Mark's 91cc racemonster

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1126 Bericht door Markde2e » 07 mei 2012, 20:55

Ja waarom niet eigenlijk.
Deze bouten hadden we nog liggen bij mij op het werk.
En draai je zowiesso nooooit kapot :mrgreen:
(niet dat ik de originele ooit kapot gedraait heb)

8.8 zal wel standaard zijn bij kreidler lijkt me, maargoed mijn blokje is toch allang niet standaard meer :P

Ze rekken iig genoeg uit, want heb nu in totaal 3x de cilinder aangedraait en weer los gehaald.
Met het losdraaien voel je dit gewoon.
Niks mis mee dus..

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Mark's 91cc racemonster

#1127 Bericht door parid001 » 07 mei 2012, 21:17

of het allemaal goed gaat werken of niet, het blijft een handige pik

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1128 Bericht door Markde2e » 08 mei 2012, 22:54

Nouja, het blijft natuurlijk hobbywerk :mrgreen:

Maargoed, mocht het niet werken ik geef het niet op!
En kan tussendoor altijd nog eff uitwaaien op de Suzuki :P

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1129 Bericht door Markde2e » 12 mei 2012, 21:19

Vandaag voor het eerst het 'monster' :P gestart.
Echter kreeg ik de brommer 2x even aan het lopen maar onderin toeren sloeg deze abrupt af.

Filmpje vd 1e keer starten:
Kreidler 91cc starten..

Eerst dacht ik dat de luchtschroef niet goed stond.
Deze had ik 3 halve slagen open gedraait op het filmpje.
Na het filmpje nog 6 halve slagen open geprobeerd en ook weer een stukje verder dicht dan in het begin, beide haalde niks uit..


Ik denk zelf dat de HPI merktekens niet al te zuiver zijn en de ontsteking te laat staat!
Omdat ik het ontstekingstijdstip wat later heb aangehouden dan dat ik normaal doe met HPI, vanwege de berekende cilinderkop en omdat ik niet wil dat de motor te heet wordt.
En om nu te gaan klooien om de ontsteking op de gok wat vroeger te zetten lijkt me eigenlijk ook niks.

Dus ik denk dat ik een goede originele vliegwiel ontsteking erop zet.
Ik hoop dat het dan wel goed loopt, zodat ik de carburateur kan afstellen.

Eenmaal afgesteld, HPI erop en wat vroeger zetten zodat deze wel blijft lopen; dan met een stroboscoop lamp de ontsteking afstellen :wink:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Mark's 91cc racemonster

#1130 Bericht door nozems » 12 mei 2012, 22:57

Gaaf!!! leuk man, je hebt em even aan de praat gehad, mooie donkere sound zit erin :D hopelijk krijg je hem langer aan het lopen met een 'normale' vliegwiel ontsteking!

Succes :D

wilhelmus
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1131 Bericht door wilhelmus » 13 mei 2012, 09:56

Hoi Mark,
het begint er op te lijken het klinkt al goed . :clap
ben benieuwd als ie straks helemaal klaar is.
grt Wim

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1132 Bericht door Markde2e » 13 mei 2012, 15:53

Toch de HPI laten zitten.
Bleek dat ik de krukasmoer was vergeten aan te draaien, dus de rotor verliep #-o

Maargoed 1e poging met starten sloeg de motor steeds af bij lage toeren.
zie:
1e filmpje

Daarna de luchtschroef verder uit gedraaid, hielp wel wat maar kan nog steeds niet op een laag toerental stationair lopen.
Luchtschroef moest ik ook erg ver naar buiten draaien met stationair sproeier 40.
Toen heb ik de sproeier verwisseld met maat 35.
Hierdoor hoefde de luchtschroef lang niet zo ver uitgedraaid worden..

Maar lager dan onderstaand filmpje krijg ik de kreidler niet stationair.
Bij een fractie lager slaat de motor direct af....

Zie:
Stationair..

Kan het zijn dat het ontstekingstijdstip nog niet goed staat?
Als ik vd week de ontsteking zou afstellen met een stroboscoop lamp, hoeveel mm boven BDP moet ik dan ongeveer aanhouden met HPI?

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1133 Bericht door veldmuis » 13 mei 2012, 15:58

Hoge compressie icm weinig vliegwielwerking van je HPI misschien?

Loopt overigens best leuk je project Mark! Er zit een mooi geluidje in!

