60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
capriv8driver
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#1 Bericht door capriv8driver » 20 dec 2021, 21:04

60cc Maxwell cilinder + Membraam, heeft iemand hier ervaring mee?

Zoals diverse mensen reeds weten heeft een Maxwell cilinder in de onderste toeren niet veel koppel.

Ik heb nu diverse topics over maxwell cilinders door gelezen en volgens sommige ligt dit aan de sluitingstijd van de inlaat kanaal Een oplossing was door een roterende inlaat te gebruiken en dan kreeg je ook meer vermogen. Dat was niet mijn bedoeling het gaat immers om iets wat je op de weg moete kunnen gebruiken en ook onder de kappen moet passen.

Een andere oplossing zou zijn om een langere zuiger te gebruiken. Het gevolg hiervan is dat je vermogen juist weer afneemt bovenin de toeren.

In 1 topic van 10 jaar geleden was er iemand die bezig was met een Maxwell met een membraam, Jammer genoeg ben ik van dit experiment nergens de resultaten van tegen gekomen.

Om die rede stel ik juist mijn vraag. Heeft Iemand ervaring met een Maxwell cilinder met een membraam?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60285
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 dec 2021, 21:25

Claus kan je alles over deze cilinder vertellen.

Enzo

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#3 Bericht door LVS » 21 dec 2021, 17:01

de 60 maxwell heeft ..
een hoge uitlaat timing .
hoge spoeltiming .
hoge inlaat timing .

met aanpassing door middel van een andere zuiger kan ik zo een cilinder weer op alle poorten rustiger krijgen .

##
Deze gebruikers waarderen LVS voor dit bericht:
bertRS (22 dec 2021, 21:48)
Waardering: 9.09%

capriv8driver
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#4 Bericht door capriv8driver » 21 dec 2021, 21:45

LVS schreef: 21 dec 2021, 17:01 de 60 maxwell heeft ..
een hoge uitlaat timing .
hoge spoeltiming .
hoge inlaat timing .

met aanpassing door middel van een andere zuiger kan ik zo een cilinder weer op alle poorten rustiger krijgen .

##
Maar dit gaat dan weer ten koste van het vermogen in de hogere toeren. Of verteld/denk ik nu verkeerd? Ik heb diverse malen gelezen in topics op dit forum dat men hier een 3 mm langere zuiger gebruikt of een zuiger zonder inham.

Mijn redenatie en u mag me corrigeren. Een langere zuiger skirt opent de inlaat later en sluit de inlaat eerder en daarmee krijg je effectief een andere inlaat poort timing maar hier verlies je wel weer vermogen in de hogere toeren.

En vandaar mijn idee, en ja ik zit vol met "slechte" ideeën , om een membraam met evt. een zuiger met sleuf gaten te gebruiken. Op deze manier ben ik al niet meer afhankelijk van de hoge timing van de inlaat. Het openen en sluiten van de inlaat word met een membraam bepaald door de onderdruk in het carter.

De hoge spoel en uitlaat timing zou je dan kunnen opvangen door een iets hogere compressie. Als ik het goed heb een gewone breidwand met een uitlaattiming van 172 graden een compressie van 11.3. De 12 pk cross uitvoering heeft met een uitlaattiming van 186 graden een compressie verhouding 13:1. Als ik me goed herinner zat dat verschil in de cilinder kop die een iets kleiner verbrandingskamer had.

Ik ben/was niet de enigste met dit idee. Het is schijnbaar zelfs in een kit vorm verkocht met een membraam. Hier het topic: viewtopic.php?t=48674 .

Op de uitdraai van de vermogens grafiek lijkt het koppel toch zeer netjes. Maar ik zoek die ervaring hebben met zo'n cilinder maar dan met een membraam.
Laatst gewijzigd door capriv8driver op 22 dec 2021, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

capriv8driver
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#5 Bericht door capriv8driver » 22 dec 2021, 09:47

Een langere zuiger skirt opent de inlaat later en sluit de inlaat eerder en daarmee krijg je effectief een kleinere inlaat poort oppervlakte
Hier moet ik me zelf even op de vingers tikken. Het is alleen de timing van het openen en sluiten die nu verandert. Ik heb mijn tekst dus aangepast.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#6 Bericht door Caspar » 22 dec 2021, 10:40

Zoals ook al uit het antwoord van LVS blijkt , zijn de timingen van de Maxwell vrij hoog.
Leuk voor het circuit , maar té hoog voor de straat.
En dat gaat vervelen .
Met een langere zuiger corrigeer je dat deels.
Een membraan kan ook.

Ik heb zelf een aangepaste 60cc KT cilinder met membraan.
Ik vind het een verademing. Kost me weliswaar wat topsnelheid , maar geeft daar onderin veel voor terug.

capriv8driver
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#7 Bericht door capriv8driver » 22 dec 2021, 12:35

Gelukkig kwam ik een reactie uit een ander topic tegen van Claus tegen met de timing van de Maxwell cilinders.

Misschien wel makkelijk om deze er bij te zetten.
timing is [ ongeveer ] voor de 50 en 60 cc .

uitlaat 190.......193
spoeling 132....135
inlaat 175....178 [ met korte zuiger ]+ hapje er uit bij de 60 cc #-o
Effe rekenen. Als ik de voet van de cilinder 1 mm dan zou de timing +/- 6 graden minder worden.

capriv8driver
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#8 Bericht door capriv8driver » 22 dec 2021, 12:40

Caspar schreef: 22 dec 2021, 10:40 Zoals ook al uit het antwoord van LVS blijkt , zijn de timingen van de Maxwell vrij hoog.
Leuk voor het circuit , maar té hoog voor de straat.
En dat gaat vervelen .
Met een langere zuiger corrigeer je dat deels.
Een membraan kan ook.

Ik heb zelf een aangepaste 60cc KT cilinder met membraan.
Ik vind het een verademing. Kost me weliswaar wat topsnelheid , maar geeft daar onderin veel voor terug.
Daar heb je wel gelijk in dat deze cilinder voor de straat geen goede optie is. Daar voor mist deze cilinder koppel in de lage toeren. Daarom wou ik een membraam proberen. Misschien moet ik ook eens naar mijn tandwielen kijken want ik denk dat de RS overbrenging van 15/35 iets te veel van het goede is met mijn gewicht.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#9 Bericht door LVS » 22 dec 2021, 12:51

Ik gebruik hiervoor De speciale VHM zuiger,
Die is ook hoger van boven,
Dan gaat er niks van de onderkant, van de cilinder af,

Want als de cilinder van onderen wordt afgedraaid, dan gaat de inlaat timing weer omhoog,

**

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#10 Bericht door Caspar » 22 dec 2021, 14:10

15/35 Is in mijn geval veel te zwaar.
Ik ben wel 2M en 105kg.
12/36 bevalt me beter in het heuvelland.
Als het sneller moet , pak ik wel de Yamaha

capriv8driver
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#11 Bericht door capriv8driver » 22 dec 2021, 14:29

LVS schreef: 22 dec 2021, 12:51 Ik gebruik hiervoor De speciale VHM zuiger,
Die is ook hoger van boven,
Dan gaat er niks van de onderkant, van de cilinder af,

Want als de cilinder van onderen wordt afgedraaid, dan gaat de inlaat timing weer omhoog,

**
Ik was dus niet goed wakker deze morgen :lol: De cilinder moet inderdaad omhoog moeten om de inlaat timing lager te krijgen Met als gevolg, als ik het goed begrijp dat de spoel en uitlaat timing dan weer hoger worden. Vandaar dat er een zuiger gebruikt word die zowel een langere skirt heeft en die ook iets hoger is om de timing van de spoel en uitlaat lager te krijgen.

capriv8driver
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#12 Bericht door capriv8driver » 22 dec 2021, 14:29

Caspar schreef: 22 dec 2021, 14:10 15/35 Is in mijn geval veel te zwaar.
Ik ben wel 2M en 105kg.
12/36 bevalt me beter in het heuvelland.
Als het sneller moet , pak ik wel de Yamaha
Heuveltjes hebben we genoeg in Limburg. :D

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 954
Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 75 keren

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#13 Bericht door wimv8 » 22 dec 2021, 15:18

Caspar schreef: 22 dec 2021, 14:10
Als het sneller moet , pak ik wel de Yamaha

Haha,
Klote Kreidlers!

Pak gewoon een Yamaha! :lol:

Maar, probeer maar eens een 12 inderdaad.


Gr. Wim.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#14 Bericht door LVS » 22 dec 2021, 15:49

capriv8driver schreef: 22 dec 2021, 14:29
LVS schreef: 22 dec 2021, 12:51 Ik gebruik hiervoor De speciale VHM zuiger,
Die is ook hoger van boven,
Dan gaat er niks van de onderkant, van de cilinder af,

Want als de cilinder van onderen wordt afgedraaid, dan gaat de inlaat timing weer omhoog,

**
Ik was dus niet goed wakker deze morgen :lol: De cilinder moet inderdaad omhoog moeten om de inlaat timing lager te krijgen Met als gevolg, als ik het goed begrijp dat de spoel en uitlaat timing dan weer hoger worden. Vandaar dat er een zuiger gebruikt word die zowel een langere skirt heeft en die ook iets hoger is om de timing van de spoel en uitlaat lager te krijgen.
---------
Beter lezen,

De cilinder gaat niet omhoog,!
Hij blijft zo als die gemaakt is,
**

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60285
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 dec 2021, 15:51

LVS schreef: 22 dec 2021, 15:49
capriv8driver schreef: 22 dec 2021, 14:29
LVS schreef: 22 dec 2021, 12:51 Ik gebruik hiervoor De speciale VHM zuiger,
Die is ook hoger van boven,
Dan gaat er niks van de onderkant, van de cilinder af,

Want als de cilinder van onderen wordt afgedraaid, dan gaat de inlaat timing weer omhoog,

**
Ik was dus niet goed wakker deze morgen :lol: De cilinder moet inderdaad omhoog moeten om de inlaat timing lager te krijgen Met als gevolg, als ik het goed begrijp dat de spoel en uitlaat timing dan weer hoger worden. Vandaar dat er een zuiger gebruikt word die zowel een langere skirt heeft en die ook iets hoger is om de timing van de spoel en uitlaat lager te krijgen.
---------
Beter lezen,

De cilinder gaat niet omhoog,!
Hij blijft zo als die gemaakt is,
**
Best lastig :o

capriv8driver
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#16 Bericht door capriv8driver » 22 dec 2021, 21:29

LVS schreef: 22 dec 2021, 15:49
capriv8driver schreef: 22 dec 2021, 14:29
LVS schreef: 22 dec 2021, 12:51 Ik gebruik hiervoor De speciale VHM zuiger,
Die is ook hoger van boven,
Dan gaat er niks van de onderkant, van de cilinder af,

Want als de cilinder van onderen wordt afgedraaid, dan gaat de inlaat timing weer omhoog,

**
Ik was dus niet goed wakker deze morgen :lol: De cilinder moet inderdaad omhoog moeten om de inlaat timing lager te krijgen Met als gevolg, als ik het goed begrijp dat de spoel en uitlaat timing dan weer hoger worden. Vandaar dat er een zuiger gebruikt word die zowel een langere skirt heeft en die ook iets hoger is om de timing van de spoel en uitlaat lager te krijgen.
---------
Beter lezen,

De cilinder gaat niet omhoog,!
Hij blijft zo als die gemaakt is,
**
Misschien had ik mijn tekst iets uit elkaar moeten halen of anders verwoorden.

Ik schreef namelijk als laatste zin in uw aangehaalde quote:
Vandaar dat er een zuiger gebruikt word die zowel een langere skirt heeft en die ook iets hoger is om de timing van de spoel en uitlaat lager te krijgen.
De cilinder blijft dan inderdaad zoals hij gemaakt is als je een andere zuiger gebruikt zoals de door u aangehaalde VHM zuiger die een iets langere skirt heeft en waarvan de top van de zuiger iets hoger staat.

Deze oplossing heeft dan weer als nadeel dat je vermogen bij hogere toeren weer inlevert met als voordeel dat je meer koppel hebt in de lagere toeren.


En vandaar mijn idee om een membraam met evt. een zuiger met sleuf gaten te gebruiken. Op deze manier ben ik al niet meer afhankelijk van de hoge timing van de inlaat. Het openen en sluiten van de inlaat word dan via een membraam bepaald door de onderdruk in het carter.

Een beetje brainstormen. Ik zou dan evt. de cilinder met de huidige zuiger iets omhoog of omlaag kunnen zetten om op die manier de hoge spoel en uitlaat timing iets te temperen. Of misschien een uitlaat gebruiken met wat meer tegendruk of iets hogere compressie.

Mijn redenatie is/was om via een membraam gestuurde inlaat meer bruikbaar kopper onderin te krijgen terwijl je toch het vermogen houdt in de bovenste toeren.

Wat of hoe denkt u over dit idee?
Laatst gewijzigd door capriv8driver op 23 dec 2021, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#17 Bericht door Caspar » 23 dec 2021, 07:42

Ik merk dat we er anders over denken , en dat mag : je wil de cilinder iets omhoog zetten met de huidige zuiger , om de hoge spoel- en uitlaat-timingen wat te temperen ?
Daardoor word de timing van die betreffende poorten alleen maar extremer.
Deze gebruikers waarderen Caspar voor dit bericht:
gideon (25 dec 2021, 13:59)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5514
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#18 Bericht door kreidler844 » 23 dec 2021, 08:40

Als je met membraan gaat rijden dan is de inlaattiming niet meer van belang, deze wordt dan bepaald door je membraan. Je kunt hem dan gewoon op de spoel timing zetten welke je wilt en dan eventueel de uitlaat aanpassen. Kop moet je dan ook aanpassen.

capriv8driver
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: 60cc Maxwell + Membraam, iemand hier ervaring mee?

#19 Bericht door capriv8driver » 23 dec 2021, 12:06

Caspar schreef: 23 dec 2021, 07:42 Ik merk dat we er anders over denken , en dat mag : je wil de cilinder iets omhoog zetten met de huidige zuiger , om de hoge spoel- en uitlaat-timingen wat te temperen ?
Daardoor word de timing van die betreffende poorten alleen maar extremer.
Daar heb je gelijk in. Als de cilinder omhoog gaat dan gaat de inlaat timing omlaag maar met als gevolg dat de spoel en uitlaat timing dan weer hoger worden. En visa versa.

Als iedereen de gelijke gedachtes had, waren we nu niet aan het discussiëren en ontstaan er ook geen nieuwe ideeën of zienswijzen.

Daarnaast, ik ben ik niet de beste schrijver of iemand die iets goed kan uitleggen :D :D :D Dus ik maak wel wat fouten.

Plaats reactie