1967, Lezers schrijven over de internationale 50 cc wegraces

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1967, Lezers schrijven over de internationale 50 cc wegraces

#1 Bericht door Maarten » 11 jul 2019, 19:47

Lezers schrijven over de internationale 50 cc wegraces (1967)


Bron: Moto, No. 14, 07-04-1967

Scan: peter G


Afbeelding

„Weet u misschien de oplossing?" vroegen wij in het nummer van 10 februari 1.1. onze lezers, daarmee doelende op de sterk gedaalde belangstelling van de fabrieken voor de races om het 50 cc wereldkampioenschap èn de grote internationale races. Aanvankelijk zag het er zo hoopvol uit, want er waren meerdere merken die mee gingen draaien. Maar ze vielen stuk voor stuk af, toen de Japanners er eens goed voor gingen zitten en met hun zéér speciale creaties de Europese concurrentie volledig buiten spel zetten. Alleen de Spaanse Derbi hield nog enigszins stand tegen dit geweld, dat overigens slechts veroorzaakt werd door twee merken: Suzuki en Honda. Nu is daartegen — afgezien van de mislukking van een 50 cc Grand Prix race als kijkspel — niets tegen te zeggen. Men kan het een winnaar niet kwalijk nemen dat hij geen sterke concurrentie heeft. Nu Honda zich ook uit de 50 cc klasse heeft teruggetrokken en Suzuki dus vrijwel alleenheerser zal zijn (tenzij Bridgestone's nieuwe 50 cc creaties voor het komende seizoen aan betrouwbaarheid zullen hebben gewonnen), zal deze klasse de toeschouwers nog minder kans op spannende gevechten bieden.
Het nieuwe leven in de 50 cc brouwerij, dat wij zochten, had hoofdzakelijk betrekking op de internationale races die niet voor liet wereldkampioenschap gelden. Races zoals in het begin van de 50 cc sport, toen merken als Tomos, Kreidler, Itom, Demm en andere om de eer op de circuits streden. Het zou prettig zijn, bij de fabrieken weer belangstelling voor de wegracesport op te wekken en als aanmoediging daartoe is het instellen van een Europees kampioenschap geopperd. Dit schept problemen en om die te helpen oplossen, vroegen wij de medewerking van onze lezers.

Dat het een moeilijk probleem is, blijkt ook al uit het geringe aantal reacties. Hoewel wij gewend zijn, dat onze lezers in de regel vlug klaar staan met pen of schrijfmachine, zweeg de massa nu in alle talen. Er waren slechts 17 reacties. Een paar daarvan bevatten alleen de mededeling die erop neer kwam: „Ik weet het ook niet" en in enkele andere werd verteld, dat een 50 cc race in een Grand Prix niet thuis hoort. In één ging de schrijver zo ver, dat hij ook de 125 cc liever zou laten vallen. Maar hier komen de lezers aan het woord.

Ik weet geen goede oplossing, maar wil toch in het kort mijn mening hierover geven. U schrijft, dat op een gegeven moment de Japanners met zeer speciale machientjes op de racebaan kwamen en dat verschillende merken uit het strijdgewoel verdwenen zijn omdat ze tegen dat geweld niet op konden. In mijn ogen zijn de Japanse machientjes stuk voor stuk brokjes techniek waar ik „U" tegen zeg. Nadat ze over verschillende kinderziekten (die elke nieuwe motor heeft) heen gekomen waren, werden ze ieder jaar geperfectioneerd en ze draaien als naaimachines. Is dat niet een teken, dat de Europese fabrieken achtergebleven zijn? Ik dacht van wel. U wilt de kant op van een Europees kampioenschap. Als Kreidler, b.v. als enige, zeer speciale machines gaat maken, die alle wedstrijden winnen, dan ben ik bang dat we dezelfde kant opgaan. Deze maatregel klinkt mij in de oren als: Scandinavië gaat kampioenschappen houden om de Nederlanders Kees en Ard uit te schakelen, omdat dit „zeer speciale" tweetal te sterk is voor de overige deelnemers.
Misschien is de oplossing gelegen in races voor standaardmotoren.
W. Th. Fiévez, Den Helder

