Polijsten

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Polijsten

#1 Bericht door Dimage » 04 jun 2003, 23:17

Met deze vraag zit ik al een tijdje, maar na een aantal zoekpogingen op Google heb ik de zoektocht opgegeven omdat ik de hele tijd alleen maar van die carwash links kreeg.
Was dus benieuwd of 1 van jullie weet hoe dat in z'n werking gaat bij een pro(wellicht met begeleiding van wat foto's)?
Enne ik lees ook dat sommigen van jullie het met een boormachine doen, maar bestaat er ook een soort van tussenoplossing, tussen prof en amateur in laat maar zeggen.
Zit nl met het idee een polijstsetje aan te schaffen, maar weet niet waar, welke en tegen wat voor een prijs.
Bvd voor jullie reacties.
Laatst gewijzigd door Dimage op 19 apr 2005, 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door Burning Tyre » 04 jun 2003, 23:24

Ik doe het met de boormachine. Ik heb 2 polijstkoppen, die je in de boormachine kan doen. Hierbij ook 2 polijstpasta's. Soort klompen klei, 1 bruine en 1 witte.

De bruine is voor de eerste bahandeling, hiervan wordt het oppervlakte flink schoon en glimt al iets. Hierbij heb je dus 1 polijstkop nodig.

Dan schroef ik de 2e erop, en maak ik gebruik van het witte polijstpasta. Dan komt er een flinke glanzende laag op het metaal te zitten.

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4707
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

#3 Bericht door pimvandongen » 04 jun 2003, 23:27

Idd, wat wesley zegt.
Voor het fijnere werk heb ik een soort dremel.
Wat proffesioneler is een grote lappenschijf op bijvoorbeeld en slijpmachine.
Je hebt dan aan 1 kant een slijpsteen, en aan de andere kant de lappenschijf.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#4 Bericht door Dimage » 04 jun 2003, 23:36

Burning Tyre schreef:Ik doe het met de boormachine. Ik heb 2 polijstkoppen, die je in de boormachine kan doen. Hierbij ook 2 polijstpasta's. Soort klompen klei, 1 bruine en 1 witte.

De bruine is voor de eerste bahandeling, hiervan wordt het oppervlakte flink schoon en glimt al iets. Hierbij heb je dus 1 polijstkop nodig.

Dan schroef ik de 2e erop, en maak ik gebruik van het witte polijstpasta. Dan komt er een flinke glanzende laag op het metaal te zitten.
Dat verhaal doelde ik op met de boormachine manier en had ik al doorgenomen :wink:
Was echter meer benieuwd hoe het in z'n werk gaat als je je naven laat doen.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#5 Bericht door Dimage » 05 jun 2003, 21:19

tonnie de groot schreef:beste dimage,

wat ik gebruik is het volgende : belgom alu-electrische tandenborstel,fijn schuurpapier ( liefst waterproof 1200).badstof handoeken en geduld veel en ik bedoel veel geduld.
mijn tip hoe langer je poetst hoe mooier het wordt.

maar niet verder vertellen hoor.
mvg van tonnie de groot
Bedankt voor de tip , zal het niet verder vertellen :-# haal dan straks gelijk even je reply weg voordat nog meer mensen hem lezen :mrgreen:

@ Steven: Verkopen ze die apparatuur niet voor een zacht prijsje waar ze dat gedaan mee hebben 8)

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Steven » 05 jun 2003, 22:51

Dimage schreef:@ Steven: Verkopen ze die apparatuur niet voor een zacht prijsje waar ze dat gedaan mee hebben 8)
vast niet :(

maar met polijsten (zoals tonnie het uilegde net!) met boormachine en véééééé'l geduld komt je een héél aardig eind in de richting hoor :)

Jelle
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2002, 10:33
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Jelle » 08 jun 2003, 16:03

Ik ben polijster bij een autobedrijf. een professionele poetsmachine is ongeveer 800/900 Euro. Per poetsschijf betaal je nog eens 30 Euro. Maar die van ons gaat ook al meer dan 10 jaar mee. (ook is het resultaat altijd nog beter dan laten doen (Kleiboer in A'doorn) en goedkoper dat kost 120 euro per auto (alleen buitenkant)

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#8 Bericht door Dimage » 08 jun 2003, 19:18

Jelle schreef:dat kost 120 euro per auto (alleen buitenkant)
Vind ik een hoop geld, ik betaal via een paar kampers die in de autohandel zitten slechts 70 euro en dat is motor en binnen- en buitenkant.

