Wereldsnelheidsrecord voor Kreidler - 210 km/uur (1965)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Wereldsnelheidsrecord voor Kreidler - 210 km/uur (1965)

#1 Bericht door Maarten » 12 nov 2006, 10:30

KREIDLER VESTIGT NIEUWE RECORDS

210 Km/u met een 50 cc-tje!

Bron: Tijdschrift MOTOR, 52e jaargang No. 46, 12 november 1965

Afbeelding
Grote mannen rondom een klein, maar in zijn daden groot machientje: de Kreidler, waarmee op de Bonneville zoutvlakte een aantal 50 cc wereldrecords met een flinke marge werd verbeterd. Het verhaal hierover leest u in dit nummer.

Negen jaar lang zijn de wereldrecords in de 50 cc klasse voor respectievelijk de kilometer en mijl met vliegende start in het bezit geweest van NSU. Het was indertijd de bekende NSU-rijder H. P. Müller, die met de zogenaamde vliegende ligstoel tot 196 km/u kwam.

Afbeelding
Start voor een proefrit. Het achterste deel van de stroomlijn is hier weggenomen, teneinde voor veranderingen in de afstelling gemakkelijk bij de motor te kunnen komen.

Dat was een ongelooflijke snelheid, want al had het 50 cc tweetaktmotortje een compressor en al was door de uitgekiende stroomlijnvorm de luchtweerstand tot een minimum teruggebracht, die 196 km/u betekende toch maar even een verbetering van de 50 en 75 cc records met niet minder dan 46 en 20 km/u. Uit het feit dat de records van NSU negen jaar lang onaangetast bleven, blijkt ook wel dat ze bijzonder scherp gesteld waren.
Maar nu is het dan toch gebeurd. Kreidler had al enige tijd post gevat op de Bonneville zoutvlakte in de Amerikaanse staat Utah en daar werden enkele weken geleden eerst twee records met staande start verbeterd. Zoals we al eerder schreven, werden de kwart mijl en de hele mijl met staande start afgelegd met een gemiddelde van respectievelijk 73,95 en 108,28 km/u. Thans, nadat de weersomstandigheden en de toestand van de recordbaan wat verbeterd waren, heeft Kreidler-rijder Rudolf Kunz ook met een ultralaag stroomlijn-„projectiel" de genoemde records van NSU aan flarden kunnen rijden. Hij kwam tot de volgende resultaten: Eén mijl: 209,215 km/u (heenrit 193,487 km/u en terugrit 225,342 km/u).
Eén kilometer: 210,634 km/u (heenrit 196.937 km/u en terugrit 224,330 km/u).
Dit was echter nog niet alles, want Kreidler had nog een recordpijl op zijn boog: De 10 km met staande start, welk record op naam stond van Kramer met Zündapp en wel met een gemiddelde van 153,4 km/u. Dit record is door Kreidler omhoog geschroefd tot maar liefst 180,875 km/u, een enorme verbetering dus!

Afbeelding
Nog een opname van de recordmachine. Om tot een zo gering mogelijke hoogte te kunnen komen, is de rijpositie voorover liggend.

Nooit tevoren zijn met een 50 cc motortje snelheden van meer dan 200 km/u bereikt en Kreidler kan dan ook trots zijn op de bereikte resultaten. Toch is men van mening, dat het nog wel iets sneller kan en als het weer goed blijft, wil men trachten om de nieuwe records (die nog door de FIM erkend moeten worden) nóg scherper te stellen.
Kreidlers recordplannen dateerden eigenlijk al van twee jaar terug. Toen vonden met de in Buenos Aires levende Italiaan Vaifro Meo, die tot 1954 enkele snelheidsrecords op zijn naam had staan, de eerste besprekingen plaats naar aanleiding van het feit, dat men bij Kreidler wel iets zag in een door Meo zelf vervaardigde recordmachine, althans zag men iets in bepaalde ideeën welke er in verwerkt waren. Uiteindelijk heeft de chefconstructeur van Kreidler, ingenieur Hilber, met zijn staf twee recordmachines gemaakt, waarvoor Meo's ontwerp als uitgangspunt diende.

Afbeelding
Om tot een zo gering mogelijke hoogte te kunnen komen, is de rijpositie voorover liggend, zoals Rudolph Kunz hier laat zien.

