Ervaring dergelijke cilinders

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Ervaring dergelijke cilinders

#1 Bericht door Thomas_Kreidler » 21 apr 2022, 09:46

Beste forumleden,

Met mijn huidige cilinder, een ori mahle 3.6pK geforceerde koeling, op zijn eind (zit een soort hapje uit het chroom, erg apart) ben ik me rustig aan toch wel aan het orienteren op mijn mogelijkheden mocht het ding er mee stoppen.

Nu heb ik twee opties:
1. Opnieuw laten verchromen
2. Een compleet nieuwe cilinder kopen, zei het een imi, zei het een ori

Nou heb ik de zoekfunctie al iets gebruikt en had ik toch nog twee vragen.
1. Originele kreidler cilinders hebben een chroomwand, ipv een nicaseal wand. Kan ik zon originele cilinder nu het best laten verchromen of laten ver'nicasealen'. Wordt dit uberhaupt nog gedaan met echt chroom. Mijn zoekresultaten geven mij immers telkens nicaseal inplaats van echt chroom.
2. Tijdens zoeken naar imi cilinders kwam ik de volgende set erg vaak tegen. Deze is zowel in parmakit als in aluminium te krijgen op verschillende grote kreidlerwebsites. Nu heb ik op het forum veel van dit soort imi discussies langs zien komen over blokcilinders, maar eigenlijk niet voor geforceerde. Zijn er forumleden met ervaring omtrent deze toch wel "bekende" imitatie cilinders? zowel 50 als 60 CC
Linkje waar ik het over heb: https://www.kreidler.world/contents/nl/ ... erkop.html

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 apr 2022, 11:00

Hoe snel wil je rijden

Chroomwandcilinders worden ontchroomd en daarna krijgen ze nikasil.

Enzo

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#3 Bericht door Thomas_Kreidler » 21 apr 2022, 11:06

Enzo-tvdzijden schreef: 21 apr 2022, 11:00 Hoe snel wil je rijden

Chroomwandcilinders worden ontchroomd en daarna krijgen ze nikasil.

Enzo
De 60/65 kmph die ze goed afgestelt lopen is meer dan prima, afweging 50 60CC zit hem vooral in net dat tikje extra trekkracht met misschien een voortandwieltje om de top wat te drukken. Een racemonster hoeft het niet te worden.

Zon nikasil wand is dus inherent beter dan een chroomwand lijk ik te lezen uit jouw bericht, anders zouden ze hem niet ontchromen(?)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 apr 2022, 11:09

Dat haalt een 3,6 pk gemakkelijk. Die ging voor mij dan naar Nikatech.

Enzo.

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#5 Bericht door Thomas_Kreidler » 21 apr 2022, 11:16

Ok Eindhoven, daar studeer ik dus die kan ik zo afgeven.

Afbeelding
Afbeelding
Voor de geinteresseerde.


En ervaring imi iemand? Goed, slecht, mwah? graviteer naar het opnieuw laten chromen. Voor referentie kader echter wel interessant.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 apr 2022, 11:20

Die is moe gestreden

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#7 Bericht door Thomas_Kreidler » 21 apr 2022, 11:29

Enzo-tvdzijden schreef: 21 apr 2022, 11:20 Die is moe gestreden
Helaas, ja.
Helpt mijn benzine problemen ook te beargumenteren mocht je je dat nog herinneren.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#8 Bericht door Caspar » 21 apr 2022, 11:33

Imi = crimi in dit geval.
Tip: investeer in je huidige versleten 3,6pk.
Het is gewoon een zeer fijne cilinder , niet te vergelijken met de imi variant die véél hoogtoeriger is , dat gaat snel vervelen.

En antwoord op je andere vraag: een nieuwe Mahle 3,6pk cilinder is lastig te vinden , een gebruikte is waarschijnlijk ook versleten.

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#9 Bericht door Thomas_Kreidler » 21 apr 2022, 11:40

Caspar schreef: 21 apr 2022, 11:33 Imi = crimi in dit geval.
Tip: investeer in je huidige versleten 3,6pk.
Het is gewoon een zeer fijne cilinder , niet te vergelijken met de imi variant die véél hoogtoeriger is , dat gaat snel vervelen.

En antwoord op je andere vraag: een nieuwe Mahle 3,6pk cilinder is lastig te vinden , een gebruikte is waarschijnlijk ook versleten.
"Imi = crimi", die ga ik onthouden. :D

Dank voor de info. Ik ga m laten chromen en nieuw zuigertje en veren met juiste maten. Mooie compressie maken en dan eens kijken hoe dat rijdt.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#10 Bericht door Caspar » 21 apr 2022, 11:45

Je kunt de zuiger ook aanleveren bij het NiCaSil bedrijf en vragen om hem op 0,04mm speling te zetten.
Denk dat een Meteor zuiger prima voldoet in dit geval , kies er dan meteen een met 1 L-veer en 1 blokveer , nu kan het.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 apr 2022, 11:54

Thomas_Kreidler schreef: 21 apr 2022, 11:40
Caspar schreef: 21 apr 2022, 11:33 Imi = crimi in dit geval.
Tip: investeer in je huidige versleten 3,6pk.
Het is gewoon een zeer fijne cilinder , niet te vergelijken met de imi variant die véél hoogtoeriger is , dat gaat snel vervelen.

En antwoord op je andere vraag: een nieuwe Mahle 3,6pk cilinder is lastig te vinden , een gebruikte is waarschijnlijk ook versleten.
"Imi = crimi", die ga ik onthouden. :D

Dank voor de info. Ik ga m laten chromen en nieuw zuigertje en veren met juiste maten. Mooie compressie maken en dan eens kijken hoe dat rijdt.
Nikasilen !!!!!

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#12 Bericht door Thomas_Kreidler » 21 apr 2022, 11:59

Caspar schreef: 21 apr 2022, 11:45 Je kunt de zuiger ook aanleveren bij het NiCaSil bedrijf en vragen om hem op 0,04mm speling te zetten.
Denk dat een Meteor zuiger prima voldoet in dit geval , kies er dan meteen een met 1 L-veer en 1 blokveer , nu kan het.
l veer zit boven blokveer onder? of andersom :D

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#13 Bericht door Thomas_Kreidler » 21 apr 2022, 11:59

Enzo-tvdzijden schreef: 21 apr 2022, 11:54
Thomas_Kreidler schreef: 21 apr 2022, 11:40
Caspar schreef: 21 apr 2022, 11:33 Imi = crimi in dit geval.
Tip: investeer in je huidige versleten 3,6pk.
Het is gewoon een zeer fijne cilinder , niet te vergelijken met de imi variant die véél hoogtoeriger is , dat gaat snel vervelen.

En antwoord op je andere vraag: een nieuwe Mahle 3,6pk cilinder is lastig te vinden , een gebruikte is waarschijnlijk ook versleten.
"Imi = crimi", die ga ik onthouden. :D

Dank voor de info. Ik ga m laten chromen en nieuw zuigertje en veren met juiste maten. Mooie compressie maken en dan eens kijken hoe dat rijdt.
Nikasilen !!!!!
Excuus, nikasilen inderdaad*

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 apr 2022, 12:00

Thomas_Kreidler schreef: 21 apr 2022, 11:59
Caspar schreef: 21 apr 2022, 11:45 Je kunt de zuiger ook aanleveren bij het NiCaSil bedrijf en vragen om hem op 0,04mm speling te zetten.
Denk dat een Meteor zuiger prima voldoet in dit geval , kies er dan meteen een met 1 L-veer en 1 blokveer , nu kan het.
l veer zit boven blokveer onder? of andersom :D
L-veer op de top

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#15 Bericht door Roland » 21 apr 2022, 12:12

Goede keuze Thomas, met een nieuwe wand is er straks geen vuiltje aan de hand.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#16 Bericht door LVS » 21 apr 2022, 16:50

Dus eerst heb jij een zuiger nodig,
Liefst met een kleine maat beginnen.
Letter A OF B,
De nieuwe zuiger geef je mee, bij de nikasiller,

Bedenk wel dat de cilinder ontchroomd moet worden,
Dat kost rond de 50 e- --- ( door al die mileu, voorschriften is dat duur geworden)
Nikasillen is ook een stukje duurder geworden,
Het bassis materiaal- -- nikkel---- is 6 x zo duur geworden. --- dat kwam voor een gedeelte uit Rusland , en dat mag niet meer.

**
Laatst gewijzigd door LVS op 23 apr 2022, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#17 Bericht door nozems » 21 apr 2022, 19:15

Je kan bv goedkoop klaar denken te zijn door een imitatie te kopen van laten we zeggen €150,- maar dan krijg je daar een heel irritante motor voor terug, rammelt meer, geen kracht onderin en de standaard instellingen vd carburateur klopt ook ineens van geen kant!

Dan maar het dubbele uitgeven voor een bewezen goede standaard cilinder… en ik denk dat je er nog van verschiet hoe goed die straks weer zal rijden! Want je cilinder is kats versleten zo te zien!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 apr 2022, 21:52

nozems schreef: 21 apr 2022, 19:15 Je kan bv goedkoop klaar denken te zijn door een imitatie te kopen van laten we zeggen €150,- maar dan krijg je daar een heel irritante motor voor terug, rammelt meer, geen kracht onderin en de standaard instellingen vd carburateur klopt ook ineens van geen kant!

Dan maar het dubbele uitgeven voor een bewezen goede standaard cilinder… en ik denk dat je er nog van verschiet hoe goed die straks weer zal rijden! Want je cilinder is kats versleten zo te zien!
Geen keuze dus

Ronk
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 okt 2021, 19:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#19 Bericht door Ronk » 23 apr 2022, 14:32

Volgens de Cilinderlijst is een 15-23-92 2,6 pk en niet 3,6 pk
Deze gebruikers waarderen Ronk voor dit bericht:
Caspar (23 apr 2022, 15:50)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#20 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 apr 2022, 14:40

Ronk schreef: 23 apr 2022, 14:32 Volgens de Cilinderlijst is een 15-23-92 2,6 pk en niet 3,6 pk
:clap

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#21 Bericht door HansKarel » 23 apr 2022, 16:13

Nieuwe zuiger en nieuwe nicasil, kan je er weer jaren tegen en rijdt je cilinder zoals het hoort.
NIet dat hoogtoerige imi gejank.
Ik heb het hier ook laten doen met een blokcilinder. (En gelijk maar even laten tunen door Claus LVS).
Nog nooit zo lekker rondgereden als tegenwoordig.

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#22 Bericht door Thomas_Kreidler » 24 apr 2022, 13:07

Ronk schreef: 23 apr 2022, 14:32 Volgens de Cilinderlijst is een 15-23-92 2,6 pk en niet 3,6 pk
Zou zomaar kunnen hoor dat jij gelijk hebt, ik vond mijn cilinder NR hier: https://kreidler.wiki/Parts/Details/368 ... ahle-mahle
Waar haal jij je info van? :D

Overigens: 2.6 moet die nogsteeds 60/65 mee kunnen halen is t niet?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Ervaring dergelijke cilinders

#23 Bericht door Caspar » 24 apr 2022, 13:57

Hier : http://www.kreidler-museum.de/zylind.htm
2,6pk met een 1/14/99 carburateur.
60km/u moet wel lukken

Plaats reactie