Snelle vraag tunen tamme geforc. cilinder
-
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
Snelle vraag tunen tamme geforc. cilinder
Even een snelle vraag;
Tunen/bewerken geforceerde 1,75/2pk geforceerde cilinder. Wat kan ik daar van verwachten? Heb er eentje liggen die eigenlijk net té ver heen is om origineel te houden.
Wat is ongv de vuistregel qua pk/snelheids winst bij het tunen van cilinders? Is een onderwerp waar ik mij nog nooit mee bezig heb gehouden, maar deze cilinder biedt misschien een leermoment aan. Als mijn vraag onzin is, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Cilinder: https://kreidler.wiki/Parts/Details/346 ... iger-mahle
Tunen/bewerken geforceerde 1,75/2pk geforceerde cilinder. Wat kan ik daar van verwachten? Heb er eentje liggen die eigenlijk net té ver heen is om origineel te houden.
Wat is ongv de vuistregel qua pk/snelheids winst bij het tunen van cilinders? Is een onderwerp waar ik mij nog nooit mee bezig heb gehouden, maar deze cilinder biedt misschien een leermoment aan. Als mijn vraag onzin is, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Cilinder: https://kreidler.wiki/Parts/Details/346 ... iger-mahle
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Snelle vraag tunen tamme geforc. cilinder
Voorop gesteld: ik ben geen tuner.
Maar tot ca. 4pk is te doen.
De tuit van de uitlaat is vrij dun bij deze cilinder.
Maar tot ca. 4pk is te doen.
De tuit van de uitlaat is vrij dun bij deze cilinder.
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Snelle vraag tunen tamme geforc. cilinder
Thomas_Kreidler schreef: ↑31 mei 2022, 12:03
Wat is ongv de vuistregel qua pk/snelheids winst bij het tunen van cilinders?
Kreidler 4.2 PK, berijder normaal postuur 65 Kg = 65 km/u.
Kreidler 4.2 PK, berijder dik postuur boven 100Kg = 45 km/u.
Gr. Wim.
-
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
Re: Snelle vraag tunen tamme geforc. cilinder
ok dank voor alle data.
Tunen/uitvijlen poortjes etc. Kan ik dat zelf? Wil het immers proberen te leren.
Tunen/uitvijlen poortjes etc. Kan ik dat zelf? Wil het immers proberen te leren.
- b.bonk
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 231 keren
- Ontvangen waarderingen: 513 keren
Re: Snelle vraag tunen tamme geforc. cilinder
zou moeten lukken zelf, vroeger deden we niet anders.Thomas_Kreidler schreef: ↑31 mei 2022, 19:28 ok dank voor alle data.
Tunen/uitvijlen poortjes etc. Kan ik dat zelf? Wil het immers proberen te leren.
liepen dan maar zo 120
tegenwoordig is het heel moeilijk om dat te halen, je bent maar zo 1000,- kwijt
voor een setup, en dan moet je al blij zijn als je 100 haalt.
-
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
- Gegeven waarderingen: 25 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
Re: Snelle vraag tunen tamme geforc. cilinder
Als je dat zonder ervaring gaat proberen dan is de kans groot dat je enkele cilinders verder bent voor het resultaat bevredigend is.
Maar het kan uiteraard wel.
Ga je eerst maar s inlezen.
De inlaat en uitlaatpoort bewerken zal wel lukken. De spoelpoorten wordt al een dingetje.
(Al kan je best een 15km/h extra snelheid bereiken met het alleen bewerken van inlaat/zuiger/uitlaat in combinatie met grotere carb.)
Of wees verstandig en laat een goede cilinder tunen door iemand die dat vaker doet.
Maar het kan uiteraard wel.
Ga je eerst maar s inlezen.
De inlaat en uitlaatpoort bewerken zal wel lukken. De spoelpoorten wordt al een dingetje.
(Al kan je best een 15km/h extra snelheid bereiken met het alleen bewerken van inlaat/zuiger/uitlaat in combinatie met grotere carb.)
Of wees verstandig en laat een goede cilinder tunen door iemand die dat vaker doet.
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Snelle vraag tunen tamme geforc. cilinder
Ik heb het voorheen ook zelf gedaan , eerst goed ingelezen en toen begonnen.
Maar ik moet toegeven dat de cilinders die ik door LVS heb laten doen , veel mooier lopen.
Maar ik moet toegeven dat de cilinders die ik door LVS heb laten doen , veel mooier lopen.
-
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
- Gegeven waarderingen: 25 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
Re: Snelle vraag tunen tamme geforc. cilinder
Dat heb ik ook, Caspar.
Had het een tijdje aardig voor elkaar met een blokcilinder die ongeveer 65 liep met alleen inlaat en uitlaatpoort bewerkt en stukje van de zuiger af (inlaatkant 2mm).
Toen vond ik het tijd om toch de uitlaatpoort nog ietsje bij te werken.
Fout.. ik kon wel meer toeren maken maar alleen van de wind af....
Tsja....uiteindelijk Claus LVS een cilinder laten tunen naar 4pk en nieuwe wand erin en ziedaar: trekt als een beer, ook tegen de wind in en zelfs met 14mm carb.
Conclusie: laat het over aan een tuner.
- kreidler844
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: Snelle vraag tunen tamme geforc. cilinder
Goed afgesteld met een 28mm immi uitlaat en een 10mm loopt dit tot 60 km/h, rijdt wel lekker op een 3-bak.
Tunen is door de kleine spoelpoorten vrij veel werk, pk of 7 is vast te halen met wat halsbrekende toeren en heel lang doorpeuteren.
Tunen is door de kleine spoelpoorten vrij veel werk, pk of 7 is vast te halen met wat halsbrekende toeren en heel lang doorpeuteren.