Den Haag, 1 september 2021,
Jubileum
Hoera, vandaag is er reden tot een klein feestje. We hebben namelijk een nieuwe mijlpaal bereikt: De Kreidlersite bestaat vandaag 25 jaar! De oprichtingsdatum: 1 september 1996.
Dat is natuurlijk iets om wel even bij stil te staan.
Hoewel ik het verhaal van de geschiedenis van deze website al eens verteld heb, doe ik het hier nog maar eens dunnetjes over, voor iedereen die het nog niet wist en/of die er in geïnteresseerd is.
Over de oprichter van deze site
Mijn naam is Maarten Hoogervorst, geboren 06-12-1965 te Den Haag, Scheveningen eigenlijk. Gehuwd met Sylvia. Geen kinderen. Werkzaam als fietsenmaker/verkoper/manusje-van-alles bij Kemper Fietsen te Den Haag, een goede fietsspecialist met mooie producten en ouderwetse service en advies. Wonende in een leuke rijtjeswoning in Den Haag, Ypenburg, met enkele katten als huisdieren.
Maarten en Sylvia, getrouwd in 2019. We staan voor de Chevrolet Chevy Van, een andere hobby.
Werkzaam bij Kemper Fietsen, Maarten links
Als jong jochie (rond de 12 jaar oud) vond ik bromfietsen al erg leuk, ja wie niet. Ergens op mijn 12e (rond 1978) had ik al een eerste brommer, een Berini, die ik samen met een vriendje (Olaf) probeerde aan de gang te krijgen. Hij wist er al iets van, ik nog helemaal niets. Na veel gerommel aan de carburateur en na heel lang, vol enthousiasme aanduwen, startte het ding. Het had geen versnellingen, maar wel een koppeling. Hard ging het niet, maar leuk was het wel. In die tijd moesten we dan lopen naar het crossveldje bij het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek, het enorme gebouw is rond 2019 gesloopt) in Voorburg. In die tijd woonde ik dus in Voorburg, waar ik overigens lang heb gewoond. De brommer liep als een natte krant, haalde misschien net de 25, maar ik had er lol mee.
Er volgden nog enkele brommertjes, zoals een hele mooie Puch Maxi bijvoorbeeld, die we uit de sloot visten. Later kwamen er jongens aankloppen dat we die brommer beter terug in de sloot konden gooien, want die hadden zij gepikt. Zelf was ik ook een boefje. In de aanliggende straat was een schuurtje waarvan de deur niet op slot was. Er stond een Mobylette in. Die startte gewoon. Wij er mee rijden, en gewoon terug zetten in die schuur. Maar later stond de brommer gewoon bij ons in het achtertuintje. Ik wist donders goed dat ik verkeerd bezig was, zo schrapte ik de sticker op het achterspatbord er vanaf. Waar die brommer later gebleven is weet ik niet meer, ook in de sloot gedumpt? Je kunt het je nu niet voorstellen, maar zo deden we dat in die tijd. Het was ook de tijd dat er relatief veel welvaart was in Nederland, brommers stonden soms gewoon bij het grofvuil. (Hoewel, nu ik het opzoek: we kampten in die tijd met grote inflatie en naweeën van de eerste oliecrisis).
De eerste Kreidler volgde al vrij snel. Op het prikbord van de Albert Heijn stond een advertentie van een Kreidler te koop. Vlak in de buurt. 300 gulden, dat was een smak geld. Ik vroeg het aan mijn ouders, en die vonden het wel leuk voor mij. Samen met mijn vader gingen we kijken, in de kelder onder de portiekflat. Daar stond een oranje driebak voet, met chrome motorschermen, een wat hoog crossstuur en Tomasselli snelgas er op. Die jongen ging zijn rijbewijs halen, en deed de Kreidler dus weg. Ik weet nog die eerste start, de brommer sloeg direct aan en het rook zo heerlijk in de kelder naar de mengsmering.
Enfin, de brommer werd gekocht, en er werd mee gereden op het eerder genoemde crossveldje, en op de parkeerplaats van het CBS. Uiteraard nadat mijn vader me het schakelen had geleerd, maar dat had ik al snel door.
Nadat mijn ouders verhuisden, was er geen crossveldje meer in de buurt. Er was een vriendje in de buurt, die had ook een Kreidler met drie versnellingen. Deze was grijs. We waren een jaar of vijftien en zo reden we illegaal een beetje door de wijk Essesteijn. Enfin, het was een leuke tijd, maar de brommer ging achteruit en het rijden was illegaal, dus deze moest de deur uit en werd verkocht.
Toen ik 16 werd, toen mocht het eindelijk. Meerdere brommertjes gehad, ook mijn broer Jeroen (4 jaar jonger) vond het allemaal prachtig. Ook jeugdvriend Erwin had een brommer, en zo nog veel jongens in de buurt. Er werd geklust en geknutseld in de inpandige garage, de hele buurt stond voor de deur met hun brommers. Ze werden uit elkaar gehaald, overgespoten met een spuitbus, en weer in elkaar gezet, Het chroom werd opgepoetst met staalwol, en zo had je weer een deftige brommer. Het was allemaal low budget.
