Rijden in de bergen / smering?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#26 Bericht door dijk » 14 sep 2010, 18:43

Enzo-tvdzijden schreef:
dijk schreef:1 op 35 of 1 op 40 moet genoeg zijn met een goede kwaliteit olie :!:
Ik smeer de blauwe Elf HTX976 en je wil niet weten hoeveel en waar de blauwe olie allemaal aan zit.

Enzo
de homoet met Bell-Ray Si-7 is een ook synthetische olie van top-kwaliteit, laat bijna geen kool na.

de rs met A 747 bevalt prima al een jaar of 6,je wilt niet weten hoeveel en waar de A 747 olie allemaal aan zit :!:

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#27 Bericht door rs-r » 14 sep 2010, 19:11

Ik rijd met Total vol synthetisch.. 8€/liter in de Makro.. smeer 1/45.

Verleden week 1700km langs Franse wegen, tot in de Elzas, veel bergop en bergaf, niks forceren, geen problemen :whistle :rs

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#28 Bericht door Roland » 14 sep 2010, 19:37

1 op 35 is goed, geef je de mensen achter je wel een gasmasker ivm. rook!

Uche uche ( flasback van achter Eduardrc aan in Duitsland 2010 :lol: :wink: )

Rolando

Gebruikersavatar
Bartje
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:12
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Rijden in de bergen / smering?

#29 Bericht door Bartje » 14 sep 2010, 20:28

Gewoon 1:50, afgelopen zomer met een gemiddeld verbruik van 1L op 35km naar Oostenrijk gereden.
Bergop, met jankende motor en beraf, met jankende motor (soms dan) --> geen krimp! Ik rij nog steeds rond dus 1:50 is gewoon goed genoeg voor een standaard brommer/kleinkrafträder.

Bartje

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen / smering?

#30 Bericht door Theove » 14 sep 2010, 20:58

Mhh, in dit artikel ging men met 1:25 door de Ardennen (link Henk): viewtopic.php?t=3153" onclick="window.open(this.href);return false;
Max. vermogen 7,1 pk bij 8900 tpm
Smeersysteem mengsmering 1:25
Inhoud benzinetank 12,5 liter

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen / smering?

#31 Bericht door Maarten » 14 sep 2010, 21:33

In een filmpje op deze site zie en hoor je al de filmer bergafwaarts rijden en daarbij lekker lang zonder gas geven op de motor uitrollen.

Ik heb de ervaring niet, dus ik zal er absoluut geen oordeel over vellen. Dat laat ik dan maar over aan de mensen die daar wonen en daar al hun hele leven rijden. Maar mijn vader leerde me zeker 30 jaar geleden al het verschil wat dat betreft tussen viertakt en tweetakt... de tweetakt krijgt geen smering als je geen gas geeft.

De moderne olie is natuurlijk veel beter. Maar wij Nederlanders die met de Kreidlers op het vlakke land rijden kunnen misschien wat leren van de ervaringsdeskundigen.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#32 Bericht door gijsvanzanten » 14 sep 2010, 21:53

Maarten schreef:de tweetakt krijgt geen smering als je geen gas geeft.

De moderne olie is natuurlijk veel beter. Maar wij Nederlanders die met de Kreidlers op het vlakke land rijden kunnen misschien wat leren van de ervaringsdeskundigen.
En zo is het. Er is duidelijk een verschil tussen afdalen met een tweetakt of een viertakt. En daar moet je bij de afdalingen terdege rekening mee houden.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#33 Bericht door nozems » 14 sep 2010, 21:59

Maarten,dus als jij je gas dichtdraait tijdens het rijden krijgt ie geen brandstof??hoe blijft je motor dan lopen???dacht het niet!alleen zal het geen rijk mengsel wezen......maar heb je dat ook nodig als je geen vermogen meer vraagt vande motor?

Ik heb ook een andere ervaring met m,n standaard RS,daar heb ik ook dikwijls met geknepen gas mee gereden met bv een flinke rugwind(of zuiging verkeer op de snelweg)..snelheid 80/tot ruim 90...en dan km,s lang,motor was na zo,n ritje amper warm te noemen!en bij de dag van verkoop stond er 41.000km op de teller en hij liep nog steeds als een zonnetje,dus zeg het maar :idea: :wink:

wel weet ik dat bij een arme stationair afstellng,dus veel lucht het wel anders kan worden,maarja ik zal het wel niet weten,want ja wat rij ik nou met een kreidler??? #-o [-X :roll: :?