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6357
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 51 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

#9 Bericht door Gijs » 08 jun 2003, 19:24

Frans,

Ik heb een paar jaar geleden een polijst setje gekocht op de beurs in Barneveld. Hierin zitten een aantal schijven in met blokken poetspasta.
Werkt prima, deze lieden die de setjes verkopen staan op diverse beurzen.
Deze schijven kun in het boormachine zetten of inspannen in een kolomboormachine.
Naven kun het beste poetsen als je ze inspant in een draaibank en als daarna de polijst acties van grof naar fijn volgt worden ze mooier als nieuw. Hiervoor heb je geen polijst set nodig alleen Scotchbrite voor de voorbewrking en zachte doeken voor de nabewerking.

Succes

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6357
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 51 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

#10 Bericht door Gijs » 10 jun 2003, 10:03

HATO is de firmanaam ze komen uit Oostvoorne.

Gebruikersavatar
JohanDennis
Berichten: 290
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:56
Locatie: Tilburg!
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door JohanDennis » 14 jun 2003, 11:40

Ik gebruik voor poetsen polijsten een Kinzo slijpmachine (goedkoop en goed genoeg), slijpstenen en beschermkappen eraf halen en twee grote polijstschijven erop zetten. Te koop op beurzen. Het apparaat hangt op twee steunen stevig aan de muur, zodanig dat ik er goed mee kan werken. Ik gebruikte eerst een Metabo boormachine. die ligt nu in Breukelen voor een nieuw lager, deze was niet bestand tegen zijwaartse druk, volgens de TD van Metabo. succes en de groeten uit Tilburg.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#12 Bericht door Dimage » 14 jun 2003, 11:49

Tnx, zal eens kijken of er hier in de buurt de goede maat te krijgen is qua polijstschijven, want ik heb ook zo'n ding staan.
Zal ook die firma HATO eens bezoeken.
Iedereen zeer vriendelijk bedankt :wink:

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#13 Bericht door Ries » 14 jun 2003, 18:00

niet een te grote schijf erop zetten, want dan heb je (volgens verkoper) een grotere middenpunts vliegende kracht

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#14 Bericht door Joris » 14 jun 2003, 19:56

met andere woorden

Je werk verbrand!

Gebruikersavatar
JohanDennis
Berichten: 290
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:56
Locatie: Tilburg!
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door JohanDennis » 15 jun 2003, 15:22

Mijn schijven waren nieuw 150mm maar zijn intussen al aardig geslonken. En inderdaad bij grotere schijven is de kans groot dat de zaak te warm wordt. Bij mijn schijven stond een max toerental en dat klopte met mijn machine 2850 rpm. Ik ben nu op zoek naar een borstel van koperdraad van ongeveer 150 mm met een gat van 15mm, het schijnt dat je daarmee heel goed die witte aanslag(oxidatie) van het aluminium af kunt krijgen. Weet iemand dat? Succes en de groeten uit Tilburg.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#16 Bericht door Dimage » 08 jul 2003, 19:16

Ik heb vandaag een aantal spullen aangeschaft om zelf te kunnen polijsten;
4 verschillende maten lappenschijven en ik heb een bruin broodje polijstwas voor zeer vervuilde delen en een wit broodje voor de finishing touch.
Ik ben van het type zeer ongeduldig, dus heb vandaag gelijk even de halve maantjes van een dapp eraf getrokken en het spul uitgeprobeerd op een boormachine.
Ondanks dat de maantjes best wel wat ingevreten waren (lichte kraters) is het resultaat toch zeker wel boven verwachting.
Ik neem morgen de hele zooi mee naar huis en monteer de poetsschijven in de slijpbank die ik op zolder heb staan.
Deze draait zeer hoge toeren en zal naar mijn idee een nog mooier resultaat geven.
Zodra ik m'n oplader weer heb gevonden :roll: zal ik ook even een aantal pics plaatsen van de gedane werkstukken.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#17 Bericht door Dimage » 09 jul 2003, 21:56

