benzine mengen
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: benzine mengen
De vraag is of dat wel wijs is dat te proberen met een (snelle) Kreidler? Het kan wel op de fles staan... dat stond jaren geleden al op de fles van motorex, 1op100, maar heb dat nooit gepubliceerd.
Rijdt al enige jaren weer met gastrol power rs 1op50. Rookt koud, of na lang rustig rijden wel met gasgeven, maar verder ook weinig rook.
De kool die ontstaat is vrij zacht en goed te verwijderen.
Rijdt al enige jaren weer met gastrol power rs 1op50. Rookt koud, of na lang rustig rijden wel met gasgeven, maar verder ook weinig rook.
De kool die ontstaat is vrij zacht en goed te verwijderen.
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 589 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: benzine mengen
Dat geloof ik meteen.
De olie kán tot 1:100.
Zou er toch een beetje voorzichtig mee zijn en niet zomaar 1:100 in een Kreidler mikken
De olie kán tot 1:100.
Zou er toch een beetje voorzichtig mee zijn en niet zomaar 1:100 in een Kreidler mikken
-
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
Re: benzine mengen
Ik denk als je die olie gaat gebruiken dat je na elke tankbeurt een laagje opbouwd op draaiende onder delen.
Eigenlijk het zelfde als met triboron .
Eigenlijk het zelfde als met triboron .
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 228 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: benzine mengen
iets meer dan een tientje per liter, stukken goedkoper dan Triboron.
- Bijlagen
-
- SRS Bitaktol KS plus.jpg (77.49 KiB) 2597 keer bekeken
- kreidler844
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 238 keren
- Contacteer:
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: benzine mengen
Niks bijzonders mensen, het zoveelste merk uit de grote tank.
Voldoet volgens de Amerikaanse test gewoon aan API TC.
En volgens de Japanse norm aan JASO FD.
(dit is niet slecht)
In Europa zijn maar enkele raffinaderijen voor olie (de grote jongens die we allemaal kennen).
Van daar uit gaat het ook naar allerlei "oliehandeltjes" sommige noemen zichzelf zelfs "olie fabriek".
Je moet weten dat olie van bovenstaande kwaliteit bij bulk inkoop (bijv. v.a. 20.000ltr) 0,75-1,25 cent de liter kost.
Die doen niets anders dan ergens voor weinig een bulk mooie flesjes kopen waar het in getapt word,
dan nog een mooie naam verzinnen, een leuk stickertje er op.
Dezelfde olie gaat vaak in verschillende uitdossingen de markt op, Classic oil, Racing oil, Outboard oil, Cross, enz enz.
Belangrijkste is, hoe groot en duur maken we de reclame campagne.
Prachtige foto's en filmpjes van crossers en speedboten en laboratoriums over de ontwikkeling.
Deze bedrijven bestaan merendeels alleen uit opslag loodsen, overslag, distributiecentra.
Maar als dit gewoon 6,- á 10 euro een liter kost, niets aan de hand, gewoon kopen.
Gr. Wim.
Voldoet volgens de Amerikaanse test gewoon aan API TC.
En volgens de Japanse norm aan JASO FD.
(dit is niet slecht)
In Europa zijn maar enkele raffinaderijen voor olie (de grote jongens die we allemaal kennen).
Van daar uit gaat het ook naar allerlei "oliehandeltjes" sommige noemen zichzelf zelfs "olie fabriek".
Je moet weten dat olie van bovenstaande kwaliteit bij bulk inkoop (bijv. v.a. 20.000ltr) 0,75-1,25 cent de liter kost.
Die doen niets anders dan ergens voor weinig een bulk mooie flesjes kopen waar het in getapt word,
dan nog een mooie naam verzinnen, een leuk stickertje er op.
Dezelfde olie gaat vaak in verschillende uitdossingen de markt op, Classic oil, Racing oil, Outboard oil, Cross, enz enz.
Belangrijkste is, hoe groot en duur maken we de reclame campagne.
Prachtige foto's en filmpjes van crossers en speedboten en laboratoriums over de ontwikkeling.
Deze bedrijven bestaan merendeels alleen uit opslag loodsen, overslag, distributiecentra.
Maar als dit gewoon 6,- á 10 euro een liter kost, niets aan de hand, gewoon kopen.
Gr. Wim.
- kreidler844
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 238 keren
- Contacteer:
Re: benzine mengen
Beste Wim, je weet er vast heeel veel van af maar hier denk je net even te gemakkelijk over.
De basis olie komt vast uit 1 of 2 grote producenten maar het is wel zo dat verschillende leveranciers er ieder hun eigen draai aan geven met hun toevoegingen en daar zit het verschil nou net.
Verdiep je maar eens goed in de specificaties van de verschillende leveranciers dat verschilt behoorlijk, zou het allemaal hetzelfde zijn dan zou het moeten blijken in de produktbladen want die moeten dan ook gelijk zijn.