Kreidler bleef me trekken. Een jongen wist te vertellen dat van alle brommers de Kreidler toch echt de snelste was, hoewel er in die tijd genoeg Yamaha's en Zundapps me voorbij reden. De Kreidler die ik toen had was een rode met een vierbak en pedalen, met een gewone uitlaat maar met een 17mm carburateur (niet met een kroondop, dat viel teveel op). Die Kreidler haalde 70 op de teller, en ik heb er veel mee gereden, later ging ik er mee naar de Anton Rosdorff MTS (werktuigbouwkunde) op de Gaslaan te Den Haag. Ik weet nog hoe de ketting er afliep, ter hoogte van Paleis Huis ten Bosch. Geen gereedschap bij me. Na wat gerommel lukte het niet om de ketting er weer op te leggen. Ik zette de Kreidler op slot. Er kwam een brommer aan, een Honda MB, met een jonge dame er op. Ik stak een duimpje omhoog voor een lift, en ze was zo super aardig dat ze me helemaal naar school bracht. Haar brommer ging best snel, en toen ze mij vroeg hoe hard die van mij ging, blufte ik natuurlijk: 80...
In die tijd hadden we veel adresjes om heen te gaan voor onderdelen. Zo had je Rehorst, Van Zijl (Kikkerstraatje), van Woerden (Theresiastraat), Paul de Vries (Lange Beestenmarkt), Leo Kok (Paulus Potterstraat) en Piet van der Gaag te Nootdorp. Reparaties deden we zo veel mogelijk zelf.
Dat laatste adres, het schuurtje van Piet van der Gaag, daar keek je ook je ogen uit. Wat een rare brommers kwamen daar. Van die rode met de smalle tank. Matzwarte motorschermen. Die tank was niet gepoetst, er zat olie en vlekken op. De buddyseat was laag en smal, het stuur ook. Vaste voetsteunen. Een motorplaat! Met een rare uitlaat, een "expansie" leerde ik. In eerste instantie vond ik het maar niks, tot ik die Kreidlers zag en hoorde rijden. Wat een snelheid, plat er op. Wat een geluid, wat een toeren. Je hoorde Piet wegrijden en je kon het geluid nog horen tot die kilometers ver weg was. En je hoorde Piet ook aankomen, als je op hem stond te wachten. Snel en vlot. De koplamp fel aan. Het smalle, lage machientje dat door de polder racete. Wat een machine. Piet en die Kreidler waren één, dat zag er uit als een wegracer, en zo klonk het ook. Met die dikke cilinder er op, die had ik zelf nog nooit gehad. De "super breitwand", wat schitterend.
En zo liep ik het Kreidlervirus op. Ik dacht niet anders meer dan aan Kreidler. Aan cilinders. Aan een vijfbak. Aan zo'n machine, zo een wilde ik ook hebben.
Er werd veel gereden en gesleuteld waar wij woonden in Voorburg, Essesteijn. Broers Jeroen en Maarten.
En zo werd langzaam maar zeker gebouwd. Kwamen er snelle spullen bij. De Kreidler die ik toen had, een groene RMC, kocht ik bij bromfietssloperij De Jong in Leidschendam (ca 1984, ik was 18). Dat is de Kreidler die ik nu nog heb. Dat ging met horten en stoten, zo werd ik een keer gesnapt in Vlaardingen en mocht ik de rollerbank op. Kreidler in beslaggenomen, en later weer opgehaald zonder cilinder en zonder carburateur. De hele brommer verkocht, en later weer terug kunnen kopen. Dat is ook een heel verhaal.
Bij wijlen Rinus Oorebeek werd zelfs een gloednieuw zesbaksetje gekocht, wat in die tijd spotgoedkoop was. Veel bezoekjes aan Piet in Nootdorp volgden. Piet spoot het frame in een mooie frisse kleur rood, Piet bouwde die zesbak voor me op, Piet tunede de cilinder, Piet maakte het grotere luchtfilter.
Kortom, ik was in die tijd helemaal gek met mijn "Piet van der Gaag" Kreidler. In de vriendenclub wist ik ook goed hoe ik weg moest rijden, vol in toeren met slippende koppeling, niemand kon missen dat ik wegreed. Veel ritjes werden gemaakt, naar Scheveningen, door naar Hoek van Holland en dan via Maassluis weer richting Schipluiden, Delft.
In de jaren die volgden kwamen er ook auto's en andere hobby's, maar de Kreidler stond dan altijd gepoetst en droog en rijklaar. De liefde voor de Kreidler is altijd gebleven.
1996, de Kreidlersite werd geboren!
Zo rond 1996 was er de opkomst van het internet. Internet bestond al een tijdje, maar het kwam nu beschikbaar voor de gewone man. Voor die tijd was communicatie heel anders. Je moest het hebben van vrienden en kennissen, je moest ergens heen gaan (naar een beurs of naar een evenement) om nieuwe dingen te zien of te horen. Dat deed ik niet zo veel. Er was geen internet, er was geen whatsapp, er was geen Facebook, er was geen Hyves, er was ook nog geen startpagina. Sterker nog, er was misschien nog wel een draaischijftelefoon in huis, hoewel ik denk dat dat ding (met gekruld snoer) inmiddels druktoetsen had. Het was wat dat betreft een heel andere tijd. Ik had wel een PC (personal computer), maar daar speelde je spelletjes op vanaf een floppy. Ik was trouwens in mijn jeugd, vanaf mijn 17e, ook gek van (home)computers. Van de Sinclair XZ81 en de Commodore 64. Ik leerde een redelijk potje programmeren, ook in de zogenaamde machinetaal. Ik speelde spelletjes en maakte grafische demo's. Ik kraakte ook spelletjes, en schreef programma's voor kennissen en vrienden. Zo schreef ik een simpel programma om de standen van het voetbal in te voeren en bij te houden. Voor iemand anders maakte ik een programma waarin hij al zijn cassettebandjes kon invoeren en wat de inhoud daarvan was. Dit was dus op de Commodore 64. Op de PC programmeerde ik in Basic. Het was niet van heel hoog niveau, maar ik kreeg het vaak wel voor elkaar wat ik wilde maken of in gedachte had.