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen / smering?

#34 Bericht door Maarten » 15 sep 2010, 07:51

Hoi Pascal, als je het gas dicht draait staat de naald helemaal beneden en staat de gasschuif uiteraard ook beneden, dus, wat jij ook al zegt, zal er slechts een heel klein beetje lucht en benzine naar binnen komen. Dus op dat moment ook weinig verse 2-takt olie om de boel te smeren. Het was geen aanval op jou, ik heb altijd gehoord dat er dan risico's waren met de smering. Ook in de zuiging of met veel wind mee.

Maar je zal ook gelijk kunnen hebben dat er ook minder smering door de uitlaat naar buiten gaat als de motor geen kracht hoeft te leveren. En het is ook een verhaal van vroeger, de olie is veel beter nu en blijft nog lang aanwezig en blijft smeren....

Het is in ieder geval iets om bij stil te staan.

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rijden in de bergen / smering?

#35 Bericht door rm-mer » 15 sep 2010, 09:20

Ik ben deze zomer van bij mij thuis naar Duitsland gereden met Mattias van op het forum en nog een vriend, we hebben dan het hele zwarte woud doorkruisd met de kreidler.

1/35 gesmeerd met volsynthetische olie en ik heb geen problemen gehad.
Sommige stukken volgas in 1e versnelling moeten rijden (20% helling!) .

We hebben een zeer lang stuk met veel bochten bergaf moeten rijden (+- 35km), waarbij we bijna geen gas moesten (konden!) geven. Dit was ook geen probleem.

Mijn setup was:
Bougie: W260 T1 (BOSCH)
Carburator: bing 17
Cilinder: zeta 50cc die ik heb aangepast naar de poortmaten van een SB
Zuiger: Mahle

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rijden in de bergen / smering?

#36 Bericht door Robert1 » 15 sep 2010, 12:46

Tijdens het rijden in de Eifel gewoon 1 op 45 gesmeerd met Castrol TTS, geen enkel probleem, ook met een getunede cilinder.

Bergaf gewoon in een hoge versnelling, constant een beetje gas bijgeven en zo nu en dan even flink bijremmen (zeker niet constant lichtjes remmen).
Bergop veel toeren, zeker niet te vroeg schakelen. Vergeet niet dat bij die lage snelheden en veel toeren de koeling bijna volledig wordt verzorgd door het mengsel en de thermische reserves van de cilinder/blok.

Wat me opviel is dat na een flinke rit berg op de cilinder helemaal niet zo heet was, zeker niet warmer dan een stuk rechtuit.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#37 Bericht door nozems » 15 sep 2010, 16:58

Maarten,ik denk dat het deels een ervaring en opvatting uit het verleden is,maar zie nog zo vaak met bromfietsritjes onwijs rokende brommers,en nee dan heb ik het niet eens over de snelle mannen,maar ik spreek wel serieus uit ervaring,dat wilde ik duidelijk maken.

Ik denk dat vastlopers,buiten een mechanische defect om vaak ook komen door en een te krappe spelling,in ieder geval onder die omstandigheden dan,omdat bv de ontsteking niet goed staat,sproeier te klein,hoge compressieverhouding,dat soort dingen of een optelsom daarvan....maar denk niet dat ie met 1op50 stuk zal lopen omwege de mengverhouding,maar het is nog steeds een opvatting uit het verleden om een vastloper de schuld te geven als er met 1op50 is gereden #-o :roll: ...kijk dat je met een snelle machine vet smeert omwege je lagering,dat wil ik snappen :wink:

Maar als dat dan te doen is voor duurzaamheid??en dan wel je lagers flink ruim zetten (omdat het zo hoort?)....zo,n krukas loopt dan ook flink te bonken op de hoekcontact lagers,en daar leven ze beslist niet langer van :lol: maar je olie kan er wel tussen :wink:

Wat mij opviel is dat de meeste kreidlers wel flink warm/heet waren in de Eifel,ook op die zondag dat het iets koeler was,zelfs de scootlers waren heet (het blok dan,terwijl die normaal niet eens in de buurt van warm komt,wat volgens mij ook slecht is voor je blok)...het enige blok wat echt bijzonder opmerkelijk koel bleef was die van Johan.

Maar nogmaals ik denk dat een ontsteking die optijd staat en een niet te kleine hoofdspoeier het leed wel voor blijft,dan alleen maar vet smeren :roll:

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#38 Bericht door gijsvanzanten » 15 sep 2010, 19:55

1:45 of 1:50 smeren is naar mijn idee voldoende. Waar je er ook mee rijd. Maar met je gas dicht heel lang afdalen zou ik persoonlijk nooit doen. Je draait dan een heel hoog toerental met heel weinig toevoeging van brandstof. Dus ook minder smering en koeling van de brandstof. Het lijkt mij dat je zuigertje dit op den duur niet lekker gaat vinden. Zoals ook je cilinder. En er dan de brui aan geeft.

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen / smering?

#39 Bericht door rick rol » 15 sep 2010, 20:03

nozems schreef:wel weet ik dat bij een arme stationair afstellng,dus veel lucht het wel anders kan worden,maarja ik zal het wel niet weten,want ja wat rij ik nou met een kreidler???



vertel eens we lezen het te weinig van je ...............pfffffffffffffffffffffffffffffffffff

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#40 Bericht door gijsvanzanten » 15 sep 2010, 20:20

Bij ons staan ze ook weinig stil. Wij rijden er zelfs de hele vakantie mee. Maarja, ervaring, wat zegt dat nou, en waarmee en van wie? :D :D :D

Gebruikersavatar
hannes
Berichten: 2278
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:27
Locatie: arnhem-holland
Gegeven waarderingen: 88 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#41 Bericht door hannes » 15 sep 2010, 20:55

Nou mijn berggeitje werd er niet warm van hoor. 8)
Gr. Hannes :wink:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#42 Bericht door nozems » 15 sep 2010, 21:10

hey rik drol,heb je het weer ff te zure appels gegeten :lol: (op de een of andere manier wist ik dat je vroeg of laat weer zou reageren)
Hannes,jou berggeit is er een van een goed kaliber! :D

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#43 Bericht door hermanp » 15 sep 2010, 21:27

Volgens mij staat in de Kreidlerboekjes dat je bij een lange afdaling de motor aan moet laten en af en toe (vol)gas moet geven.
Zelf smeer ik overigens 250cc olie op 10,6 liter benzine... wetenschappelijk bewezen het beste... of een stukje gemakzucht omdat de schaalverdeling op de Castrol flaconnetjes tegenwoordig per kwart liter is en er niet meer dan 10,6 liter benzine in mijn jerrycan kan.

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen / smering?

#44 Bericht door Theove » 15 sep 2010, 21:45

hermanp schreef:....
Zelf smeer ik overigens 250cc olie op 10,6 liter benzine... wetenschappelijk bewezen het beste... ....
Ben wel benieuwd naar dat wetenschappelijk bewijs, waar kan ik dat vinden?

Gebruikersavatar
Peter Polo
Berichten: 271
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:28
Locatie: Twentestad
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen / smering?

#45 Bericht door Peter Polo » 15 sep 2010, 22:17

hermanp schreef: 250cc olie op 10,6 liter benzine... wetenschappelijk bewezen het beste... of een stukje gemakzucht omdat de schaalverdeling op de Castrol flaconnetjes tegenwoordig per kwart liter is en er niet meer dan 10,6 liter benzine in mijn jerrycan kan.
Volgens mij geldt deze regel sowieso al niet voor opgevoerde Kreidlers . . .
Correct me if I'm wrong :)

Groet,

Peter Polo

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#46 Bericht door Eifelyeti » 15 sep 2010, 22:37

sorry, op duits....

1. Gruppenausfahrt ist immer härter am Gas als wenn man alleine eine Ausfahrt macht
2. Das Benzin ist viel agressiver...als früher
3. Bei Steigungen fehlt die Fahrtwindkühlung....18% im 2. Gang Volgas.....meine Gruppe :wink:
4. Das Wichigste: Die Farbe der Zündkerze sagt, was der Motor braucht......und kein Forum
5. Mit heutigen syntetischen Ölen kann man 1:100 fahren ohne Kolbenfresser, aber was ist mit den Lagern???? :wink:
6. Etwas größere Düse ist für die Kühlung in der Eifel wichtiger als mehr Öl zu nehmen...
Laatst gewijzigd door Eifelyeti op 15 sep 2010, 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marijnflipse
Berichten: 196
Lid geworden op: 02 jun 2008, 18:10
Locatie: Bilthoven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rijden in de bergen / smering?

#47 Bericht door marijnflipse » 15 sep 2010, 22:43

Hoi jongens,

Ik ben afgelopen zomer met de kreidler naar Zuid Frankrijk geweest. Zoals jullie weten kom je dan aardig hobbels tegen. Ik smeerde 1:50 en dat ging prima. Ik smeerde overigens wel voornamelijk castrol. Ik heb in totaal ongeveer 2700 gezonde kilometers gemaakt. Handig vond ik wel mijn kosotoerenteller met temp. meter. Het is geen 1000cc 4-takt dus je moet precies je powerband pakken, anders zak je terug > minder koeling> hete motor. Dus daar moet je op het begin wel ff handigheid in vinden. Mijn kreidler loopt overigens op een 4.2pk breitwand met 14mm en 2-delig immitatie uitlaat.

Wat ik ook merkte op m'n temp. meter, is dat je met veel toeren omhoog moet. Doe je dit niet en vraag je veel koppel bij laag toerental, dan schiet je temperatuur naar boven.

Binnenkort komt er een reisverslag op de site, maar ik zal vast een plaatje posten straks.

Groet Marijn

p.s. De passagier was niet mee tijdens de reis, maar zat tijdens een ritje in het zuiden achterop!
Bijlagen
1300 km van huis
1300 km van huis
1058164549_5_mNGm.jpeg (66.74 KiB) 6943 keer bekeken

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#48 Bericht door Zatopek » 16 sep 2010, 09:10

Eifelyeti schreef:sorry, op duits....

1. Gruppenausfahrt ist immer härter am Gas als wenn man alleine eine Ausfahrt macht
2. Das Benzin ist viel agressiver...als früher
3. Bei Steigungen fehlt die Fahrtwindkühlung....18% im 2. Gang Volgas.....meine Gruppe :wink:
4. Das Wichigste: Die Farbe der Zündkerze sagt, was der Motor braucht......und kein Forum
5. Mit heutigen syntetischen Ölen kann man 1:100 fahren ohne Kolbenfresser, aber was ist mit den Lagern???? :wink:
6. Etwas größere Düse ist für die Kühlung in der Eifel wichtiger als mehr Öl zu nehmen...
Mensen die het kunnen weten en ervaring hebben met het rijden in de heuvels............. :wink:

Ik neem hun adviezen dan ook van harte aan. Ik reed in De Eifel met 1 : 28 en ik heb een redelijk grote sproeier erin met mijn nagenoeg standaard RSje, een 85.

Misschien is het allemaal niet nodig, ik denk van wel en van 1 : 28 een keertje smeren, daarvan word ie echt niet slechter.

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#49 Bericht door buell killer » 16 sep 2010, 10:15

Is het niet verstandiger om voor zo'n bergrit een grotere maat sproeier te monteren, liggen die vastlopers wel aan de smering en niet veel eerder aan de afstelling van carburateur en ontsteking???

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#50 Bericht door gijsvanzanten » 16 sep 2010, 15:45

Als je met een 6,25, 1;45 of 1;50 smeert moet dat goed zijn. Voldoende smering. Dan houd je de kleur van je bougie in de gaten en dat bepaald je sproeier. Te vet smeren is alleen maar warmte ontwikkeling. Als je een lange klim hebt gehad en je draaid de bougie er uit kan hij best iets lichter zijn. Je zou dan eventueel kunnen overwegen om er een maatje groter in te zetten. Als de tolerantie van je krukas de juiste is gebeurd er echt helemaal niets. Lees het commentaar van Eifelyeti maar.
Als hij toch stuk gaat moet je het echt ergens anders in zoeken. Als je een grotere sproeier plaatst vergeet dan niet je luchtstelschroef bij te regelen. Als je dit allemaal in de gaten houd....klimmen maar. :D :D

Plaats reactie