waterkoeling gekoeld krijgen

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#26 Bericht door Ed.P » 12 jan 2007, 22:33

Maarten schreef:Ed, weet je ook hoeveel dat scheelt, zo'n laag vermogen pomp tov een Bosch pomp bijvoorbeeld? Behalve het stroomverbruik ook het pompvermogen?
Ik neem aan dat als de temperatuur te hoog is dat het wel even prettig is als de pomp een beetje krachtig zijn werk doet.
Anderszijds kan ik me voorstellen dat een pomp die uit een Mercedes komt niet bepaald gemaakt is op zuinigheid....
Ik zou het even na moeten kijken hoeveel Amp hij is , over de kracht van het pompen hoeft je je geen zorgen te maken , hij is alleen erg kostbaar..€ 210,-

Gr,

Ed

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#27 Bericht door danahi » 12 jan 2007, 22:33

Da's dan jammer. Iig bedankt, is wel handig om te weten. Ik ga het eerst zonder pomp proberen, maar als er wel een pomp tussen moet is het wel handig om te weten wat er op de markt is. Weet ook nog niet of het (indien nodig) mechanisch of electrisch gaat worden. Ik heb ook wel eens gelezen dat er koelvloeistoffen zijn met een beter koelvermogen. Als je dus op het randje zit met "gewone" koelvloeistof kun je altijd nog voor een betere kiezen. Sub zero ofzo...

En Maarten, ik denk dat wanneer de motor te heet wordt, je dit niet oplost met een krachtiger pomp. Ik denk dat je dan eerder aan een grotere radiateur moet denken. Je moet ook bedenken dat het water lang genoeg in de radiateur moet zitten om gekoeld te kunnen worden of zie ik dat nu verkeerd.

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#28 Bericht door parid001 » 12 jan 2007, 23:04

heb je goed neef, sneller pompen heeft geen zin als het koelwater nog niet is afgekoelt, dan pomp je te warm water rond en blijft je motor te heet. \
kijk uit met verschillende soorten koelvloeistof, er zijn er ook die je pakkingen aan kunnen tasten For Live tast bv aluminium pakkingen aan.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#29 Bericht door Maarten » 13 jan 2007, 09:00

Neven: Uiteraard heb ik het hier over een voldoende krachtige pomp in combinatie met een radiateur met voldoende capaciteit. En ook weer niet over een pomp met te hoge capaciteit. Die Bosch pomp heeft al bewezen geschikt te zijn.

Ik bedoelde maar te zeggen dat als de motor heet is, dat een onvoldoende sterke pomp dan niet al te moeizaam de circulatie op gang brengt.

Ik zie nu dat er enkele mogelijkheden zijn mbt waterkoeling:
- Zonder pomp
- Pomp aangedreven door uitgaande versnellingsas (zoals gezien bij die Duitser, we zetten allemaal onze vraagtekens bij die constructie)
- Slakkenhuispomp aangedreven door krukas
- Bosch elektrische pomp
- Energiezuinige pomp
- Met of zonder thermostaat
- continu pompen of geschakeld bij een bepaalde temperatuur (bijv 55 graden C)
- Verschillende manieren om de slangen tussen cilinder, eventuele pomp en radiateur aan te sluiten.

Dus het is allemaal weer niet zo simpel.
Maar ik blijf bij het eerste plan: Goede 12 Volt ontsteking die de accu voldoende bijlaadt, 12V accu met voldoende capaciteit, Bosch 12V waterpomp geschakeld door temperatuursensor.
Een goede temperatuurmeter zal ik ook nodig hebben om de temperatuur in de gaten te kunnen houden.
Laatst gewijzigd door Maarten op 13 jan 2007, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jbussink
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 feb 2005, 19:31
Locatie: naast de buren
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#30 Bericht door jbussink » 13 jan 2007, 09:19

zo veel verstand heb ik niet van watergekoelde tweetakten maar is 55graden niet te koud je zal tog een optimale werktempratuur moeten berijken bij brommers weet ik niet maar een auto word meestal toch rond de 95graaden.
dat te warm niet goed is snap ik maar te koud lijkt mij ook niet bevordelijk en zal de levensduur van de cilinder volgens mij verkorten
CB

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#31 Bericht door danahi » 13 jan 2007, 10:42

Ideale temperatuur voor een 2-takt is volgens mij 62 graden (heb ik eens ergens gelezen). De 55 graden die hier is neergezet is de temperatuur die wordt gekozen voor een termostaat of termische schakeling wanneer de koelvloeistof begint met circuleren zodat dan pas wordt begonnen met actieve koeling.

