Van Veen Kreidler enige resterende fabrieksteam in de 50cc wegrace (1980)
Door het terugtrekken van Bultaco was Van Veen Kreidler in 1980 de enige firma, die met een fabrieksteam in de 50 cc klasse uitkwam. Tuner Herbert Rittberger veranderde weinig aan de machines, die met Lazzarini als rijder, in '79 de wereldtitel hadden veroverd. De Kreidler motor is een watergekoelde tweetakt met liggende cilinder. Boring en slag zijn 40 x 39,7 mm. De roterende inlaat zit aan de linkerkant. Op de rechtertap van de Hoeckle krukas zit de opnemer van de Kröber ontsteking. De koppeling is van het droge type. De verhoudingen van de door klauwen geschakelde zesversnellingsbak kunnen aan het circuit worden aangepast. Dan moet echter wel het hele motorblok gedemonteerd worden. De machine heeft een ruggegraat-vakwerkframe. De gegoten wielen en voorvork zijn Kreidler produkten. De remmen komen van Scarab en de remschijven van Ghisa. Het polyesterwerk werd ten opzichte van het '79er model iets veranderd en er werden definitief twee radiateurs gemonteerd. Eén zit er in de neus van de stroomlijn, de andere achter het voorwiel. De watercirculatie geschiedt door een elektrische Bosch waterpomp. De fabrieksmachines, die het toegestane minimumgewicht van 55 kilo wegen, hebben waarschijnlijk iets meer dan 19 pk (14 kW) aan boord en waren de snelsten van het hele veld. Door pech, valpartijen en teamorders behaalde noch Ricardo Tormo, noch Stefan Dörflinger de wereldtitel. Die ging namelijk naar de Van Veen Kreidler afzijnde fabrieksrijder Eugenio Lazzarini op een... Kreidier produktieracer. De Italiaanse wereldkampioen schreef de machine echter niet onder „Kreidler" in, maar onder „Iprem", de naam van zijn sponsor. De Van Veen GP-replica, die o.a. door Hans Spaan werd bereden, veranderde ook niet veel. Op het polyesterwerk en de cilinder na is ie gelijk aan de fabrieksfiets. Lazzarini tikte zo'n machine op de kop, maar volgens zijn zeggen voerde hij zelf het blok op.
Volgens Van Veen had Lazzarini echter de beschikking over een door Herbert Rittberger geprepareerd replica-blok. Wie er liegt, of de waarheid spreekt, blijft een vraagteken. In ieder geval was wel duidelijk, dat Lazzarini's machine veel langzamer was dan de fabrieksmachines. Evenals het Van Veen team beschikte de kleine Italiaan trouwens wel over Metzeler banden. WK-derde, Hans Hummel, bereed ook een Kreidler. Hier gaat het om een Kreidler motor in een eigenbouw frame.
Foto: Eugenio Lazzarini nam wraak op Van Veen, maar wie maakte zijn Kreidler motor snel?
Foto: De lprem (Kreidler produktieracer) versloeg de fabrieks Van Veen Kreidler.
1980, Van Veen Kreidler enige resterende fabrieksteam in de 50cc wegrace
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60404
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 969 keren
- Ontvangen waarderingen: 2284 keren
Re: 1980, Van Veen Kreidler enige resterende fabrieksteam in de 50cc wegrace
Herbert
- Bijlagen
-
- 37375963-1ECC-462F-94F2-4CB7A69C8FE1.jpeg (159.55 KiB) 1656 keer bekeken