Het thema dat u aan de orde stelt is inderdaad goed onderkend, nl. de „bloedarmoede", waaraan de 50 cc wereldkampioenschappen ten onder dreigen te gaan. Volgens mij heeft zich deze ongunstige tendens definitief afgetekend toen Kreidler, het enige „konkurrenzfëhige" Europese merk, zich terugtrok. De reden hiervan was, dat Kreidler niet meer mee kon komen met de voor die tijd hoog ontwikkelde ééncilinder. Want dáár zat de moeilijkheid, nl. dat het noodzakelijk werd, wilde men nog tegen de Japanse concurrentie op kunnen, om met een meercilindermotor te komen. En hoewel vrij betrouwbare geruchten de ronde deden, dat Kreidler al een 50 cc twin op stapel had staan, besloot de fabriek — die altijd als reclame had gebruikt dat haar wegracers uiteindelijk in grote trekken uit dezelfde onderdelen waren opgebouwd als haar serieprodukt — niet langer mee te doen. Ongetwijfeld omdat de kloof tussen een speciale tweecilinder-racer en een gewone seriemachine wel zo groot was, dat men redelijkerwijs niet kon aannemen, dat het serieprodukt nog daadwerkelijk baat zou hebben bij een dergelijke supergespecialiseerde verdere ontwikkeling.
Het voorstel om een „eigen" Europees kampioenschap in te stellen is zonder meer geslaagd te noemen, omdat dit de enige daadwerkelijke maatregel is om de tanende belangstelling van de fabrieken voor deze klasse weer tot leven te wekken. Daarbij zou men dan — om een soortgelijk drama als eerder te voorkomen — de in de racewereld misschien unieke eis moeten stellen dat, althans zeker voorlopig, alleen ééncilinder 50 cc motoren in aanmerking komen.
Deze maatregel houdt ook een praktisch punt in. Men kan namelijk bijzonder moeilijk een bepaald merk weren (in dit geval Japans), omdat dit als discriminatie zou worden uitgelegd. Men kan echter wel een algemeen geldende technische bepaling maken, waardoor niet wordt voorkomen dat Japanse machines ingeschreven worden maar wel dat de hegemonie van de Japanse tweecilinders wordt doorbroken. Op deze wijze wordt het weer aantrekkelijk voor veel fabrieken, die dan — gedeeltelijk tenminste — op hun standaardprodukten kunnen teruggrijpen.
M. A. H. van de Ven, Nijmegen

Wat zoudt u ervan denken als we bij het boksen Mohammed Ali zouden uitschakelen, of bij judo Antoon Geesink naar huis sturen of Kees Verkerk in de schaatssport, omdat deze mensen ergens een klasse apart zijn. Het lijkt mij voor een fabriek niet leuk of bevorderlijk om het wereldkampioenschap te halen, omdat de een of andere Japanner niet mee mocht doen. Wat denkt u b.v. van de volgende advertentie: Honda deed niet mee, opdat Kreidler kampioen kon worden! Proost!
Men heeft in de wielrennerij diverse wielrenners, lange afstand, korte afstand, sprint, baan- en wegrenners. Nu gebeurt het vaak dat men de diverse kampioenen in één wedstrijd laat uitkomen en om allen een kans te geven, die zoveel mogelijk gelijk ligt, doet men dat met een handicap. Stel, dat in een motorrace een merk wint met een ronde voorsprong op nummer twee en deze op zijn beurt een halve ronde voorsprong heeft op nummer drie. Dat is voor het publiek een tamelijk saaie vertoning.


Afbeelding


Nu laat men nummer een starten met een ronde achterstand op nummer twee en deze op zijn beurt weer een halve ronde achterstand op nummer drie. Iedereen is dan in spanning of nummer een deze achterstand wel kan inhalen en van nummer twee hetzelfde. De te geven achterstand zal aan de hand van de praktijk moeten worden vastgesteld.
Het is mij opgevallen dat er in de laatste jaren vijf, zes tot zelfs twaalf versnellingen worden toegepast om de ontzettend hoge toerentallen van de motor te kunnen compenseren. Die hoge toerentallen kunnen bijdragen om de onderdelen van de gebruiksmachines te verbeteren, maar de vele versnellingen hebben in standaardmachines geen enkel nut (ik denk nl. aan stadsverkeer). Wanneer men nu in wedstrijden ten hoogste een vijf-bak zou toelaten, dan zouden alle fabrieken hun wedstrijd-machines moeten aanpassen en ik dacht wel zó radicaal, dat zij zo ongeveer gelijk zouden staan wat ontwikkeling betreft en dus vrijwel gelijke kansen zouden hebben. Ook zou er nog een mogelijkheid in zitten, de badkuip te laten vervallen. Zonder kuip vangt men meer wind en dat houdt in, dat het voordeel van hoge toerentallen gedeeltelijk vervalt, omdat een laag-toerental-motor veel meer een doordouwer is.
H. van Lingen, Zwanenburg

De moeilijkheid, het veroveren van alle prijzen door fabrieken en enkele kapitalisten, komt door de te geringe omschrijving van een racemachine. De cilinderinhoud is voor de huidige techniek niet meer dan een fictie, men had net zo goed de maat van het balhoofd of iets dergelijks kunnen nemen, bij wijze van spreken. De enige garantie voor een grens moet het aantal pk zijn. Hieruit volgt dan meteen de oplossing: Maak de klassen per pk-eenheid, eventueel dan nog aangevuld met cilinderinhoud of gewicht. Zo langzamerhand weet men toch wel de juiste dosering van deze drieëenheid uit te rekenen om de volgende noodzakelijkheden te verkrijgen: 1e veiligheid, 2e snelheid, 3e spanning voor het publiek, 4e aantrekkelijkheid voor de renners, 5e verkoop, commercie, financiering, enz.
H. Douwes, Amsterdam

Ik vind het gewoon een technisch gebrek van fabrieken als Kreidler, Itom, enz. dat zij zich door de Jappen met een ding dat meer op een instrumentarium dan een motorfiets lijkt, in de maling laten nemen. Het is logisch, dat zoiets een hoop geld kost, maar ik dacht dat het dat toch wel waard is om eens wereldkampioen te worden. Bovendien komt het de afzet van Europese motoren zeer ten goede, want Japan heeft zijn grote omzet alleen te danken aan raceprestaties. Men leest over al die Japanse successen en zegt dan: Die maken goede spullen, dat koop ik." Maar ze maken mij niet wijs, dat zo'n Japans stuk speelgoed met zijn 8.500 of 9.500 omw./min. lang heel blijft. Ik heb daarom maar op vakkundig advies, geen verkopersadvies, een echte motor gekocht, een Triumph Bonneville. En ik wil maar zeggen, dat ze daarmee op de Bonneville Salt Flats ook bijna 380 km/u gereden hebben, maar daar hoor je nooit over. Maar om op die races terug te komen, het lijkt mij het beste, dat ze gewoon de Jap-pen eruit moeten rijden koste wat het kost. Als Japan het kan betalen, kan Europa het ook.
A. B. Mënteman, Badhoevedorp

Ik voor mij zie helemaal geen moeilijkheden. Als de fabrieken, die niet in de 50 cc klasse mee kunnen komen, zich terugtrekken, dat is hun zaak. De andere klassen worden ook door een of twee merken overheerst, maar er zijn andere, die daarom toch de moed niet opgeven en zich blijven inspannen. Wat denkt u in de zwaardere klassen van merken als b.v. Jawa, MZ en Benelli. Ze zijn vrijwel kansloos, maar denken er niet aan, de strijd op te geven. Zouden ze dat wel doen, dan zouden ook de andere races om het wereldkampioenschap een saaie vertoning worden. Gelukkig maar, dat er fabrikanten zijn, die hun race-activiteiten niet alleen uit strikt zakelijke overwegingen bekijken. Bovendien zullen de prestaties, al liggen die niet op het eerste plan, door het
motorrijdend publiek zeker naar waarde geschat worden. En zonder zakelijk belang is hun deelname uiteindelijk dus toch niet. Waarom kunnen meerdere fabrieken van 50 cc motoren het ook niet van die kant bekijken?
J. Carels, Rotterdam

Als trouwe bezoeker van Assen, al vele jaren, heb ik ook altijd genoten van de race in de lichtste klasse. Ik zie er dan ook geen probleem in. Ook wanneer men een Europees kampioenschap in zou stellen, kan het gebeuren dat één fabriek zich hierop speciaal gaat toeleggen en dan al gauw te sterk wordt voor de anderen, hetgeen de mogelijkheid in zich heeft, dat die anderen hun belangstelling verliezen en de brui eraan geven, zoals ze nu voor het wereldkampioenschap gedaan hebben. Er kan altijd maar één winnaar zijn en het is natuurlijk voor het publiek mooi, als om die overwinning op haren en snaren geknokt wordt. Maar die top-spanning maakt men ook in andere klassen slechts maar bij uitzondering mee. Garantie daarop kan niemand geven. Persoonlijk vind ik de 50 cc klasse vooral in onze nationale races interessant, omdat daarin gereden wordt door enthousiasten, voor wie de wedstrijd niet begint als de startvlag gezwaaid wordt, maar al maanden tevoren in hun schuren of op hun zolders, wanneer ze hun motoren aan het opfokken zijn. Voor hen heb ik respect en naar hun verrichtingen in Zandvoort, Rockanje en waar deze races verreden worden, ga ik graag kijken. Als de 50 cc klasse uit de wereldkampioenschappen zou verdwijnen door gebrek aan voldoende machines van verschillende merken, zou dat jammer zijn. Maar in de andere klassen blijft er toch nog zoveel te genieten over, dat we daar wel overheen zullen komen.
M. van Dam, Zwolle

Naschrift van de redactie Dat was het dus. Het spijt ons, de F.I.M. uit de lezerskring geen afdoend voorstel te kunnen aanbieden. Toch zou o.i. de instelling van een Europees kampioenschap een stimulans kunnen zijn voor een aantal fabrieken om (weer) actief te worden op racegebied. Voor dit kampioenschap zouden beperkende bepalingen gemaakt kunnen worden - ook voor de zwaardere klassen - die de machines meer op het niveau van het serieprodukt brengen. B.v. alleen produktieracers toelaten, waarvan een minimum aantal (25 stuks? 50 stuks?) door de fabriek is afgeleverd. Er behoeft dan geen enkele fabriek te worden uitgesloten.



UITSLAGEN VAN DE NATIONALE MOTOCROSS TE VRIEZENVEEN

Hieronder de beloofde uitslagen van de nationale motocross te Vriezenveen van tweede paasdag.

Junioren 50 cc:

1. B. v d. Brink, Crosta;
2. G. J. Tijhuis, Rond-Sachs;
3. J. Nieuwenhuis, Kreidler;
4 J. Voogs, Boele-Spec.;
5. A. P. de Rooy, Nova;
6. H. Damme, Nova;
7. H. v. Hogee, Zundapp;
8. D. Toersen, Kreidler;
9. J. L Tahman, Kreidler;
10. G. Overveld, Looman;
11. L. Leynse, Zundapp;
12 J. Jansen, Jansen-Spec.

Senioren 50 cc:

1. J. v. Beek, Looman, 50 punten;
2. B. te Lindert, Rond-Sachs, 47 p.;
3. J. Beukhoff, Rond-Sachs, 42 p.;
4. A. Gebben, Kreidler, 41 pt.;
5. A. Dreesen, Rond-Sachs, 39 p.;
6. G. H. Eelderink, Looman, 37 p., tijd 29.07.6;
7. G, J Lenderink, Looman, 37 p.. tijd 29.08.2;
8. T. Ramaker, Kreidler. 35 p.;
9. R. Huisman, Boele-Spec. 34 p.;
10. H. Jansen, Rond-Sachs, 31 p.;
11, P. Klijnen, Kreidler, 27 p.;
12. H. Jager, Batavus, 23 p.

Junioren 250 cc:

1. B. Haaker, CZ:
2. H. Rietman, Bultaco;
3. J. Wemmenhove. Husqvarna;
4. G. Horenberg, Bultaco:
5. P. Rietman. Bultaco:
6. H. Oude Avenhuis, Greeves:
7. C. de Haan, Husqvarna:
8. H. Haaker, Montesa;
9. J. Woessink, Maico;
10. A. Veenhuizen;
11. G. Eihert. Montesa:
12. W. Sevink, Bultaco.

Junioren 350-500 cc:

1. F. Jeronimus, Marco, 60 punten;
2. J. Wesslink, Maico, 58 p.;
3. M. v. Laar, Lindstrom, 55 p.;
4. E. H. Woessink, Maico, 51 p.;
5. G. Luesink, Maico, 50 p.;
6. W. v. d. Meulen, Maico. 47 p.:
7. P. Anders. Triumph, 40 p.;
8. B. Nijhuis, Triumph, 40 p.:
9. P. Braam. Jawa, 36 p.:
10. J. Toerink, BSA; 31 p.;
11. F. H. van Wijck, BSA, 30 p.;
12. C. Baas, Triumph, 29 p.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: 1967, Lezers schrijven over de internationale 50 cc wegraces

#2 Bericht door Maarten » 11 jul 2019, 20:22

Lang voor er forums of social media bestonden, stuurde men brieven aan de redactie.... :lol:

Plaats reactie