Terug naar 1996: Mijn broer werkte in de informatica en de automatisering. Hij vertelde me dat dat wel wat voor mij was, dat internet. Dus ik vroeg een abonnement aan. Ik heb het vaker verteld en je kunt het nu niet geloven, maar die jongen van dat internetbedrijf (Dataweb) kwam de floppydisk en de instructies op de fiets langsbrengen. Een modem zat er ook bij geloof ik, of moest aangeschaft worden. Nou, en dan begon het. Er was Windows... Windows 3.1 als ik het goed heb.
Installeren van internet was een klus waar je wel een avondje voor kon gaan zitten. Windows moest drie keer opstarten om de drivers van het modem te installeren. Dat duurde elke keer een paar minuten. En dan stond er weer ergens een rode uitroepteken achter en werkte het nog niet. Dan moest je poorten instellen en meer van dat soort vage dingen. Dan moest je naar instellingen, en dan allerlei gegevens invullen. Wachtwoord, inlognaam, dns servers, ip-adressen, allerlei vinkjes konden aan en uit. Er was één telefoon in huis, en die was bezet als je het internet ging inloggen. Vanaf dat moment rekende je ook af per minuut dat je online was. Uiteraard koos je dus voor een lokale internetprovider, dan betaalde je het minst per minuut. In mijn geval dus een 070 (Den Haag) nummer. En in de avond was goedkoper. (daltarief vanaf 20:00) En ja, inderdaad, dat inbellen: Veel piepjes en toontjes uit het modem, adem in houden, en als je geluk had, ja verrek: er was verbinding gemaakt met het internet.
Op televisie vertelde men bij het woord "internet" dat dat iets was als een schat van informatie, op een digitale snelweg. Als webbrowser was er in die tijd maar één echte: Netscape. Dat gebruikte iedereen, en zag er 25 jaar geleden al ongeveer net zo uit als een webbrowser er nu uitziet. Maar veel had je niet. Er waren wel zoekmachines. In Nederland had je zoekmachine Ilse, en een grote wereldwijde zoekmachine was Yahoo. Google bestond ook nog niet!
Na die publicatie had de site tijdelijk meer bezoekers, ca. 100 per dag. Ik kreeg een keer een e-mail van Adam Curry, die vertelde dat hij de site zo leuk vond en dat hij in zijn jeugd een Kreidler GT had gehad waarmee hij rondreed in Amsterdam. Ook kreeg ik een mail van Dick Toersen, de broer van Aalt Toersen, de beroemde Kreidler wegrace- en sprintcoureur.
Mei 1998, vermelding van de Kreidlersite in Weekblad Motor.
Maarten op zijn Kreidler toen hij 12 was, 1978, crossveldje CBS Voorburg.
Die schat aan informatie, die moest nog komen in die tijd. Als je Kreidler intypte, kwam er namelijk niets. Ik vond uiteindelijk één pagina uit Japan, waar een kleine foto van een Kreidler wegracer bij stond.
De meeste websites bestonden voornamelijk uit tekst. Filmpjes waren er nog niet, audio/muziek waren ook nog zeldzaam. Als er foto's waren dan waren die klein, want de verbindingen waren traag en de data (de ruimte die je kon gebruiken voor een website) was kostbaar. Streamen van muziek of beeld was er nog niet. Youtube was er nog niet.
Ook het publiek dat aanwezig was op het internet was anders. Niet om denigrerend over te willen komen, maar op het internet bevonden zich vooral mannen. Die iets met automatisering en techniek hadden, met computers, met programmeren. Er waren geen ouderen, er waren geen huisvrouwen, anno 1996 was het internet nog voor een beperkte groep.
Kortom, via bijvoorbeeld zoekmachine Ilse kwam je wel op Nederlandstalige pagina's uit, maar zeker in de beginperiode was het internet Engelstalig.
Dus, Maarten ging het internet op, en ging een "homepage" maken. Dat deden wel meer vrienden. Bij je internetprovider had je wat ruimte, waar je je eigen website op mocht bouwen. Ik had 1 mb (één megabyte) voor mijn pagina/site. Ter vergelijking, een foto die je vandaag de dag met je mobiele telefoon maakt is al gauw 5 mb, dus die paste niet eens op je website.
Eerst maar eens proberen of ik een homepage kon maken, en wat moest ik daar in godsnaam opzetten? Nou ja, ik ging er iets leuks van proberen te maken, een mooie foto van Tatjana, een grapje van Koot en Bie, een bewegend gifje met wat lolligs, een kleine foto van één van mijn favoriete films (The Good, The Bad and The Ugly) en waarom ook niet, een foto van mijn Kreidler er bij. Met het verhaal dat de Kreidler zo snel was en zo gaaf en dat de Kreidler mijn grote hobby was. Op zo'n homepage mocht ook een contact linkje niet ontbreken, zodat men kon e-mailen.
Na het online zetten werd het paginaatje af en toe wat veranderd en uitgebreid, en op een bepaald moment kwam een eerste mail binnen. Iemand vond mijn Kreidler mooi, en had er ook eentje. Of had er eentje gehad. En er kwam weer een mailtje binnen, met een technische vraag over Kreidler.
Zo kwam ik op het logische idee dat het misschien wel leuk was om een website over alleen Kreidler te gaan maken. En zo ben ik begonnen ergens in de zomer van 1996.
Wat ook niet mocht ontbreken was een "tellertje" op een website, dat bijhield hoeveel bezoekers er kwamen. Dat tellertje (van NedStat) werd op 1 september 1996 geïnstalleerd, en die datum hou ik dus aan als oprichtingsdatum van de Kreidlersite. Let op: Het was in die tijd nog een gewone webpagina, zonder interactieve mogelijkheden. Men kon mij mailen, en dat was het. Er was nog geen forum, die software was er ook nog niet eens.
Een Kreidlersite, niet opgericht door een specialist maar door een amateuristische liefhebber
Kreidler zit en zat diep in mijn hartje, ik was er helemaal gek op en gek van. Ik droomde over die snelle spullen, het was echt m'n passie. Maar dat maakt(e) me nog geen specialist. Ja, ik las de motorbladen wel, mijn vader had een abonnement daarop. Maar wat wist ik nou eigenlijk van Kreidler? Bar weinig. Al gauw kreeg ik vragen over Gebben Kreidlers en Van Veen. De namen en termen had ik wel eens gehoord, maar de details wist ik niet.
En ik kon leuk knutselen, maar daar bleef het ook bij. Opvoeren? Ik wist wat trucjes, zoals een stukje van de zuiger afhalen aan de inlaatkant, of de kop vlakken met schuurpapier voor wat hogere compressie. Reviseren? Nou, ik had mijn motorblok wel uit elkaar gehaald, het stond open op zolder in de workmate. Met een brandertje haalden we de lagers er uit en zetten we het weer in elkaar.
Afstellen? Ik wist wel de juiste sproeiermaat te bepalen, en aan de hand van de handleiding "zelf sleutelen" probeerde ik zo goed en zo kwaad als het ging de ontsteking op tijd te zetten.
Samengevat: ik was (en ben) niet de specialist die alles weet en die alles kan op gebied van Kreidler. Ik heb ook geen hele verzameling met Kreidlers, ik heb er maar eentje (wel al ongeveer sinds 1984). Ik kwam er in 1996 al gauw achter dat ik niet de enige was die nog gek was van Kreidlers en die nog een Kreidler in bezit had, sterker nog, er waren er nog tienduizenden liefhebbers en Kreidlers in Nederland alleen al.
Ik bleek een doodnormale (jonge)man (ik was toen 35 jaar oud), maar wel eentje die waarschijnlijk als eerste in Nederland een website over Kreidler bouwde.
Overigens, er is in al die jaren niets veranderd, ik ben nog steeds niet die grote alleskenner of alleskunner, ik ben slechts de beheerder van het Kreidlerforum. En die rol bevalt me prima.
Zo begon het ooit, 15 oktober 1996
Geen homepage meer, maar een echte website over Kreidler
De kogel was door de kerk, er kwam een echte Kreidlersite.
Al gauw kwamen er meer foto's van mijn eigen Kreidler op, en die van Piet van der Gaag. Met een tuningsverhaal er bij, waar foto's bij stonden van de cilinder, de poorten, de zuiger, de carburateur, het luchtfilter, de ontsteking, de uitlaat enzovoorts.
Aan de hand van een Kreidlerboek werden de diverse Kreidlermodellen geplaatst, met wat technische gegevens er bij. Dat bleek eigenlijk een hele lastige kwestie. Per jaar en per land waren er verschillende types, modellen en specificaties. Ik merkte dat ik hier niet veel zin in had, en niet zo veel feeling voor had. Dit soort gegevens verschenen op andere sites. Want ja, ik was niet meer de enige op het internet. Zo kwam Louis Dörr uit Amstelveen met zijn Kreidlerdatabase en was er Frank Stegemann uit Duitsland met zijn Kreidlermuseum. Zij waren veel beter in het verzamelen van al die details en specificaties.
Maar de site vulde zich vanzelf met steeds meer informatie.
De aankondiging in het clubblad van de Kreidler Club Oost Nederland in juli 1998 :
Vooruitgang van de computer- en internettechniek
In 1996 bestond er nog geen smartphone of tablet. Een internetpagina bezoeken deed je vanaf een personal computer. Een desktopcomputer of een tower. Dan zat je achter een monitor van 15 inch, met een VGA resolutie van 640x480 puntjes. Als websitebouwer moest je daar dus rekening mee houden, dat je niet te grote foto's plaatste, want die pasten niet op het beeldscherm.
