Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#1 Bericht door Eifelyeti » 05 okt 2011, 18:09

Hallo,

mijn volle Rito Krukas is nu kapot gelopen... :twisted:

linke

Afbeelding


en rechte kant....

Afbeelding


[-X ....dat heb je niet aan een Flop-Racing Krukas naar eerst 7000km

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1361
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#2 Bericht door bertRS » 05 okt 2011, 18:27

Lijkt wel of de keerring in de tap gelopen/gesleten is op de eerste foto dus niet gehard?
Hebben de lager ook over de astappen gedraaid?
Ik was ook opzoek en had deze krukas ook gezien (zie ander topic) maar heb inmiddels genoeg gelezen en koop mij niet z'n krukas.
Was je balance wel in orde? zou ook een probleem van deze krukas zijn.

Gr. Bert

Rienk van der Veen
Berichten: 203
Lid geworden op: 22 apr 2007, 12:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#3 Bericht door Rienk van der Veen » 05 okt 2011, 18:34

Wat voor keerringen gebruik je?

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#4 Bericht door Eifelyeti » 05 okt 2011, 18:41

Vitonringen van Kreidlerparts.nl

deze... http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=1462" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze gebruikers waarderen Eifelyeti voor dit bericht:
Arjen78 (14 aug 2021, 18:38)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 okt 2011, 18:43

Eifelyeti schreef:Vitonringen van Kreidlerparts.nl

deze... http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=1462" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziet er ook niet uit als een verbetering t.o.v. Kaco.

Enzo

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#6 Bericht door Eifelyeti » 05 okt 2011, 18:53

Enzo-tvdzijden schreef:
Eifelyeti schreef:Vitonringen van Kreidlerparts.nl

deze... http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=1462" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziet er ook niet uit als een verbetering t.o.v. Kaco.

Enzo
Tjerry, ik denk dat het ook bij Kaco so is....

Testfahrer Olli heft Vitonringen op de Fl0pracing over 10000km en heft geen problemen ermee...

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#7 Bericht door KJ » 05 okt 2011, 19:00

Eifelyeti schreef:Vitonringen van Kreidlerparts.nl

deze... http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=1462" onclick="window.open(this.href);return false;
als binnenmaat 6,5 is ook wel een beetje aan de erg strakke kant.... #-o

Original mein beste freund ist das teil 00.76.53 in die maß 17x28x8 montiert geworden !!
Heut zu tage liefern die meisten die 17x28x7 als kleinster maß für die kurbelwelle.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5510
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#8 Bericht door kreidler844 » 05 okt 2011, 19:16

KJ schreef:
Eifelyeti schreef:Vitonringen van Kreidlerparts.nl

deze... http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=1462" onclick="window.open(this.href);return false;
als binnenmaat 6,5 is ook wel een beetje aan de erg strakke kant.... #-o

Original mein beste freund ist das teil 00.76.53 in die maß 17x28x8 montiert geworden !!
Heut zu tage liefern die meisten die 17x28x7 als kleinster maß für die kurbelwelle.
De binnenmaat is wel 17, het is alleen de breedte 6.5mm en das macht niks....

Tap is gewoon te zacht.

Wietse

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#9 Bericht door KJ » 05 okt 2011, 19:39

We gaan het zelf testen....misschien is die Samarin drijfstang met zilverkooi van € 159.- momenteel dan wel de beste optie om in een stel originele wangen te monteren.


ik heb se montiert voor de volle Krukas.....

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#10 Bericht door dijk » 05 okt 2011, 19:45

als binnenmaat 6,5 is ook wel een beetje aan de erg strakke kant.... #-o

Original mein beste freund ist das teil 00.76.53 in die maß 17x28x8 montiert geworden !!
Heut zu tage liefern die meisten die 17x28x7 als kleinster maß für die kurbelwelle.
De binnenmaat is wel 17, het is alleen de breedte 6.5mm en das macht niks....

Tap is gewoon te zacht.

Wietse
Dacht ik weer te snel #-o Idd dank voor de correctie Wietse.