Hierbij zoals beloofd de foto's.
Even gelijk een uitleg hoe ik te werk gegaan ben;
Ik heb van te voren op de zaak al wat gepolijst en heb vervolgens thuis op zolder de boel even verbouwd tbv het polijsten.
Ik begin helemaal rechts op de kolommachine met bruine polijstpasta dit is de grofste (voor extra vervuilde en verweerde delen).
Daarna ga ik naar de rechtse lappenschijf op de slijpbank en hier gebruik ik de witte polijstpasta welke bedoeld is voor edelmetalen enz.
Als allerlaatste polijst ik af op de linkse schijf met groene polijstpasta die bedoeld is om een hoogglans te verkrijgen.
Ik heb vandaag een poging gewaagd met de geforceerde kap van mijn TM, de foto voor is dus na het werk en de foto na is toen hij naar mijn idee wel klaar was.
Bijlagen
polijstapp.jpg
polijstapp.jpg (84.9 KiB) 83777 keer bekeken
kap-na.jpg
kap-na.jpg (92.04 KiB) 83511 keer bekeken
kap-voor.jpg
kap-voor.jpg (82.2 KiB) 83524 keer bekeken

lorre
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 mar 2003, 14:14
Locatie: haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door lorre » 09 jul 2003, 22:23

Mooi werk Frans,

Het moedigt aan om ook zoiets te proberen. Ik ga ook maar eens op zoek naar zo'n setje polijstschijven.

Groeten Casper

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#19 Bericht door Dimage » 09 jul 2003, 22:29

Dank je, ik was zelf zo rond de 80 euro kwijt voor zes lappenschijven en drie broodjes polijstpasta.
Buiten dat is zo'n slijpbank eigenlijk onmisbaar (zit zelfs met de gedachte er nog 1 bij te kopen).
Een boormachine komt bij lange na niet zo mooi op toeren als een slijpbank en geeft veel meer herrie.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8274
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

#20 Bericht door Melvin » 09 jul 2003, 22:39

die dingen kosten geen drol. je hebt al een goedkope voor 30 euro bij de praxis geloof ik. das een kinzo

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#21 Bericht door Dimage » 09 jul 2003, 22:47

mellie schreef:die dingen kosten geen drol. je hebt al een goedkope voor 30 euro bij de praxis geloof ik. das een kinzo
Voor dat geld kan je niet tobben en het is beter dan een boormachine met de kans dat je een lager om zeep helpt.

Morgen eens m'n remtrommel mee naar huis nemen, als ik zo het resultaat weer eens bekijk krijg ik er alleen maar meer zin in.

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#22 Bericht door Burning Tyre » 09 jul 2003, 22:54

Ik heb zelf 2 kleinere polijstkoppen, voor op de normale boormachine, denk ze zo'n 10cm groot zijn. Ik heb dus 2 van die broodjes polijstpasta, bruin en wit. Zou ik ook nog groen kunnen halen voor nog meer extra glans???

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Polijsten

#23 Bericht door Dimage » 09 jul 2003, 23:00

Zou je zeker kunnen doen, want deze laatste gaf toch nog dat tikje extra glans.
Is zo'n slijpbank niks voor je dan?
Ik ben namelijk eerst op de zaak bezig geweest met een boormachine en daarna thuis verder op de slijpbank, maar op de laatste ging het toch een stuk makkelijker en sneller.
Laatst gewijzigd door Dimage op 24 nov 2003, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#24 Bericht door Burning Tyre » 09 jul 2003, 23:58

Zo'n slijpbank, zitten daar normaal niet van die soort stenen schijven op?

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#25 Bericht door Ries » 10 jul 2003, 00:33

Burning Tyre schreef:Zo'n slijpbank, zitten daar normaal niet van die soort stenen schijven op?
Ja,

je haalt van een kant de beschermakp en de steen af en monteert dan een polijst schijf!==>>>LET OP, monteer een schijf met dezelfde diameter, als je een grotere monteert, verandert je middelpunts vliegende kracht en gaat de motor kapot...

Plaats reactie