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#32 Bericht door parid001 » 13 jan 2007, 11:06

ik zou kiezen voor de optie zonder pomp, wel natuurlijk altijd met temperatuur meter. bij deze optie ben je niet afhankelijk van onderdelen die defect kunnen gaan.
bij deze optie is de grote van de radiator en lengte van slangen wel van groot belang om de temperatuur constant te houden, dus het is uiteindelijk ook weer niet een hele simpele oplossing.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#33 Bericht door danahi » 13 jan 2007, 11:13

Niet alleen de lengte maar vooral ook de diameter van de slangen is belangrijk.

wolfswest
Berichten: 129
Lid geworden op: 29 sep 2004, 19:52
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#34 Bericht door wolfswest » 13 jan 2007, 13:34

maarten heeft hier een voorbeeld gepost van ee kreidler zonder pomp. Zie ik goed dat er vanonder uit de radiator 2 darmen vertrekken naar de cilinder?
van wat komt die radiator dan? of is dat allemaal ombouw?

tot welke temp zou je mogen gaan vooraleer het echt fout kan gaan...?

mvg,


Dem

derk
Berichten: 1374
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#35 Bericht door derk » 13 jan 2007, 13:44

met koelvloeistof kon je dacht ik maximaal naar de 85 graden gaan dan begint dat te koken en water is gewoon 100 graden

maarja voor je cilinder is het niet echt aan te raden wanneer je boven de 80 graden komt

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#36 Bericht door RmC » 13 jan 2007, 21:04

derk schreef:met koelvloeistof kon je dacht ik maximaal naar de 85 graden gaan dan begint dat te koken en water is gewoon 100 graden

maarja voor je cilinder is het niet echt aan te raden wanneer je boven de 80 graden komt
ook leuk dan kookt je koelvloeistof bij een auto dus altijd??? bij meeste autos wordt het rond de 90-95 graden.... en bij motoren dacht ik ook.

zelf zou ik net als maarten met een goede ontsteking, accu en pomp gaan werken, en natuurlijk een temp. metertje voor dde securitie :D

maar een slakkenhuispomp is ook een mooie oplossing, ben je van je accu af en kan je een kleine ontsteking nemen ;) het is alleen een beetje sc**ter style. maar met WC lijkt het al helemaal niet meer op een kreidler vind ik (motorisch dan) maar dat maakt dit soort projecten niet minder mooi natuurlijk, wou dat ik zelf de tijd en vooral het geld er voor had. nu voorlopig maar blijven dromen en hierzo de projectjes volgen.

Johan

derk
Berichten: 1374
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#37 Bericht door derk » 13 jan 2007, 21:08

wie doet er dan ook onverdund koelvloeistof in de auto johan :wink:

wie dat doet is een beetje gek

voor de cross auto is het altijd alleen water en voor de winterstalling komt er dan een beetje (0.5 tot 1 liter) koelvloeistof bij dan niet dat voor verdunde gedoe maar pure
:wink:

Johan1985
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 dec 2006, 18:40
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#38 Bericht door Johan1985 » 13 jan 2007, 21:11

In een auto staat het koelsysteem onder druk hé :wink: drm kookt het wat minder snel (denk maar aan een snelkookpan) en water koelt idd btr maar is niet goed voor je systeem ivm corrosie en vorstbescherming.