We gaan het zelf testen....misschien is die Samarin drijfstang met zilverkooi van € 159.- momenteel dan wel de beste optie om in een stel originele wangen te monteren.

het gaat er om dat er een goede vervanger is voor de originele wangen :!:

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#11 Bericht door Eifelyeti » 05 okt 2011, 20:00

precies dijk... :clap

om de vollen Wangen.....

Rienk van der Veen
Berichten: 203
Lid geworden op: 22 apr 2007, 12:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#12 Bericht door Rienk van der Veen » 05 okt 2011, 20:52

Roman,

De ruwheid van je tap is ook belangrijk, op de foto lijkt deze aardig ruw.
En wat Wietze zegt: De tap kan te zacht zijn.
Het mooiste is dan om een originele Kreidler tap en een Rito tap te meten. (hardheid)
Zodat je het verschil weet. Als je dan toch bezig bent kun je gelijk die ruwheid even meten en vergelijken.

Rienk

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#13 Bericht door erik de l » 05 okt 2011, 21:01

7000 race kilometers?? oder tour ? ;)
Welk merk viton keringen?
Viton keringen zijn absoluut niet nodig op een Kreid!
Viton is voor hoge temperaturen >tot 180 graden en chemisch bestendig
Viton keringen kunnen soms ook harder zijn dan standaard keringen ( VW G60 lader met viton keringen van Nak Loopt de as ook in!)
Standaard keringen kunnen tot 100 graden aan
Teflon keringen is wel een optie ivm de lagere wrijvingsweerstand!

Grtz Erik

Rienk van der Veen
Berichten: 203
Lid geworden op: 22 apr 2007, 12:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#14 Bericht door Rienk van der Veen » 05 okt 2011, 21:04

erik de l schreef:7000 race kilometers?? oder tour ? ;)
Welk merk viton keringen?
Viton keringen zijn absoluut niet nodig op een Kreid!
Viton is voor hoge temperaturen >tot 180 graden en chemisch bestendig
Viton keringen kunnen soms ook harder zijn dan standaard keringen ( VW G60 lader met viton keringen van Nak Loopt de as ook in!)
Standaard keringen kunnen tot 100 graden aan
Teflon keringen is wel een optie ivm de lagere wrijvingsweerstand!

Grtz Erik
Klopt inderdaad!
Viton heeft een grotere Shore hardheid dan de 'standaard' keerringen die je in je Kreid gebruikt.
Om deze reden passen wij ze ook niet toe.

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#15 Bericht door erik de l » 05 okt 2011, 21:16

Rienk,

Een as zelf polijsten??

Hoe? en ..........?

grtz Erik

Rienk van der Veen
Berichten: 203
Lid geworden op: 22 apr 2007, 12:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#16 Bericht door Rienk van der Veen » 05 okt 2011, 21:28

erik de l schreef:Rienk,

Een as zelf polijsten??

Hoe? en ..........?

grtz Erik
Polijsten? Wie heeft iets gezegd over polijsten?
Ruwheid kun je meten met een ruwheidsmeter.
Ik weet alleen dat Kreidler in een ver verleden met een bepaalde ruwheid voor die tappen op de proppen zijn gekomen. (beschreven in tekeningen enz., die wij niet hebben #-o ) En die is niet uit de lucht komen vallen :!: Maar het 'lijkt' op de foto ruwer dan een originele tap, of dit daadwerkelijk zo is kan ik geen uitspraak over doen. Als de tap te ruw zou zijn kan een machinefabriek hem naar specificatie kunnen draaien of slijpen. Maar daarbij komt weer het probleem dat je er weer materiaal afneemt waardoor je diameter van je tap niet meer klopt. Of de ruwheid van de tap het probleem is kan zo niet gezegd worden. En daarbij komt dat Rito deze kennis (hoop ik) ook heeft. Dus daarom zeg ik; het LIJKT op de foto ruw.

Vriendelijk groet,

Rienk

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#17 Bericht door erik de l » 05 okt 2011, 21:39

Rienk,

polijsten.. Het was een algemene vraag..

