Rion sp 50/60 uitlaat

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
adrieh
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 jan 2011, 22:35
Locatie: Westkapelle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Rion sp 50/60 uitlaat

#1 Bericht door adrieh » 14 feb 2012, 21:34

Ik heb een vraag over de sp 50/60 uitlaat.
Is er een aparte uitlaat voor 50cc (sp 50) en een uitlaat voor 60cc (sp 60) cilinders?
Of is er 1 uitlaat die zowel voor 50cc en 60cc geschikt is (sp 50/60)?
Er is ook sp 50/60 versie met vaste demper leverbaar. Zijn daar al ervaringen mee , heeft deze voor of nadelen ten opzichte van de uitlaat met losse demper?
Waarom worden deze uitlaten ongespoten geleverd en niet zoals bij homoet in een matzwarte kleur?
Tja, zijn eigenlijk 3 vragen :) Hopelijk weten jullie deze vragen te beantwoorden.

Mvg Adrie.

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4860
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 697 keren
Ontvangen waarderingen: 300 keren

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#2 Bericht door Monsma » 14 feb 2012, 21:46

Hoi Adrie,

Ik heb zelf een Rion Sp uitlaat in de 60 cc versie.
Daarmee heb ik op de 50 cc 6poorter gereden en dat ging goed.
En ook rijd ik er nu mee met een 60 cc membraan.
De SP geeft wat meer vermogen bovenin en ook in het midden is die wat sterker als een homoet, althans dat is mijn mening.
Hopelijk kun je hier wat mee.
Anders zullen er nog wel meer toelichtingen komen.

adrieh
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 jan 2011, 22:35
Locatie: Westkapelle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#3 Bericht door adrieh » 14 feb 2012, 21:50

Monsma schreef:Hoi Adrie,

Ik heb zelf een Rion Sp uitlaat in de 60 cc versie.
Daarmee heb ik op de 50 cc 6poorter gereden en dat ging goed.
En ook rijd ik er nu mee met een 60 cc membraan.
De SP geeft wat meer vermogen bovenin en ook in het midden is die wat sterker als een homoet, althans dat is mijn mening.
Hopelijk kun je hier wat mee.
Anders zullen er nog wel meer toelichtingen komen.
Er is dus een 50cc versie en een 60cc versie als ik je goed begrijp?
Mvg Adrie.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#4 Bericht door LVS » 14 feb 2012, 21:55

adrieh schreef:Ik heb een vraag

Er is ook sp 50/60 versie met vaste demper leverbaar. Zijn daar al ervaringen mee , heeft deze voor of nadelen ten opzichte van de uitlaat met losse demper?


Mvg Adrie.
----------------------------------

eifelyti heeft de rion 60 met vaste demper . en die reed beter dan de rion 60 met losse demper .

bij mij op de testbank was de rion met vaste demper ook beter op een 60 cc kitje ....

##

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#5 Bericht door RS3001 » 14 feb 2012, 22:21

Mijn nieuwe sp60 met vaste demper ligt nu bij de verchromer. Lasnaden netjes weggewerkt etc. Heb de oude met losse demper ernaast gehad, helemaal excact gelijkt qua maatvoering tot waar de tailpijp begint, dan moet dat verschil in dat laatste stukje zitten?? Bij de losse demper eerst een stukje pijp en dan de demper, bij de vaste vanaf de laatste conus gelijk de demper. Is dit technisch te verklaren waarom de vaste dan beter scoort?

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#6 Bericht door rion » 15 feb 2012, 08:44

adrieh schreef:Ik heb een vraag over de sp 50/60 uitlaat.
Is er een aparte uitlaat voor 50cc (sp 50) en een uitlaat voor 60cc (sp 60) cilinders?
Of is er 1 uitlaat die zowel voor 50cc en 60cc geschikt is (sp 50/60)?
Er is ook sp 50/60 versie met vaste demper leverbaar. Zijn daar al ervaringen mee , heeft deze voor of nadelen ten opzichte van de uitlaat met losse demper?
Waarom worden deze uitlaten ongespoten geleverd en niet zoals bij homoet in een matzwarte kleur?
Tja, zijn eigenlijk 3 vragen :) Hopelijk weten jullie deze vragen te beantwoorden.

Mvg Adrie.
Adrie , door de tijd heen is gebleken dat de sp-60 het ook gewoon perfect doet op een 50cc cilinder.
andersom,een sp-50 op een 60cc cilinder werkt slechter! Dus om het zo simpel mogeljk te houden
verkoop ik nu alleen nog de 60 versie :idea:

waarom de vaste demper het volgens diverse mensen beter doet ,heb ik geen verklaring voor,ze zijn beide
gelijk aan maatvoering. ( Er zal altijd verschil onderling zijn!) volgende keer ga je het weer testen en blijkt het andersom
te zijn! dit geld voor alle produtie uitlaten,van welk merk dan ook. ( als je eenmaal een goed pijpje hebt moet je hem voor je zelfhouden) het zullen nooit echt grote verschillen zijn!
Ik heb er ooit 1 terug gekregen ,deze bleek het niet te doen,was ook echt bar slecht. (oorzaak nooit gevonden) alles klopte gewoon!!
Heb die persoon een nieuwe gegeven en het was opgelost.

waarom alleen nog BLANK , zoveel mensen, zoveel wensen. ( met een blanke kun je alle kanten op) een gecoate kun je niets meer mee.
vaste demper of losse demper . het verschil is het uitlerlijk! niet de prestatie,s

Gr Rion

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#7 Bericht door Mach4 » 15 feb 2012, 12:30

rion schreef:
adrieh schreef:Ik heb een vraag over de sp 50/60 uitlaat.
Is er een aparte uitlaat voor 50cc (sp 50) en een uitlaat voor 60cc (sp 60) cilinders?
Of is er 1 uitlaat die zowel voor 50cc en 60cc geschikt is (sp 50/60)?
Er is ook sp 50/60 versie met vaste demper leverbaar. Zijn daar al ervaringen mee , heeft deze voor of nadelen ten opzichte van de uitlaat met losse demper?
Waarom worden deze uitlaten ongespoten geleverd en niet zoals bij homoet in een matzwarte kleur?
Tja, zijn eigenlijk 3 vragen :) Hopelijk weten jullie deze vragen te beantwoorden.

Mvg Adrie.
Adrie , door de tijd heen is gebleken dat de sp-60 het ook gewoon perfect doet op een 50cc cilinder.
andersom,een sp-50 op een 60cc cilinder werkt slechter! Dus om het zo simpel mogeljk te houden
verkoop ik nu alleen nog de 60 versie :idea:

waarom de vaste demper het volgens diverse mensen beter doet ,heb ik geen verklaring voor,ze zijn beide
gelijk aan maatvoering. ( Er zal altijd verschil onderling zijn!) volgende keer ga je het weer testen en blijkt het andersom
te zijn! dit geld voor alle produtie uitlaten,van welk merk dan ook. ( als je eenmaal een goed pijpje hebt moet je hem voor je zelfhouden) het zullen nooit echt grote verschillen zijn!
Ik heb er ooit 1 terug gekregen ,deze bleek het niet te doen,was ook echt bar slecht. (oorzaak nooit gevonden) alles klopte gewoon!!
Heb die persoon een nieuwe gegeven en het was opgelost.

waarom alleen nog BLANK , zoveel mensen, zoveel wensen. ( met een blanke kun je alle kanten op) een gecoate kun je niets meer mee.
vaste demper of losse demper . het verschil is het uitlerlijk! niet de prestatie,s

Gr Rion
Goed dat ik dat nu weet,ik had een SP50 onder de 60cc gehangen,dus maar ff wisselen naar de SP60 die ik ook heb,kan de 50 weer onder de 50cc van de andere RS :mrgreen:
Ik heb ze zwart gespoten,dat blanke is wel leuk maar roest onder je kont vandaan als je dat niet goed vet houd.

Gebruikersavatar
JanWillem
Berichten: 1237
Lid geworden op: 25 nov 2004, 12:01
Locatie: Alkmaar / Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#8 Bericht door JanWillem » 15 feb 2012, 16:26

Je kan ze ook in blanke lak later poedercoaten.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 feb 2012, 16:28

Ik heb ook 50CC 4-poorter LVS met de SP60 gereden.

Enzo

adrieh
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 jan 2011, 22:35
Locatie: Westkapelle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#10 Bericht door adrieh » 15 feb 2012, 19:53

rion schreef:
adrieh schreef:Ik heb een vraag over de sp 50/60 uitlaat.
Is er een aparte uitlaat voor 50cc (sp 50) en een uitlaat voor 60cc (sp 60) cilinders?
Of is er 1 uitlaat die zowel voor 50cc en 60cc geschikt is (sp 50/60)?
Er is ook sp 50/60 versie met vaste demper leverbaar. Zijn daar al ervaringen mee , heeft deze voor of nadelen ten opzichte van de uitlaat met losse demper?
Waarom worden deze uitlaten ongespoten geleverd en niet zoals bij homoet in een matzwarte kleur?
Tja, zijn eigenlijk 3 vragen :) Hopelijk weten jullie deze vragen te beantwoorden.

Mvg Adrie.
Adrie , door de tijd heen is gebleken dat de sp-60 het ook gewoon perfect doet op een 50cc cilinder.
andersom,een sp-50 op een 60cc cilinder werkt slechter! Dus om het zo simpel mogeljk te houden
verkoop ik nu alleen nog de 60 versie :idea:

waarom de vaste demper het volgens diverse mensen beter doet ,heb ik geen verklaring voor,ze zijn beide
gelijk aan maatvoering. ( Er zal altijd verschil onderling zijn!) volgende keer ga je het weer testen en blijkt het andersom
te zijn! dit geld voor alle produtie uitlaten,van welk merk dan ook. ( als je eenmaal een goed pijpje hebt moet je hem voor je zelfhouden) het zullen nooit echt grote verschillen zijn!
Ik heb er ooit 1 terug gekregen ,deze bleek het niet te doen,was ook echt bar slecht. (oorzaak nooit gevonden) alles klopte gewoon!!
Heb die persoon een nieuwe gegeven en het was opgelost.

waarom alleen nog BLANK , zoveel mensen, zoveel wensen. ( met een blanke kun je alle kanten op) een gecoate kun je niets meer mee.
vaste demper of losse demper . het verschil is het uitlerlijk! niet de prestatie,s

Gr Rion

Hallo Rion.

Het is me nu allemaal duidelijk hoe het zit met de sp50/60 uitlaten.
Ik kon dit op het forum niet terug vinden, dus vandaar deze vragen. Ik lees nu ook de ervaringen van de andere gebruikers en dat blijkt toch interessant te zijn. Hopelijk komen er nog meer gebruikers ervaringen op dit forum.
Bedankt voor je duidelijke uitleg op al mijn vragen.
Ik heb eigenlijk nog 1 vraagje aan je. Namelijk vanaf welke poorttiming gaat deze uitlaat effect geven?

Mvg Adrie.

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#11 Bericht door rion » 15 feb 2012, 21:07

adrieh schreef:
rion schreef:
adrieh schreef:Ik heb een vraag over de sp 50/60 uitlaat.
Is er een aparte uitlaat voor 50cc (sp 50) en een uitlaat voor 60cc (sp 60) cilinders?
Of is er 1 uitlaat die zowel voor 50cc en 60cc geschikt is (sp 50/60)?
Er is ook sp 50/60 versie met vaste demper leverbaar. Zijn daar al ervaringen mee , heeft deze voor of nadelen ten opzichte van de uitlaat met losse demper?
Waarom worden deze uitlaten ongespoten geleverd en niet zoals bij homoet in een matzwarte kleur?
Tja, zijn eigenlijk 3 vragen :) Hopelijk weten jullie deze vragen te beantwoorden.

Mvg Adrie.
Adrie , door de tijd heen is gebleken dat de sp-60 het ook gewoon perfect doet op een 50cc cilinder.
andersom,een sp-50 op een 60cc cilinder werkt slechter! Dus om het zo simpel mogeljk te houden
verkoop ik nu alleen nog de 60 versie :idea:

waarom de vaste demper het volgens diverse mensen beter doet ,heb ik geen verklaring voor,ze zijn beide
gelijk aan maatvoering. ( Er zal altijd verschil onderling zijn!) volgende keer ga je het weer testen en blijkt het andersom
te zijn! dit geld voor alle produtie uitlaten,van welk merk dan ook. ( als je eenmaal een goed pijpje hebt moet je hem voor je zelfhouden) het zullen nooit echt grote verschillen zijn!
Ik heb er ooit 1 terug gekregen ,deze bleek het niet te doen,was ook echt bar slecht. (oorzaak nooit gevonden) alles klopte gewoon!!
Heb die persoon een nieuwe gegeven en het was opgelost.

waarom alleen nog BLANK , zoveel mensen, zoveel wensen. ( met een blanke kun je alle kanten op) een gecoate kun je niets meer mee.
vaste demper of losse demper . het verschil is het uitlerlijk! niet de prestatie,s

Gr Rion

Hallo Rion.

Het is me nu allemaal duidelijk hoe het zit met de sp50/60 uitlaten.
Ik kon dit op het forum niet terug vinden, dus vandaar deze vragen. Ik lees nu ook de ervaringen van de andere gebruikers en dat blijkt toch interessant te zijn. Hopelijk komen er nog meer gebruikers ervaringen op dit forum.
Bedankt voor je duidelijke uitleg op al mijn vragen.
Ik heb eigenlijk nog 1 vraagje aan je. Namelijk vanaf welke poorttiming gaat deze uitlaat effect geven?

Mvg Adrie.
Tussen de 185 & 192 gr uitlaat timing.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#12 Bericht door Caspar » 15 feb 2012, 21:10

Rion , misschien kun je hier gelijk uitleggen hoe je het verschil kunt zien tussen een SP50 en een SP60 ?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 feb 2012, 23:25

Caspar schreef:Rion , misschien kun je hier gelijk uitleggen hoe je het verschil kunt zien tussen een SP50 en een SP60 ?
Diameter van het tailpijpje.

Enzo

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#14 Bericht door rion » 16 feb 2012, 15:12

Caspar schreef:Rion , misschien kun je hier gelijk uitleggen hoe je het verschil kunt zien tussen een SP50 en een SP60 ?
Je kunt het zien aan het middenstuk sp-60=6mm langer.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 feb 2012, 17:03

rion schreef:
Caspar schreef:Rion , misschien kun je hier gelijk uitleggen hoe je het verschil kunt zien tussen een SP50 en een SP60 ?
Je kunt het zien aan het middenstuk sp-60=6mm langer.
mm? of cm :?:

Enzo

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#16 Bericht door rion » 16 feb 2012, 19:08

Enzo-tvdzijden schreef:
rion schreef:
Caspar schreef:Rion , misschien kun je hier gelijk uitleggen hoe je het verschil kunt zien tussen een SP50 en een SP60 ?
Je kunt het zien aan het middenstuk sp-60=6mm langer.
mm? of cm :?:

Enzo
6 MM Langer , staat er toch ?

