5e gang tandwiel geperst?
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
5e gang tandwiel geperst?
Ik heb een 2 tal kleine vragen. Zit de 5e gang tandwiel geperst op de koppeling as? Voordat ik dit tandwiel er aftrek met een trekker wil ik dat zeker weten.
Vraag 2.
Ik heb dit indirect blokje gekocht in zuid oost Polen gekocht voor weinig omdat deze niet goed schakelde, maar hier heeft men de blok nummer weg gedeeltelijk geschuurd. Vraag me niet waarom. De vraag is dus: waar komt dit blok vandaan/word het gebruikt? De 15.xx.xx nummers in het carter zijn te algemeen om dit boven water te halen.
Zover ik het kan lezen met een vergrootglas zijn de nummers van de tandwielen:
1e versnelling (46/13) Tandwiel nummers : 15.66.21 / 15.46.01 koppeling as met 13t tandwiel
2e versnelling (40/19) Tandwiel nummers : 15.46.22 / 15.46.02
3e versnelling (36/23) Tandwiel nummers : 15.66.13 / 15.66.03
4e versnelling (33/26) Tandwiel nummers : 15.66.44 / 15.66.34
5e versnelling (31/28) Tandwiel nummers : 15.66.55 / 15.66.35
Vraag 2.
Ik heb dit indirect blokje gekocht in zuid oost Polen gekocht voor weinig omdat deze niet goed schakelde, maar hier heeft men de blok nummer weg gedeeltelijk geschuurd. Vraag me niet waarom. De vraag is dus: waar komt dit blok vandaan/word het gebruikt? De 15.xx.xx nummers in het carter zijn te algemeen om dit boven water te halen.
Zover ik het kan lezen met een vergrootglas zijn de nummers van de tandwielen:
1e versnelling (46/13) Tandwiel nummers : 15.66.21 / 15.46.01 koppeling as met 13t tandwiel
2e versnelling (40/19) Tandwiel nummers : 15.46.22 / 15.46.02
3e versnelling (36/23) Tandwiel nummers : 15.66.13 / 15.66.03
4e versnelling (33/26) Tandwiel nummers : 15.66.44 / 15.66.34
5e versnelling (31/28) Tandwiel nummers : 15.66.55 / 15.66.35
Laatst gewijzigd door capriv8driver op 04 feb 2023, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5115
- Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
- Locatie: Amstelveen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 89 keren
Re: 5e gang tand wiel geperst?
Blok nummers weggeschuurd .............dan heb je wat te verbergen, zou zomaar kunnen zijn dat het blokje van een complete gestolen/Kreidler afkomt uit .....?
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: 5e gang tand wiel geperst?
Dat zou best wel eens kunnen maar met zekerheid kan ik je dat niet zeggen. Die meneer had een kleine 50 kreidlers in zijn schuur staan en een schuur vol met brommer onderdelen. Ik ben er weer terecht gekomen door een collega die een vriend van hem is en waar we tijdens een werkbezoek langs kwamen en dus even op bezoek gingen. Hij vroeg 75 euro voor een 5 gang blokje en vertelde wel eerlijk dat dit blokje niet wou schakelen nog voordat ik het blokje in de handen had. Zou jij zoiets laten liggen? Dit blokje maak ik klaar als reserve blok en word ook niet verkocht.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: 5e gang tand wiel geperst?
Hi YY ,
15.66.35 is geperst
de laaste normaale 5 bak versie heft je da gekoocht met lange 5e en 1,11 overbrenging met 79/21 koppeling
15.66.35 is geperst
de laaste normaale 5 bak versie heft je da gekoocht met lange 5e en 1,11 overbrenging met 79/21 koppeling
- Deze gebruikers waarderen Eifelyeti voor dit bericht (totaal 3):
- Maarten (02 feb 2023, 19:16) • Caspar (02 feb 2023, 20:12) • capriv8driver (02 feb 2023, 20:13)
- Waardering: 27.27%
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: 5e gang tand wiel geperst?
Hier kan ik al wat mee.
Mijn as heeft geen spline vertanding moet ik er bij zeggen.
Mijn as heeft geen spline vertanding moet ik er bij zeggen.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: 5e gang tand wiel geperst?
maakt toch nieks uit?capriv8driver schreef: ↑02 feb 2023, 20:16 Hier kan ik al wat mee.
Mijn as heeft geen spline vertanding moet ik er bij zeggen.
het is ma een modifikatie bij/voor de laatste modellen... wegen het uitslagen van de 2 flanken .....
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: 5e gang tand wiel geperst?
Voor mij maakt het niet zo veel uit. Mijn eerste vraag was of het tandwiel geperst is of niet. Daar heb ik nu een antwoord op.Eifelyeti schreef: ↑03 feb 2023, 09:11maakt toch nieks uit?capriv8driver schreef: ↑02 feb 2023, 20:16 Hier kan ik al wat mee.
Mijn as heeft geen spline vertanding moet ik er bij zeggen.
het is ma een modifikatie bij/voor de laatste modellen... wegen het uitslagen van de 2 flanken .....
Ik heb deze morgen het tandwiel er van af geperst en even een nieuw messing busje gedraaid voor de 2e versnelling tandwiel. Die had behoorlijk wat spelling. Verder is de kleine schakelgaffel versleten en gaat zeer stroef op de schakelwals. Eens kijken of ik die gaffel van de as af krijg. Dat zal dan ook wel de rede zijn waarom het blok niet meer goed schakelt.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: 5e gang tand wiel geperst?
niet meer rond de schaakelfork?
weer rond slijpen?....
ingeslijpen sijn die middelste alle snel weer ....
en weer een 5 bak fork gebruiken ..4 bak is hoogder en niet voor 4 bak te gebruiken
weer rond slijpen?....
ingeslijpen sijn die middelste alle snel weer ....
en weer een 5 bak fork gebruiken ..4 bak is hoogder en niet voor 4 bak te gebruiken
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: 5e gang tand wiel geperst?
Ik heb de schakelwals in de WD40 gelegd en zal straks even kijken of de gaffel wil bewegen en of ik hem er vanaf kan krijgen.
Als ik het goed heb is de kleine gaffel van de 4 gang niet alleen hoger maar als ik me goed herinner, ook gespiegeld.
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: 5e gang tand wiel geperst?
Er zit een stoot rand van ongeveer 0.45mm diep. Tenminste, dat is het verschil wat ik meet als ik dit vergelijk met de kleine gaffel van een 4 gang.
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: 5e gang tand wiel geperst?
Het verschil tussen de 4 en 5 gang gaffels.
Behalve de hoogte meet ik geen verschillen. De gaffel van de 5 gang heeft een gaatje voor de doorslag. Ik moet alleen even meten of de hoek van de borg pin het zelfde is.
De schakelwals is weer schoon en netjes. De kleine gaffel kwam weer los nadat ik met de doorslag een paar tikjes op de pin heb gegeven. De schakelwals heeft over de gehele lengte een buiten diameter van 25.96 mm, de schakel gaffels hebben een binnen diameter van precies 26 mm en zijn gelukkig niet ovaal.
Behalve de hoogte meet ik geen verschillen. De gaffel van de 5 gang heeft een gaatje voor de doorslag. Ik moet alleen even meten of de hoek van de borg pin het zelfde is.
De schakelwals is weer schoon en netjes. De kleine gaffel kwam weer los nadat ik met de doorslag een paar tikjes op de pin heb gegeven. De schakelwals heeft over de gehele lengte een buiten diameter van 25.96 mm, de schakel gaffels hebben een binnen diameter van precies 26 mm en zijn gelukkig niet ovaal.
- kreidler844
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 240 keren
- Contacteer:
Re: 5e gang tand wiel geperst?
De timing van het tandwiel op je schakelwals is niet in orde.
De middelste gaffel zijn gewoon hetzelfde buiten de breedte, afdraaien tot dezelfde breedte volstaat.
Controleer de ring aan het middelste tandwiel ook op slijtage.
De middelste gaffel zijn gewoon hetzelfde buiten de breedte, afdraaien tot dezelfde breedte volstaat.
Controleer de ring aan het middelste tandwiel ook op slijtage.
- kreidler844
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 240 keren
- Contacteer:
Re: 5e gang tandwiel geperst?
Gezien de nummers is het één van de laatste indirecte blokjes, is het al een brede tap blok?capriv8driver schreef: ↑02 feb 2023, 16:27 Ik heb een 2 tal kleine vragen. Zit de 5e gang tandwiel geperst op de koppeling as? Voordat ik dit tandwiel er aftrek met een trekker wil ik dat zeker weten.
Vraag 2.
Ik heb dit indirect blokje gekocht in zuid oost Polen gekocht voor weinig omdat deze niet goed schakelde, maar hier heeft men de blok nummer weg gedeeltelijk geschuurd. Vraag me niet waarom. De vraag is dus: waar komt dit blok vandaan/word het gebruikt? De 15.xx.xx nummers in het carter zijn te algemeen om dit boven water te halen.
Zover ik het kan lezen met een vergrootglas zijn de nummers van de tandwielen:
1e versnelling (46/13) Tandwiel nummers : 15.66.21 / 15.46.01 koppeling as met 13t tandwiel
2e versnelling (40/19) Tandwiel nummers : 15.46.22 / 15.46.02
3e versnelling (36/23) Tandwiel nummers : 15.66.13 / 15.46.03
4e versnelling (33/26) Tandwiel nummers : 15.66.44 / 15.66.34
5e versnelling (31/28) Tandwiel nummers : 15.66.55 / 15.66.35
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: 5e gang tand wiel geperst?
Simpel te controleren.kreidler844 schreef: ↑03 feb 2023, 15:29 De timing van het tandwiel op je schakelwals is niet in orde.
De middelste gaffel zijn gewoon hetzelfde buiten de breedte, afdraaien tot dezelfde breedte volstaat.
Controleer de ring aan het middelste tandwiel ook op slijtage.
Enzo
- Bijlagen
-
- 9CC621F5-E64C-4484-9754-739FDBBA4246.jpeg (127.11 KiB) 1076 keer bekeken
-
- 92C3BB9C-F21D-4FCF-813B-D6A9144C5889.jpeg (86.08 KiB) 1076 keer bekeken
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: 5e gang tandwiel geperst?
De carters hebben een smalle en brede tap. De schakelwals heeft het nummer B15.66.10A en deze word ook gebruikt in de direct geschakelde blokken. Op de schakelgaffels staat H15.66.40 H15.66.50 (kleine gaffel heeft geen nummer) en die komen voor vanaf de '77 RS modellen en de '74 Florett Cyclomoteur CM Cross met directe 4 bak tot de laatste modellen in '83.kreidler844 schreef: ↑03 feb 2023, 16:29Gezien de nummers is het één van de laatste indirecte blokjes, is het al een brede tap blok?capriv8driver schreef: ↑02 feb 2023, 16:27 Ik heb een 2 tal kleine vragen. Zit de 5e gang tandwiel geperst op de koppeling as? Voordat ik dit tandwiel er aftrek met een trekker wil ik dat zeker weten.
Vraag 2.
Ik heb dit indirect blokje gekocht in zuid oost Polen gekocht voor weinig omdat deze niet goed schakelde, maar hier heeft men de blok nummer weg gedeeltelijk geschuurd. Vraag me niet waarom. De vraag is dus: waar komt dit blok vandaan/word het gebruikt? De 15.xx.xx nummers in het carter zijn te algemeen om dit boven water te halen.
