Duurzaamheid HPI 2Ten ?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#1 Bericht door Caspar » 09 apr 2016, 10:33

Ik wil graag wat ervaringen horen van rijders met een HPI 2Ten ontsteking.
Het gaat hier om de 2Ten versie met de goud/oranje grondplaat en 55w lichtspoel.

Er gaan verhalen rond dat ze kapot gaan , de vraag is alleen wanneer. Klopt dat ?
Bekend is dat de oude HPI gegarandeerd kapot ging , de 2Ten is al beter heb ik begrepen.

Heb hem nu ca 2 jaar op een 60cc RS , vooralsnog zonder problemen.
Om warmte-ontwikkeling tegen te gaan rijd ik al zonder ontstekingsdeksel.
Heb er een innertie schijf (verzwaring) op gemonteerd om toch nog enige vliegwielwerking te verkrijgen.
e.e.a. in combinatie met een goede 6V spanningsregelaar.

De MVT zou beter zijn ? Maar die heeft nog minder vliegwielwerking , dat houd me tegen om er een aan te schaffen.

Ook heb ik begrepen dat Kreidlerservice de 2Ten niet meer verkoopt ivm problemen.

Wat is jullie mening/ervaring ?

mvg: Caspar

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 765 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#2 Bericht door Eifelyeti » 09 apr 2016, 10:57

Hallo Caspar,

heft nieks met de kleur van de Grondplaat te doen......

3 x de hooftspanningsspoel doorgebrannt...., dan gewisselt op MVT Digital

MVT geen problemen gehad...., en ook meer licht...., ook genoeg spanning voor een claxon ;)

je kan ook extramassa op een MVT binnenrotor schroeven, so als bij Leopold...

is een ignitech geen option voor je? met Kokusanvliegwiel? viewtopic.php?f=4&t=45033&hilit=ignitech

kan ermee ook zonder akku ;)

Bij Leopold sijn 110 de Jager moet er ook een erin.... lange slag en lange drijfstang... !!!
Bijlagen
IMG_1563.JPG
IMG_1563.JPG (90.62 KiB) 16544 keer bekeken

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 765 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#3 Bericht door Eifelyeti » 09 apr 2016, 11:04

Caspar schreef:
Heb hem nu ca 2 jaar op een 60cc RS , vooralsnog zonder problemen.


mvg: Caspar
en dat heet niks,

hoeveel km volgas op een stuk? ik maak je HPI op een eifeltourrit kapot.....

et is een raceontsteking, en racen voor 20 min is zeker geen probleem, ma met een tour rijden van 100km met veel touren, dan is die kapot...

HPI, over Emilio heft een goede service gedan, :thumbsup, elke keer snel repariert voor 0€, ma da heb ik nieks van, als ik 100km van tehuis moet de ADAC opbellen... ;)

Gebruikersavatar
Bongers-70
Berichten: 342
Lid geworden op: 30 sep 2012, 16:13
Locatie: Midden Limburg
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#4 Bericht door Bongers-70 » 09 apr 2016, 13:13

Mijn hpi (rode grondplaat) was 2 weken geleden ook kapot gegaan, hiermee heb ik +-2700 km gereden. Afgelopen maandag ben ik naar Bree gereden om hem door te laten meten en hij bleek inderdaad doorgebrand.

Ik heb toen een nieuwe gekocht voor 75 euro en ben eens benieuwd hoelang deze het vol gaat houden.. Als hij weer zo vlug kapot gaat dan ga ik voor een andere ontsteking dan hpi..

Groeten Bas
Bijlagen
IMG-20160404-WA0005-770x1300.jpg
IMG-20160404-WA0005-770x1300.jpg (195.04 KiB) 16514 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#5 Bericht door nozems » 09 apr 2016, 13:42

Ik ben het met Roman eens, als men het over onderdelen, of een motorblok hebben praat echt bijna 99% hier in thermen van jaren, ik rijdt al zeker 10jaar met bv een snelle 60cc of race ontsteking (you name it) maar mij zegt het geen ene malle moer, bedoel het niet lelijk hoor. Maar je kunt beter praten in hoeveel kilometers en dan ook vooral de omstandigheden waaronder hetgeen gefunctioneerd heeft.

Is het niet eens een veel beter idee om een kokusan geschikt te maken als race ontsteking? Heb je in ieder geval nog enigzins een beetje vliegwiel werking.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#6 Bericht door lazy rider » 09 apr 2016, 18:36

nozems schreef:Ik ben het met Roman eens, als men het over onderdelen, of een motorblok hebben praat echt bijna 99% hier in thermen van jaren, ik rijdt al zeker 10jaar met bv een snelle 60cc of race ontsteking (you name it) maar mij zegt het geen ene malle moer, bedoel het niet lelijk hoor. Maar je kunt beter praten in hoeveel kilometers en dan ook vooral de omstandigheden waaronder hetgeen gefunctioneerd heeft.

