Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
kevin2000
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jan 2014, 20:55
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#201 Bericht door kevin2000 » 05 feb 2014, 20:57

wat n spul heeft kreidler gemaakt he dat kun je niet van hercules en puch enzo zegen

formule kreidler
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:00
Locatie: nieuw-buinen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#202 Bericht door formule kreidler » 05 feb 2014, 21:40

jammer dat er hier geen like knop zit

dit like ik wel

sidecarracing
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 nov 2007, 19:06
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#203 Bericht door sidecarracing » 16 feb 2014, 22:43

kevin2000 schreef:wat n spul heeft kreidler gemaakt he dat kun je niet van hercules en puch enzo zegen
huh? geen enkele van de meercilinder specials op deze pagina's komt ook maar uit de Kreidler-fabriek...dus ik snap je opmerking niet zo goed.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#204 Bericht door snel » 15 jan 2015, 13:59

Volgens mij zijn er in der daad meer getwinde of getriplede Minarelli P6 en Simson op de wereld dan Kreidlers ,je vind daar regelmatig plaatjes van op het net.

wilhelmus
Berichten: 523
Lid geworden op: 27 nov 2014, 12:27
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#205 Bericht door wilhelmus » 13 okt 2016, 19:38

2 cilinder kreidler
Bijlagen
DSCI1840.jpg
DSCI1840.jpg (177.3 KiB) 16758 keer bekeken
DSCI1833.jpg
DSCI1833.jpg (181.95 KiB) 16758 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#206 Bericht door Maarten » 09 dec 2018, 12:28

Arnold (De Specialist) tovert zelfs een 3-cilinder Zündapp uit zijn hoge hoed! :clap

Zie viewtopic.php?f=5&t=47583
Bijlagen
9.jpg
9.jpg (186.85 KiB) 12540 keer bekeken
8.jpg
8.jpg (212.11 KiB) 12540 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (205.05 KiB) 12540 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (209.73 KiB) 12540 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (174.66 KiB) 12540 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (131.86 KiB) 12540 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (189.56 KiB) 12540 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (204.45 KiB) 12540 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (107.98 KiB) 12540 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

50 cc Kreidler twin 1965

#207 Bericht door Maarten » 01 jun 2019, 16:58

50 cc Kreidler twin 1965

Bron: Motor, No. 21, 21-05-1965 - Rubriek: Motor Cocktail


Afbeelding

50cc Kreidler twin

Er gaan al enige tijd geruchten, dat Kreidler een 50 cc tweetakt tweecilinder wegracemotortje in ontwikkeling zou hebben. Deze geruchten zijn nu waar verklaard door de Engelse journalist David Dixon van het blad Motor Cycle. De twin is er, volgens hem en er wordt gesproken over een motorvermogen van 15 pk bij 15.000 toeren. In zijn definitieve vorm zou de twin waterkoeling krijgen. Of deze motor al gauw ingezet kan en zal worden in de internationale wegraces, wordt betwijfeld. Men schijnt het er op de fabriek in de hoogste leiding nog een bezwaar in te zien, dat men al zou uitkomen met een twin, terwijl juist de sportieve successen met de ééncilinders zo'n mooie reclame vormen voor de gewone produktie-modellen, die immers ook één-cilinders zijn. Het zal dus afwachten zijn, hoe dit uiteindelijk uitpakt, maar in ieder geval schijnt dus de ontwikkelingsafdeling al de kans gekregen te hebben om haar kunnen te tonen door middel van een nieuw race-project. Dit zal men wel nodig hebben om aansluiting te houden met de internationale top-wegracerij!

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#208 Bericht door Luc » 01 jun 2019, 18:53

Ik heb nooit iets van die twin gezien. Ben dus erg benieuwd waar die gebleven is. Er was overigens voor de eencilinder nog genoeg ruimte voor ontwikkeling. De reden waarom een twin meer vermogen gaf zou de ingenieurs toch aan het denken moeten zetten, kunnen we achteraf met zekerheid wel zeggen.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#209 Bericht door Maarten » 01 jun 2019, 19:02

Luc schreef: 01 jun 2019, 18:53 Ik heb nooit iets van die twin gezien. Ben dus erg benieuwd waar die gebleven is. Er was overigens voor de eencilinder nog genoeg ruimte voor ontwikkeling. De reden waarom een twin meer vermogen gaf zou de ingenieurs toch aan het denken moeten zetten, kunnen we achteraf met zekerheid wel zeggen.
Inderdaad Luc, nooit iets gezien van een twin van Kreidler uit. Het lijkt meer op een verlate 1 april grap.

Gebruikersavatar
Alfri
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:31
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#210 Bericht door Alfri » 05 jun 2019, 07:29

Hierbij een interessant filmpje van een 2 cilinder kreidler eigenbouw op de testbank, wat een geluid en wat een toeren :D


Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#211 Bericht door Luc » 05 jun 2019, 08:56

Dit is geen Kreidler blok, maar een geheel eigen ontwerp van Nico Claassen. Hij is ook de bouwer van een 2 cilinder Honda 4t 50cc replica racer uit 1965. Dit 2t blok is inmiddels al weer paar jaar oud.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#212 Bericht door Luc » 10 jul 2019, 18:57

Luc schreef: 05 jun 2019, 08:56 Dit is geen Kreidler blok, maar een geheel eigen ontwerp van Nico Claassen. Hij is ook de bouwer van een 2 cilinder Honda 4t 50cc replica racer uit 1965. Dit 2t blok is inmiddels al weer paar jaar oud.
Maar naar ik vernomen heb, loopt het nog steeds niet naar hetgeen het zou moeten boven de 30pk
Max haalbaar 35,4pk bij 22.200 rpm
Bijlagen
PK-CC RSA2007 20grC.png
PK-CC RSA2007 20grC.png (105.23 KiB) 11252 keer bekeken

