lengteverschil tss gewone voorvork en van veen racer

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

lengteverschil tss gewone voorvork en van veen racer

#1 Bericht door rm-mer » 25 apr 2006, 20:44

Hallo, ik vroeg me af of je een "gewone" voorvork in een van veen racer kan bouwen.
Weet iemand soms meer van de lengtes enzo?
En kun je met gewone cups veilig rijden of moet je conische lagers kopen?
Graag alleen goede (gegronde) reacties, en nie zo van ' tjsa, ik denk dat .... dit en dat, .... maar ik weet het eigenlijk niet zeker....'

Alvast bedankt en mvg, Thibaut.

Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 sep 2002, 11:11
Locatie: Leidschendam/Leiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Evan » 25 apr 2006, 20:50

een van veen-racer heeft een voorvork met 2 kroonplaten die om de vorkpoten gespannen worden door bouten aan te draaien, zo is ie dus ook enigzins op hoogte te stellen. Deze voorvorken zijn ook korter dan de kreidler voorvork.

als je een kreidler voorvork in een van veen frame zet :D heb je een soort race-chopper
(is misschien wel de nieuwe rage na al die cupracertjes en meer van dat soort apparaten ;) )

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door rm-mer » 25 apr 2006, 20:54

Evan schreef:een van veen-racer heeft een voorvork met 2 kroonplaten die om de vorkpoten gespannen worden door bouten aan te draaien, zo is ie dus ook enigzins op hoogte te stellen. Deze voorvorken zijn ook korter dan de kreidler voorvork.

als je een kreidler voorvork in een van veen frame zet :D heb je een soort race-chopper
(is misschien wel de nieuwe rage na al die cupracertjes en meer van dat soort apparaten ;) )
bedankt voor de reactie :D

maar ik weet uit ervaring dat voorvorken in te korten zijn, had er onlangs nog een verkocht die ingekort was.
Maar als ik aan een racertje zou beginnen zou ik een kreidler-style balhoofd maken, dus met bovenste kroonplaat die eraf kan, en dan een kreidler voorvork erin wss.
Weet je toevallig hoeveel korter een van veen voorvork is?

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door Johan » 25 apr 2006, 20:56

vraag het even aan n!els, die heeft een van veen thuis staan

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door rm-mer » 25 apr 2006, 21:01

Ok, bedankt.
Nu een ander vraagje.
Ik zoek een derbi cilinder voor het geval ik aan een racer begin.
Maar welke derbi cilinders vallen nog binnen de van veen maten?
Hiermee bedoel ik dat er nog genoeg vlees moet zijn om een van veen poortmap in te steken.
(meeste derbi cilinders hebben dubbele uitlaatpoort, dus dat valt er al buiten.)

Groeten!

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door rm-mer » 25 apr 2006, 21:04

Oja, het moet een watergekoelde 50cc zijn, en liefst niet te duur.
En ik weet al dat www.emot.nl er verkoopt, en www.50cc.nl.
Het moet ook niet een echt getunede zijn, want ik laat hem nog tunen achteraf, dus liefst kwaliteit(nicaseal) boven kwantiteit (km's of pk's).

Gebruikersavatar
N!els
Berichten: 450
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:03
Locatie: Italië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door N!els » 25 apr 2006, 21:06

Ik had je pb gelezen Thibaut...
Ik heb in mijn racer een italiaanse marzocchi vork zitten, zou dus niet weten hoelang een ''orgineel vork'' is, vraag is aan jaapio of tet die weten dat wel dennk ik,

suczeven

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door rm-mer » 25 apr 2006, 21:34

N!els schreef:Ik had je pb gelezen Thibaut...
Ik heb in mijn racer een italiaanse marzocchi vork zitten, zou dus niet weten hoelang een ''orgineel vork'' is, vraag is aan jaapio of tet die weten dat wel dennk ik,

suczeven
ja, maar is deze veel korter?

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Johan » 25 apr 2006, 21:36

ja dat ding van niels is heeeel stuk korter,, als je zo'n van veen racer naast je ziet staan komt ie tot net boven je knieën ongeveer man

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door rm-mer » 25 apr 2006, 22:08

Johan schreef:ja dat ding van niels is heeeel stuk korter,, als je zo'n van veen racer naast je ziet staan komt ie tot net boven je knieën ongeveer man
Inderdaad, zijn kleine prutsdingskes :P

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door Sander » 26 apr 2006, 00:00

kan wel een originele vork, alleen dan moet je 2 van die losse kroonplaten nemen waar je de poten in kan klemmen, en dan de poten een stukje der boven uit laten steken, en de vork iets verlagen, rijden sommige zo mee rond onder van veentjes

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door tet » 26 apr 2006, 16:37