Groeten Johan
Laatst gewijzigd door Johan1985 op 13 jan 2007, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#39 Bericht door RmC » 13 jan 2007, 21:21

derk schreef:wie doet er dan ook onverdund koelvloeistof in de auto johan :wink:

wie dat doet is een beetje gek

voor de cross auto is het altijd alleen water en voor de winterstalling komt er dan een beetje (0.5 tot 1 liter) koelvloeistof bij dan niet dat voor verdunde gedoe maar pure
:wink:
tja, wat ik altijd haal zal dan wel al verdund wezen, gewoon het oude eruit en dan het nieuwe derin. heb helaas geen bus meer staan. maar het is idd zo. nooit problemen mee, en staaqt ook niks op de bus zelf.

als water onderdruk staat dan gaat het kookpunt hoger liggen, niet lager zoals jij nu sugereert. en een snelkookpan daar staat het onderdruk waardoor de tempratuur hoger kan worden waardoor je eten sneller klaar is, het is namelijk zo dat een reactie 2x zo snel gaat bij 10 graden tempratuur verhoging. dus als jij je eten kan koken op 110 graden ipv 100 dan is het 2x zo snel klaar, dat is het nut van een snelkook pan. :wink:

Johan
De werking is uiterst eenvoudig. Stoom zorgt voor een hoge druk in de pan. Onder deze druk stijgt de temperatuur in de pan tot boven het normale kookpunt van water, zodat voedsel sneller gaar is

wolfswest
Berichten: 129
Lid geworden op: 29 sep 2004, 19:52
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#40 Bericht door wolfswest » 13 jan 2007, 21:28

kan iemand zeggen van wat zo een radiator komt waar vanonder twee uitgangen opzitten? te zien op de kreidler in deze topic, of de gele in de topic van maarten zen nieuwe project...

mvg,

Dem

Gebruikersavatar
jbussink
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 feb 2005, 19:31
Locatie: naast de buren
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#41 Bericht door jbussink » 13 jan 2007, 21:42

er zit wel verschil in antievries en koelvloestof,koelvloeistof moet je altijd onverdunt gebruiken zodat je geen corosie in je koelsysteem krijgt, antievries moet je mengen met water

derk
Berichten: 1374
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#42 Bericht door derk » 13 jan 2007, 21:52

ja klopt mijn fout

ik hou me mond voortan wel :roll: #-o

Johan1985
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 dec 2006, 18:40
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#43 Bericht door Johan1985 » 13 jan 2007, 22:06

RmC schreef:
als water onderdruk staat dan gaat het kookpunt hoger liggen, niet lager zoals jij nu sugereert. en een snelkookpan daar staat het onderdruk waardoor de tempratuur hoger kan worden waardoor je eten sneller klaar is, het is namelijk zo dat een reactie 2x zo snel gaat bij 10 graden tempratuur verhoging. dus als jij je eten kan koken op 110 graden ipv 100 dan is het 2x zo snel klaar, dat is het nut van een snelkook pan. :wink
Ik heb het helemaal niet gehad over een lager kookpunt heb alleen maar een woordje 'minder' vergeten maar dat zal wel komen door het :beer :beer ben zelf scheepsmonteur (dieseltechniek)

Ik zou gewoon gaan voor een waterpomp in combi met een thermostaat. Als je gaat voor een thermostaat zou ik wel controleren op een kleine bypass ivm met 'hotspots' bij een gesloten thermostaat.

Groeten Johan

derk
Berichten: 1374
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#44 Bericht door derk » 13 jan 2007, 22:08

niet alleen dat als de waterpomp blijft lopen dan zuigt hij zich vast in de thermostaat dus ene bypass is eigenlijk wel een vereiste

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#45 Bericht door lazy rider » 13 jan 2007, 22:30

Bij water gekoelde cilinders is de bedrijfs temperatuur 55 gr het beste de meeste vermogens afgifte , en als maximale temperatuur word meestal 75 gr gehanteerd.

Johan

ABT
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jan 2006, 20:47
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#46 Bericht door ABT » 13 jan 2007, 23:11

Maarten schreef:Neven: Uiteraard heb ik het hier over een voldoende krachtige pomp in combinatie met een radiateur met voldoende capaciteit. En ook weer niet over een pomp met te hoge capaciteit. Die Bosch pomp heeft al bewezen geschikt te zijn.

