1968, Ondanks handicap blijft Theo Meurs wegrace-enthousiast

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1968, Ondanks handicap blijft Theo Meurs wegrace-enthousiast

#1 Bericht door Maarten » 16 jun 2019, 20:46

Ondanks handicap blijft Theo Meurs wegrace-enthousiast (1968)


Bron: Motor, No. 45, 08-11-1968
Tekst: J.C.V.

Scan: peter G


Afbeelding


Foto rechtsboven: De verschillende stadia van de bewerking van de rechter carterhelft, zoals in de tekst beschreven.
Foto daaronder: De imposante krachtbron — 11,8 pk — van de inlaatkant gezien.
Foto geheel onder: De Rotterdammer Wim Spruit is „fabrieksrijder" voor Theo Meurs. Hier tijdens zijn winnende race in Rockanje in 1967.

Ondanks handicap blijft THEO MEURS WEGRACE-ENTHOUS1AST

Dat ons kleine Nederland qua prestaties in de 50 cc wegracesport tot de zeer groten gerekend mag worden is een feit dat niemand waagt te betwisten. De internationale successen vormen daar onweerlegbare bewijzen voor. De befaamde Jamathi racers en Van Veen-Kreidlers brachten ons land het afgelopen wegraceseizoen in het wereldnieuws!

Een man die weinig in het nieuws treedt, maar niettemin er voor zorgt dat het peil van de Nederlandse 50 cc wegracers in het buitenland gerespecteerd wordt, is de 35-jarige Theo Meurs uit Bergschenhoek, een dorpje onder de rook van Rotterdam.

Theo Meurs heeft de geboorte van de 50 cc wegracesport nog meegemaakt, toen hij in 1953 deelnam aan zogenaamde bromfietsraces die destijds o.a. plaatsvonden in St. Anthonis en Venlo, maar na een korte periode geen genade meer konden vinden in de ogen der autoriteiten en verboden werden. Het was een periode waarin geknutseld en gevijld werd aan de meest uiteenlopende machientjes.

In 1957 werd de 50 cc klasse min of meer erkend door races op Zandvoort, Tubbergen en Etten, waarbij Theo Meurs uiteraard van de partij was en vaak goede resultaten boekte. In 1959 won hij na een spannend gevecht op Zandvoort de enige voor het kampioenschap tellende race, maar helaas voor Theo moest hij buiten mededinging meerijden, omdat zijn machientje uitgerust was met een summiere stroomlijn, een dermate vooruitstrevende voorziening voor die tijd op een 50 cc-tje, dat dit niet als eerlijk werd beschouwd tegenover de concurrentie.

Kopfoto: Theo Meurs in zijn werkplaats in Bergschenhoek.
Foto links: Een prachtig voorbeeld van de perfect afgewerkte Garelli racers.

Starten buiten mededinging mocht wel, maar ondanks een prachtige zege ging het Nederlandse kampioenschap aan zijn neus voorbij. Tot 1962 bleef Theo met wisselend succes actief in de wegracesport, niet alleen in de 50 cc klasse, maar ook in de 125 cc met zijn eigenbouw Meurs Special, waarop hij verschillende overwinningen behaalde. Het jaar 1962 zou een rampjaar worden. Bij een bedrijfsongeval — Theo verdiende zijn dagelijks brood als motor- en automonteur — te hij zeer ernstig gewond door een kantelende auto. Drie lange, moeilijke jaren duurde het voordat hij weer voldoende hersteld was om actief weer iets aan zijn oude liefde, de wegracesport, te kunnen doen. Vanwege zijn lichamelijke handicap niet langer als rijder, maar als tuner van perfect afgewerkte Garelli racers.

Steun van importeur

Toen Theo Meurs in 1965 zijn eerste Garelli racer bouwde, waarbij hij uitging van zoveel mogelijk bestaande onderdelen, mocht hij direct rekenen op de enthousiaste en belangeloze medewerking van de Nederlandse Garelli importeur, de Fa. Huige te Rotterdam.

