1973, Kreidler Race-Kit

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1973, Kreidler Race-Kit

#1 Bericht door Maarten » 24 apr 2019, 19:38

Kreidler Race-Kit (1973)


Afbeelding


AANTREKKELIJK AANBOD

Ongetwijfeld aangemoedigd door de successen die in de wegracerij behaald worden met aangepaste Kreidler-motoren heeft de Duitse fabriek zelf een racemotor op de markt gebracht. Bij importeur Van Veen in Amsterdam fotografeerden wij de complete set, bestaande uit motorblok met roterende inlaat, watergekoelde cilinder, speciale krukas met gepolijste drijfstang en racezulger, afgesternde expansie-uitlaat, radiateur met elektrische waterpomp, alle benodigde slangen en klemmen, 28 mm (!) Bing carburateur, Bosch elektronische ontsteking (thyristor, gevoed door accu) en grote 12 Volt bobine, en verder al het denkbare aan kleinigheden.

Zelfs een flesje Loctite ontbreekt niet! Het blok wordt zonder versnellingsbak geleverd. Ook een droge koppeling wordt aan de zelfbouwer overgelaten. De cilinder levert een gegarandeerd vermogen van 14,5 a 15 pk bij 14.500 tpm. Bij dit vermogen achtte de fabriek de motor voldoende betrouwbaar om als serie-produkt verkopen. De prijs van deze bijzonder complete set is uiterst aantrekkelijk: f 1675,— incl. BTW.

De grote cilinder is zoals gebruikelijk voorzien van drie spoelpoorten. De uitlaatpoort heeft geen centrale brug; proefnemingen hebben uitgewezen dat de enkele zuiger-veer (L-veer) zo'n voorziening niet nodig bad. De L-veer is van speciale kwaliteit. De dekplaat van de roterende inlaat is gemaakt van gegoten aluminium en de carburateur wordt eraan bevestigd met een rubber flens, De elektronische ontsteking wordt,aangesloten met een grote, vierpolige plug. De voorontsteking bedraagt 1,9 tot 2,1 mm voor het bovenste dode punt en moet liefst met een stroboscoop worden afgesteld. De werktemperatuur van de motor bedraagt 85 graden C., aangegeven door een mechanische temperatuurmeter. Een thermostaat die op het juiste moment de warterpomp in- en uitschakelt zal zelf moeten worden gemaakt.

In de TT van Assen reden reeds vier van deze produktieblokken van Kreidler, Ze zaten in de machines van de de Duitsers Herbert Rittberger (10e in Assen) en Wolfgang Gedlich, de Zwitser Ulrich Graf (17e) en de Oostenrijker Harald Bartol (uitgevallen). Deze heren hadden de cilinder ongetwijfeld naar eigen inzicht verder bewerkt.

De Kreidler Werke GmbH in Stuttgart leverde de firma Van Veen tien sets, die direkt de deur uit vlogen. De Duitse fabriek heeft het al bijzonder druk met de produktie van de brom- en motorfietsen, zodat de volgende zending pas in augustus of september verwacht kan worden.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: 1973, Kreidler Race-Kit

#2 Bericht door Maarten » 07 dec 2020, 16:33

kreidler racekit.jpg
kreidler racekit.jpg (120.11 KiB) 1648 keer bekeken

Plaats reactie