De website zelf had ook een beperkte geheugenruimte, dat begon met slechts 1 mb. Dat betekende dat ik alles moest comprimeren. Dat kwam de kwaliteit niet ten goede, maar het zorgde er wel voor dat er nog heel wat pagina's foto's en informatie op de website konden staan. Zelfs het hele boekje "Kreidler - Zelf Sleutelen" had ik gescand en dusdanig gecomprimeerd dat het op de site paste.
Men logde in met een langzaam modem, dus het was voor iedereen ook handig dat alles gecomprimeerd was, anders kon je een hele minuut wachten tot een foto op je scherm stond.
De ontwikkelingen gingen door. De website kreeg meer data, de bezoekers kregen snellere verbindingen. De beeldschermen werden groter. Van 640x480 (VGA) ging het naar 800x600, naar 1024x768, naar 1280x1024 naar 1600x1200 naar 1920x1080 (full HD) naar 2560x1440 (QHD) en ik zit nu zelfs achter een 31,5 inch monitor met een UHD/4K resolutie van 3840x2160 pixels.
Internetverbindingen werden sneller, en iedereen kreeg vast internet via de kabel. Meer data ging over het internet. Er kwam de mogelijkheid om filmpjes te kijken enzovoorts.
Er kwam ook steeds meer apparatuur, van smartphones, tablets, laptops enzovoorts.
De Kreidlersite moest met die ontwikkelingen meegroeien, en ook de gebruikte software.
Nog een link, in scootertijdschrift 'Scootin' in januari 1999 :
Van Engelstalig naar Nederlandstalig
In 1996 was het internet dus vooral in de Engelse taal. Door het internationale karakter van internet, dacht ik op dat moment er verstandig aan te doen om de website voornamelijk in het Engels op te zetten.
De Nedstat teller liet zien dat bezoekers van overal over de wereld naar de Kreidlersite gingen en daar door de pagina's heen browseten.
Langzaam aan bleek dat toch veruit de meeste bezoekers uit Nederland en Duitsland kwamen, en dat Nederlands en Duits de meest gebruikte talen waren. Op een bepaald moment besloot ik dat het maar het beste was om in het Nederlands verder te gaan, ook omdat ik nauwelijks Duits spreek. Ik kan het wel aardig verstaan en lezen.
Interview voor NedStat, het bedrijf dat destijds websites voorzag van een bezoekers-teller.
Van een statische website naar "interactief"
De site was in het begin "statisch". Er stond informatie op. Er was geen forum. Er was alleen een E-mail-knopje!
De bezoekers van de website konden dus alleen lezen en kijken, ze konden zelf verder niets doen. Alleen een e-mail sturen.
Met die e-mail bedacht ik wat leuks: Stuur je foto's van je Kreidler(s) op en ik plaats ze. Die foto's kregen dan een plekje op de bezoekers galerij (de zogeheten Bikes of Visitors). Dit vond iedereen erg leuk natuurlijk, dat ze hun eigen Kreidlerfoto's op die manier op de site konde nzetten en dat ze op die manier hun Kreidler aan iedereen konden tonen.
Die pagina's met foto's staan nu nog steeds op het forum, namelijk hier!
Het sturen van een e-mail met Kreidlerfoto's was de eerste mogelijkheid voor de bezoekers om zelf iets te doen ("interactief"), op deze manier konden ze foto's op de website plaatsen, via mij. Als ik daar zin in had trouwens, ik heb sommige mensen ook lang laten wachten, omdat ik er dan geen zin in had. (excuses!)
Er kwamen langzaam maar zeker meer interactieve mogelijkheden. Zo werd een mailinglijst opgezet (1999). Je stuurde een mail naar een bepaald adres (kreidler@listbot.com) en iedereen die zich daarop had ingeschreven kreeg die mails binnen en kon er op reageren. Dat was heel leuk en werd gezellig druk.
Rond 2000/2001 kwam er een eerste forum. Dat was een forum dat was opgezet bij een externe partij. Het forum was door mij opgericht en werd door mij beheerd, maar dat forum draaide dus ergens in Amerika of zo. Het was gratis, maar de gebruikers werden geconfronteerd met reclame. Een backup maken van de informatie was niet mogelijk. Als het forum niet meer draaide (dat gebeurde wel eens) dan waren we totaal afhankelijk van die derde partij, of en wanneer zij het forum weer zouden opstarten. Het was geen ideale situatie, maar dit Kreidlerforum was wel een succes. Mensen bezochten het regelmatig en plaatsten en hun berichten en reacties op.
In 2002 was het Joost uit Putten die me vertelde dat hij wist hoe hij een forum kon opzetten, wat we dan zelf naar eigen wens konden opbouwen en konden beheren. Zo gezegd, zo gedaan. Hoewel ik vroeger handig was met computers, heb ik nooit echt veel begrepen van de forumsoftware. Kleine aanpassingen kon ik wel zelf doen, maar het installeren was niet aan mij besteed. Vanaf die datum was ik altijd aangewezen op andere "handige jongens" die dat forum draaiende konden houden en konden helpen met het behouden van alle tekst, foto's en gegevens.
Een eigen domeinnaam "Kreidler.nl"
De beginperiode van het forum, konden we nog niet beschikken over een "echte" domeinnaam. Zo had de site eerst de domeinnaam http://home.pi.net/~mho1/ (pi stond voor Planet Internet, mho zijn mijn initialen).
Vanaf 1999 kon ik de echte domeinnaam www.kreidler.nl HUREN, als particulier was dat de enige mogelijkheid. In 2003 werd het voor particulieren mogelijk om zelf een domeinnaam te registreren, en zo lukte het om de (felbegeerde) domeinnaam www.kreidler.nl officieel vast te leggen.
Een succesvol en druk bezocht Kreidlerforum
Vrijwel direct nadat het forum in 2002 geïnstalleerd was kwamen de eerste aanmeldingen van nieuwe leden en werd het al snel gezellig en druk op de site. De zondag was altijd het drukst op de site, met soms honderden mensen tegelijk online en vele duizenden berichten per maand. Het forum was een groot succes en voldeed in een grote behoefte aan een platform waar Kreidlerliefhebbers samen konden komen om over hun grote hobby te praten.
13 april 2004: Mijlpaal van 1.000.000 pageviews (NedStat teller)
De zondagavond was altijd druk, zondag 23 januari 2005
Het Kreidlerforum: een Zegen en een Zorg
Het forum werd druk bezocht. Er werd veel informatie geplaatst, veel nuttige informatie ook. Informatie de behouden moest blijven. Voor de liefhebbers was het een zegen als zij antwoord kregen op hun vragen, of als ze antwoord vonden in de documentatie die op de site was geplaatst.
Voor de beheerder was het een zorg. Jarenlang was het forum mooi, druk en leuk, maar ook iets waar ik me zorgen over maakte. Dat kwam bijvoorbeeld door de grootte van de site. De tienduizenden berichten, de tienduizenden foto's, alle tekst, links en informatie. Het staat namelijk deels opgeslagen in een database, die zo groot werd dat de software er op vastliep. Een database die ik niet zo maar kon inzien. Een database die ik niet zomaar kon downloaden. Een database die ik niet maar kon aanpassen. Ik had er altijd hulp bij nodig van van die handige mannen die dat wel konden, of van providers. Zo goed en zo kwaad als het ging maakte ik backups van foto's en avatars en artikelen en zo. Die database bleef voor mij ongrijpbaar. Het idee dat de hele boel verloren zou gaan, maakte me soms nerveus. Ik beheerde niet alleen mijn eigen site, ik beheerde ook al die informatie die er door leden, beheerders en moderators opgezet was. In principe droeg/draag ik die verantwoordelijkheid.
En dat is nog niet het enige. De forumsoftware is ook blijvend in ontwikkeling. Om bijvoorbeeld veiligheidsredenen MOEST het forum wel geüpdatet worden soms. Ook dit was een vaag proces, waarbij ik uiteraard alles wilde behouden. En waarbij ik hulp moest vragen aan anderen om de boel in goede banen te leiden.
In 2010 was er een dieptepunt. De site werd gehackt en geïnfiltreerd met een virus. Ik besloot dat het forum beter maar geheel opnieuw geïnstalleerd moest worden. Bij de backup van de foto's van 2010 had ik een fout gemaakt. De foto's waren allemaal wel gebackupt, maar op de verkeerde manier (de ftp software had moeten staan op binair, maar stond op ASCII). Dankzij een stom programmaatje (van Apple notabene) kon ik nog enkele foto's terughalen, waarvan sommige verminkt. Dat was weer vele uren werk. Het was een hard gelag, maar het was niet anders....
Nou wil ik bepaald niet zeggen dat ik altijd zoveel werk aan het forum heb. Het draait 99,9% van de tijd uit zichzelf, en veel gaat vanzelf goed zonder dat ik er omkijken naar heb. Wat dat betreft heb ik niets te klagen.
De forumsoftware is een andere reden tot zorg. Updates zijn onvermijdelijk, en moeten dus uitgevoerd worden. Dat is onvermijdelijk, omdat het anders stopt/stokt of onveilig wordt. En niet meegroeit met de nieuwe apparatuur en de ontwikkelingen. Updates moet ik laten doen door andere mensen, omdat ik er zelf geen kaas van gegeten heb. Deze werkzaamheden zijn oa. gedaan door Joost, de man die als eerste voor ons de forumsoftware geïnstalleerd heeft, door Frans (Dimage), door André, door Wout en waarschijnlijk vergeet ik nog iemand. Toen op een bepaald moment niemand meer gevonden kon worden om de updates uit te voeren, heb ik een oproep geplaatst op een forum dat gaat over deze forumsoftware. Daar reageerde Jan op (Janus), die ergens in 2018 vele updates uitvoerde zodat de software weer actueel was.
Ondanks alle goede zorgen van de mensen die de updates hebben gedaan, kwam er toch soms veel werk op mij af. Na een update bleken bepaalde dingen fout te zijn gegaan, bleek bepaalde code niet meer uitvoerbaar. Dat betekende soms dagen, soms weken werk om dat weer te corrigeren. Eigenlijk doordat we in het verleden verkeerde acties hadden ondernomen, maar niemand had dat kunnen voorzien.
Om het verhaal positief afsluiten, nu (anno 2021) is mijn zorg voorbij dat het forum verloren zal gaan. Nu is het namelijk WEL mogelijk om alles te back-uppen en gebeurt dat ook deels automatisch. Op deze manier kunnen we hooguit een dag of twee dagen kwijt raken, maar dat is wat mij betreft nog enigszins acceptabel.