ìn een v.veen moet geen ori-kreidler vork.Bij een standaart vork staat de as voor de poten,dit beinvloed de naloop.in de v.veen kreidlers tot en met bouwjaar 71 werd wel de ori vork gebruikt en na 71 werd een ceriani of marzochi gebruikt.Al deze vorken zijn ingekorte exemplaren.
inkorten doe je pas als de racer op zijn wielen staat en de kuip er op zit,dan kan je meten hoeveel er af moet.dit inkorten gebeurt aan de onderkant van de binnenpoten,ook zal je de veer moeten inkorten,die lengte is afhankelijk hoeveel veerdruk je wil hebben....rene
ps cups kan conisch is beter

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door tet » 26 apr 2006, 16:45

v.veen 1971 oude vork
Bijlagen
kreidler 71.jpg
kreidler 71.jpg (37.56 KiB) 6650 keer bekeken

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door rm-mer » 26 apr 2006, 17:03

Ok, bedankt voor de foto en de uitleg.

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door tet » 26 apr 2006, 17:15

Ok, bedankt.
Nu een ander vraagje.
Ik zoek een derbi cilinder voor het geval ik aan een racer begin.
Maar welke derbi cilinders vallen nog binnen de van veen maten?
Hiermee bedoel ik dat er nog genoeg vlees moet zijn om een van veen poortmap in te steken.
(meeste derbi cilinders hebben dubbele uitlaatpoort, dus dat valt er al buiten.)

wat bedoel je hiermee? :?:

Gebruikersavatar
rickkreidler
Berichten: 342
Lid geworden op: 19 apr 2005, 16:50
Locatie: genemuiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door rickkreidler » 26 apr 2006, 19:36

waarom wil je een derbi cilinder met van veen poortmap?
je kunt ook gewoon een snelle 50cc cilinder halen, toch.
koop je een goed merk, die zijn meestal al supersnel.
malossi, metrakit? heb er niet zoveel verstand van, maar goed.

niemand ziet wat er voor poorten in de cilinder zitten, dus een spijltje in de uitlaatpoort, lijkt voor mij geen probleem.

rick

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door rm-mer » 26 apr 2006, 20:46

tet schreef:
Ok, bedankt.
Nu een ander vraagje.
Ik zoek een derbi cilinder voor het geval ik aan een racer begin.
Maar welke derbi cilinders vallen nog binnen de van veen maten?
Hiermee bedoel ik dat er nog genoeg vlees moet zijn om een van veen poortmap in te steken.
(meeste derbi cilinders hebben dubbele uitlaatpoort, dus dat valt er al buiten.)

wat bedoel je hiermee? :?:
Wel, het is de bedoeling dat, als ik een racer maak, er een goede kit op zit.
Dus die aangepast is aan de roterende inlaat enzo.
En die, als hij niet genoeg vermogen levert, aanpasbaar is.
waarom wil je een derbi cilinder met van veen poortmap?
je kunt ook gewoon een snelle 50cc cilinder halen, toch.
koop je een goed merk, die zijn meestal al supersnel.
malossi, metrakit? heb er niet zoveel verstand van, maar goed.

niemand ziet wat er voor poorten in de cilinder zitten, dus een spijltje in de uitlaatpoort, lijkt voor mij geen probleem.

rick
Tsja kijk, als ik er een derbi cilinder opzet zal het idd ook goed lopen.
Maar dan moet ik weer een andere uitlaat berekenen enz.



Maar ik heb er al aan gedacht om gewoon een snelle derbi cilinder te gebruiken hoor.

Roel Vrieze
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2019, 17:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: lengteverschil tss gewone voorvork en van veen racer

#18 Bericht door Roel Vrieze » 15 mei 2022, 23:35

Malossie mhr race of biadalot race

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: lengteverschil tss gewone voorvork en van veen racer

#19 Bericht door jamojamo » 16 mei 2022, 07:23

Roel Vrieze schreef: 15 mei 2022, 23:35 Malossie mhr race of biadalot race
Leuke "maiden speech"Roel :lol: . Je reageert op een onderwerp van 2006. Prima hoor, geen probleem maar of de topicstarter hier nog mee bezig is is de vraag. Wat betreft de Derbi cilinders: ik heb 2 originele waarvan 1 zgan. van het type tot 2006. Deze heb ik voor mijn blokje met membraaninlaat op het carter. Die ori Derbi cilinder zijn een heel degelijke basis om te tunen heb ik wel eens begrepen van iemand die in de Freetech 50 meerijdt. Tegenwoordig wordt meestal de Bidalot geprefereerd maar misschien is dit omdat de beschikbaarheid van de originele cilinders naar nul is gezakt.

Gr.,
Eric
Deze gebruikers waarderen jamojamo voor dit bericht:
KJ (17 mei 2022, 11:11)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie