Gietijzer Cilinder tunen
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 nov 2020, 18:09
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Gietijzer Cilinder tunen
Hallo beste mensen, ik rijd een tomos a3 uit 1986 met een Ei cilinder en wil graag wat meer vermogen uit mijn 50cc cilinder. Zelf poorten heb ik al een keer gedaan maar een professional ben ik zeker niet,
Daarom had ik de vraag of er misschien mensen zijn die cilinders poorten voor een geld bedrag.
Als er mensen zijn die mensen kennen of dit zelf kunnen hoor ik het graag!
Dit is de eerste keer dat ik dit forum gebruik dus vergeef mij als ik fouten maak
Met vriendelijke groet Storm
Daarom had ik de vraag of er misschien mensen zijn die cilinders poorten voor een geld bedrag.
Als er mensen zijn die mensen kennen of dit zelf kunnen hoor ik het graag!
Dit is de eerste keer dat ik dit forum gebruik dus vergeef mij als ik fouten maak
Met vriendelijke groet Storm
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: Gietijzer Cilinder tunen
Welkom Storm,
Er zijn absoluut goede tuners op dit forum aanwezig, maar het zou zo kunnen zijn dat hun werk duurder is dan het kopen van een nieuwe cilinder voor je Tomos.
Je moet er ook rekening mee houden dat dit forum echt voor Kreidler is, en niet voor Tomos.
Maar kijk gerust rond hier en er zijn altijd wel mensen hier die advies kunnen/willen geven.
Groetjes,
Maarten
Er zijn absoluut goede tuners op dit forum aanwezig, maar het zou zo kunnen zijn dat hun werk duurder is dan het kopen van een nieuwe cilinder voor je Tomos.
Je moet er ook rekening mee houden dat dit forum echt voor Kreidler is, en niet voor Tomos.
Maar kijk gerust rond hier en er zijn altijd wel mensen hier die advies kunnen/willen geven.
Groetjes,
Maarten
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 nov 2020, 18:09
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Gietijzer Cilinder tunen
Er zijn helaas voor mijn oude blok geen opvoer cilinders meer te koop, vandaar dat ik dus ook benieuwd was naar mijn standaard cilinder “tunen”.
En ja ik weet dat het een kreidler forum is, ik hoorde via via dat hier misschien wel wat goede tuners op waren te vinden voor een gietijzer cilinder.
Vandaar de vraag.
En ja ik weet dat het een kreidler forum is, ik hoorde via via dat hier misschien wel wat goede tuners op waren te vinden voor een gietijzer cilinder.
Vandaar de vraag.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 27 feb 2014, 16:22
- Locatie: Elst (Gld)
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Gietijzer Cilinder tunen
Ik denk (geen ervaring mee) dat een membraan cilinder van een tomos a35 ook gaat passen. Die is er ook in 50 snel, heb je gelijk grotere koelribben en een Alu cilinder. Enige wat niet past is de carb. Spruitstuk moet je zelf maken, maar dat wordt een metalen plaatje met een recht pijpje er op, dus niet super spannend.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 nov 2020, 18:09
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Gietijzer Cilinder tunen
Ik snap je reactie polini80, maar a35 cilinders komen met een pen 12 zuiger, en de cilinder die ik heb heeft een 10mm pen, anders had ik er allang een mooie 65cc ondergeknalt
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 nov 2020, 18:09
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Gietijzer Cilinder tunen
Ja dit zou mogelijk kunnen maar de piston pen moet dan van 10 naar 12 gaan, dus zal eerst dat busje uit de drijfstang moeten worden gedrukt en dan een andere als vervanger.
Wederom ook daarom dat ik mijn sta daard cilinder wat wil “tunen”.
Maar bedankt voor de reactie !
-
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Re: Gietijzer Cilinder tunen
Dan monteer je een zuiger van een Tomos 2/3/4L of van een Puch MS/MV/VS/VZ/DS.
Mss moet je een Puch of Tomos specialist als VORB of Rinkytoys eens bellen of bezoeken. Die kunnen je zeker weten helpen aan een passende snellere cilinder en passende zuiger. Laat je niet foppen door hun websites, daar staat nog niet de helft vd voorraad op.
Mocht je niet te ver van Breda wonen dan zou ik gewoon eens langs gaan bij Rinkytoys. Je stapt bij binnenkomst gewoon 50 jaar terug in de tijd en op de zolder vd winkel waan je je op een 2e hands onderdelenmarkt met 90% Puch en Tomos.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Gietijzer Cilinder tunen
verleden week zaterdag , stond er nog 2 pagina`s van rinkytoys in het A.D.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 09 mei 2019, 10:56
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 24 keren
Re: Gietijzer Cilinder tunen
Inderdaad beter en makkelyker een grotere cilinder monteren.
Het tunen kan al snel averechts werken.
Vooral by een brommer zonder versnellingen. Uitlaat poort omhoog vylen geeft meer toeren boven in. Maar haalt de trekkracht weg en dat wil je niet by een automaat brommertje.
Tis maar net wat je wil met de brommer.
Als je 70 km wil gaan hard optrekken en snel. Zit er vaak niets anders op dan een grotere cilinder.
Tunen van een automaat is vaak niet veel meer dan de poorten goed schoonmaken van de giet foutjes.
De zuiger kun je maximaal 3 mm inkorten aan inlaat kant. Uitlaat poort zou ik niet omhoog brengen. Beter is om de poort iets breder te maken. Dan hou je de trekkracht.
Poorten van de cilinder moeten goed aansluiten op het Carter. Ook moet de pakking perfect aansluiten en de flow niet blokkeren.
Uitlaat poort mag blinkend glad gepoetst.
Inlaat en Spoelpoorten moeten ruw zyn.
Dan zyn er ook nog expansie uitlaten dikkere dellorto 's. Hoge druk koppen. En ga zo maar door.
Er zyn tunings boeken die je door kunt lezen. Van Gordon Jennings en Graham bellen heel veel sites waar je van alles ook op tomos gebied kunt lezen.
Weet goed waar je aan begint, want voor je het weet heb je er een verslavende hobby by.
Het tunen kan al snel averechts werken.
Vooral by een brommer zonder versnellingen. Uitlaat poort omhoog vylen geeft meer toeren boven in. Maar haalt de trekkracht weg en dat wil je niet by een automaat brommertje.
Tis maar net wat je wil met de brommer.
Als je 70 km wil gaan hard optrekken en snel. Zit er vaak niets anders op dan een grotere cilinder.
Tunen van een automaat is vaak niet veel meer dan de poorten goed schoonmaken van de giet foutjes.
De zuiger kun je maximaal 3 mm inkorten aan inlaat kant. Uitlaat poort zou ik niet omhoog brengen. Beter is om de poort iets breder te maken. Dan hou je de trekkracht.
Poorten van de cilinder moeten goed aansluiten op het Carter. Ook moet de pakking perfect aansluiten en de flow niet blokkeren.
Uitlaat poort mag blinkend glad gepoetst.
Inlaat en Spoelpoorten moeten ruw zyn.
Dan zyn er ook nog expansie uitlaten dikkere dellorto 's. Hoge druk koppen. En ga zo maar door.
Er zyn tunings boeken die je door kunt lezen. Van Gordon Jennings en Graham bellen heel veel sites waar je van alles ook op tomos gebied kunt lezen.
Weet goed waar je aan begint, want voor je het weet heb je er een verslavende hobby by.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 nov 2020, 18:09
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Gietijzer Cilinder tunen
De verslavende hobby is al aanwezig,Loe schreef: ↑06 nov 2020, 09:44 Inderdaad beter en makkelyker een grotere cilinder monteren.
Het tunen kan al snel averechts werken.
Vooral by een brommer zonder versnellingen. Uitlaat poort omhoog vylen geeft meer toeren boven in. Maar haalt de trekkracht weg en dat wil je niet by een automaat brommertje.
Tis maar net wat je wil met de brommer.
Als je 70 km wil gaan hard optrekken en snel. Zit er vaak niets anders op dan een grotere cilinder.
Tunen van een automaat is vaak niet veel meer dan de poorten goed schoonmaken van de giet foutjes.
De zuiger kun je maximaal 3 mm inkorten aan inlaat kant. Uitlaat poort zou ik niet omhoog brengen. Beter is om de poort iets breder te maken. Dan hou je de trekkracht.
Poorten van de cilinder moeten goed aansluiten op het Carter. Ook moet de pakking perfect aansluiten en de flow niet blokkeren.