Zoals we er nu voorstaan met het forum is het dus redelijk rooskleurig.
Eind 2004 - De Kreidlersite is zeer populair en druk bezocht
Verdere ontwikkelingen van het internet
Dingen blijven niet zoals ze zijn. Het internet ontwikkelde door. Niet alle dingen worden er direct beter van, maar ze zijn desondanks deel uit gaan maken van ons leven. Zo kwam er social media, en veel mensen vonden hun vertier daar. Ze waren niet meer afhankelijk van het Kreidlerforum, omdat ze ook informatie en berichten konden vinden en plaatsen elders.
Dit maakte dat het forum beduidend minder druk werd. De hoogtij dagen waren voorbij voor het forum.
De meningen zijn echter verdeeld over de sociale media, vaak wordt het daar een ongeorganiseerde bende en schuiven de onderwerp snel naar beneden. Ook is de informatie vaak lastig terug te vinden of opnieuw te raadplegen.
Daarentegen zijn de onderwerpen op het forum vaak serieus en diepgaand, en liefhebbers blijven het forum waarderen. En ze zijn 20 jaar na de oprichting van het forum nog altijd terug te vinden. Een goede reden om door te gaan!
Maarten's Kreidler Hobby
Uit de hand gelopen Kreidlerhobby wordt een soort imperium
Alsof ik mijn handen niet al vol had aan een Kreidlerforum, moest ik er nog andere dingen op Kreidlergebied bij hebben op het internet.
Een opsomming:
- Hyves http://kreidler.hyves.nl - Bestaat inmiddels niet meer, een Kreidlerpagina op Hyves, en de domeinnaam kreidler.hyves.nl had ik opgespoord en gekocht. Beetje domme actie want niet veel later stopte Hyves er mee...
- Facebook https://www.facebook.com/groups/kreidler - KREIDLER, een goedlopende Kreidlergroep op Facebook, een soort filiaal van het Kreidlerforum, inmiddels met meer dan 10,000 leden.
- Facebook https://www.facebook.com/groups/kreidlermarkt - KREIDLERMARKT, een Kreidler-veilingsite Kreidlergroep op Facebook, inmiddels met meer dan 5,000 leden.
- Startpagina https://kreidler.startpagina.nl/ - Een startpagina met links, al een hele tijd niet meer bijgewerkt.
- Youtube https://www.youtube.com/kreidler - Na een korte jacht op deze unieke domeinnaam kon ik deze overnemen van een Duitse man, die niets met Kreidler had maar van zijn achternaam iets van Keilenbrock heette ofzo, en die door zijn vrienden Kreidler genoemd werd. Zo kregen we ons eigen videokanaal op Youtube. Helaas was de lol van korte duur. De geplaatste filmpjes uit bijvoorbeeld tv programma's of videoclips of reclames, waren soms copyright van andere bedrijven/personen. Hoewel ik veel verwijderde was het kennelijk nog niet genoeg voor Youtube, en bij de derde waarschuwing was het kanaal defintief verdwenen. Ook persoonlijk kon ik enkele jaren niet meer op Youtube inloggen, pas sinds 2019, na een bericht aan Youtube, mocht ik eindelijk weer op mijn account.
- Twitter Ook een Twitter kanaal werd aangemaakt, dit werd geen succes en is dus weer verwijderd.
In 2009 was de Kreidlersite zeer populair. Er waren veel topics, discussies en bezoekers.
Het was een goede gelegenheid om ook iets te verdienen aan het forum/website. Daarom schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel, en richtte ik een eenmansbedrijfje op met de naam: Clickstart Webdiensten.
Behalve het beheer van enkele startpagina's en de intentie om bijvoorbeeld websites te beheren, gaf dit ook de mogelijkheid om officiële sponsors op de site toe te laten.
Op de hoogtijdagen had de site een stuk of 12 sponsoren, die jaarlijks wat betaalden om hun banner of andere reclame op de site te kunnen tonen.
Na een aantal jaar ging de populariteit van het forum omlaag, oa. door de komst van Facebook. Ergens rond 2014 ben ik weer gestopt met het bedrijf. Het was voor mij een leuke bijverdienste en een leuke ervaring.
Dieptepunten
Niet om al te lang bij stil te staan, maar er zijn ook dieptepunten geweest gedurende de tijd dat het Kreidlerforum bestaat.
- Ik denk daarbij aan ruzies, vaak tussen leden onderling, soms deed ik er zelf aan mee. Ik ga het niet herhalen.
Eén ruzie ging tussen een goede vriend en een ander gewaardeerd forumlid, en ik zat er midden tussen in. Op een bepaald moment trek je partij. Op een bepaald moment scheiden de wegen. Het is jammer, het is gebeurd. - Andere dieptepunten waren toen het forum gehackt werd en uit de lucht lag, en al het werk wat ik er daarna soms aan had. Enfin, we zijn het te boven gekomen.
- Verder zijn er natuurlijk sterfgevallen geweest, zoals de dood van Nico Besseling of de dood van Willem Kapteijn.
- Als laatste dieptepunt noem ik het ongeval van Piet H. tijdens de toerrit in Lexmond. Gelukkig is dat verder goed gekomen. Bovendien was het Lexmond evenement natuurlijk een groot hoogtepunt!