Is het niet eens een veel beter idee om een kokusan geschikt te maken als race ontsteking? Heb je in ieder geval nog enigzins een beetje vliegwiel werking.

MVT zijn ook zeer betrouwbaar , ik heb er 1 voor Leopold gemaakt met ook meer vliegwiel effect / werking .
Er is vrij simpel een rotor met meer vliegwiel effect te draaien en de magneten over te zetten ,ik heb er zo al vele gemaakt .
Maar HPI heeft nog altijd de betere ontsteking curve , maar helaas zijn ze nooit echt goed getest geweest bij HPI..... Toen ik ze ben gaan verkopen in 2010 zijn er helaas best wel veel problemen met de warmte ontwikkeling, helaas hebben ze dit na al die tijd nog niet echt onder controle .
Het is een zeer mooi en goed werkend product alleen de levensduur is een probleem .

Johan

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#7 Bericht door Leopold Hogenhuis » 09 apr 2016, 19:05

loopt nog altijd
heeft een lange tijd op de 60cc p&p gelopen
de 70cc de jager en nu op de 60cc de jager
HPI gebruiken wij niet meer alleen nog kokusan en MVT
Bijlagen
IMG_1639.JPG
IMG_1639.JPG (137.19 KiB) 16415 keer bekeken
IMG_1636.JPG
IMG_1636.JPG (149.01 KiB) 16415 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#8 Bericht door Caspar » 09 apr 2016, 19:26

Ik heb de MVT van Leopold gezien.
Maar ook met de verzwaring benader je nog niet de vliegwiel werking van een mhkz.

Ook krijg ik weer " Motoplat" flashbacks als ik zie hoe de wikkelingen in de kunststof zitten ingepakt.
Lijkt mij dat de warmte afgifte niet ideaal is.
Vooral niet met een 6V spanningsregelaar .

Maar als ik het zo lees is een 2Ten ten dode opgeschreven

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 765 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#9 Bericht door Eifelyeti » 09 apr 2016, 20:25

jaja Caspar, je weet nu alt alle problemén met de MVT en heft ma zelfs geen gerijd en nieks zelfs getest........, de Ankerplaat van de MVT is coud, max 39° .... ma de Binnenrotor is van de Krukas max 55 Graden warm.... op de Eifelrit getest met een Laserpistole... met Ontstekingsdeksel en gatten
en de extramassa kan je ook 1000g zwaar maaken....als je dat moet hebben....
nu dan maak je ma de MVT negativ.... manche brauchen länger zum Lernen :wink:

en in NL met so veel zand op de straat rijden zonder Ontstekingsdeksel is "Murks", dat weet je zelfs denk ik....

is geen probleem.... die hebben genoeg autos loopen ook in Limburg :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#10 Bericht door lazy rider » 09 apr 2016, 20:38

Caspar schreef:Ik heb de MVT van Leopold gezien.
Maar ook met de verzwaring benader je nog niet de vliegwiel werking van een mhkz.

Ook krijg ik weer " Motoplat" flashbacks als ik zie hoe de wikkelingen in de kunststof zitten ingepakt.
Lijkt mij dat de warmte afgifte niet ideaal is.
Vooral niet met een 6V spanningsregelaar .

Maar als ik het zo lees is een 2Ten ten dode opgeschreven

HPI is niet ten dode opgeschreven , er moet alleen een afdoende oplossing komen voor de warmte ontwikkeling .

Als je de gas reactie wil van een racer ....zal je nooit het vliegwiel effect van een kokusan of motoplat kunnen krijgen .
Het is lastige om de midden weg te bereiken zowel wat vliegwiel werking maar toch een geweldige gasreactie , Het is maar waar je zelf voor kiest .Vele mensen vele wensen .
De MVT is op het moment gewoon een goede oplossing voor het wat snellere werk .

Johan

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#11 Bericht door Caspar » 10 apr 2016, 12:46

@Roman : nee , dan begrijp je me toch verkeerd.
Ik overweeg een MVT aan te schaffen. Daarom denk ik hier hardop na en geef mijn vooroordelen en mening zodat we samen een discussie op gang krijgen over een betrouwbare ontsteking mét een vliegwiel werking.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#12 Bericht door KJ » 10 apr 2016, 12:59

Ik denk dat de HPI2010 niet te dode is opgeschreven maar (nog steeds) verbetering behoeft.
Ondertussen zou men toch duidelijk moeten hebben wat de zwakke punt is tav straatgebruik ?

Begreep vorig jaar van iemand dat Mamba Johan de spoelen van de defecte laat overwikkelen via een contact van Harrie van Hout ??
Als die wel heel blijven dat is daar een (deel) van de oplossing te vinden.

Afgelopen week een HPI2010 die het nog wel deed maar waar de hele curve verdwenen was... :(
De ontsteking is buiten garantie zonder morren gereapareerd door HPI :clap :clap
Wat het defect / wat de oorzaak was kon men niet duidelijk maken.


Van alle verkochte MVT onstekingen is er nog niet één retour gekomen.
Ook met Kokusan geen problemen (de officiële versie dan) de hele goedkope imitaties heb ik een aantal slecht berichten over gehoord.

En natuurlijk niet onbelangrijk in het rijtje ontstekingen, de PVL blijft zonder problemen zijn werk doen.

De combinatie van Kokusan met Ignitech CDI waar Roman mee aan het knutselen sloeg lijkt ook succesvol te zijn (& programmeerbaar :mrgreen: )

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 765 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#13 Bericht door Eifelyeti » 10 apr 2016, 14:20

Caspar schreef:@Roman : nee , dan begrijp je me toch verkeerd.
Ik overweeg een MVT aan te schaffen. Daarom denk ik hier hardop na en geef mijn vooroordelen en mening zodat we samen een discussie op gang krijgen over een betrouwbare ontsteking mét een vliegwiel werking.
ah, okay, wel dan beter een ignitech...met Kokusan ankerplaat en Vliegwiel...., ook niet duurder...

berryb
Berichten: 163
Lid geworden op: 12 sep 2002, 20:50
Locatie: Nijkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#14 Bericht door berryb » 11 apr 2016, 13:39

Ik heb vorig seizoen 2500 km probleemloos met de HPI 2 Ten gereden.

Wel was (nieuw uit de doos) de bobine defect, sloeg over boven 10.500 toeren. Deze is toen meteen omgeruild door de leverancier.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#15 Bericht door jamojamo » 12 apr 2016, 16:37

KJ schreef:Van alle verkochte MVT onstekingen is er nog niet één retour gekomen.
Ook met Kokusan geen problemen (de officiële versie dan) de hele goedkope imitaties heb ik een aantal slecht berichten over gehoord.
Wie verkoopt dan die hele goedkope imitaties? Born2brom? Die biedt ze wel voor minder aan dus ik vind dat als er een imitatie geleverd wordt door wie dan ook dat dit openlijk bekend mag worden gemaakt. Anders gaat de goede naam van een produkt er aan en daar heb jij dan ook last van Klaasjan.
Ik krijg de Tomos ontsteking met cdi niet knap aan het vonken dus overweeg een Kokusan erbij te kopen voor de Mustang en dan is Amstelveen dichtbij dus aantrekkelijk i.c.m. de aangeboden prijs. Die op de RS doet het goed daar heb ik op 12 volt geen klagen over.

Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 apr 2016, 16:59

Klaas Jan je spreekt over imitatie Kokusan? Is het niet gewoon grijze import buiten de importeur om?

Enzo

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 765 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#17 Bericht door Eifelyeti » 12 apr 2016, 19:53

goed dat het in de Niederlanden het zelfde is dan in Duitsland :!: :idea: ...

alle produkten van de lieveranciers, die voor een atraktive een geode prijs de spullen verkoopen, van deze lieveranciers loopen de spullen alle stuk, of is B quialitait :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: , en ma van deze shops #-o

alles immi spullen.... :wink:

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#18 Bericht door mvl » 12 apr 2016, 23:23

En wat loopt er stuk dan aan de Kokusan van Born2Brom? Ik zie daar geen grote verschillen aan mbt die ik via Leertouwer had. Ik weet niet beter dan dat die van B2B gewoon goed loopt.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#19 Bericht door jamojamo » 13 apr 2016, 19:37

De bal ligt bij Klaasjan, ik heb er nu wel spijt van dat ik een firmanaam genoemd heb. Ik bedoel er alleen maar mee dat hij de goedkoopste aanbieder is en dat als er iemand spreekt over imitatie handel dan gaat mijn verdenking gelijk naar de goedkoopste. Ik ben wel blij dat zich gelijk iemand meldt met een positieve ervaring met dit product van genoemde leverancier.
Hopelijk wordt dit opgehelderd.
Verder on-topic maar weer.
Eric

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#20 Bericht door lazy rider » 13 apr 2016, 21:52

Ik kreeg vandaag een mailtje van HPI of ik mijn omschrijving van de ontsteking in webshop wil aanpassen , de rode CDI mag absoluut niet op de HPI 2 TEN gebruikt worden en ook niet de rode 2 curve CDI deze zijn alleen geschikt voor de binnenrotor ontstekingen .

