Rijden in de bergen / smering?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Rijden in de bergen / smering?

#1 Bericht door emilio » 13 sep 2010, 21:02

Omdat er steeds meer leden berg/heuvelritten maken, zie ik steeds vaker meldingen over vastlopers en discussies hoeveel je moet smeren en hoe je het best kan rijden in bergachtig gebied.
Een aantal posts zijn overgenomen van de toerrit in de Eiffel d.d. 12 september 2010.

Laten we ervaringen delen...

Groet Theove

benzfreakfrans schreef:.....
de tweede dag was minder daar ik op een gegeven moment achteraan reed en een duitse mederijder een vastloper kreeg en gestopt ben om hem te helpen, :roll: had 1 : 50 getankt :roll:
naar mijn idee een beetje te schraal
.....




Schön Mirko das den Schaden nicht so gross ist!! Es war eine Freude Dich kennen gelernt zu haben. Hoffentlich schaffst du es am nächsten mal wieder dabei zu sein :D !

Eine der Gründe warum ich das Benzin 1:20 mische ist dass das Bigend ihre Schmierung bekommt. Bei einen Standard RS in der Eifel ist aber 1:30 an zu raten. Einmal aber ist es auch mit 1:30 schluss :wink: ....

Viel Erfolg noch mit der Reparatur!!

Gruss,

Johan.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Kleine Eifeltour op Zondag de 12.09.2010

#2 Bericht door nozems » 13 sep 2010, 21:33

1op30????we leven niet in 1975 toch?kan me voorstellen dat je bij een zwaar opgefokte RS 100++ 1op30 wil smeren,gezien de vaak hoge toerentallen en het hogere vermogen wat je loslaat op je draaiende delen,maar een standaard RS moet met de huidige olie 1op50 geen enkel probleem zijn, ik rijdt nu met de 60cc en jaren terug met de standaard RS 1op45 en ik heb dar nooit geen last van gehad,als iemand z,n machine vaak uitmelkt en beproeft tot het uiterste ben ik dat wel.

Zou het niet stiekem wat anders geweest zijn,te schrale afstelling?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kleine Eifeltour op Zondag de 12.09.2010

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 sep 2010, 21:41

Ik heb in de Eifel gewoon 1 op 45 gesmeerd.

Enzo

Gebruikersavatar
hannes
Berichten: 2278
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:27
Locatie: arnhem-holland
Gegeven waarderingen: 88 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Kleine Eifeltour op Zondag de 12.09.2010

#4 Bericht door hannes » 13 sep 2010, 21:51

Enzo-tvdzijden schreef:Ik heb in de Eifel gewoon 1 op 45 gesmeerd.

Enzo
Ik had hem op 1:50 bougietje {vond ik zelf te licht van kleur}door de kenners laten nakijken .
blokfluit was helemaal grijs,de jongens rade mij aan om wat olie erbij te doen.
En voordat ik weer naar de Eifel ging een grotere sproeier erin te draaien.
78 ipv 75.
Ik merkte gelijk bij de eerste pukkel {18 procent}dat hij in hield. :roll:
Voor de rest liep hij wel lekker :mrgreen:
Gr hannes :wink:

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Kleine Eifeltour op Zondag de 12.09.2010

#5 Bericht door emilio » 13 sep 2010, 22:08

1:30 volgens de lokale experts heren.... en die kunnen het weten volgens mij na al dat leergeld wat ze hebben moeten betalen. Ook voor de standaard RS. Zie volgende topic: http://www.jogys-forum.de/11824566nx347 ... 3-s40.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
tonny59
Berichten: 1609
Lid geworden op: 23 okt 2005, 19:08
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kleine Eifeltour op Zondag de 12.09.2010

#6 Bericht door tonny59 » 13 sep 2010, 22:22

Enzo-tvdzijden schreef:Ik heb in de Eifel gewoon 1 op 45 gesmeerd.