Zover ik het kan lezen met een vergrootglas zijn de nummers van de tandwielen:
1e versnelling (46/13) Tandwiel nummers : 15.66.21 / 15.46.01 koppeling as met 13t tandwiel
2e versnelling (40/19) Tandwiel nummers : 15.46.22 / 15.46.02
3e versnelling (36/23) Tandwiel nummers : 15.66.13 / 15.46.03
4e versnelling (33/26) Tandwiel nummers : 15.66.44 / 15.66.34
5e versnelling (31/28) Tandwiel nummers : 15.66.55 / 15.66.35
@ Enzo.
Leuk stukje gereedschap. Zo te zien staan het streepje en het puntje 90 graden van elkaar.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: 5e gang tandwiel geperst?
De vraag zal zijn, is dat stukje gereedschap (Pruflehre L5 09.30.37-01/468) nog te krijgen of staat er ergens een tekening waarmee ik dit zelf kan maken?
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: 5e gang tandwiel geperst?
.... zoeken is een deel van onze Kreidlerhobby
KP: https://www.kreidlerparts.com/parts/09. ... gs-motoren
en JB:
KP: https://www.kreidlerparts.com/parts/09. ... gs-motoren
en JB:
- kreidler844
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 240 keren
- Contacteer:
Re: 5e gang tandwiel geperst?
De schakelwals past niet in een direct blokcapriv8driver schreef: ↑03 feb 2023, 21:43De carters hebben een smalle en brede tap. De schakelwals heeft het nummer B15.66.10A en deze word ook gebruikt in de direct geschakelde blokken. Op de schakelgaffels staat H15.66.40 H15.66.50 (kleine gaffel heeft geen nummer) en die komen voor vanaf de '77 RS modellen en de '74 Florett Cyclomoteur CM Cross met directe 4 bak tot de laatste modellen in '83.kreidler844 schreef: ↑03 feb 2023, 16:29Gezien de nummers is het één van de laatste indirecte blokjes, is het al een brede tap blok?capriv8driver schreef: ↑02 feb 2023, 16:27 Ik heb een 2 tal kleine vragen. Zit de 5e gang tandwiel geperst op de koppeling as? Voordat ik dit tandwiel er aftrek met een trekker wil ik dat zeker weten.
Vraag 2.
Ik heb dit indirect blokje gekocht in zuid oost Polen gekocht voor weinig omdat deze niet goed schakelde, maar hier heeft men de blok nummer weg gedeeltelijk geschuurd. Vraag me niet waarom. De vraag is dus: waar komt dit blok vandaan/word het gebruikt? De 15.xx.xx nummers in het carter zijn te algemeen om dit boven water te halen.
Zover ik het kan lezen met een vergrootglas zijn de nummers van de tandwielen:
1e versnelling (46/13) Tandwiel nummers : 15.66.21 / 15.46.01 koppeling as met 13t tandwiel
2e versnelling (40/19) Tandwiel nummers : 15.46.22 / 15.46.02
3e versnelling (36/23) Tandwiel nummers : 15.66.13 / 15.46.03
4e versnelling (33/26) Tandwiel nummers : 15.66.44 / 15.66.34
5e versnelling (31/28) Tandwiel nummers : 15.66.55 / 15.66.35
@ Enzo.
Leuk stukje gereedschap. Zo te zien staan het streepje en het puntje 90 graden van elkaar.
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: 5e gang tand wiel geperst?
Goeie tip.kreidler844 schreef: ↑03 feb 2023, 15:29 De timing van het tandwiel op je schakelwals is niet in orde.
De middelste gaffel zijn gewoon hetzelfde buiten de breedte, afdraaien tot dezelfde breedte volstaat.
Controleer de ring aan het middelste tandwiel ook op slijtage.
En die heeft slijtage.