Gelukkig is er veel positiefs om op terug te kijken.
- De Lexmond meetings - Toerrit en bijeenkomst bij het 50cc motormuseum met veel opkomst. Link.
- De kerstpuzzel - Erg leuk tijdverdrijf tijdens de donkere wintermaand, de Kerstquiz.
- De dag voor Willem Kapteijn - Een dieptepunt, want Willem was ongeneeslijk ziek. Maar ook een hoogtepunt, want de Kreidlergemeenschap wilde hem nog een unieke dag laten beleven!
- De clubleden van de maand - Elke maand werd een clublid gekozen, die in het zonnetje werd gezet.
- De mooiste Kreidlerverkiezingen - Iedereen plaatste de mooiste foto van zijn Kreidler, en de leden konden dan stemmen.
- Het Kreidlermagazine van Rijk, en zijn technische 3d tekeningen. Magazine.
- De vele positieve reacties
- De hartverwarmende vrijwillige bijdrages van de leden - Vrijwillige bijdrage.
- De vele artikelen en informatie die mij zijn toegestuurd.
- De sponsoren die hun vertrouwen aan mij gaven en die de website sponsorden, ook in ruil voor reclame.
- De vele hulp die ik gekregen heb van leden, moderators, medebeheerders en technische mensen achter de schermen.
- De hulp die ik heb gekregen voor het realiseren van mijn Kreidler, zoals van Arnold (De Specialist), Luc Foekema, Pim Koolhaas, Nico Besseling, Piet van der Gaag, Claus Langeveld, Ed, Tjerry, Coen van Kreidlerparts en vele anderen.
- De vele leuke evenementen waar we heen zijn geweest en die werden aangekondigd op het Kreidlerforum, zoals Vehikel, de S&S testbankdag, de Nozemavonden georganiseerd door Tjerry.
- De zaterdagmiddagen, met het groepje van Nico Besseling, met Ger, Pascal, Peter, Pim, Hans en vele anderen.
- De nieuwjaarsborrels van Huib.
- Leuke acties voor gadgets van de leden zoals Kreidler.nl t-shirts, Kreidler.nl badges, Kreidler.nl kentekenplaatstickers.
- De vermelding in Huibs rode Kreidlerboek - Ontzettend leuk dat ik er in sta!
Eén van de grootste hoogtepunten in de geschiedenis van de Kreidlersite, de meetings in Lexmond
Gadgets
Door leden werden soms acties opgezet voor leuke Kreidler.nl Gadgets.
Zie de foto!
Speciale vermelding
Met zijn tomeloze inzet gedurende vele jaren is Tjerry (Enzo-tvdzijden) één van de belangrijkste leden van deze site.
Jarenlang beantwoordt hij vragen en voorziet deze vaak van illustraties.
Tjerry wordt ook wel de wandelende Kreidler-encyclopedie genoemd. Hij is tevens het forumlid met de meeste berichten.
Tjerry, bedankt!
Nog een speciale vermelding
Huib van der Ende uit Delfgauw verdient ook een speciale vermelding.
Met zijn Rode Kreidler Boek, de Rode Kreidler Dag, De Rode Nieuwjaarsborrel en De Rode Kreidler Groep op Facebook.
Voor wie het niet weet, de Rode Kreidler Groep is gewijd aan de snelle rode "Piet van der Gaag" Kreidlers uit Nootdorp.
Huib noemt enkele mensen Godfather:
Piet van der Gaag is Godfather 1, een terechte opmerking
Ondergetekende wordt genoemd als Godfather 2, en dat vind ik een hele eer. Weet niet of ik het waar kan maken...
Persoonlijk zou ik Huib zelf willen benoemen als Godfather 3, voor zijn inzet voor de Kreidlergemeenschap!
Een woord van dank
Deze site en dit forum, het is allemaal mede mogelijk gemaakt door jullie. Door alle leden die interessante info hebben geplaatst.
Door alle mensen die vragen beantwoorden van anderen
Door alle mensen die dit Kreidlerforum een warm hart toe dragen en die hun positieve en opbouwende bijdrage hebben geleverd, met artikelen, informatie, donaties, hulp, steun en support.
Ik noem een paar namen, maar ik weet dat ik onmogelijk iedereen kan noemen.
Tjerry, Carsten, Arnold, Luc, Claus, Joost, Frans, Wout, André, Roman, Jan, Theo en vele vele anderen! Sorry dat ik niet ieders naam heb genoemd en voor de mensen die ook een naamsvermelding verdienen maar aan wie ik nu even niet gedacht heb. Stuur me gerust een berichtje en ik zet je er bij.
Nog een dankwoord
Rustig op de achtergrond en bijna nooit in de spotlight is een moderator aan het werk, die ik eigenlijk zelden bedank voor al zijn werk en inzet.
Beschaafd, netjes en tactvol houdt hij het forum in de gaten en grijpt hij in als dat nodig is.
Zijn naam: Theove.
Theo, hartelijk dank voor al je hulp!
Tot slot
Kreidlervrienden, we gaan lekker door, op naar de volgende 25 jaar!
Met vriendelijke groeten,
Maarten Hoogervorst
Maarten, ergens rond 1990