roothy
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 jan 2007, 16:53
Locatie: amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#17 Bericht door roothy » 16 feb 2012, 19:21

ja enzo als je bukt voel je het niet hoor die 6mm :^o :lol:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 feb 2012, 19:31

rion schreef:
rion schreef:
Caspar schreef:Rion , misschien kun je hier gelijk uitleggen hoe je het verschil kunt zien tussen een SP50 en een SP60 ?
Je kunt het zien aan het middenstuk sp-60=6mm langer.
mm? of cm :?:

Enzo

6 MM Langer , staat er toch ?
Dank je Rion.

Enzo

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9303
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 777 keren

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#19 Bericht door Eifelyeti » 16 feb 2012, 19:41

LVS schreef:
adrieh schreef:Ik heb een vraag

Er is ook sp 50/60 versie met vaste demper leverbaar. Zijn daar al ervaringen mee , heeft deze voor of nadelen ten opzichte van de uitlaat met losse demper?


Mvg Adrie.
----------------------------------

eifelyti heeft de rion 60 met vaste demper . en die reed beter dan de rion 60 met losse demper .

bij mij op de testbank was de rion met vaste demper ook beter op een 60 cc kitje ....

##
in elke versnelling 7km/h meer......also meer touren...

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#20 Bericht door marinus » 16 feb 2012, 21:15

Heeft nou helemaal niemand een idee waarom een vaste demperconstructie voor een aantal mensen beter presteert,..de maten zijn 100% gelijk,......en toch verschil. [-o<
Lees de opmerking van Roman nog eens goed [-o<

Groet

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#21 Bericht door RS3001 » 16 feb 2012, 21:20

Ik ben één en al oor Marinus......vertel

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#22 Bericht door marinus » 16 feb 2012, 21:30

Op het een na heetste punt van de uitlaat houd een vaste demperconstructie meer warmte in de pijp,..hij omsluit een stukje van de eindkonus en isoleert deze een beetje
De gassen blijven wat heter waardoor de motor door een kortere pulstijd van pijp een hoger toerental gaat lopen.

Och ja,...al die vlinders in dat verre land. [-o<

Groet

adrieh
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 jan 2011, 22:35
Locatie: Westkapelle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#23 Bericht door adrieh » 16 feb 2012, 21:36

marinus schreef:Heeft nou helemaal niemand een idee waarom een vaste demperconstructie voor een aantal mensen beter presteert,..de maten zijn 100% gelijk,......en toch verschil. [-o<
Lees de opmerking van Roman nog eens goed [-o<

Groet
Hallo Marinus

Rion zelf weet het ook niet hoe die verschillen ontstaan. Wie zou het dan wel moeten weten?
Ik denk dat de uitlaten met vaste demper nu wel in trek zijn na de eerder genoemde ervaringen.
Eerlijk gezegd zou ik nu ook voor een uitlaat met vaste demper kiezen , ik vond de look van die uitlaat toch ook al mooier dan die met losse demper. Gezien de uitlaattiming van mijn cilinder zou die zeker erop passen, maar ga eerst maar eens inrijden en testen met de homoet 4p die ik besteld heb.
Mvg Adrie.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#24 Bericht door marinus » 16 feb 2012, 21:38

Hoi Adrie,...

Wat bedoel je met de eerste zin?
Of moet ik lezen,...als hij het niet begrijpt dat niemand het dan kan begrijpen.


Groet
Laatst gewijzigd door marinus op 16 feb 2012, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#25 Bericht door RS3001 » 16 feb 2012, 21:41

Je zegt voor een aantal mensen presteert hij beter.....dus niet voor iedereen. De heule snelle mannen rijden toch allemaal met losse demper, zijn die nu dom om geen vaste demper te monteren? Heb nu een vaste demper, puur om het feit dat deze een stuk sterker is dan de losse demper ivm scheuren achter bij de tailpijp.
Van die vlinders snap ik niet Marinus :roll: :-D

Plaats reactie