Rion sp 50/60 uitlaat

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
adrieh
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 jan 2011, 22:35
Locatie: Westkapelle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#26 Bericht door adrieh » 16 feb 2012, 21:50

marinus schreef:Hoi Adrie,...

Wat bedoel je met de eerste zin?

Groet
Hoi Marinus.

Op de antwoorden van mij vragen , zei rion dat de ene pijp soms beter presteerde dan de ander , ondanks dat alle afmetingen enz het zelfde zijn. Maar jou uitleg klinkt overtuigend , ik had daar nog niet aan gedacht dat de temp. in de pijp ook van invloed is op de prestaties. Maar ik ben op het tunings gebied dan ook een leek, maar het interesseert me wel. Vandaar deze vragen :D
Dat van die vlinders snap ik niet #-o
Mvg Adrie.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#27 Bericht door marinus » 16 feb 2012, 21:57

Een ieder weet dat ik veel,..zo niet het meeste met Rion uitlaten gewerkt heb....en altijd tot grote tevredenheid ook dat heb ik nooit voor mezelf gehouden.

Vaak deed ik kleine aanpassingen aan deze uitlaten en werkte altijd goed,...jaren plezier aan gehad.
Tijd verstrijkt,...het kan altijd beter als je met opmaat en doorgeteste uitlaaten werkt.
Deze laatste zijn ontwikkeld voor cilinders met bepaalde parameters.

De meeste houders van Kreidlers hier op het forum rijden met uitlaten die te koud blijven,..pas de zelfde uitlaat toe die warmer blijft en je hebt het verschil.
Dit heeft primair niets te maken met de demper maar met de temp. van de pijp,..die hitte kun je er op diverse manieren in krijgen.
In ieder geval,...een te koude pijp gaat het niet doen.
Even voor de duidelijkheid,...we hebben het hier over expansie pijpen.
Als je met een onsteking rijd met een curve,..dan is de makkelijkste manier om wat meer temp. in de pijp te krijgen door de onsteking wat later te zetten,..hierdoor loopt je gas temp. op en daar word je pijp korter van.

Groet

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#28 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 feb 2012, 21:58

Je moet gewoon testen met verschillende pijpen.
liefst op de testbank.

Dan pas kom je erachter.

Bij mij was het duidelijk. Met de ori blokfluit liep de cilinder 80 km/h en met de SP60 100 km/h. :wink:

Enzo

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#29 Bericht door marinus » 16 feb 2012, 21:59

De vlinders hier op het forum kun je vinden met de zoekfunctie.

Groet

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#30 Bericht door Caspar » 16 feb 2012, 22:07

Feit is dat de vaste demper niet zo snel afbreekt , de losse demper daarentegen wil soms nog wel eens afbreken.
( Doet verder niks af aan het feit dat het goede uitlaten zijn. )

adrieh
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 jan 2011, 22:35
Locatie: Westkapelle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#31 Bericht door adrieh » 16 feb 2012, 22:08

marinus schreef:Een ieder weet dat ik veel,..zo niet het meeste met Rion uitlaten gewerkt heb....en altijd tot grote tevredenheid ook dat heb ik nooit voor mezelf gehouden.

Vaak deed ik kleine aanpassingen aan deze uitlaten en werkte altijd goed,...jaren plezier aan gehad.
Tijd verstrijkt,...het kan altijd beter als je met opmaat en doorgeteste uitlaaten werkt.
Deze laatste zijn ontwikkeld voor cilinders met bepaalde parameters.

De meeste houders van Kreidlers hier op het forum rijden met uitlaten die te koud blijven,..pas de zelfde uitlaat toe die warmer blijft en je hebt het verschil.
Dit heeft primair niets te maken met de demper maar met de temp. van de pijp,..die hitte kun je er op diverse manieren in krijgen.
In ieder geval,...een te koude pijp gaat het niet doen.
Even voor de duidelijkheid,...we hebben het hier over expansie pijpen.
Als je met een onsteking rijd met een curve,..dan is de makkelijkste manier om wat meer temp. in de pijp te krijgen door de onsteking wat later te zetten,..hierdoor loopt je gas temp. op en daar word je pijp korter van.

Hallo Marinus.

Gaat dat van die hogere temp in de uitlaat ook op voor de homoet met mechanische demper? Hier is de eind conus ook min of meer ge isoleerd.
Dat je al heel lang met uitlaten van rion experimenteert wist ik niet, ik zit nog niet zo lang op dit forum. Sorry voor mijn ontwetendheid :D :D
Adrie.

Groet

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#32 Bericht door marinus » 16 feb 2012, 22:17

Er is geen met de hand gemaakte pijp het zelfde,...wel is het zo hoe nauwkeriger hij vervaardigd word des te meer zullen de pijpen een resultaat geven dat binnen een kleinere delta zit.
De kleinste afwijking die bij oppervlakige beschouwing niet opgemerkt is,. kan grote gevolgen hebben,...laswerk binnenzijde,...uitkloppen van de bochten.
Goede opmaat pijpen kosten veel geld,.........maar zijn de goedkoopste manier om aan pk's te komen.
Een Rion pijp presteert zeer behoorlijk in een breed gebied,...maar heeft hierdoor geen specifieke eigenschappen.

Om je een idee te geven hoe belangrijk een uilaat is,....neem een kriedler die 100 km. loopt,....haal de expansie er af en probeer het nogmaals,......max. 60 km. per uur verder kom je niet,....dan ga je er wel anders naar kijken en over nadenken.

Groet.
Laatst gewijzigd door marinus op 16 feb 2012, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#33 Bericht door Caspar » 16 feb 2012, 22:20

Tja , en dan te bedenken dat er vroeger geraced werd met open koe-hoorn uitlaten op een 2takt #-o

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#34 Bericht door marinus » 16 feb 2012, 22:21

Het heeft niets te maken met het merk of wat dan ook,....het is natuurkunde,..niet meer niet minder.

Groet

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#35 Bericht door marinus » 16 feb 2012, 22:25

Ja je moet er wel aan blijven werken,....anders rijd er straks een aap op jou Kreidler en zit jij met een banaan in de boom. :wink:

Groet

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#36 Bericht door RS3001 » 16 feb 2012, 22:32

Wat drink jij de laatste tijd :beer :D

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#37 Bericht door TonK » 16 feb 2012, 23:12

Marinus je schrijft "pulstijd", dat is niet juist, het is looptijd of pulslooptijd.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#38 Bericht door TonK » 17 feb 2012, 00:25

Caspar schreef:Tja , en dan te bedenken dat er vroeger geraced werd met open koe-hoorn uitlaten op een 2takt #-o
Wie weet waar over 50 jaar mee geraced wordt.
Bijlagen
Beryl Swain @ Itom - IOM TT 1962.jpg
Beryl Swain @ Itom - IOM TT 1962.jpg (46.47 KiB) 13100 keer bekeken

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#39 Bericht door kreidler844 » 17 feb 2012, 08:27

Caspar schreef:Tja , en dan te bedenken dat er vroeger geraced werd met open koe-hoorn uitlaten op een 2takt #-o
Is dat nu anders dan? :roll:

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#40 Bericht door rion » 17 feb 2012, 08:49

Caspar schreef:Feit is dat de vaste demper niet zo snel afbreekt , de losse demper daarentegen wil soms nog wel eens afbreken.
( Doet verder niks af aan het feit dat het goede uitlaten zijn. )
Eigelijk breken er nooit tailpijpen af !! het gebeurt alleen bij die genen die met een Rito krukas rijden ( zwaar onballans)

Kijk hier maar eens wat er gebeurd met onballans :idea: Je moet altijd de oorzaak de schuld geven,niet het produkt wat stuk gaat!!