Tandwiel rechts komt uit de 5 gang. Links is een 4 gang (zelfde nummer) Het tandwiel uit de 5 gang heeft 0.4 mm spelling, het tandwiel uit de 4 gang heeft 0.3 mm spelling met dezelfde gaffel. Helaas is in de reparature buch of onderdelen boeken niet terug te vinden hoeveel spelling ze mogen hebben of wat de dikte van de gaffel moet zijn. Ik zal het tand uit de 4 gang gebruiken. Wat me wel opviel is hoe de afstandsbrug de tandwielen tegen de andere tandwiel drukt. Je moet dus de afstandsbrug met kracht in de groeven van de tandwielen drukken en houden anders springt deze er weer uit. Dat kan dus niet goed zijn en dat zou wel eens 1 van de redenen van de slijtage kunnen zijn.
Eifelyeti schreef: ↑04 feb 2023, 10:00 .... zoeken is een deel van onze Kreidlerhobby
KP: https://www.kreidlerparts.com/parts/09. ... gs-motoren
en JB:
Zo ziet het er bij mijn schakelwals uit.
Maar ik ga het wel bestellen. Ik speel toch liever op zeker dan tig keer een blok uit elkaar draaien.
Ik heb de schakelwals met het nummer 15.66.10a al een paar keer voorbij zien komen als vervanging voor de directe schakelwals (zonder tandwiel, die moet je dan omzetten ). Het kan inderdaad zijn dat het niet klopt. Zelf heb ik dat nooit geprobeerd dus ik kan daar verder niks zinnigs over zeggen.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: 5e gang tandwiel geperst?
tandwiel 15.66.03 is altied versleeten.... ook niet meer ori NOS te koop
Dick Baan (Inklamo) heft goede laaten maaken: 15.66.03
ook te koop bij kreidlerparts
Dick Baan (Inklamo) heft goede laaten maaken: 15.66.03
ook te koop bij kreidlerparts
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
- Locatie: 046 Limburg
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: 5e gang tandwiel geperst?
Ik heb de groef van het tandwiel en de gaffel eens opnieuw gemeten en vergeleken met die van de 4 gang (3e versnelling van een direct geschakeld blok met het zelfde nummer).
De groef heeft 0.10 mm verschil. De versleten gaffel is 0.57 mm dunner dan die van de 4 gang die ik heb liggen en dat maakt het totaal op 0.67 mm verschil. Dat zal wel wat te veel zijn.
Mijn plan voor nu. Ik hergebruik het tandwiel en pas de hoogte van de kleine gaffel van de 4 gang aan op de draaibank en boor een gaatje voor de pen (voor het geval dat het er ooit weer eens uit moet). Ik zal ook de afstandsbrug iets aanpassen zodat deze niet teveel meer tegen de zijkanten van de tandwiel groeven drukt en vrij kan draaien.
De groef heeft 0.10 mm verschil. De versleten gaffel is 0.57 mm dunner dan die van de 4 gang die ik heb liggen en dat maakt het totaal op 0.67 mm verschil. Dat zal wel wat te veel zijn.
Mijn plan voor nu. Ik hergebruik het tandwiel en pas de hoogte van de kleine gaffel van de 4 gang aan op de draaibank en boor een gaatje voor de pen (voor het geval dat het er ooit weer eens uit moet). Ik zal ook de afstandsbrug iets aanpassen zodat deze niet teveel meer tegen de zijkanten van de tandwiel groeven drukt en vrij kan draaien.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: 5e gang tandwiel geperst?
dat is wel een Probleem wat van de origineele Schakelwals kommt...die slijtage heft je snel weer in de nieuwe schaakelvork
heb gehoort dat de nieuwe directe immi schaaklelwals dat niet meer maakt wegen modifikatie ....
dat het nu so is weet ik niet...
heb gehoort dat de nieuwe directe immi schaaklelwals dat niet meer maakt wegen modifikatie ....
dat het nu so is weet ik niet...
- kreidler844
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 240 keren
- Contacteer:
Re: 5e gang tandwiel geperst?
Denk er om dat die van een Nederlandse 4-bak anders is, heeft ook een ander nummer. 15-46-03 is van een Nederlandse 4-bak.
5-bak heeft 15-66-03.
pennen staan verder uit elkaar.
5-bak heeft 15-66-03.
pennen staan verder uit elkaar.