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1134 Bericht door Markde2e » 14 mei 2012, 21:30

veldmuis schreef:Hoge compressie icm weinig vliegwielwerking van je HPI misschien?

Loopt overigens best leuk je project Mark! Er zit een mooi geluidje in!
Ja, compressie heeft het blok niet veel athans niet als de motor koud is, want de zuiger heeft bovenin een gigantische speling omdat deze behoorlijk conisch loopt.
Ook is de speling tussen het grootste gedeelte vd zuiger (achteraan) en de cilinder een dikke 0.06mm (paar mu meer).
Wat noodzakelijk is omdat de zuiger natuurlijk iets meer uitzet dan die gietijzeren wand..


Wel voel ik als ik aan het vliegwiel draai een bepaalde weerstand die een stukje meer is dan als je bijvoorbeeld een gladde nicasil wand zou hebben.
Maar zitten natuurlijk ook nieuwe krukaskeerringen om de kruktappen.
Dit samen met die kleine massa en diameter van de HPI zullen waarschijnlijk verklaren waarom het blok bij lage toeren stationair zo abrupt afslaat.
Het lijkt mij toch een kwestie van inrijden.


De motor loopt nu stationair zoals op het laatste filmpje en pakt goed op, ook als deze al een tijdje stationair loopt.
Ook hoopt zich dan wat extra rook op, wat betekend dan deze onderin iig niet te arm staat; wat er gunstig is met een nieuwe gietijzeren wand leek me zo..

Dus het toeren gebied onderin (stationair schroef + luchtschroef) lijkt me wel goed en laat ik voorlopig met rust.

Dit betekend dat ik alleen nog de juiste hoofdsproeier afstelling moet zoeken, voor gas volledig open.
En evt de gasnaald stand, welke een rol speelt in het midden gebied als ik me niet vergis..


Ps. Maar ben idd wel blij dat het stationair (ookal is het aan de hoge kant) al loopt :mrgreen:
Cilinder wordt ook niet gauw te heet, waar ik eerst wel bang voor was.

wilhelmus
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1135 Bericht door wilhelmus » 14 mei 2012, 22:09

mooi dat de motor goed loopt, en niet te heet wordt .
rustig in rijden, en de bougie kleur in de gaten houden

grt wim

Gebruikersavatar
oz
Berichten: 703
Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:43
Locatie: utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1136 Bericht door oz » 15 mei 2012, 07:55

Koop ff voor 50 euro een stage 6 oid temp. meter dan weet je een beetje wat er in de cilinder gebeurt want bougie,s aflezen is vaak te laat en geen goede peilstok.......... :wink:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Mark's 91cc racemonster

#1137 Bericht door nozems » 15 mei 2012, 13:40

Mark, vind het wel gaaf wat je tot nu toe zo zelf gemaakt heb, ben ook erg benieuwd hoe die zal rijden! en een temperatuur sensor eronder is geen overbodige luxe.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1138 Bericht door Markde2e » 15 mei 2012, 20:29

Ja ik wil de brommer aankomende donderdag ook bovenin afstellen.
Temperatuurlijk sensors zijn mn handen :mrgreen:
Ik laat de cilinder gewoon niet te heet worden en laat deze tussentijds wat afkoelen.
Als het eenmaal goed staat afgesteld, liefst een heel klein beetje aan de rijke kant zou de motor niet te heet moeten worden.

@Oz :
Zon temperatuurlijk sensor als jij bedoeld schroef je toch gewoon op de koelribben?
Of denk ik nu verkeerd, want dat lijk me ook niet echt betrouwbaar :o

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Mark's 91cc racemonster

#1139 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 mei 2012, 20:33

Markde2e schreef:Ja ik wil de brommer aankomende donderdag ook bovenin afstellen.
Temperatuurlijk sensors zijn mn handen :mrgreen:
Ik laat de cilinder gewoon niet te heet worden en laat deze tussentijds wat afkoelen.
Als het eenmaal goed staat afgesteld, liefst een heel klein beetje aan de rijke kant zou de motor niet te heet moeten worden.

@Oz :
Zon temperatuurlijk sensor als jij bedoeld schroef je toch gewoon op de koelribben?
Of denk ik nu verkeerd, want dat lijk me ook niet echt betrouwbaar :o
Meestal een ring tussen de bougie.

Enzo

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Mark's 91cc racemonster

#1140 Bericht door nozems » 15 mei 2012, 20:34

je moet er eentje hebben die je onder je bougie ligt, die is redelijk betrouwbaar en geeft een indicatie...hij mag de 120gr niet echt gaan halen in ieder geval, zeker in jouw geval niet met de dunnere zuigerbodem....bij mij bleef ie meest tussen de 90 en de 100gr (de 70cc set)

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1141 Bericht door lazy rider » 15 mei 2012, 21:17

Markde2e schreef:Toch de HPI laten zitten.
Bleek dat ik de krukasmoer was vergeten aan te draaien, dus de rotor verliep #-o

Maargoed 1e poging met starten sloeg de motor steeds af bij lage toeren.
zie:
1e filmpje

Daarna de luchtschroef verder uit gedraaid, hielp wel wat maar kan nog steeds niet op een laag toerental stationair lopen.
Luchtschroef moest ik ook erg ver naar buiten draaien met stationair sproeier 40.
Toen heb ik de sproeier verwisseld met maat 35.
Hierdoor hoefde de luchtschroef lang niet zo ver uitgedraaid worden..

Maar lager dan onderstaand filmpje krijg ik de kreidler niet stationair.
Bij een fractie lager slaat de motor direct af....

Zie:
Stationair..

Kan het zijn dat het ontstekingstijdstip nog niet goed staat?
Als ik vd week de ontsteking zou afstellen met een stroboscoop lamp, hoeveel mm boven BDP moet ik dan ongeveer aanhouden met HPI?

3.4 m/m

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1142 Bericht door Markde2e » 15 mei 2012, 21:49

Enzo-tvdzijden schreef:
Markde2e schreef:Ja ik wil de brommer aankomende donderdag ook bovenin afstellen.
Temperatuurlijk sensors zijn mn handen :mrgreen:
Ik laat de cilinder gewoon niet te heet worden en laat deze tussentijds wat afkoelen.
Als het eenmaal goed staat afgesteld, liefst een heel klein beetje aan de rijke kant zou de motor niet te heet moeten worden.

@Oz :
Zon temperatuurlijk sensor als jij bedoeld schroef je toch gewoon op de koelribben?
Of denk ik nu verkeerd, want dat lijk me ook niet echt betrouwbaar :o
Meestal een ring tussen de bougie.

Enzo
nozems schreef:je moet er eentje hebben die je onder je bougie ligt, die is redelijk betrouwbaar en geeft een indicatie...hij mag de 120gr niet echt gaan halen in ieder geval, zeker in jouw geval niet met de dunnere zuigerbodem....bij mij bleef ie meest tussen de 90 en de 100gr (de 70cc set)

Oke bedankt!
Dit is inderdaad redelijk betrouwbaar lijkt me zo!
Ik had meen ik, namelijk ooit een setje gezien waar deze op een koelrib bevestigd was :P
Ik ga in het begin toch rustig aan doen, maar als het een beetje ingelopen is en ik later flink wat gas ga geven lijkt me zon temperatuur sensor toch wel een mooie optie :!:
lazy rider schreef:
Markde2e schreef:Toch de HPI laten zitten.
Bleek dat ik de krukasmoer was vergeten aan te draaien, dus de rotor verliep #-o

Maargoed 1e poging met starten sloeg de motor steeds af bij lage toeren.
zie:
1e filmpje

Daarna de luchtschroef verder uit gedraaid, hielp wel wat maar kan nog steeds niet op een laag toerental stationair lopen.
Luchtschroef moest ik ook erg ver naar buiten draaien met stationair sproeier 40.
Toen heb ik de sproeier verwisseld met maat 35.
Hierdoor hoefde de luchtschroef lang niet zo ver uitgedraaid worden..

Maar lager dan onderstaand filmpje krijg ik de kreidler niet stationair.
Bij een fractie lager slaat de motor direct af....

Zie:
Stationair..

Kan het zijn dat het ontstekingstijdstip nog niet goed staat?
Als ik vd week de ontsteking zou afstellen met een stroboscoop lamp, hoeveel mm boven BDP moet ik dan ongeveer aanhouden met HPI?

3.4 m/m
Oke dankjewel johan!
Ga ik donderdag eerst gelijk even de ontsteking checken.
Kreeg als het goed is morgen de stroboscooplamp :)

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1143 Bericht door Markde2e » 20 mei 2012, 21:41

Ontsteking staat inmiddels op 2.5mm BDP.
Dit bleek voor mijn laagtoerige cilinder het beste.

Toerenteller/temp meter van stage geinstalleerd.
Kwam er later achter dat mijn cilinder heter dan 110°C wordt en de meter gaat maar tot 110 #-o

Beugeltje:
1.JPG
1.JPG (74.86 KiB) 9709 keer bekeken
Temperatuur sensor ring onder bougie:
2.JPG
2.JPG (68.14 KiB) 9709 keer bekeken
Toerental:
3.JPG
3.JPG (95.38 KiB) 9709 keer bekeken
Temperatuur:
4.JPG
4.JPG (96.47 KiB) 9709 keer bekeken

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1144 Bericht door Markde2e » 20 mei 2012, 21:45

Toen besloten dat ik veel meer massa moet hebben in de vorm van een vliegwiel!
Maakt stationair nogal een geluiden vind ik en loopt wat zenuwachtig, lijkt me niet goed voor bigend/smal end en krukas lagers.
Nog niet uit kunnen testen wat ben net klaar met het vliegwiel en nu regent het :P

HPI stukje afgedraait:
5.JPG
5.JPG (88.27 KiB) 9707 keer bekeken
Stuk gewicht in de vorm van een grote bonze buis gevonden :mrgreen:
6.JPG
6.JPG (97.03 KiB) 9707 keer bekeken
Origineel vliegwiel:
7.JPG
7.JPG (95.54 KiB) 9707 keer bekeken
Onderdelen gedraait voor op HPI:
8.JPG
8.JPG (95.93 KiB) 9707 keer bekeken

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1145 Bericht door Markde2e » 20 mei 2012, 21:49

Vliegwiel:
9.JPG
9.JPG (99.53 KiB) 9704 keer bekeken
Het licht gewicht hart, waar het vliegwiel op geschroeft zit:

Heb ik trouwens eerst mee getest toen deze ca 300 gram woog.
Heeft een wat grotere diameter dan de HPI maar merkte geen verschil, gasreactie was ook precies evenhoog:
Toen dus besloten om het vliegwiel appart erop te schroef in de vorm van een grote diameter en meer gewicht..
10.JPG
10.JPG (81.58 KiB) 9704 keer bekeken
Op de HPI:
11.JPG
11.JPG (94.45 KiB) 9704 keer bekeken
12.JPG
12.JPG (88.9 KiB) 9704 keer bekeken

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1146 Bericht door RS3001 » 20 mei 2012, 21:59

:D Supertopic dit....smullen. Het was trouwens ook wel terrasweer vandaag :beer Je kunt niet altijd werken. :wink:

Is het geheel ook in balans met die toerentallen?

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Mark's 91cc racemonster

#1147 Bericht door KJ » 20 mei 2012, 22:23

RS3001 schreef::D Supertopic dit....smullen. Het was trouwens ook wel terrasweer vandaag :beer Je kunt niet altijd werken. :wink:

Is het geheel ook in balans met die toerentallen?

Sluit me hier bij aan, op dit moment wel één van de leukste topics..vooral omdat het allemaal thuis gemaakt wordt. Hobbybob Mark ont the move :wink:

Idd dacht ik ook direct aan Bé.....

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1148 Bericht door Markde2e » 20 mei 2012, 22:48

Haha
Lekker weertje idd, morgen ook zo iets alleen jammer dat er dan weer gewerkt moet worden :P

Maar als het goed is wel.
Ik heb een kruktap in de klauwen gezet en uitgeklokt.
Daarna de hpi met die alu adapter erop geschroefd en nagedraait..

Vd week maar een keer uittesten..

formule kreidler
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:00
Locatie: nieuw-buinen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1149 Bericht door formule kreidler » 20 mei 2012, 23:08

Maak je dan ook een filmpje we zijn zo nieuwschierig naar jou
The home work kreidler

Gebruikersavatar
oz
Berichten: 703
Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:43
Locatie: utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1150 Bericht door oz » 21 mei 2012, 09:33

Pas maar op met dat zware vliegwiel, al het gewicht zit erg ver naar buiten vind ik, dit is een zware belasting voor je kruktap en je krukaslager , heb zelf al 2 gebroken stukken liggen ................ :?

Plaats reactie