De volle rito,s die ik verkoop kosten niet voorniets het 3 dubbellen !! Kijk het filmpe en je berijpt wat ik bedoel!! :lol:


http://youtu.be/o55VcFUE_4o" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr Rion

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#41 Bericht door Caspar » 17 feb 2012, 11:46

@ Rion: Daar is inderdaad onbalans de oorzaak van. daarom zeg ik al: Doet niets af aan het feit dat het goede uitlaten zijn.
Maar omdat er nogal wat mensen met een Rito rondrijden , is het wel het vermelden waard !
In dat geval kun je beter kiezen voor de vaste demper. Anders is jouw laswerk straks de gebeten hond.
Balans is een zwaar ondergeschoven kindje , maar weinig mensen hebben er trouwens kaas van gegeten.

Even los hiervan: De lange / diepe achterspatborden hadden hier ook last van: Scheurden allemaal op de zelfde plek.
Ondanks het feit dat dit origineel kwaliteitsspul was , konden ze niet tegen de trillingen.
Op mijn werk scheuren ook wel eens wat naadloos getrokken leidingen van TT-staal af door onbalans/trillingen.
Daarom de uitspraak Trilling = Killing

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#42 Bericht door nozems » 17 feb 2012, 12:40

Nou ik had jaren geleden als eens rondgekeken voor het balanceren van m,n krukas, maar 600euro of meer voor alleen het balanceren was niks, dus heb dat maar gelaten.....weet wel dat trillingen niet alleen je motor versneld kunnen slopen, maar het kost ook vermogen en snelheid.

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#43 Bericht door Chrismetzwarteletters » 17 feb 2012, 13:26

marinus schreef:Om je een idee te geven hoe belangrijk een uilaat is,....neem een kriedler die 100 km. loopt,....haal de expansie er af en probeer het nogmaals,......max. 60 km. per uur verder kom je niet,....dan ga je er wel anders naar kijken en over nadenken.
Dit kan ik beamen. Ik reed eerst met een Jamercol rond, maximaal 60 km/h toen de Homoet expansie pijp er op gezet en nu loopt hij een kilometer of 95. Heeft mij ook aan het denken gezet over de uitlaat in z'n algemeen.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#44 Bericht door nozems » 17 feb 2012, 13:43

Vergeet ook niet dat de mate van tuning ook veel uit kan maken volgens mij, met mijn projectje, toen ik nog zonder losse binnenkop reedt en met ultra lage timingen werkte een expansie avenrechts, wel iets meer max toeren maar totaal geen vermogen, standaard uitlaat erop en hij liep prachtig&krachtig tegen de 100km/h aan! nu met losse binnenkop en iets hogere timingen doet een expansie wel wat, ben alleen nog niet bij de juiste uitlaat :wink:

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#45 Bericht door rion » 17 feb 2012, 15:16

nozems schreef:Vergeet ook niet dat de mate van tuning ook veel uit kan maken volgens mij, met mijn projectje, toen ik nog zonder losse binnenkop reedt en met ultra lage timingen werkte een expansie avenrechts, wel iets meer max toeren maar totaal geen vermogen, standaard uitlaat erop en hij liep prachtig&krachtig tegen de 100km/h aan! nu met losse binnenkop en iets hogere timingen doet een expansie wel wat, ben alleen nog niet bij de juiste uitlaat :wink:
Pascal

waarom pakje niet een gemiddelde cross timing,dan kun je met een uitlaat heelveel spelen! En je kunt de cilinder laten zoals hij is.

Ik moest eens een kreidler een beetje sneller maken,geen bossracer! het pakte totaal anders uit #-o hij ging als een rakket!
Er moest een 70 +ser mee gaan rijden,en dat kon ik hem echt niet aandoen.
Toevallig had ik nog een Uitlaat van dick baan liggen (verlengde 6p met losse bocht) deze eronder gezet,en hij liep gelijk
zoals de bedoeling was!! Simpel gezegd de uitlaat bepaald het gehele karkter van de motor.

Dit gaat niet op met jou ultra lage timingen! Of wat was de bedoeling daar van?

Gr Rion

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#46 Bericht door nozems » 17 feb 2012, 15:28

Nou Rion, je slaat de spijker op z,n kop, nu door de dikkere vulplaat liggen de timingen al wat hoger :mrgreen:

Maar een verlengde 6p, je bedoelt waarschijnlijk de verlengde 4p...die 6p verlengd schijnt het ook heel goed te doen, maar dat was een uitlaat met vaste bocht.

Uitlaten maakt alles bij zo,n tweetakt, vermits zoals jij zegt de timingen daar een beetje bij passen :D

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#47 Bericht door rion » 17 feb 2012, 16:27

nozems schreef:Nou Rion, je slaat de spijker op z,n kop, nu door de dikkere vulplaat liggen de timingen al wat hoger :mrgreen:

Maar een verlengde 6p, je bedoelt waarschijnlijk de verlengde 4p...die 6p verlengd schijnt het ook heel goed te doen, maar dat was een uitlaat met vaste bocht.

Uitlaten maakt alles bij zo,n tweetakt, vermits zoals jij zegt de timingen daar een beetje bij passen :D
Het was inderdaad verlengde 4p met RS 32mm bocht mechanische demper ,er zijn nu nieuwe in de maak bij ferry de boer.
met vaste bocht ,glaswol gedemd. Dick liet er mij pas 1 zien,zag er mooi uit!

Rmc_Snip
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 jul 2009, 19:12
Locatie: Ridderkerk
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#48 Bericht door Rmc_Snip » 17 feb 2012, 16:42

Chrismetzwarteletters schreef:Ik reed eerst met een Jamercol rond, maximaal 60 km/h toen de Homoet expansie pijp er op gezet en nu loopt hij een kilometer of 95.
Dus met een homoet uitlaat ga je 35km harder :-k

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#49 Bericht door michael67 » 17 feb 2012, 18:06

rion schreef:
nozems schreef:Nou Rion, je slaat de spijker op z,n kop, nu door de dikkere vulplaat liggen de timingen al wat hoger :mrgreen:

Maar een verlengde 6p, je bedoelt waarschijnlijk de verlengde 4p...die 6p verlengd schijnt het ook heel goed te doen, maar dat was een uitlaat met vaste bocht.

Uitlaten maakt alles bij zo,n tweetakt, vermits zoals jij zegt de timingen daar een beetje bij passen :D
Het was inderdaad verlengde 4p met RS 32mm bocht mechanische demper ,er zijn nu nieuwe in de maak bij ferry de boer.
met vaste bocht ,glaswol gedemd. Dick liet er mij pas 1 zien,zag er mooi uit!
Die nieuwe ben ik wel benieuwd naar,die schijnt betere resultaten te geven als de uitvoering met losse bocht.
Wil dan wel een exemplaar voor de eitank,verchroomt.

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Rion sp 50/60 uitlaat

#50 Bericht door RS3001 » 17 feb 2012, 19:17

Vanmiddag de SP60 met vaste demper bij de verchromer opgehaald. Super netjes geworden. Wel veel werk aan gehad, lassen wegvijlen, oneffenheden opvullen met hardsoldeer, weer vijlen,schuren, polijsten. Maar ja, kon het wel wachten met dat pokken weer :lol: Het gaat uiteindelijk om het eindresultaat, geen uren tellen.
Uitlaat is verchroomd bij CPC Coevorden http://www.multinal.com/verchromen-verg ... orden.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb chroomwerk gehad van Tolenaar en Metamorfose, vind dit tot nu toe het beste. En notabene vlak naast de deur :D

gr Bé
Bijlagen
Herschaalde kopie van CIMG2218.jpg
Herschaalde kopie van CIMG2218.jpg (85.27 KiB) 12875 keer bekeken
Herschaalde kopie van CIMG2217.jpg
Herschaalde kopie van CIMG2217.jpg (94.04 KiB) 12875 keer bekeken
Herschaalde kopie van CIMG2216.jpg
Herschaalde kopie van CIMG2216.jpg (93.09 KiB) 12875 keer bekeken

Plaats reactie