Meo had een rijpositie verkozen die het midden hield tussen een kniel- en lighouding en dit gaf de mogelijkheid, om rondom de tweewieler plus rijder een zeer slanke stroomlijnomhulling te projecteren. De meest ideale stroomlijnvorm is daarna door middel van uitgebreide proefnemingen in de grote windtunnel van de technische hogeschool te Stuttgart uitgekiend.
Parallel met de windtunnelproeven liep de ontwikkeling van de recordmotoren, waarvoor werd uitgegaan van de race-tweetakten van Kreidler. Maar die zijn wel danig gewijzigd. Bij Kreidler maakte men „even" een speciale viertraps compressor, Mahle ontwikkelde de zuigers en Bosch verzorgde de ontstekingsinstallatie voor het 15.000 toeren motortje. In samenwerking met de Hurth fabriek werd een acht-versnellingsbak geconstrueerd met elektrische schakeling. Met betrekking tot de motor moet nog opgemerkt worden, dat deze als brandstof een alcoholmengsel heeft, terwijl de koelvloeistof (dus geen luchtkoeling) ijswater is!
Dit heel bijzondere motortje, waar enorm veel experimenteel werk in gestoken moet zijn voordat het recordrijp was, levert het indrukwekkende vermogen van 15 pk, wat dus neerkomt op 300 pk/liter!
Aanvankelijk heeft men nog al wat moeilijkheden gehad doordat er zout binnen de kunststof stroomlijnomhulling kwam en men heeft dan ook na de eerste proefritten op de zoutvlakte diverse wijzigingen moeten aanbrengen om een en ander goed te krijgen. Maar toen de 3.20 meter lange, slechts 75 cm hoge en 100 kg wegende tweewieler eenmaal klaar was, ging hij enorm snel ook: 210 km/u komt neer op 1 km in rond 17 seconden.


Afbeelding



Meer over het wereldsnelheidsrecord:

Afbeelding Overzicht Wereldsnelheidsrecord 50 cc / Motorsport Artikelen



Laatst gewijzigd door Maarten op 20 aug 2007, 19:38, 4 keer totaal gewijzigd.

VincentF
Berichten: 515
Lid geworden op: 03 sep 2005, 19:59
Locatie: Huizen!
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door VincentF » 12 nov 2006, 11:59

Wat een mooi verhaal, had al keer het verhaal hier op de website gelezen maar dit verhaal nog niet. Moet wat geweest zijn, 210 gemiddeld in die tijd, is nog steeds een hele prestatie :lol:

Vincent

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#3 Bericht door Andry » 12 nov 2006, 12:03

Daar kennen we nog wel van leren jah die snelheid :D

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#4 Bericht door dijk » 12 nov 2006, 12:22

leuk verhaal weer,dat ging best wel snel voor die tijd al :D :wink:

Timmio
Berichten: 657
Lid geworden op: 06 mar 2005, 17:02
Locatie: Leusden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door Timmio » 12 nov 2006, 12:46

300pk/liter... :twisted:

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 602
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door PRO TUNING » 12 nov 2006, 12:55

Deze motor was voorzien van een compressor.
Normaal rekent men in de auto / motorsport + 50 % extra cc voor een compressor / turbo

Anders denk ik dat een Wankel motor het hoogst scoort qwa pk / cilinderinhoud als je 1 kamer rekent

Als je dan uitgaat van 75 cc, is er al een heel andere kijk op het project.

Maar toch een hele prestatie in die tijd.

edje
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 okt 2006, 21:30
Locatie: dalfsen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door edje » 12 nov 2006, 18:03

word er tegenwoordig ook nog geprobeerd om met een 50cc zo snel moglijk te gaan?

Gebruikersavatar
Jannes
Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:18
Locatie: Surhuizum, Fryslân
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Jannes » 12 nov 2006, 18:12

Jacker dat staat hier ook wel ergens op het forum ...

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8273
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 120 keren

#9 Bericht door Melvin » 13 nov 2006, 00:22

he mooi verhaal

deze had ik nog niet :wink:

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2339
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#10 Bericht door Kreidler » 13 nov 2006, 01:11

Mooi verhaal, 210 is toch wat :twisted: . voor een 50cc watergekoelde cilinder. :D

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door Thijs Leuven » 13 nov 2006, 13:25

Enorm gaaf! 8) Maar is het record niet verbroken? Het lijkt mij dan toch een hele uitdaging als andere brommer producent om harder te gaan dan Kreidler... Heeft niemand hier meer info over?

Thijs

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door den willem » 13 nov 2006, 17:31

Tegenwoordig is de 50cc (race) niet meer zo interessant/belangrijk voor de meeste constructeurs. Ze gaan dus ook niet snel investeren in een recordpoging ed. :wink:

groeten,
Willem

Gebruikersavatar
Ben.
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 jan 2005, 18:32
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#13 Bericht door Ben. » 13 nov 2006, 18:22

In Bromfiets van september-oktober staat ook een artikeltje over de pentax die het record verbeterd met 228km/u, heel mooi artikel dit. :)

Gebruikersavatar
Lars RMC
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door Lars RMC » 13 nov 2006, 21:55

Ik heb ook wel eens gelezen op internet dat aprillia met z'n rs50 een heel eind is gekomen, maar niet aan het record :P

turbo
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 sep 2006, 22:05
Locatie: Westland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door turbo » 15 nov 2006, 00:37

Misschien kan Henk 3bakvoet een poging doen met zijn geheel vernieuwde vierbak direct??? Ik ben zelf heel wat kilootjes te zwaar om zoiets te proberen, maar wat een mooi artikel, wellicht een uitdaging voor onze echte supersnelle mannen?

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

#16 Bericht door SwiffMeister » 21 nov 2006, 23:57

Ben. schreef:In Bromfiets van september-oktober staat ook een artikeltje over de pentax die het record verbeterd met 228km/u, heel mooi artikel dit. :)
Dat record van 228 staat nog steeds heden ten dagen, dus als iemand dat wil verbreken, ik zou zeggen doe je best :)

edje
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 okt 2006, 21:30
Locatie: dalfsen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door edje » 22 nov 2006, 22:13

Lars RMC schreef:Ik heb ook wel eens gelezen op internet dat aprillia met z'n rs50 een heel eind is gekomen, maar niet aan het record :P

die is ook wel wat minder gestroomlijnd en bovendien zijn er grenzen doordat het op basis is van een standaard brommer.....

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Wereldsnelheidsrecord voor Kreidler - 210 km/uur (1965)

#18 Bericht door Maarten » 04 mar 2012, 23:42

Ik zag deze foto's op ImageShack staan. Weet niet of ze al op de site staan en aan bod zijn geweest?

Supercharged Kreidler blok
Bijlagen
Kreidler streamer 4.jpg
Kreidler streamer 4.jpg (55.01 KiB) 22264 keer bekeken
Kreidler streamer 5.jpg
Kreidler streamer 5.jpg (58.32 KiB) 22264 keer bekeken

Gebruikersavatar
Volldampf
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 jan 2012, 19:34
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Wereldsnelheidsrecord voor Kreidler - 210 km/uur (1965)

#19 Bericht door Volldampf » 04 mar 2012, 23:51

bedankt! :mrgreen:PS! "unsere" Kupplung !! Extra Information für Kreidler Fans! Rennzigarre und Teile und Hans -Georgs-Original-Maschine und alte Modelle Kreidlers wurden 1982 für 147000 DM komplett von Privat-Mann (Nachbar)Kart-Sport-Fan ersteigert!und ans Museum weiter verschenkt!(selbst Anscheidt durfte seine "eigene Renn-Kreidler (1964) nicht einzeln ersteigern!(leider nur in deutscher Spraak) hans-hartmut :oops:
81dutchgpdoerflinger.jpg
81dutchgpdoerflinger.jpg (29.54 KiB) 23182 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Volldampf op 08 mar 2012, 21:04, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Wereldsnelheidsrecord voor Kreidler - 210 km/uur (1965)

#20 Bericht door lampie » 05 mar 2012, 08:20

dat zijn weer 2 prachtige foto'2, Maarten.

lampie

Fred57
Berichten: 690
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:06
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Wereldsnelheidsrecord voor Kreidler - 210 km/uur (1965)

#21 Bericht door Fred57 » 05 mar 2012, 10:30

Inderdaad mooie foto's Maarten .

Fred

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Wereldsnelheidsrecord voor Kreidler - 210 km/uur (1965)

#22 Bericht door Maarten » 02 mar 2019, 12:44

Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Wereldsnelheidsrecord voor Kreidler - 210 km/uur (1965)

#23 Bericht door Maarten » 09 mar 2019, 09:52

Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Wereldsnelheidsrecord voor Kreidler - 210 km/uur (1965)

#24 Bericht door Maarten » 07 dec 2020, 16:38

Kreidler Meo
Kreidler Meo
Kreidler Meo.jpg (63.87 KiB) 3396 keer bekeken

Bis heute nicht gebrochen is der Rekord des deutschen Kreidler-Fahrers Rudolf Kunz in der 50 cm3-Schnapsglasklasse. Mit nur 15 PS Leistung erreichte das aerodynamische Wunderwerk am 23. Oktober 1965 auf der Rekord-Salzpiste von Wendover/Utah unter keineswegs idealen Bedingungen 210,637 km/h Durchschnitt für einen Kilometer hin und zurück.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Wereldsnelheidsrecord voor Kreidler - 210 km/uur (1965)

#25 Bericht door LVS » 07 dec 2020, 21:27

een paar jaar geleden was ik op vakantie in duitsland .
in het nsu motormuseum in shull.
daar was een gedeelte kreidler tentoonstelling .
Bijlagen
ten7.JPG
ten7.JPG (90.75 KiB) 3375 keer bekeken
ten5.JPG
ten5.JPG (82.86 KiB) 3375 keer bekeken
ten3.JPG
ten3.JPG (100.4 KiB) 3375 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen LVS voor dit bericht:
Maarten (08 dec 2020, 07:13)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie