tunen standaard TM uit zwitserland

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
lambik
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jun 2021, 20:17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

tunen standaard TM uit zwitserland

#1 Bericht door lambik » 16 nov 2021, 11:28

Hallo mede rijders,

Ik ben op dit moment bezig met het opknappen van mijn Tm en dat is erg leuk. Op dit moment is de tank aan de beurt. Maar ik zie best wel veel onderdelen langs komen en je wil wel eens wat kopen haha. Ik kwam dus een cilinder tegen. Volgens de database een 5,3 pk cilinder van een TM. En extra onderdelen is altijd goed. Je weet maar nooit.

Mijn TM heeft nog niet veel gelopen en haalt een snelheid van 70 tot 80, naar gelang het weer natuurlijk en de voortgang van mijn dieet. Ben geen 16 meer haha. Ik rijd al 34 jaar motor, maar toeren op de kreidler is heel leuk. Zeker met op een zondag middag of achter in de auto mee op vakantie.

Toen ik de TM kocht vroeg ik naar de mogelijkheden van tuning. Opmerking/advies was in ieder geval, doe dat niet met je originele cilinder. En dat heb ik op dit forum al veel vaker gelezen. Dus toen dacht ik, misschien loop ik wel tegen een andere geforceerde cilinder aan. Dat is inmiddels gelukt.
Dus nu mijn vraag. Wat is er mogelijk met deze cilinder met behoud van de originele carburateur (18 mm Bing) en uitlaat (32 mm deelbaar). Ik wil hem namelijk redelijk origineel houden, maar beter laten lopen. Dus graag altijd 80 halen en misschien een beetje harder. Dan kan ik met het verkeer mee. Hij staat namelijk op motorkenteken.

Tevens ben ik benieuwd of het gekraste tekst op de laatste fot nog iets betekend. NIS.3.70

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: tunen standaard TM uit zwitserland