Enzo
Met een standaard RS is dat in de Eifel ook voldoende :wink:
Rijstijl speelt ook een rol.
De jongens die het leergeld hebben betaald reden volgens mij minimaal met een getunede cilinder.

gr, Tonny

Mirko
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 sep 2010, 18:37
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kleine Eifeltour op Zondag de 12.09.2010

#7 Bericht door Mirko » 13 sep 2010, 22:28

zie ook er: http://www.jogys-forum.de/11824566nx347 ... tml#p25938" onclick="window.open(this.href);return false;



ik hebben een afbeelding van de krukas

gr mirko

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kleine Eifeltour op Zondag de 12.09.2010

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 sep 2010, 23:41

Mirko schreef:zie ook er: http://www.jogys-forum.de/11824566nx347 ... tml#p25938" onclick="window.open(this.href);return false;



ik hebben een afbeelding van de krukas

gr mirko
Ziet er niet uit als een pas gereviseerde krukas.

Enzo

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

Re: Kleine Eifeltour op Zondag de 12.09.2010

#9 Bericht door Theove » 13 sep 2010, 23:53

Ik heb er geen verstand van...

Er wordt gesmeerd op het moment dat je redelijk gas geeft. In een hoge versnelling met bijna geen gas lijkt mij dan ook funest voor alles wat gesmeerd moet worden en vrij onbelast flink wat toeren maakt.
Regelmatig een tandje terug en/of gas erop (houden) is dan denk ik het beste bij "bergje af".

Bij "bergje op" zo nu en dan smoren (of hoe je dat noemt) door flink gas te geven zonder dat je echt enorm versnelt.

Rare theorie?

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Kleine Eifeltour op Zondag de 12.09.2010

#10 Bericht door Andy » 14 sep 2010, 00:01

Zijn we nou niet te schijterig bezig ??? we hebben de beste wandjes die je maar kunt vinden en de beste kwaliteit zuigers erin zitten,,,, en de rest.

Van een paar afdalingkjes gaat ie heus niet stuk, of er klopt iets niet :idea:

Ik heb toen wel wat xtra olie erbij gedaan maar heb em niet gespaard.

Andy,

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#11 Bericht door nozems » 14 sep 2010, 06:24

ik heb anders heel vaak het gas dichtgedraaid naar beneden toe :oops: ..hij zuigt nl toch nog steeds mengsel aan,vacuum word sterker naarmate je gasschuif dicht staat en je motor flink rpm maakt,wel is denk belangrijk je stationairafstelling niet te schraal zetten,en nee dat word niet enkel bepaaldt door er een flink grote stationairsproeier in te douwen :lol:

ik rijdt overal en altijd 1op45,ook in de eifel,kon me zelfs herinneren dat mart vetter ging smeren als de 1op50 die hij altijd aan de pomp tankt (bromfietsmix)..maar waarom?

lopen ze niet vaker vast op het moment dat je omhoog gaat,dat vindt ik namelijk veel gevaarlijker voor m,n motortje...weinig snelheid en dus rijwindkoeling maar hij moet 'zwoegen' om bovenop die berg te komen...en een 2tact die niet op toeren kan komen (in dit geval z,n max rpm niet haalt dus) word alsmaar heter en heter,iets wat bij tegenwind rijden en te zware tandwielverhouding ook voorkomt!zet er maar een tempratuurmeter op en je ziet het gebeuren :wink:

is het niet eerder een kwestie van te schraal mengsel en een te hete pit onder die omstandigheden??

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#12 Bericht door emilio » 14 sep 2010, 07:12

Het is natuurlijk voor iedereen zelf om te beslissen met welke verhouding hij wenst te rijden. Zoals Pascal ook schrijft krijgen ze vooral bergop een flinke knauw. Ik kan me mijn eerste keer herinneren toen ik nog met een 50 cctje met Zoetermeerse vertanding en een Homoet Auspuff die berg dacht op te moeten vliegen. Ik kwam niet uit de eerste versnelling. Direct vermogensverlies en na het afkoelen van de motor enorm compressieverlies. Mijn mooie RSP naar de knoppen. Er bleek gewoon een stuk uit de zuiger te zijn gebroken. Ik zeg niet dat dit door betere smering was te voorkomen maar geeft wel aan hoe zwaar de belasting voor de motor is. Ik durf echter wel de stelling aan dat het warm/aanlopen van het bigend door goede smering beter voorkomen kan worden. De jongens in de Eifel, waaronder ook Olli die toch een RMC rijdt, rijden allemaal 1:30 tot 1:35 en gebruiken tevens het kwalitatieve betere Motul 800...