Johan

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#21 Bericht door mvl » 13 apr 2016, 21:56

Volgens mij heb ik in een Zundapp topic wel eens gelezen dat de Kokusan imi's (voor zover dat kan) een ander nummer in het vliegwiel hadden en volgens mij had mijn B2B Kokusan de juiste nummers.

Overigens vind het taboe wat er rust op het niet met man en paard noemen van bedrijven die underperformen totale onzin. Dan krijg je bedrijven die dus nooit gechallenged worden op de kwaliteit die ze leveren. Er is immers geen keurmerk voor Kreidler onderdelen. Als iemand goed geld vraagt voor onderdelen of diensten dan moet ie dat ook kunnen verantwoorden. Betaal je heel weinig dan neem je een risico en moet je niet zeuren. Slechts mijn bescheiden mening.

Maar inderdaad off topic.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#22 Bericht door LVS » 13 apr 2016, 22:10

lazy rider schreef:
Caspar schreef:Ik heb de MVT van Leopold gezien.
Maar ook met de verzwaring benader je nog niet de vliegwiel werking van een mhkz.

Ook krijg ik weer " Motoplat" flashbacks als ik zie hoe de wikkelingen in de kunststof zitten ingepakt.
Lijkt mij dat de warmte afgifte niet ideaal is.
Vooral niet met een 6V spanningsregelaar .

Maar als ik het zo lees is een 2Ten ten dode opgeschreven

HPI is niet ten dode opgeschreven , er moet alleen een afdoende oplossing komen voor de warmte ontwikkeling .



Johan
------------------------------------------------------------------------------------------------------

bij motoplat binnenrotor + cross motoplat vliegwiel zitten de spoelen in het rode kunstof .

daar gaat bijna nooit een spoel kapot ..

het moet toch voor een zaak [als hpi] zo te meten zijn waarom die motoplat spoelen zo goed zijn .. :idea:

meet de spanning ... Amp ...... draadsoort ,,dikte / enz.

en wikkel dan eens een spoel op dezelfde manier ..

nu gaan de hpi spoelen 20 jaar kapot . :oops: :oops:

##

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#23 Bericht door erik de l » 14 apr 2016, 00:29

jamojamo schreef:De bal ligt bij Klaasjan, ik heb er nu wel spijt van dat ik een firmanaam genoemd heb. Ik bedoel er alleen maar mee dat hij de goedkoopste aanbieder is en dat als er iemand spreekt over imitatie handel dan gaat mijn verdenking gelijk naar de goedkoopste. Ik ben wel blij dat zich gelijk iemand meldt met een positieve ervaring met dit product van genoemde leverancier.
Hopelijk wordt dit opgehelderd.
Verder on-topic maar weer.
Eric
Eric, Jij bent gewoon duidelijk! Ik geloof er niet zo in dat er imi van Kokusan gemaakt word die dan alleen door b2b word verkocht. Ik denk dat b2b met wat minder winst genoegen neemt.

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#24 Bericht door mvl » 14 apr 2016, 07:13

Volgens mij haalt hij ze rechtstreeks uit China. Maar de vraag blijft waar het probleem dan zit. Bij B2B kun je ook gewoon de CDI met Zundapp logo kopen en dan is ie nog steeds de goedkoopste. Ben wel benieuwd naar de problemen waar men tegenaan gelopen is.

Gebruikersavatar
kuuk
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 sep 2003, 21:11
Locatie: amstelveen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#25 Bericht door kuuk » 14 apr 2016, 07:56

mvl schreef:Volgens mij haalt hij ze rechtstreeks uit China. Maar de vraag blijft waar het probleem dan zit. Bij B2B kun je ook gewoon de CDI met Zundapp logo kopen en dan is ie nog steeds de goedkoopste. Ben wel benieuwd naar de problemen waar men tegenaan gelopen is.
Geen problemen.
Zijn originele Kokusan.
Gaan nooit stuk. Die van mij zit al 11 jaar op m'n RS.
Het komt wel eens voor dat iemand een draadje afklemt bij montage.
Vind de stator niet leuk. Maar de klant krijgt dan een nieuwe stator.
Want een tevreden klant is een terugkerende klant.
Ruilen of terugbrengen mag ook nog na maanden of een jaar.
Bonnetje kwijt geen probleem. Allemaal eerlijke mensen.

Plaats reactie