De basis olie komt vast uit 1 of 2 grote producenten maar het is wel zo dat verschillende leveranciers er ieder hun eigen draai aan geven met hun toevoegingen en daar zit het verschil nou net.
Verdiep je maar eens goed in de specificaties van de verschillende leveranciers dat verschilt behoorlijk, zou het allemaal hetzelfde zijn dan zou het moeten blijken in de produktbladen want die moeten dan ook gelijk zijn.
- jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: benzine mengen
Ik vind het niet zo gek dat wij (Kreidlergekkies) op zoek zijn naar het ideale smeermiddel. We willen allemaal een loepzuiver lopend machientje dat bij hoge belasting niet stuk gaat. Ik heb qua kracht en zuinigheid positieve ervaringen met Triboron maar de koolaanslag houdt me tegen om het nog te gebruiken.
In principe zou je kunnen bouwen op de ervaring van racers en crossers zoals Wietse en Martijn Stehouwer. De hoog getunede wedstrijdmachientjes van beide heren zijn echter veelal watergekoeld en de meeste forumleden zoeken naar het ideale smeermiddel voor hun luchtgekoelde motortje. In verhouding tot de gereden kilometers en hardware (cilinderset) zijn de olie-kosten van mindere grootte.
Ik heb nu gekozen om via de webshop van KJ Mulder Addinol mengolie te kopen die Martijn Stehouwer ook verkoopt. De motorolie van Addinol is op het het forum en Facebook al enkele malen boven komen drijven met gunstige effecten bij koppelingsproblemen en ik heb er vorig seizoen ook probleemloos mee gereden.
De mengolie van Addinol heb ik nog niet gebruikt want ik heb er nu Motorex (Andy gebruikt dit ook) inzitten maar als die fles leeg is ga ik switchen. De Motorex is wat duurder maar buiten dat de kop en bougie schoon blijven kan ik er niks over zeggen.
Misschien dat ik de volgende bestelling wel de Bardahl die Wietse aanbeveelt ga proberen.
Het is leuk elkaar zo via dit topic een beetje op de hoogte te houden
Gr.,
Eric
In principe zou je kunnen bouwen op de ervaring van racers en crossers zoals Wietse en Martijn Stehouwer. De hoog getunede wedstrijdmachientjes van beide heren zijn echter veelal watergekoeld en de meeste forumleden zoeken naar het ideale smeermiddel voor hun luchtgekoelde motortje. In verhouding tot de gereden kilometers en hardware (cilinderset) zijn de olie-kosten van mindere grootte.
Ik heb nu gekozen om via de webshop van KJ Mulder Addinol mengolie te kopen die Martijn Stehouwer ook verkoopt. De motorolie van Addinol is op het het forum en Facebook al enkele malen boven komen drijven met gunstige effecten bij koppelingsproblemen en ik heb er vorig seizoen ook probleemloos mee gereden.
De mengolie van Addinol heb ik nog niet gebruikt want ik heb er nu Motorex (Andy gebruikt dit ook) inzitten maar als die fles leeg is ga ik switchen. De Motorex is wat duurder maar buiten dat de kop en bougie schoon blijven kan ik er niks over zeggen.
Misschien dat ik de volgende bestelling wel de Bardahl die Wietse aanbeveelt ga proberen.
Het is leuk elkaar zo via dit topic een beetje op de hoogte te houden
Gr.,
Eric
- kreidler844
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 238 keren
- Contacteer:
Re: benzine mengen
Mijn Cupracer is echt luchtgekoeld Eric maar dat is een racer en een racer rij je altijd maximaal, voor straatgebruik zal die olie de zaak vervuilen omdat het niet goed genoeg verbrandt.
- jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: benzine mengen
Datis goed om te weten Wietse. Ik rijd in de bebouwde kom vaak een beetje viertaktend omdat ik weet dat mijn ontsteking door de Powerbox wat vroeg staat bij lage toeren. Dan zou de olie dus zéker niet volledig verbranden.kreidler844 schreef: ↑25 mar 2021, 10:37 Mijn Cupracer is echt luchtgekoeld Eric maar dat is een racer en een racer rij je altijd maximaal, voor straatgebruik zal die olie de zaak vervuilen omdat het niet goed genoeg verbrandt.
Thx,
Eric
-
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
Re: benzine mengen
de olie mag niet verbranden tijdens het rijden want anders loopt het kei vast .jamojamo schreef: ↑25 mar 2021, 10:43Datis goed om te weten Wietse. Ik rijd in de bebouwde kom vaak een beetje viertaktend omdat ik weet dat mijn ontsteking door de Powerbox wat vroeg staat bij lage toeren. Dan zou de olie dus zéker niet volledig verbranden.kreidler844 schreef: ↑25 mar 2021, 10:37 Mijn Cupracer is echt luchtgekoeld Eric maar dat is een racer en een racer rij je altijd maximaal, voor straatgebruik zal die olie de zaak vervuilen omdat het niet goed genoeg verbrandt.
Thx,
Eric
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: benzine mengen
Wel tijdens de verbranding boven de zuiger, dan is alles al gesmeerd door de onderspoeling.
Gr. Wim.
- kreidler844
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 238 keren
- Contacteer:
Re: benzine mengen
Dan snap je niet helemaal hoe het werkt, waar denk je dan dat die olie blijft.kabouter schreef: ↑25 mar 2021, 21:14de olie mag niet verbranden tijdens het rijden want anders loopt het kei vast .jamojamo schreef: ↑25 mar 2021, 10:43Datis goed om te weten Wietse. Ik rijd in de bebouwde kom vaak een beetje viertaktend omdat ik weet dat mijn ontsteking door de Powerbox wat vroeg staat bij lage toeren. Dan zou de olie dus zéker niet volledig verbranden.kreidler844 schreef: ↑25 mar 2021, 10:37 Mijn Cupracer is echt luchtgekoeld Eric maar dat is een racer en een racer rij je altijd maximaal, voor straatgebruik zal die olie de zaak vervuilen omdat het niet goed genoeg verbrandt.
Thx,
Eric
-
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 09 okt 2019, 16:53
- Gegeven waarderingen: 30 keren
- Ontvangen waarderingen: 35 keren
Re: benzine mengen
Als je gewoon een straat brommer hebt . Wat niet meer als 10000 toeren maakt . Zul je vast arm kunnen smeren.
Maar 1:100 is wel heel schraal .
Bij de zijspancross 700cc 2 takt smeren ze 1:100
Maar die maken geen toeren en gebruiken putoline mx7 olie.
Ik zelf gebruik motull 800 en smeer 1:30 .
En ja als ik lang rustig rijd gaat hij wel iets roken .
Maar 1:100 is wel heel schraal .
Bij de zijspancross 700cc 2 takt smeren ze 1:100
Maar die maken geen toeren en gebruiken putoline mx7 olie.
Ik zelf gebruik motull 800 en smeer 1:30 .
En ja als ik lang rustig rijd gaat hij wel iets roken .
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: benzine mengen
Nou dacht ik weer even aan dat triboron.
Over het verbranden.
De ene gebruiker houdt een brandschone verbrandingsruimte, en bij de ander zit het vol met (harde) roet/kool die bijna niet te verwijderen is.
Ik vraag me af of die gene van de roet/kool vorming of dat bij een volledige standaard motor is? Ik denk namelijk van niet.
En, loopt die koolvormer niet gewoon te rijk?
En, hoe kijk je bij triboron naar de bougie?
Volgens mij als je de bougie koffiebruin laat worden ben je al 10 sproeiers té rijk.
Gr. Wim.
-
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 09 mei 2019, 10:56
- Gegeven waarderingen: 13 keren
- Ontvangen waarderingen: 24 keren
Re: benzine mengen
Triboron verbrand niet.
Het bevat boor en is een natuurlijk keihard slijtvast mineraal.
Door de druk en wryving zet het zich vast in de poriën van het metaal.
By aanwezigheid van oude koolresten en olie en weet ik veel wat nog meer, maakt de boor een verbinding daar mee aan.
Vandaar dat er eigenlyk geadviseerd moet worden om de motor eerst goed te reinigen voor gebruik..
Anders kryg je keiharde brokjes boor /koolverbindingen die een vernietigende werking kunnen hebben.
Het bevat boor en is een natuurlijk keihard slijtvast mineraal.
Door de druk en wryving zet het zich vast in de poriën van het metaal.
By aanwezigheid van oude koolresten en olie en weet ik veel wat nog meer, maakt de boor een verbinding daar mee aan.
Vandaar dat er eigenlyk geadviseerd moet worden om de motor eerst goed te reinigen voor gebruik..
Anders kryg je keiharde brokjes boor /koolverbindingen die een vernietigende werking kunnen hebben.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: benzine mengen
Tja Wim bij mij was het ook een keiharde koolbende met dat triboron in mijn tamme 80cc bigbore met standaard rs uitlaat en carburateur ed. Met gewone olie wel wat kool, maar niet overmatig... behalve met dat triboron!wimv8 schreef: ↑26 mar 2021, 09:33
Nou dacht ik weer even aan dat triboron.
Over het verbranden.
De ene gebruiker houdt een brandschone verbrandingsruimte, en bij de ander zit het vol met (harde) roet/kool die bijna niet te verwijderen is.
Ik vraag me af of die gene van de roet/kool vorming of dat bij een volledige standaard motor is? Ik denk namelijk van niet.
En, loopt die koolvormer niet gewoon te rijk?
En, hoe kijk je bij triboron naar de bougie?
Volgens mij als je de bougie koffiebruin laat worden ben je al 10 sproeiers té rijk.
Gr. Wim.
Mij viel op dat hij toen wel iets krachtiger reed, en de doorgaans erg bleke bougie was ineens donkerbruin... verbrande toch weer anders dia.