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#13 Bericht door gijsvanzanten » 14 sep 2010, 11:09

Het is van nogal wat factoren afhankelijk. De juiste afstelling is zeer belangrijk, rijd je standaard of getunend.
Michael en ik rijden met een standaard KCMN cilinder met de daarbij behorende zuiger. Joke rijd licht getuned met een Meteor erin. Wij smeren altijd en overal 1:45. Castrol Power RS. En we hebben tot nu toe geen enkel probleem gehad op onze Moezel tochten, en daar zitten toch beklimmingen bij van 17%.
Je moet natuurlijk met gevoel rijden, en ja, dat heb je of dat heb je niet. In de beklimmingen moet je meestal vol, in lage versnelling naar boven. De cilinder word bloedje heet. En dan de afdaling, met dik 90 naar beneden. Wij doen dit in de 5e versnelling met ingeknepen koppeling en regelmatig wat gas geven voor de smering. Zo heb je een optimale koeling. Voor de bochten de koppeling weer laten opkomen en terug schakelen naar de juiste versnelling. Daarna weer opschakelen naar de hoogste versnelling en weer de koppeling intrekken. Dit blijven doe totdat je helemaal beneden bent. Dit doen wij nu al 2 jaar op rij en tot nu toe geen enkel probleem. Geen vermogen verlies, de motortjes doen nog precies wat ze in het begin deden.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen / smering?

#14 Bericht door kreidler844 » 14 sep 2010, 11:59

Allemaal leuk en aardig maar het lijkt mij duidelijk dat deze schade niet is ontstaan door te weinig olie in de benzine want de olie zit nog aan de krukwangen.
Wij mengen met volsynthetische olie 1 op 40 voor de cross, 3 uur vol aan de bak en geen krimp, KTM schrijft tegenwoordig 1 op 50 voor in zijn crossers.
Ik ben wel nieuwsgierig wanneer dit is gebeurd Bergop of bergaf.

Wietse

Gebruikersavatar
hannes
Berichten: 2278
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:27
Locatie: arnhem-holland
Gegeven waarderingen: 88 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#15 Bericht door hannes » 14 sep 2010, 12:11

Ingeknepen koppeling gijs :?:
Word dat niet een beetje overbelast :roll:
Gr. Hannes :wink:

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#16 Bericht door gijsvanzanten » 14 sep 2010, 12:49

hannes schreef:Ingeknepen koppeling gijs :?:
Word dat niet een beetje overbelast :roll:
Gr. Hannes :wink:
Tot nu toe geen enkel probleem gehad Hannes, mits je koppeling goed afgesteld staat, en je motortje koelt natuurlijk lekker. Maar wel af en toe wat gas tussendoor geven.

Gebruikersavatar
Blok724
Berichten: 476
Lid geworden op: 09 aug 2008, 23:50
Locatie: NW Overijssel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rijden in de bergen / smering?

#17 Bericht door Blok724 » 14 sep 2010, 12:51

Adviezen van Kreidler zelf:

viewtopic.php?t=4343" onclick="window.open(this.href);return false;

Laatste alinea pag. 21 en pag 22.

Ook heb ik ergens gelezen om tijdens het afdalen, wanneer er gas gegeven wordt om extra smering te bevorderen, de ontsteking even uit te schakelen (met het knopje of de sleutel) om te voorkomen dat je nog harder de berg afgaat.
Dit heb ik alleen niet zo snel terug kunnen vinden.

Rene

Gebruikersavatar
Peter Polo
Berichten: 271
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:28
Locatie: Twentestad
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen / smering?

#18 Bericht door Peter Polo » 14 sep 2010, 13:30

747 1:25 is the bomb voor de snellere Kreidlers :mrgreen:

Groet,

Peter Polo

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#19 Bericht door Roland » 14 sep 2010, 15:59

Nou ik heb in Duitsland met mijn iets gekietelde standaard cilinder (4/5 pk door LVS) met 17 mm bing gemiddeld 65>75/80 km p.u gereden, de bougie was wel wat licht, gewoon 1-50. Olie erbij helpt niet want dan wordt de boel alleen maar vettiger en gaat meer roken.

