er iemand vragen heeft over de race kids, dit is je kans.

https://www.race-kids.nl/

De meneer in het blauwe hesje in het into filmpje.

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Kreidler 1974

#395 Bericht door hermanngas » 09 jun 2023, 22:55

Gps schreef: 08 jun 2023, 23:58
Ik had al een nieuwe benzine kraan gekocht, maar leerde toen hier dat ik eigenlijk een benzine kraan voor een flory besteld had.
Ik ga de tank ontroesten, en kan met dat flory kraantje mooi de tank afsluiten. Daarna kijk ik wel of ik dat flory kraantje dan nog schoon krijg of niet.
Als er hier iemand een beter idee heeft om de tank af te sluiten (bij de benzine kraan), het is nog niet te laat, maar ik offer er op zich graag dat flory kraantje voor op.
Of het beter is weet ik niet,maar de wartel van een 12mm knelfitting past.
Dubbeltje (of ander plaatje) met een fiber ring erin en hij is potdicht
Deze gebruikers waarderen hermanngas voor dit bericht (totaal 2):
Caspar (09 jun 2023, 22:56) • Gps (10 jun 2023, 00:00)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#396 Bericht door Gps » 11 jun 2023, 18:17

Het is eigenlijk te warm, als ik de tank maar even aanraak breekt het zweet me al uit. :lol:

Ik ben begonnen met de blauwe fles, inhoud in de tank gieten en schudden, en ook de tank omdraaien zodat hij op zijn dop staat.

Ik denk dat de ontluchting van de tank niet werkt, maar dat is nu een voordeel. Ook als de tank op de dop staat lekt hij niet. Het idee dat de ontluchting niet werkt had ik overigens al.
Bij het aftappen van de benzine moest de tank dop er echt af, om de tank leeg te krijgen.

Na een paar uur, waarbij ik af en toe weer even schudde en de tank ook omdraaide, de tank afgetapt.

De blauwe vloeistof was niet blauw meer maar bruin. Daarna de tank even omgespoeld met wat schoon water, en toen warm water met citroenpoeder in de tank gedaan.

Ik weet nog steeds niet hoeveel citroen poeder je in het water moet doen, maar ik had een aardig grote zak gekocht bij de kruidenbarron. Een kilo.

Straks weer even de tank legen en goed omspoelen, en dan weer vullen met warm water en citroen poeder.

Dan wil ik de tank een nachtje zo laten staan, en dan morgen kijken of hij roest vrij is, of dat ik het proces nog een keer moet doen.

Verwerkings-temperatuur van de coating is minimaal 20 graden, dus dat zit wel goed met het huidige weer. (29 C)

Ook de vorige keer goede ervaring met citroen poeder wat eigenlijk bedoelt is om eten mee te bereiden. Vraag mij niet welk eten, maar dat is verder niet relevant.
Het is belachelijk hoeveel geld je kan besparen met dat poeder als je even goed zoekt, en het is veel goedkoper als de officiële ontroest middelen.

Zo was ik bij een luxe winkel, en die hadden alleen maar kleine potjes en dan voor een prijs. :shock:
Daarna probeerde ik het bij een grote toko, en die hebben zakjes van een euro.

Nu heb ik deze:
https://www.dekruidenbaron.nl/citroenzuur.html
Een zak van een kilo dus, en dat is ruim voldoende voor één tank. Ik denk dat je er zeker wel twee tanken mee kan doen.

Ik ben ook redelijk voorzichtig, liever een keer extra doen als bijvoorbeeld die hele zak er in mikken, waarbij je dan weer de kans loopt dat het poeder niet goed oplost.

Meest lastige komt nog, de tank moet goed droog zijn voor je de coating er in doet, maar ik heb spiritus klaar staan.
Omdat je tank na moet spoelen met water is er een kans dat hij weer gaat roesten, maar daarom ook de spiritus om de tank zo snel mogelijk te drogen.

Hoewel ik nog niet echt veel ervaring heb met ontroesten, dit is mijn tweede keer, raad ik het af om het water gewoon te laten verdampen. Gebruik aceton of spiritus, (en schudden) om de tank sneller te drogen. :)
Je wilt eigenlijk zo snel als mogelijk de coating er in doen, maar je wilt ook geen water opsluiten onder de coating.

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#397 Bericht door Gps » 12 jun 2023, 18:14

Tank was schoon en roest vrij, maar na het omspoelen met spiritus begon hij gelijk weer te roesten. :(

Toen heb ik de tank omgespoeld met azijn, en de roest is weer weg. De vraag is nu voor hoelang. Tank staat nu te drogen en ik ga maar even afwachten.
Kijken of het beter gaat zonder omspoelen met spiritus...

Met het huidige weer zou de tank redelijk snel moeten drogen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1974

#398 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 jun 2023, 18:25

Gps schreef: 12 jun 2023, 18:14 Tank was schoon en roest vrij, maar na het omspoelen met spiritus begon hij gelijk weer te roesten. :(

Toen heb ik de tank omgespoeld met azijn, en de roest is weer weg. De vraag is nu voor hoelang. Tank staat nu te drogen en ik ga maar even afwachten.
Kijken of het beter gaat zonder omspoelen met spiritus...

Met het huidige weer zou de tank redelijk snel moeten drogen.
Aceton dan
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Gps (12 jun 2023, 18:29)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#399 Bericht door Gps » 12 jun 2023, 18:35

Ergens snap ik het niet, ik heb staal nog nooit zo snel zien roesten, het begint nu al weer.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1974

#400 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 jun 2023, 18:43

Gps schreef: 12 jun 2023, 18:35 Ergens snap ik het niet, ik heb staal nog nooit zo snel zien roesten, het begint nu al weer.
even na zuur en water wat soda (opgelost) er in en dan weer water spoelen en daarna aceton.
Je neutraliseert het zuur


Enzo

Plaats reactie