Ik bedoelde maar te zeggen dat als de motor heet is, dat een onvoldoende sterke pomp dan niet al te moeizaam de circulatie op gang brengt.

Ik zie nu dat er enkele mogelijkheden zijn mbt waterkoeling:
- Zonder pomp
- Pomp aangedreven door uitgaande versnellingsas (zoals gezien bij die Duitser, we zetten allemaal onze vraagtekens bij die constructie)
- Slakkenhuispomp aangedreven door krukas
- Bosch elektrische pomp
- Energiezuinige pomp
- Met of zonder thermostaat
- continu pompen of geschakeld bij een bepaalde temperatuur (bijv 55 graden C)
- Verschillende manieren om de slangen tussen cilinder, eventuele pomp en radiateur aan te sluiten.

Dus het is allemaal weer niet zo simpel.
Maar ik blijf bij het eerste plan: Goede 12 Volt ontsteking die de accu voldoende bijlaadt, 12V accu met voldoende capaciteit, Bosch 12V waterpomp geschakeld door temperatuursensor.
Een goede temperatuurmeter zal ik ook nodig hebben om de temperatuur in de gaten te kunnen houden.

Met een normale scooteraccu (5ah) kan je wel een paar uur zo'n waterpompje laten draaien. 'T zijn perfecte pompjes, ik heb er één keer een kapot gehad, toen was de keerring eruit geblazen door een lekke koppakking.

Wat je eventueel ook kan doen is een waterpompje gebruiken van een minibike, die kosten tussen de €50 en €100. Dit zijn mechanisch aangedreven pompjes (dmv een O-ring), die werken ook prima.
Je kan hem aan laten drijven door je achterwiel, of je vliegwiel ofzo.

wolfswest
Berichten: 129
Lid geworden op: 29 sep 2004, 19:52
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#47 Bericht door wolfswest » 14 jan 2007, 13:34

afbeeldingen of links naar deze mini-bikes pompjes beschikbaar?

een mechanische oplossing lijkt me wel wat...

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#48 Bericht door snel » 14 jan 2007, 21:34

Hallo,]

De Eurocilindro /Faccioli cilinder KAN zonder waterpomp werken.
Dit in tegenstelling tot de meeste moderne cilinder.
Maar je moet dan wel twee slangen onder monteren en een dikke van de kop naar boven.
Zorg ervoor dat de slangen geen scherpe bochten of vernauwingen hebben ,en boor de pijpen op de cilinder maximaal uit. en maak de zaak even met een dremeltje afgerond.
Neem een flinke radiateur bijv. van een Zündapp 50cc of beter nog van de 125cc of 80cc.
Hang de radiateur maximaal hoog.
Het werkt goed er rijden er meer op die manier.
Geen 55 graden watertemperatuur natuurlijk ,maar dat is voor op straat toch onzin.
Als hij onder de 80 graden blijft bij hard werken is het goed.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#49 Bericht door Maarten » 15 jan 2007, 06:32

Ik vond op het forum nog foto's van die watergekoelde Kreidler, die koelt volgens het thermosyphonprincipe (geen waterpomp).
Heb de foto's iets lichter gemaakt zodat we goed kunnen zien hoe alles zit...
Bijlagen
waterkoeling-zonder-pomp-3.jpg
waterkoeling-zonder-pomp-3.jpg (60.99 KiB) 14484 keer bekeken
waterkoeling-zonder-pomp-2.jpg
waterkoeling-zonder-pomp-2.jpg (40.57 KiB) 14484 keer bekeken
waterkoeling-zonder-pomp-1.jpg
waterkoeling-zonder-pomp-1.jpg (67.29 KiB) 14484 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht:
jaapr (03 feb 2022, 21:29)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#50 Bericht door Markde2e » 15 jan 2007, 07:02

Als een hoogtoerige kreidler hiermee genoeg koeling krijgt DMV dikke slangen vind ik dit wel een zeer mooie oplossing.
Zit je nooit meer met zon pompje te klooien :D

Plaats reactie