Uitlaat poort mag blinkend glad gepoetst.
Inlaat en Spoelpoorten moeten ruw zyn.
Dan zyn er ook nog expansie uitlaten dikkere dellorto 's. Hoge druk koppen. En ga zo maar door.
Er zyn tunings boeken die je door kunt lezen. Van Gordon Jennings en Graham bellen heel veel sites waar je van alles ook op tomos gebied kunt lezen.
Weet goed waar je aan begint, want voor je het weet heb je er een verslavende hobby by.
Waar ik nu mee reed was uitlaat poort naar 65% van de boring gemaakt, inlaat wat breder en zon 2mm omlaag,
0,2mm koppakking voor wat meer compressie 15mm dellortho carburateur, en een prima uitlaatje.
Hier was ik redelijk blij mee alleen is deze cilinder na 700km vastgelopen...., ik vermoed te warm geworden omdat mijn blok klein en luchtgekoeld is.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 nov 2020, 18:09
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Gietijzer Cilinder tunen
Ik zal even kijken bedankt!SwiffMeister schreef: ↑05 nov 2020, 22:55Dan monteer je een zuiger van een Tomos 2/3/4L of van een Puch MS/MV/VS/VZ/DS.
Mss moet je een Puch of Tomos specialist als VORB of Rinkytoys eens bellen of bezoeken. Die kunnen je zeker weten helpen aan een passende snellere cilinder en passende zuiger. Laat je niet foppen door hun websites, daar staat nog niet de helft vd voorraad op.
Mocht je niet te ver van Breda wonen dan zou ik gewoon eens langs gaan bij Rinkytoys. Je stapt bij binnenkomst gewoon 50 jaar terug in de tijd en op de zolder vd winkel waan je je op een 2e hands onderdelenmarkt met 90% Puch en Tomos.
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 09 jun 2020, 18:47
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Gietijzer Cilinder tunen
In gietijzer frezen kost extra tijd en gebruiks materiaal dus extra duur om te bewerken
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 nov 2020, 18:09
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Gietijzer Cilinder tunen
Ik woon in de provincie overijssel, zwolle.
Maar ik heb ook al een gesprek met de meneer hierboven over het cilindertje bewerken.
Echter weet ik nog niet of dit kan/gaat gebeuren.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 09 mei 2019, 10:56
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 24 keren
Re: Gietijzer Cilinder tunen
Klinkt niet echt extreem wat jy aan de cilinder heb gedaan. Ik denk dat 't gewoon dikke pech was.dattie vast liep.
Had je ook beveltjes aangebracht op de uitgevylde poorten.? Anders gaan de veren haken.
Een te arm mengsel is ook vragen om een vastloper.
Veel brommers hebben rywind koeling. Ook kreidlers. Dat gaat prima.
Had je ook beveltjes aangebracht op de uitgevylde poorten.? Anders gaan de veren haken.
Een te arm mengsel is ook vragen om een vastloper.
Veel brommers hebben rywind koeling. Ook kreidlers. Dat gaat prima.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 nov 2020, 18:09
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Gietijzer Cilinder tunen
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 nov 2020, 18:09
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Gietijzer Cilinder tunen
Ik had zoveel mogelijk geprobeerd de scherpe randen van de poorten te halen, dit lukte niet overal.Loe schreef: ↑06 nov 2020, 14:32 Klinkt niet echt extreem wat jy aan de cilinder heb gedaan. Ik denk dat 't gewoon dikke pech was.dattie vast liep.
Had je ook beveltjes aangebracht op de uitgevylde poorten.? Anders gaan de veren haken.
Een te arm mengsel is ook vragen om een vastloper.
Veel brommers hebben rywind koeling. Ook kreidlers. Dat gaat prima.
En de vast loper is denk ik een combinatie geweest van wheelies doen(veel toeren lage versnelling dus weinig wind) en de getunede cilinder die al gauw heet word omdat hij zo klein is, maar ja ik denk ook vette pech.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 nov 2020, 18:09
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Gietijzer Cilinder tunen
Zou opsturen voor u een mogelijkheid zijn anders?kreidler844 schreef: ↑06 nov 2020, 15:46Opende (gn)
Dan betaal ik twee keer de verzend kosten en komt hij via de post bij u terrecht.
Heeft u verder enige ervaring met tomos blokjes toevallig?