Mr4 cilinder
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 27 feb 2014, 16:22
- Locatie: Elst (Gld)
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Mr4 cilinder
Hierbij wat info over een nieuwe aanwinst. Ooit hoop ik de tijd te hebben dit op een kreidler blok te monteren. Het betreft een mr4 cilinder. Minarelli mr4 blokken zijn heel beperkt uitgebracht. Boring is 38 mm en slag 44 mm.
Dit betreft een polini 47 mm cilinder, met membraan (vorm am6). Moet redelijk te doen zijn dit op een kreidler blok met lange slag krukas te bouwen. Grote aanpassingen zijn niet nodig want geen overdreven grote spoelpoorten en ook geen 3e spoeler in t carter. Verder schuine uitlaat. Tapeinden vallen tussen smal en breed (sbw) in.
Dit betreft een polini 47 mm cilinder, met membraan (vorm am6). Moet redelijk te doen zijn dit op een kreidler blok met lange slag krukas te bouwen. Grote aanpassingen zijn niet nodig want geen overdreven grote spoelpoorten en ook geen 3e spoeler in t carter. Verder schuine uitlaat. Tapeinden vallen tussen smal en breed (sbw) in.
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mr4 cilinder
Mooi streven maar je kunt toch ook een oud type Derbi cilinder van een inlaatkanaal voorzien zoals dit model. Staan de tapeinden gelijk goed en de slag klopt ook. Je moet wel je carter aanpassen aan de extra spoelpoorten. Je kunt ermee tot boring 50 gaan voor 80cc. Zelfs 96 cc is haalbaar als je met een langere drijfstang aan de gang gaat.
Gr.,
Eric
Gr.,
Eric
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 27 feb 2014, 16:22
- Locatie: Elst (Gld)
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mr4 cilinder
Thx nsr, thx jamojamo. Een inlaat bouwen op een lc cilinder lijkt me verre van eenvoudig. Niet te vergelijken met het verzetten van tabeinden. Ik heb het nog niet zien gebeuren bij oud derbi cilinders, maar zie graag deze info in de oude topics. Het leuke aan de polini is een slag van 44mm. Iets wat nu al standaard leverbaar is in de krukassen. Dus je wint weer 'eenvoudig' een aantal cc's.
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Mr4 cilinder
47x44 kan lekker lopen als de timing niet te extreem is.
De tapeinden zitten wel net tussen de twee bestaande gaten in.
Beetje voorzichtig met boren en tappen dus.
Sowieso eerst de oude gaten afstoppen met alu proppen.
De tapeinden zitten wel net tussen de twee bestaande gaten in.
Beetje voorzichtig met boren en tappen dus.
Sowieso eerst de oude gaten afstoppen met alu proppen.
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mr4 cilinder
Het zou voor mij allebei een brug te ver zijn. Wat me wel aardig gelukt is is om spoelers in het carter te maken voor een Derbi cilinder. Vorig jaar in de Eifel reed er iemand met een zuigergestuurd gemaakt LC cilindertje dus membraan moet ook kunnen. Bovenste spoeler dichtkleien of lassen en een inlaat frezen denk ik. Helaas geen foto's van. Het betreft vader en zoon Robert en Jan maar ik heb geen topic/foto's gevonden op het forum.polini80 schreef:Thx nsr, thx jamojamo. Een inlaat bouwen op een lc cilinder lijkt me verre van eenvoudig. Niet te vergelijken met het verzetten van tabeinden. Ik heb het nog niet zien gebeuren bij oud derbi cilinders, maar zie graag deze info in de oude topics. Het leuke aan de polini is een slag van 44mm. Iets wat nu al standaard leverbaar is in de krukassen. Dus je wint weer 'eenvoudig' een aantal cc's.
Ps., ik realiseer me nu ook dat je voor een langere slag een andere positie van je drijfstang in de krukas moet hebben en niet een andere lengte.
Groetjes en succes met deze prachtige cilinder,
Eric
- Andy
- Berichten: 10275
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 332 keren
Re: Mr4 cilinder
Toevallig dat het ter sprake komt. Ik ben al een tijdje bezig er een te maken. De bedoeling is ook om de koelribben van een SB eromheen te maken.
Als je een goede alu bent zou je zelfs een membraam kast op de cilinder kunnen lassen, jammer wat dat betreft ben ik van anderen afhankelijk die dat wel kunnen.
Andy,
Als je een goede alu bent zou je zelfs een membraam kast op de cilinder kunnen lassen, jammer wat dat betreft ben ik van anderen afhankelijk die dat wel kunnen.
Andy,
- Bijlagen
-
- 20170216_135636 (Custom).jpg (59.3 KiB) 14302 keer bekeken
- Richard B
- Berichten: 1634
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
- Locatie: Bussum
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 103 keren
Re: Mr4 cilinder
leuke projecten,in 2007 is dit ook eens door iemand gedaan en de foto's op dit forum gepost:
viewtopic.php?t=22612
viewtopic.php?t=22612
- Andy
- Berichten: 10275
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 332 keren
Re: Mr4 cilinder
Dat klopt Richard, was het al vergeten. Blok van Theo komt uit Limmen en is gedeeltelijk gemaakt door Martijn (emot)
De bedenker van deze kreatie is Hans eveneens uit Limmen en oud vriend van lachambre.
Van lachambre nog van de week een mba zuiger gekocht.
Andy,
De bedenker van deze kreatie is Hans eveneens uit Limmen en oud vriend van lachambre.
Van lachambre nog van de week een mba zuiger gekocht.
Andy,
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 27 feb 2014, 16:22
- Locatie: Elst (Gld)
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mr4 cilinder
Thx voor reacties iedereen. Rv4 cilinder is idd sterk gelijkend. Tabeinden staan iets smaller en slag van dit type blok is 42 , standaard boring 38.8
- Andy
- Berichten: 10275
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 332 keren
Re: Mr4 cilinder
Dit is ook een rv4 blok met lc cilinder.
Andy,
Andy,
- Bijlagen
-
- IMG_0642 (Small).JPG (96.94 KiB) 14069 keer bekeken
-
- IMG_0643 (Small).JPG (85.8 KiB) 14069 keer bekeken
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 27 feb 2014, 16:22
- Locatie: Elst (Gld)
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mr4 cilinder
Hoi Andy, dit is een interessante variant van de rv4 cilinder. Deze lijkt op dit blok:
http://www.arf33.com/FIFTY_OLD/esploso_complessivo.jpg
http://www.arf33.com/FIFTY_OLD/esploso_complessivo.jpg
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 27 feb 2014, 16:22
- Locatie: Elst (Gld)
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mr4 cilinder
Weet iemand wat een veilige/ aanbevolen squish is voor zo'n set?
Als ik uit ga van een deck van 0,25 mm en een drijfstang van 85 mm meet ik een uitlaatpoorttiming van 178 graden en een spoeltiming van 126 graden, dus een blowdown van een kleine 26. Dit lijkt me een niet al te hoogtoerige cilinder?
Als ik uit ga van een deck van 0,25 mm en een drijfstang van 85 mm meet ik een uitlaatpoorttiming van 178 graden en een spoeltiming van 126 graden, dus een blowdown van een kleine 26. Dit lijkt me een niet al te hoogtoerige cilinder?
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mr4 cilinder
Ik kan je hier geen antwoord op geven. Maar dit verdient WEL een antwoord!polini80 schreef:Weet iemand wat een veilige/ aanbevolen squish is voor zo'n set?
Als ik uit ga van een deck van 0,25 mm en een drijfstang van 85 mm meet ik een uitlaatpoorttiming van 178 graden en een spoeltiming van 126 graden, dus een blowdown van een kleine 26. Dit lijkt me een niet al te hoogtoerige cilinder?
Misschien een squish topic even googlen?
search.php?keywords=squish&terms=all&au ... mit=Zoeken
Eric
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Mr4 cilinder
polini80 schreef:Hierbij wat info over een nieuwe aanwinst. Ooit hoop ik de tijd te hebben dit op een kreidler blok te monteren. Het betreft een mr4 cilinder. Minarelli mr4 blokken zijn heel beperkt uitgebracht. Boring is 38 mm en slag 44 mm.
Dit betreft een polini 47 mm cilinder, met membraan (vorm am6). Moet redelijk te doen zijn dit op een kreidler blok met lange slag krukas te bouwen. Grote aanpassingen zijn niet nodig want geen overdreven grote spoelpoorten en ook geen 3e spoeler in t carter. Verder schuine uitlaat. Tapeinden vallen tussen smal en breed (sbw) in.
Deze cilinder lijkt heel erg op een polini aprilia af1 cilinder die ik in een ver verleden op een setje carters gemaakt had. alleen zat er op mijn cilinder een membraan met 12 ? .. weet het niet presies meer met staande plaatjes. heel apart membraan..
Ik had alles uitgerekend op slag 42 dacht ik... heb de tekening nog liggen. was iig ook een boring 47mm cilinder
De carters zijn naar claus gegaan ...
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mr4 cilinder
Ben erg benieuwd hoe het hier mee staat. De ori zuigers en opgeblazen luchtfilterhuizen heb ik voor nu wel weer even genoeg gezien.
Dit project is in potentie een stap voorwaarts die Kreidler had kunnen maken maar helaas zelfs de LK srie met staande cilinders kreeg geen membraan.
Gr.,
Eric
Dit project is in potentie een stap voorwaarts die Kreidler had kunnen maken maar helaas zelfs de LK srie met staande cilinders kreeg geen membraan.
Gr.,
Eric