1978, Grand Prix Racer 1978 leverbaar!
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Ik even gekeken naar de bijgeleverde tandwielen om te checken welke topsnelheden haalbaar geweest moeten zijn op de GP circuits.
Er waren 2 bakken mogelijk, de standaard was de bak uit het R77 blok.
De 2e lijkt zeer sterk op de Schafleitner met iets kortere lage versnellingen.
De uitkomst voor beide is ca 200 km/h voor op de snelle banen.
En v.w.b. de smering 1:20 werd ook door van Veen en door ons eind jaren 60 gesmeerd. Castrol R20 nu niet meer leverbaar, maar ik heb het nog steeds. R30 is wel leverbaar.
Wij hebben de laatste jaren ook proeven met moderne oliesoorten gedaan met lagere mengverhoudingen, maar leverde ondanks alle theorie niets op. Nu smeer ik voor race en sprint 1:25 met R20.
De hoge smering is in de eerste plaats nodig voor het bigend, dus niet voor de cilinder, precies wat TonK ook al schreef.
Groeten,
Luc
Er waren 2 bakken mogelijk, de standaard was de bak uit het R77 blok.
De 2e lijkt zeer sterk op de Schafleitner met iets kortere lage versnellingen.
De uitkomst voor beide is ca 200 km/h voor op de snelle banen.
En v.w.b. de smering 1:20 werd ook door van Veen en door ons eind jaren 60 gesmeerd. Castrol R20 nu niet meer leverbaar, maar ik heb het nog steeds. R30 is wel leverbaar.
Wij hebben de laatste jaren ook proeven met moderne oliesoorten gedaan met lagere mengverhoudingen, maar leverde ondanks alle theorie niets op. Nu smeer ik voor race en sprint 1:25 met R20.
De hoge smering is in de eerste plaats nodig voor het bigend, dus niet voor de cilinder, precies wat TonK ook al schreef.
Groeten,
Luc
- Bijlagen
-
- GP6bak.JPG (24.17 KiB) 7577 keer bekeken
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
In 1979 reed ik de GP Francorchamps op het toen nieuwe circuit met 15 x 35 op zo'n VV blok, bergaf ruim over 16K rpm.
Het wegdek lag er nog maar net op, was me toch een portie glibberen en glijden, in de training gelijk de eerste bocht al helemaal dwars.
De bandjes van de TT lagen er nog op, zo rauw als een bloemkool, na de eerste training leken ze wel gepolijst. Je maakt wat mee als coureurtje.
Het wegdek lag er nog maar net op, was me toch een portie glibberen en glijden, in de training gelijk de eerste bocht al helemaal dwars.
De bandjes van de TT lagen er nog op, zo rauw als een bloemkool, na de eerste training leken ze wel gepolijst. Je maakt wat mee als coureurtje.
- Ries
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 6830
- Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
heb eens een circuitdag gehad met regen, met de yamaha, de bandjes glimden na die circuitdag op assen ook! hoe kan dat? door vers asfalt dan?TonK schreef:In 1979 reed ik de GP Francorchamps op het toen nieuwe circuit met 15 x 35 op zo'n VV blok, bergaf ruim over 16K rpm.
Het wegdek lag er nog maar net op, was me toch een portie glibberen en glijden, in de training gelijk de eerste bocht al helemaal dwars.
De bandjes van de TT lagen er nog op, zo rauw als een bloemkool, na de eerste training leken ze wel gepolijst. Je maakt wat mee als coureurtje.
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Nee nooit een bak of tandwiel kapot.pax00l schreef:He LUC heb jij wel eens mee gemaakt dat die tandwielen scheurde BVB
van 2e of 3e versnelling :?:
Alleen 2 jaar gelden een aandrijftand wiel de platte kantjes eruit gedraaid op de sprinter, maar dat bedoelde je niet.
TonK 15x35 16.2k = 187 km/h
Ik zou toch maar niet afstappen ook al komt Jan met 200+ voorbij.