Het 4-versnellings blokje, waar Theo vanuit ging, werd nogal grondig gewijzigd. Voor de gietijzeren cilinder werd een lichtmetalen exemplaar ontworpen.


Afbeelding

De nieuwe cilinder werd in verschillende uitvoeringen gemaakt, in eerste instantie met een hardchromen cilinderwand, maar in een later stadium prefereerde Theo toch een cilinder met een ingeperste losse bus van austenitisch gietijzer.

De carters werden ingrijpend gewijzigd om de blokjes met een roterend inlaatsysteem te kunnen uitrusten. De roterende inlaat werd geprojecteerd aan de rechterzijde van het blok, Door middel van lassen wordt in de rechter carterhelft eerst voldoende materiaal opgebracht om daar het inlaatkanaal te kunnen maken. De afbeelding rechtsboven laat de. verschillende stadia van de bewerking zien. De roterende inlaatschijf is opgesloten tussen twee aluminium platen. De stalen schijf is los op een zeskant geschoven, dat op de krukas gemonteerd wordt en aangedreven wordt door de nok van de ontsteking.

De oorspronkelijke 4-versnellingsbak werd in eerste instantie close-ratio gemaakt, maar hoe verder de krachtbronnetjes opgevoerd werden — momenteel geven de Garelli's 11,8 pk — hoe groter de noodzaak van meer versnellingen gevoeld werd. De vierbak moest daarom al spoedig plaats maken voor een close-ratio vijfversnellingsbak. Experimenten met een zesbak verliepen (nog) niet naar tevredenheid, maar in verband met plannen, ver gevorderde plannen zelfs, voor het komende seizoen wordt de ontwikkeling hiervan voortgezet. Theo Meurs heeft daartoe het oog laten vallen op het schakelmechanisme van de Suzuki T 20.

Het rijwielgedeelte van de Garelli racers zal u wellicht bekend voorkomen. De frames werden namelijk gemaakt door de Rotterdammer Piet Plompen, aan wie wij enkele maanden geleden een bezoek brachten.

Import van onderdelen

Om de kosten te dekken Theo ziet de wegracesport meer als een hobby dan als een commerciële zaak — importeert hij uit Italië en Spanje diverse onderdelen. In het begin werd dit grotendeels verzorgd door de Fa. Huige, maar in de toekomst zal Theo dit zelf gaan doen. Om maar enkele toeleveringsprodukten te noemen: racezuigers met twee L-veren voor vrijwel alle merken, peerbanden, aluminium racevelgen, Ceriani en Marzocchi telescopen, naven etc., en dat alles tegen zeer aantrekkelijke prijzen.

Research voor Garelli

Toen hij zich in 1965 met het tunen van Garelli's ging bezighouden, had zijn naam al spoedig een bekende klank bij de fabriek. Via de importeur groeide er in de loop der jaren een zeer goede relatie, waarvan beide partijen profiteerden. De eerste door Theo ontwikkelde licht-metalen cilinder werd het prototype van een nieuwe lichtmetalen cilinder voor de normale serieproduktie, uiteraard wel met een zuigergestuurde inlaat. Momenteel wordt de


Afbeelding


ontwikkeling van de Garelli motortjes hoofdzakelijk uitgevoerd in de werkplaats in Bergschenhoek, een bijzonder eervolle erkenning van de kwaliteiten van Theo Meurs. Als tegenprestatie stuurde de fabriek een complete waterrem voor vermogensmetingen naar Nederland, die tot dusver nog niet opgesteld kon worden, omdat de geluiddichte ruimte nog niet voltooid is.

Buitenlandse successen

De kwaliteiten van Theo Meurs vonden ook erkenning in Engeland, waar de Garelli importeur begin vorig seizoen twee door hem getunede en geprepareerde racers beschikbaar stelde aan George Ashton en Tonny Spencer. Het optreden van Ashton in de T.T. te Assen werd geen succes door bougiepech in de eerste ronde. In Engeland ging het echter heel wat beter en won Ashton behalve de Engelse titel ook de clubkampioen races. Zegt Theo: ..Ashton is een knaap die gevoel heeft voor zijn machientje en bovendien kennis van zaken heeft, wat helaas bij veel andere rijders die op mijn Garelli's rijden ontbreekt. Als er dan brokken komen — en die. komen onherroepelijk — ligt het natuurlijk aan de tuner en niet aan de rijder! Daarom verkoop ik snelle machientjes alleen aan knapen, waarvan ik weet dat zij iets van tweetakt racetechniek afweten. Met dat probleem heeft men ook bij Kreidler te maken gehad met als gevolg, dat Van Veen geen produktieracers meer levert.

Ik heb bijvoorbeeld een racer geleverd aan Neckermann, de Garelli importeur voor Duitsland. Door ondeskundigheid is de zaak steeds stuk. Toen Anscheidt, die thans onder contract staat bij Neckermann, de machine echter probeerde, bleef het wel heel en kwam hij tot redelijke tijden, hoewel het motortje internationaal gezien natuurlijk nog wel te kort komt. Ik heb van Neckermann een aanbod gehad om in Duitsland te komen werken en ik ben er ook verschillende malen geweest, evenals in Engeland trouwens, maar voor een vast dienstverband voel ik in verband met m'n gezondheid niet veel."

Plannen voor 50 en 125 cc racer

Ondanks deze lichamelijke handicap geeft Theo Meun bepaald niet de indruk bij de pakken neer te zitten. Integendeel! Plannen heeft onze wegrace-enthousiast voorlopig voldoende. Voor het komende seizoen wordt bijvoorbeeld hard gewerkt aan de ontwikkeling van een 50 en 125 cc watergekoelde één-cilinder tweetakt racer met 6-versnellingen, terwijl verder plannen bestaan voor de produktie van een kleine serie goedkope Garelli produktieracers, echter met een zuigergestuurd inlaatsysteem.

De nieuwe watergekoelde 50 en 125 cc racers beloven interessante machientjes te worden, waarover Theo uiteraard nog weinig details kan en wil verstrekken. Het staat echter voor ons vast, dat wij binnen niet al• te lange tijd nogmaals naar Bergschenhoek zullen moeten om zijn laatste creaties in het nieuws te brengen.

J. C. V.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 1968, Ondanks handicap blijft Theo Meurs wegrace-enthousiast

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 jun 2019, 21:26

Wat een mooie cross shop had hij.

Enzo

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 1968, Ondanks handicap blijft Theo Meurs wegrace-enthousiast

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 sep 2020, 12:21

Mooi plaatje. Theo in actie.
Bijlagen
CB29ECDB-5904-4BEC-8E06-C71DA3CCC2BF.jpeg
CB29ECDB-5904-4BEC-8E06-C71DA3CCC2BF.jpeg (216.89 KiB) 2608 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 1968, Ondanks handicap blijft Theo Meurs wegrace-enthousiast

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 sep 2020, 17:42

Nog wat plaatjes van FB

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 1968, Ondanks handicap blijft Theo Meurs wegrace-enthousiast

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 sep 2020, 17:43

Theo
Bijlagen
24263414-8FD3-4442-8C39-56207E6A4309.jpeg
24263414-8FD3-4442-8C39-56207E6A4309.jpeg (101.34 KiB) 2581 keer bekeken
1B5EA1B4-06F1-4464-8EE0-3A02E74D6B82.jpeg
1B5EA1B4-06F1-4464-8EE0-3A02E74D6B82.jpeg (200.18 KiB) 2581 keer bekeken
762CCCE5-82E7-41B4-85AC-93A732A8B6E0.jpeg
762CCCE5-82E7-41B4-85AC-93A732A8B6E0.jpeg (216.26 KiB) 2581 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Maarten (24 sep 2020, 18:49)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie