RMC Mokick 1978
- vlatro
- Berichten: 2580
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
- Locatie: Balen, België
- Gegeven waarderingen: 392 keren
- Ontvangen waarderingen: 153 keren
- Contacteer:
Re: RMC Mokick 1978
Enkel hopen dat de krukas goed is, want daar zitten de vulringen tussen de wangen en de binnenring.
Oliekeerringen heb ik er al uit gegooid, nieuwe liggen klaar. Kost niets, dus die vervang ik sowieso bij een gelegenheid als deze.
Maar ik herinner me wel dat ik het toen wel zorgvuldig heb aangepakt hoor.
En weet ook nog dat ik een heleboel shims had klaar liggen en bijna niets nodig had
Oliekeerringen heb ik er al uit gegooid, nieuwe liggen klaar. Kost niets, dus die vervang ik sowieso bij een gelegenheid als deze.
Maar ik herinner me wel dat ik het toen wel zorgvuldig heb aangepakt hoor.
En weet ook nog dat ik een heleboel shims had klaar liggen en bijna niets nodig had
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: RMC Mokick 1978
Toch heb je foutjes gemaakt anders hoeft het nu niet uit elkaar. Al doende leert men.vlatro schreef: ↑16 jan 2022, 18:20 Enkel hopen dat de krukas goed is, want daar zitten de vulringen tussen de wangen en de binnenring.
Oliekeerringen heb ik er al uit gegooid, nieuwe liggen klaar. Kost niets, dus die vervang ik sowieso bij een gelegenheid als deze.
Maar ik herinner me wel dat ik het toen wel zorgvuldig heb aangepakt hoor.
En weet ook nog dat ik een heleboel shims had klaar liggen en bijna niets nodig had
Een goede leermeester is makkelijker
Enzo
- vlatro
- Berichten: 2580
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
- Locatie: Balen, België
- Gegeven waarderingen: 392 keren
- Ontvangen waarderingen: 153 keren
- Contacteer:
Re: RMC Mokick 1978
Dat is het risico van alles op jezelf willen doen. Maar daar leer je wel het meeste van!
Ik heb voor mijn restauratie meer uren achter de computer door gebracht dan in de schuur. Veel info verzamelen, veel lezen.
Ondanks alle expertise op het forum blijft het vaak moeilijk om de theorie in praktijk om te zetten.
Dus zoals je zegt, een leermeester die het 1x kan voordoen als je er bij staat is veel beter.
Ik heb voor mijn restauratie meer uren achter de computer door gebracht dan in de schuur. Veel info verzamelen, veel lezen.
Ondanks alle expertise op het forum blijft het vaak moeilijk om de theorie in praktijk om te zetten.
Dus zoals je zegt, een leermeester die het 1x kan voordoen als je er bij staat is veel beter.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: RMC Mokick 1978
En dat terwijl je zo vaak leest het is zo gemakkelijk een kreidler blokje reviseren.vlatro schreef: ↑16 jan 2022, 18:27 Dat is het risico van alles op jezelf willen doen. Maar daar leer je wel het meeste van!
Ik heb voor mijn restauratie meer uren achter de computer door gebracht dan in de schuur. Veel info verzamelen, veel lezen.
Ondanks alle expertise op het forum blijft het vaak moeilijk om de theorie in praktijk om te zetten.
Dus zoals je zegt, een leermeester die het 1x kan voordoen als je er bij staat is veel beter.
Vergeet dat maar. Wij zijn 9 van de 10 keer andermans pruts en verkloot werk aan het opknappen. In plaats van een normale slijtage reviseren.
Enzo
- vlatro
- Berichten: 2580
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
- Locatie: Balen, België
- Gegeven waarderingen: 392 keren
- Ontvangen waarderingen: 153 keren
- Contacteer:
Re: RMC Mokick 1978
En toch heb ik er geen spijt van. Destijds was het kostenplaatje ook wel een drijfveer... maar ik wil alles zelf in mijn handen houden en begrijpen hoe alles in elkaar zit.
Tja.. we zien wel. We geven niet op!
En als het deze keer mislukt zal ik toch eens een tripje richting noorden moeten plannen.
Laten we het volgende afspreken: ik laat de vloeibare pakking achterwege. Als het lukt heb je zwart op wit je gelijk, lukt het niet dan laat ik mijn blokje door jou onder handen nemen en geef je me een korting
Tja.. we zien wel. We geven niet op!
En als het deze keer mislukt zal ik toch eens een tripje richting noorden moeten plannen.
Laten we het volgende afspreken: ik laat de vloeibare pakking achterwege. Als het lukt heb je zwart op wit je gelijk, lukt het niet dan laat ik mijn blokje door jou onder handen nemen en geef je me een korting
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: RMC Mokick 1978
Korting ?? Wij vragen nooit geld voor revisie werk.
Dit bedoel ik. Was een blok met nieuwe 4-bak carters van Homoet. Vraag niet hoe dit gebeurd.
Zat beschadiging op de rand. Daarna met Araldite gerepareerd.
Enzo
- Bijlagen
-
- 6AA20D88-5E08-4590-ADBA-7621CE9E5191.jpeg (127.82 KiB) 503 keer bekeken
-
- B01C3B32-49C7-4807-942E-18157A9030EE.jpeg (93.25 KiB) 503 keer bekeken
-
- 73DBDDB8-57EE-4C3D-B8C5-6B19702B2502.jpeg (119.24 KiB) 503 keer bekeken
- Flocke
- Berichten: 3054
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 799 keren
Re: RMC Mokick 1978
Dafür habe ich einen Couchtisch mit einer 2cm dicken Glasplatte ...
Da klebst Du feines Schmirgelpapier auf und damit kann man dann Flächen planen.
Gruß
Carsten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: RMC Mokick 1978
Lapping folie gebruik ik. Vooral Bing 20 mm vlotterbakjrs zijn niet vlak.
Enzo
Enzo
- Bijlagen
-
- 1060EAD9-055E-449D-8171-EE0E1F0CBC44.jpeg (138.41 KiB) 482 keer bekeken
- vlatro
- Berichten: 2580
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
- Locatie: Balen, België
- Gegeven waarderingen: 392 keren
- Ontvangen waarderingen: 153 keren
- Contacteer:
Re: RMC Mokick 1978
Nog nooit van gehoord. Soort schuurpapier?Enzo-tvdzijden schreef:Lapping folie gebruik ik. Vooral Bing 20 mm vlotterbakjrs zijn niet vlak.
Enzo
- Flocke
- Berichten: 3054
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 799 keren
Re: RMC Mokick 1978
Guter Tipp, muß ich mir auch mal besorgen und ausprobieren.Enzo-tvdzijden schreef: ↑16 jan 2022, 21:04 Lapping folie gebruik ik. Vooral Bing 20 mm vlotterbakjrs zijn niet vlak.
Enzo
Gruß
Carsten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: RMC Mokick 1978
3M heeft het ook.
ja 1 micron bijvoorbeeld. je voelt bijna geen ruwheid maar polijst gigantisch
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- Zolenheuvel
- Berichten: 2285
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 264 keren
Re: RMC Mokick 1978
Misschien iets ter overweging:
Voor het vlak en recht houden mijn rechthoekige slijpstenen t.b.v schaatsenslijpen, gebruik ik een glasplaat met slijpgrit.
Dit zou m.i. ook uitstekend te gebruiken voor het vlakken van carters e.a.
Voorwaarde is wel dat het grit al een paar keer gebruikt is, waardoor het minder grof is en zich vermengd heeft met slijpsel van de steen.
In het verleden gebruikte ik hiervoor gezeefd volièrezand, dit fijn genoeg en een uitstekend alternatief.
Groet Kees
Voor het vlak en recht houden mijn rechthoekige slijpstenen t.b.v schaatsenslijpen, gebruik ik een glasplaat met slijpgrit.
Dit zou m.i. ook uitstekend te gebruiken voor het vlakken van carters e.a.
Voorwaarde is wel dat het grit al een paar keer gebruikt is, waardoor het minder grof is en zich vermengd heeft met slijpsel van de steen.
In het verleden gebruikte ik hiervoor gezeefd volièrezand, dit fijn genoeg en een uitstekend alternatief.
Groet Kees
- Flocke
- Berichten: 3054
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 799 keren
Re: RMC Mokick 1978
Deswegen sagte ich ja auch, dass ich eine 20mm dicke Glasplatte benutze, auf die sich nasses Nassschleifpapier verschiedener Körnungen festsaugt (Adhäsion) ...Zolenheuvel schreef: ↑16 jan 2022, 21:34 Voor het vlak en recht houden mijn rechthoekige slijpstenen t.b.v schaatsenslijpen, gebruik ik een glasplaat met slijpgrit.
Groet Kees
Damit habe ich Dichtflächen immer sauber hinbekommen.
Gruß
Carsten
- vlatro
- Berichten: 2580
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
- Locatie: Balen, België
- Gegeven waarderingen: 392 keren
- Ontvangen waarderingen: 153 keren
- Contacteer:
Re: RMC Mokick 1978
Zoals beloofd, foto reportage van het uitbouwen en demonteren van het blok.
Voor het aflaten van de olie liet ik de Kreidler eerst even warm draaien.
De kappen waren er af, en het viel me meteen op dat er vuile olie zichtbaar was bij de koppelingsas en bij de schakelas.
Ik ben niet helemaal zeker of het olie is uit het carter, dan wel vet van de ketting. Er zijn namelijk ook spatten zichtbaar op het ontstekingsdeksel.
Op volgende foto's is duidelijk te zien dat er op meerdere plaatsen olie lekt
Wat nattigheid bovenop het koppelingsdeksel. Wellicht is dit benzine uit de carburateur/luchtfilter. Niet abnormaal bij een 18mm BING denk ik dan?
Tot de vaststelling gekomen dat de standaard al wat verder doorgezakt is
Van de imi onderbouw ben ik niet erg tevreden. Niet alleen raakt hij het koppelingsdeksel, maar de steppen staan ook niet recht. (Links hoger dan rechts)
Voor het aflaten van de olie liet ik de Kreidler eerst even warm draaien.
De kappen waren er af, en het viel me meteen op dat er vuile olie zichtbaar was bij de koppelingsas en bij de schakelas.
Ik ben niet helemaal zeker of het olie is uit het carter, dan wel vet van de ketting. Er zijn namelijk ook spatten zichtbaar op het ontstekingsdeksel.
Op volgende foto's is duidelijk te zien dat er op meerdere plaatsen olie lekt
Wat nattigheid bovenop het koppelingsdeksel. Wellicht is dit benzine uit de carburateur/luchtfilter. Niet abnormaal bij een 18mm BING denk ik dan?
Tot de vaststelling gekomen dat de standaard al wat verder doorgezakt is
Van de imi onderbouw ben ik niet erg tevreden. Niet alleen raakt hij het koppelingsdeksel, maar de steppen staan ook niet recht. (Links hoger dan rechts)
- vlatro
- Berichten: 2580
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
- Locatie: Balen, België
- Gegeven waarderingen: 392 keren
- Ontvangen waarderingen: 153 keren
- Contacteer:
Re: RMC Mokick 1978
Olie aflaten
En dan uitbouwen. Carburateur en uitlaat eraf:
Massakabels en stekker uit elkaar, koppelingskabel en veer demonteren. Kickstarter en schakelpedaal verwijderd
Kettingschakel losgemaakt, en tot de vaststelling gekomen dat de moer van het voorkettingwiel was losgekomen. Gelukkig zit de borgring erop.
Volgende keer toch net iets harder vastzetten. Loctite erop lijkt me geen goed idee voor toekomstige demontage. (?)
En dan het blokje langzaam laten zakken
De moer van de ophanging vooraan (achter de afstandsbus, zie rode pijl) was ook wat losgekomen. Ik las onlangs op het forum dat dit een bekend probleem is (topic over de verschillende soorten ringen en borgringen). Bij opbouw ga ik deze borgen met Loctite. Ik wil geen risico lopen dat het frame gaat scheuren.
En dan uitbouwen. Carburateur en uitlaat eraf:
Massakabels en stekker uit elkaar, koppelingskabel en veer demonteren. Kickstarter en schakelpedaal verwijderd
Kettingschakel losgemaakt, en tot de vaststelling gekomen dat de moer van het voorkettingwiel was losgekomen. Gelukkig zit de borgring erop.
Volgende keer toch net iets harder vastzetten. Loctite erop lijkt me geen goed idee voor toekomstige demontage. (?)
En dan het blokje langzaam laten zakken
De moer van de ophanging vooraan (achter de afstandsbus, zie rode pijl) was ook wat losgekomen. Ik las onlangs op het forum dat dit een bekend probleem is (topic over de verschillende soorten ringen en borgringen). Bij opbouw ga ik deze borgen met Loctite. Ik wil geen risico lopen dat het frame gaat scheuren.
Laatst gewijzigd door vlatro op 17 jan 2022, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- vlatro
- Berichten: 2580
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
- Locatie: Balen, België
- Gegeven waarderingen: 392 keren
- Ontvangen waarderingen: 153 keren
- Contacteer:
Re: RMC Mokick 1978
Eerst even visuele inspectie. De olie aan de koppelingsas lijkt me wel degelijk uit het carter te komen.
De schakelas ben ik nog steeds niet zeker van. Er zit een nieuwe bronzen bus en een nieuwe o-ring in.
Voor de zekerheid zal ik beide o-ringen vervangen. Misschien deze keer ook montagevet aanbrengen.
Ik zie niet in wat ik verder nog kan doen...
Bougie eruit gehaald. Zag op het eerste zicht vrij zwart. Foto's met flits tonen dit resultaat. Leek me niet verkeerd?
Anderzijds wel erg zwart aan de schroefdraad, dat gaf me geen goed gevoel.
De schakelas ben ik nog steeds niet zeker van. Er zit een nieuwe bronzen bus en een nieuwe o-ring in.
Voor de zekerheid zal ik beide o-ringen vervangen. Misschien deze keer ook montagevet aanbrengen.
Ik zie niet in wat ik verder nog kan doen...
Bougie eruit gehaald. Zag op het eerste zicht vrij zwart. Foto's met flits tonen dit resultaat. Leek me niet verkeerd?
Anderzijds wel erg zwart aan de schroefdraad, dat gaf me geen goed gevoel.
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: RMC Mokick 1978
Lekkage aan de carburateur eerst verhelpen.
Dan pas andere lekkage zoeken.
Ik gebruik zelf rode versnellingsbak olie, en blauwe mengsmeerolie. Dan weet je meteen waar een eventuele druppel vandaan komt.
Dan pas andere lekkage zoeken.
Ik gebruik zelf rode versnellingsbak olie, en blauwe mengsmeerolie. Dan weet je meteen waar een eventuele druppel vandaan komt.
- vlatro
- Berichten: 2580
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
- Locatie: Balen, België
- Gegeven waarderingen: 392 keren
- Ontvangen waarderingen: 153 keren
- Contacteer:
Re: RMC Mokick 1978
Cilinderkop gedemonteerd. Toen werd de zuiger zichtbaar.
Daar werd ik niet zo vrolijk van. Flinke aanslag op de zuiger.
Lijkt me veel te veel gezien de enkele honderden kilometers die ik gereden heb.
Cilinder eraf gehaald
Toen werd meteen duidelijk dat de zwarte aanslag niet mijn grootste probleem is.
Daar werd ik niet zo vrolijk van. Flinke aanslag op de zuiger.
Lijkt me veel te veel gezien de enkele honderden kilometers die ik gereden heb.
Cilinder eraf gehaald
Toen werd meteen duidelijk dat de zwarte aanslag niet mijn grootste probleem is.
- vlatro
- Berichten: 2580
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
- Locatie: Balen, België
- Gegeven waarderingen: 392 keren
- Ontvangen waarderingen: 153 keren
- Contacteer:
Re: RMC Mokick 1978
Vliegwiel eraf, merktekens aangebracht op de grondplaat en ontsteking verwijderd.
Ook het kettingwiel eraf gehaald.
Ten slotte nog de circlips van de schakelas.
Carters klaar om te openen.
Carters gingen vlot uit elkaar. Zelfs geen kleine tik nodig gehad.
Al gauw werd duidelijk dat de pakking faalt over de ganse lijn:
Ook het kettingwiel eraf gehaald.
Ten slotte nog de circlips van de schakelas.
Carters klaar om te openen.
Carters gingen vlot uit elkaar. Zelfs geen kleine tik nodig gehad.
Al gauw werd duidelijk dat de pakking faalt over de ganse lijn:
Laatst gewijzigd door vlatro op 17 jan 2022, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- vlatro
- Berichten: 2580
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
- Locatie: Balen, België
- Gegeven waarderingen: 392 keren
- Ontvangen waarderingen: 153 keren
- Contacteer:
Re: RMC Mokick 1978
De rechthoekige vlakken ter hoogte van de cilinder zijn beschadigd. Dat wist ik (eigen fout bij eerste demontage).
Maar dat verklaart de overige lekken natuurlijk niet. De rest ziet er namelijk best OK uit.
De o-ring op de schakelas lijkt ook in orde te zijn.
Koppelingsas idem dito (geen foto genomen). Hier had ik een X-ring gemonteerd.
Misschien voor de zekerheid toch maar opnieuw vervangen.
Alvast de keerringen eruit gepleurd, daar komen weer nieuwe in.
Linker carter alvast even gereinigd.
Maar dat verklaart de overige lekken natuurlijk niet. De rest ziet er namelijk best OK uit.
De o-ring op de schakelas lijkt ook in orde te zijn.
Koppelingsas idem dito (geen foto genomen). Hier had ik een X-ring gemonteerd.
Misschien voor de zekerheid toch maar opnieuw vervangen.
Alvast de keerringen eruit gepleurd, daar komen weer nieuwe in.
Linker carter alvast even gereinigd.
- vlatro
- Berichten: 2580
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
- Locatie: Balen, België
- Gegeven waarderingen: 392 keren
- Ontvangen waarderingen: 153 keren
- Contacteer:
Re: RMC Mokick 1978
Ik maak me vooral zorgen om de kleur van de zuiger. De aanslag kan te wijten zijn aan slechte keuze benzine/olie.
Maar het lijkt me niet normaal dat de zuiger deze kleur heeft. Lijkt wel alsof hij veel te warm wordt, of zie ik dat verkeerd?
Maar het lijkt me niet normaal dat de zuiger deze kleur heeft. Lijkt wel alsof hij veel te warm wordt, of zie ik dat verkeerd?