Groeten,
Luc
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
In België wel toen, eerste training ook nog een natte baan erbij, er dreef een oliefilm op uit dat nieuwe asfalt, hele toestanden met rijdersstaking enz., ze zijn hele nachten met tig bezemwages etc. bezig geweest om het een beetje berijdbaar te krijgen.Ries schreef:heb eens een circuitdag gehad met regen, met de yamaha, de bandjes glimden na die circuitdag op assen ook! hoe kan dat? door vers asfalt dan?TonK schreef:In 1979 reed ik de GP Francorchamps op het toen nieuwe circuit met 15 x 35 op zo'n VV blok, bergaf ruim over 16K rpm.
Het wegdek lag er nog maar net op, was me toch een portie glibberen en glijden, in de training gelijk de eerste bocht al helemaal dwars.
De bandjes van de TT lagen er nog op, zo rauw als een bloemkool, na de eerste training leken ze wel gepolijst. Je maakt wat mee als coureurtje.
De race was droog maar nog steeds gepolijste banden, er was gewoon te weinig grip om de banden echt te laten werken.
Op Assen nooit gehad zoiets, ook bij natte baan uitzonderlijk veel grip, bij een droge baan hingen de vodden rubber er aan de zijkanten aan.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Praat me niet over circuits waar veel met auto's gereden werd, neem b.v. Zandvoort, daar mocht je bij natte baan wel zijwieltjes monteren om overeind te blijven.
In 1976 hadden we een kampioenswedstrijd daar met natte baan, ik op kop weg, de tweede bocht zo plat als een dubbeltje terwijl het nog helemaal niet zo snel ging.
In 1976 hadden we een kampioenswedstrijd daar met natte baan, ik op kop weg, de tweede bocht zo plat als een dubbeltje terwijl het nog helemaal niet zo snel ging.
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Nou ik ben vanmiddag bij M. V D JAGT in barendrecht geweest,nou moet ik zeggen dat hij goed aan de weg timmert ,wat race spullen betreft,het was niet duur en alles is met het handje gemaakt ,ik kwam voor een paar tandwielen van de versnellingsbak.
Ja LUC ik had er ook nog nooit van gehoord,wel van de tanden er af enzo, maar hier kwam er een met het spul in zijn hand, de 2e en 3e gescheurd
Ja LUC ik had er ook nog nooit van gehoord,wel van de tanden er af enzo, maar hier kwam er een met het spul in zijn hand, de 2e en 3e gescheurd
- RicM
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Klinkt bekend, van de zomer nog een circuitdag daar gedaan met m'n RS250...TonK schreef:Praat me niet over circuits waar veel met auto's gereden werd, neem b.v. Zandvoort, daar mocht je bij natte baan wel zijwieltjes monteren om overeind te blijven.
In 1976 hadden we een kampioenswedstrijd daar met natte baan, ik op kop weg, de tweede bocht zo plat als een dubbeltje terwijl het nog helemaal niet zo snel ging.
Hele dag regen, ik heb het 6 ronden volgehouden, en heb 4 keer m'n voet op het asfalt moeten zetten om overeind te blijven bij het remmen...
Nare ervaringen noemen ze dat, echt spiegelglad....
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: 1978, Grand Prix Racer 1978 leverbaar!
Zo ging het naar Engeland
Eind jaren zeventig 2500 pond voor complete fiets. Complete motor en uitlaat enz 1500 pond.
Eind jaren zeventig 2500 pond voor complete fiets. Complete motor en uitlaat enz 1500 pond.
- Bijlagen
-
- 1901AA13-446C-40E6-B115-76AD36B138F3.jpeg (120.35 KiB) 993 keer bekeken
-
- BA70F0DD-27A7-4604-937F-22CF28857CBD.jpeg (154.27 KiB) 993 keer bekeken
-
- 5F411019-70A8-44C1-B29D-BEABE379ADEF.jpeg (113.74 KiB) 993 keer bekeken