Rienk van der Veen
Berichten: 203
Lid geworden op: 22 apr 2007, 12:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#18 Bericht door Rienk van der Veen » 05 okt 2011, 22:17

erik de l schreef:Rienk,

polijsten.. Het was een algemene vraag..
Hoewel je met polijsten zeer weinig materiaal uit je tap 'trekt' kun je met polijsten geen concrete maat bereiken. (textielachtig gereedschap). Techniek die vergelijkbaar is is leppen. Leppen lijkt het meest op polijsten, je werkt daar met een (slijp)vloeistof. Zeer kleine ruwheden kunnen worden behaald.(hoogste oppervlaktekwaliteit van alle gangbare bewerkingsmethoden.) Alleen is dit erg duur en niet toepasbaar omdat het vrijwel onmogelijk is om een krukwang in de 'kooi' te spannen/plaatsen zoals dat gewenst is.
Gewoon draaien dus en als de ruwheid dermate klein moet zijn is uitwendig slijpen de beste methode. Ook mag de tap niet te 'glad' zijn :!: Dit kan weer problemen geven bij het vormen van een smeerfilm onder de afdichtingslip van je keerring

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#19 Bericht door snel » 06 okt 2011, 20:06

Wat is er hier nu eigenlijk kapot ?
Ik zie een tap met twee loopsporen van een keerring.
Is dat nu het grote probleem ?
Mooi is anders ,maar een ramp is het nog niet...
Ik denk dat het zaakje nog steeds netjes dicht hield.
En nu het toch open is neem je gewoon een enkellips keerring en die mik zo uit dat hij precies naast die groef loopt.
Kun je toch weer vrolijk verder rijden ?

Ze hadden de draaibank bij Rito volgens mij wel een beetje snel staan als ik zo dat "schroefdraad" in de as zie.

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#20 Bericht door dolle aad » 06 okt 2011, 22:55

aan de Andere Tap is weinig te zien en dat is kennelijk een enkellips keerring ,
als kzo naar die Foto kijk . Zo te zien is die kant , gewoon goed .
Dat is toch wel heel vreemd . :shock:

Waar Ligt het aan . :?:

Bij dubbel-lips doe ik wat vet TUSSEN de lipjes, t`zit dus opgesloten en kan daardoor niet zo gauw weg .
Tscheelt weer n pietsie :idea: met wrijving en slijtage.

Vraag me overigens wél af :-k :-k , of het echt noodzakelijk is om dubbelwerkende keer-ringen te gebruiken .

(een keer-ring wordt er eerder uitgeblazen --dan ingezogen , in het carter ,,,da is mijn gedachte altans )

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#21 Bericht door Eifelyeti » 07 okt 2011, 18:14

dolle aad schreef:aan de Andere Tap is weinig te zien en dat is kennelijk een enkellips keerring ,
als kzo naar die Foto kijk . Zo te zien is die kant , gewoon goed .
Dat is toch wel heel vreemd . :shock:

Waar Ligt het aan . :?:

)

ik denk dat het op de primaire kant door het bakolie de keering wat smeering gehad had....

de ontstekingskant is droog....

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#22 Bericht door erik de l » 07 okt 2011, 18:32

Dolle meneer ;) , dubbelwerkende keringen zijn niet nodig!

grtz Erik

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 556
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#23 Bericht door bud » 07 okt 2011, 18:35

Het lijkt er op dat de binnenschaal van de BO 17 meegedraaid heeft.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#24 Bericht door Eifelyeti » 07 okt 2011, 18:42

snel schreef:Wat is er hier nu eigenlijk kapot ?
Ik zie een tap met twee loopsporen van een keerring.
Is dat nu het grote probleem ?
Mooi is anders ,maar een ramp is het nog niet...
Ik denk dat het zaakje nog steeds netjes dicht hield.
nee, niet meer dicht en ook niet meer voor de Yeti te gebruiken....

de gatten zijn deeper als op het Foto te zien.....sorry voor de slechte :oops:


nu zoek ik een andere volle Krukas of volle Wangen

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Rito volle Krukas kapot naar ca. 7000km...

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 okt 2011, 18:48

Klemmertje had een mooie te koop Roman.

Enzo

Plaats reactie