Ik heb thuis de sproeier vergroot van 78 naar 80, probleem opgelost. Ik denk dat je een iets grotere sproeier kan monteren voor de Bergen. Gewoon eens uit proberen zou ik zeggen.

Grt, Roland

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#20 Bericht door nozems » 14 sep 2010, 16:44

kreidler844 schreef:Allemaal leuk en aardig maar het lijkt mij duidelijk dat deze schade niet is ontstaan door te weinig olie in de benzine want de olie zit nog aan de krukwangen.
Wij mengen met volsynthetische olie 1 op 40 voor de cross, 3 uur vol aan de bak en geen krimp, KTM schrijft tegenwoordig 1 op 50 voor in zijn crossers.
Ik ben wel nieuwsgierig wanneer dit is gebeurd Bergop of bergaf.

Wietse
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar Wietse :wink:

Kijk als je zwaar opgevoerd rijdt 12.000rpm of meer,ja dan snap ik het wel dat je 1op30 smeert,vanwege het behoudt van je bigend,maar denk eerlijk gezegd je hem veel meer spaart door op een testbank je ontsteking af te stellen :idea: :!: ..als ie niet goed staat staat ie ook lekker te beuken op je bigend,denk zomaar dat dat meer schade berokend :wink:

En nogmaals een motor die zwoegt,wind tegen,duo,of berop,of op z,n Z-H vertand heeft een heel rijk mengsel nodig,krijgt ie dan net te kort en je heb ook nogeens weinig koeling,warm weer en of te lage snelheid (bergop) ja dan heeft ie het pas echt zwaar en gaat het hard!!

evenals het nastreven van een zo strak mogelijke zuigerspelling zal je dan niet echt helpen!zo weet ik nog een gevalletje Tjerry,geheel orgineel,maar met nog geen 4500km was de boel amper ingelopen en stond de spelling op 0.03mm,zal opzich best goed gaan,maar weer net niet als het echt even tegenzit.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#21 Bericht door Henk 3bakvoet » 14 sep 2010, 17:17

viewtopic.php?t=5569" onclick="window.open(this.href);return false;

viewtopic.php?t=3153" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de rest geen commentaar.

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen / smering?

#22 Bericht door rick rol » 14 sep 2010, 17:21

Ik rij al jaren met 1op 35 en zal dit ook aankomend weekend doen als we de eiffel in gaan .en vastlopers heb ik nog niet gehad dus dit lijkt me redelijk wat betreft verhoudingen.

RR

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#23 Bericht door nozems » 14 sep 2010, 18:01

1op35 gebruikte ik indertijd ook voor m,n snelle 60cc,en zelfs een volgasritje over de snelweg ri Amersfoort en terug gaf ie geen krimp...
ik denk dat het vaak toch in andere dingen zit bv. een te krappe zuigerspelling (juist onder die ongunstige omstandigheden)

maar ik heb ook wel eens een volgasrit gehad met de standaard RS met standaard carb en dito setting (78hoofdsproeier,dopjes in m,n frame) koker met standaard onaangepast origineel zeefje erin en een NGK8 bougie erin,de rit was wederom amersfoort en terug,maar de bougie was na die volgasrit echt krijt en krijtwit!!!hij kon zo weer terug het doosje in,zo schoongebrand en wit was ie :shock: :idea: (en nee m,n keeringen waren niet lek!!)

en het was toen een warme dag,waarschijnlijk is ie toen door de ruime spelling niet vastgelopen,maar zo zie je maar dat het toch kan afwijken wat ie vanuit de fabriek heeft meegekregen..en daarom kan een standaard RS toch vastlopen,zeker als je zoals bv Tjerry weinig km,s maakt en hij feitelijk nooit ingereden raakt....

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#24 Bericht door dijk » 14 sep 2010, 18:20

1 op 35 of 1 op 40 moet genoeg zijn met een goede kwaliteit olie :!:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 sep 2010, 18:22

dijk schreef:1 op 35 of 1 op 40 moet genoeg zijn met een goede kwaliteit olie :!:
Ik smeer de blauwe Elf HTX976 en je wil niet weten hoeveel en waar de blauwe olie allemaal aan zit.

Enzo

Plaats reactie