Gebruikersavatar
Alfri
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:31
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#213 Bericht door Alfri » 11 jul 2019, 14:20

Luc schreef: 10 jul 2019, 18:57
Luc schreef: 05 jun 2019, 08:56 Dit is geen Kreidler blok, maar een geheel eigen ontwerp van Nico Claassen. Hij is ook de bouwer van een 2 cilinder Honda 4t 50cc replica racer uit 1965. Dit 2t blok is inmiddels al weer paar jaar oud.
Maar naar ik vernomen heb, loopt het nog steeds niet naar hetgeen het zou moeten boven de 30pk
Max haalbaar 35,4pk bij 22.200 rpm
Kan dat 2 cilinder blok 22.200 rpm aan? een 1 cilinder kreidler blok draait rond de 16.000 rpm of verhoogt een tweede cilinder het toerental?

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#214 Bericht door Maarten » 11 jul 2019, 18:16

Alfri schreef: 11 jul 2019, 14:20
Luc schreef: 10 jul 2019, 18:57
Luc schreef: 05 jun 2019, 08:56 Dit is geen Kreidler blok, maar een geheel eigen ontwerp van Nico Claassen. Hij is ook de bouwer van een 2 cilinder Honda 4t 50cc replica racer uit 1965. Dit 2t blok is inmiddels al weer paar jaar oud.
Maar naar ik vernomen heb, loopt het nog steeds niet naar hetgeen het zou moeten boven de 30pk
Max haalbaar 35,4pk bij 22.200 rpm
Kan dat 2 cilinder blok 22.200 rpm aan? een 1 cilinder kreidler blok draait rond de 16.000 rpm of verhoogt een tweede cilinder het toerental?
Misschien is dat omdat de zuigers kleiner en lichter zijn. Of door de kortere slag misschien?

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#215 Bericht door Luc » 11 jul 2019, 19:08

Maarten, mijn eencilinder luchtgekoeld draait inmiddels een max rpm van ruim boven de 17.000rpm
Bij het overschakelen van 4 naar 5 komt de naald niet onder de 16.000rpm.
Uiteindelijk bij een 100% uitvoering ligt het toerental van max vermogen bij 17.600rpm
Dat ligt aan de gehele setup die hiervoor is aangepast, van inlaat tot aan de tailpijp, kortom de totale balans.

Bij een 2 cilinder heb je 26% meer spoeloppervlak, dus kan 26% hoger brandstof verbruiken.
Hiervoor MOET hij wel op 26% hoger toerental draaien, dus ca 22.200rpm

Ga je zo'n motor op een lager toerental zetten door een verkeerde uitlaat, dan gaat er veel gas onverbrand de uitlaat in en komt het max vermogen er nooit uit.
Dat is de balans, alles moet op het juiste toerental afgestemd zijn en daar gaan mijn berekeningen die ik maak voor het belangrijkste deel over.

Ik kan per 1% nauwkeuring afwijkingen vaststellen, alhoewel het zeker niet op enkele % aankomt.
In de praktijk kom ik wel afwijkingen van 30%-40% tegen en dan is het niet vreemd dat zo'n machine niet goed presteert en aanpassingen die normaal positief werken, dan het tegengesteld laten zien.

Gebruikersavatar
Alfri
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:31
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#216 Bericht door Alfri » 12 jul 2019, 12:18

Luc schreef: 11 jul 2019, 19:08 Maarten, mijn eencilinder luchtgekoeld draait inmiddels een max rpm van ruim boven de 17.000rpm
Bij het overschakelen van 4 naar 5 komt de naald niet onder de 16.000rpm.
Uiteindelijk bij een 100% uitvoering ligt het toerental van max vermogen bij 17.600rpm
Dat ligt aan de gehele setup die hiervoor is aangepast, van inlaat tot aan de tailpijp, kortom de totale balans.

Bij een 2 cilinder heb je 26% meer spoeloppervlak, dus kan 26% hoger brandstof verbruiken.
Hiervoor MOET hij wel op 26% hoger toerental draaien, dus ca 22.200rpm

Ga je zo'n motor op een lager toerental zetten door een verkeerde uitlaat, dan gaat er veel gas onverbrand de uitlaat in en komt het max vermogen er nooit uit.
Dat is de balans, alles moet op het juiste toerental afgestemd zijn en daar gaan mijn berekeningen die ik maak voor het belangrijkste deel over.

Ik kan per 1% nauwkeuring afwijkingen vaststellen, alhoewel het zeker niet op enkele % aankomt.
In de praktijk kom ik wel afwijkingen van 30%-40% tegen en dan is het niet vreemd dat zo'n machine niet goed presteert en aanpassingen die normaal positief werken, dan het tegengesteld laten zien.
Ja dat is duidelijk , bedankt voor de uitleg Luc :)

Groeten Ashwin

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#217 Bericht door Maarten » 16 mar 2022, 13:35

Ziegler motorblok specificaties



FB_IMG_1646979884060.jpg
FB_IMG_1646979884060.jpg (30.85 KiB) 5173 keer bekeken

FB_IMG_1646979891208.jpg
FB_IMG_1646979891208.jpg (39.46 KiB) 5173 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht:
dijk (16 mar 2022, 17:03)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie