Kreidler Van Veen Racers - Proefrijden op Haarlemmerweg Amsterdam?

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
RonaldA
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2018, 13:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Kreidler Van Veen Racers - Proefrijden op Haarlemmerweg Amsterdam?

#1 Bericht door RonaldA » 27 mar 2021, 13:20

Goedemiddag,

Als Amsterdamse Kreidlerliefhebber kwam ik onlangs een aardige (maar al 14 jaar oude) posting tegen op een Amsterdams historisch forum, Geheugen van West.
(Naam van de auteur van de posting helaas niet te achterhalen):

QUOTE
Nog gevaarlijk ook die glibberige alen daar aan de Haarlemmerweg.
In die tijd was er nl. een Kreidler importeur, ter hoogte van het oude station Sloterdijk aan de Haarlemmerweg bij de Admiraal de Ruyterweg. Fa. van Veen.
Die hadden een eigen Kreidler raceteam. En die gingen dan gewoon lekker oefenen op de Haarlemmerweg. Van die vetleren zwarte mannetjes met zo'n grijze vormloze eierdop op hun hoofd op
zo'n zwaar opgevoerd, uitgeboord, opgejenst, super gestroomlijnd 50 cc motortje en het ging bloedjehard. Van verre hoorde je dat ding al aankomen met dat hoge gierende geluid. Je zag ze dan ook regelmatig voorbijflitsen. Wat ik me er van herinner reden die bromfietsen 125 km p/uur of nog harder (dat heette toen dus flitsen).
Tegenwoordig rijdt de kleindochter van mijn zus al harder op haar windtunnel 3-wieler.
Ze gebruikten ook speciale brandstof. Want als ze al lang uit het zicht verdwenen waren en bijkans in Halfweg omkeerden rook je nog de indringende speciale mix brandstofgeuren. Je moet er toch niet aan denken dat zo'n opgevoerd brommertje over die palingmousse was gereden en een smakker had gemaakt.


Nu heb ik Van Veen in Amsterdam uiteraard meegemaakt, want ik woonde daar destijds niet al te ver vandaan.
Dus zowel het importeursgebouw (Haarlemmerweg), de winkel aan de Willem de Zwijgerlaan en de werkplaats aan de Reinier Claeszenstraat ken ik goed.

Maar dat proefrijden met de racertjes op de Haarlemmerweg heb ik -helaas- zelf nooit mogen aanschouwen, dat zal wellicht ook niet heel erg vaak zijn gedaan, want daar zal de Politie mogelijk niet heel blij mee geweest zijn....Dus dan had ik er toevallig net moeten zijn als dat plaatsvond.

De wegen waren natuurlijk toen veel rustiger dan nu en zeker het stukje Haarlemmerweg vanaf de Dijk (waar nu de A10 overheen loopt) totaan Halfweg was 2x 2 baans, dus een hele mooie plek voor die proefritjes natuurlijk :D
Vanaf het Van Veen gebouw was je daar ook zo, want dat zat niet ver van Station Sloterdijk af.

Zijn er hier misschien mensen die zich dit kunnen herinneren? En nog beter, er misschien toevallig foto's van hebben?
Is natuurlijk wel een heel uniek en geweldig stukje historie m.b.t. Van Veen en de racerij.

En ja, wie weet is de auteur van de posting hier toevallig ook actief? Wie zal het zeggen....

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: Kreidler Van Veen Racers - Proefrijden op Haarlemmerweg Amsterdam?

#2 Bericht door maloud » 29 mar 2021, 09:45

Ik woonde destijds in de Kijkduinstraat en als ik vanaf ons balkon naar links keek zag ik de parkeerplaats van Van Veen Haarlemmerweg.

Ik moest wel kijken want vaak hoorde ik ze daar (langdurig) warmdraaien. Om vervolgens over de ponton brug te verdwijnen, dus ja ze moeten wel vaker op de Haarlemmerweg hebben gereden.
Helaas heb ik er slechts één keer eentje zien rijden op de Haarlemmerweg.
Ik vermoed dat dit Jos Schurgers moet zijn geweest, die haalde wel vaker even wat adrenaline op.

Er is gelukkig wel een foto dat men met het prototype van de motorfiets OCR aan het proberen is bij de afslag op de A10 bij Zaandam :)

https://kreidlerdatabase.nl/95000/OCR_E ... ototp.html

https://kreidlerdatabase.nl/95000/OCR_testritten.html

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: Kreidler Van Veen Racers - Proefrijden op Haarlemmerweg Amsterdam?

#3 Bericht door maloud » 29 mar 2021, 09:48


Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 954
Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 75 keren

Re: Kreidler Van Veen Racers - Proefrijden op Haarlemmerweg Amsterdam?

#4 Bericht door wimv8 » 29 mar 2021, 10:29

Als ik het allemaal zo lees, de ontwikkeling, en al die mensen die er mee te maken hebben.
Alle onderdelen en materialen die ongekend veel geld moeten hebben gekost.
En daarbij denkende dat er in mijn beleving bijna geen ocr verkocht is.
Ik krijg het idee dat het bijna de ondergang van Van Veen moet zijn geweest.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: Kreidler Van Veen Racers - Proefrijden op Haarlemmerweg Amsterdam?

#5 Bericht door maloud » 29 mar 2021, 10:53

Niet de ondergang, maar wel het einde. Van Veen was zó teleurgesteld dat hij ermee stopte. Na eerst met Kreidler te moeten zijn gestopt, ook werd Johnson outboards afgenomen, Robin liep niet etc. had hij er genoeg van.
Toen dan ook Comotor (NSU met de productie stopte en hij op geen enkele manier meer motoren kon krijgen was het op.

Daarna stak hij geld in natuurprojecten, o.a. een schip wat de noord- en zuidpool zou bezoeken etc.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: Kreidler Van Veen Racers - Proefrijden op Haarlemmerweg Amsterdam?

#6 Bericht door Caspar » 29 mar 2021, 11:57

Het eerste prototype OCR-1000 rijd nog volgens de RDW.
Staat sinds 1997 op naam van de huidige eigenaar.

Gebruikersavatar
paulus
Berichten: 502
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:33
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Kreidler Van Veen Racers - Proefrijden op Haarlemmerweg Amsterdam?

#7 Bericht door paulus » 29 mar 2021, 20:48

En ik meende dat als je genoeg geld meebrengt er nog een nieuwe uit oude voorraad kan worden gemaakt in Bolsward of Wommels.😁

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Kreidler Van Veen Racers - Proefrijden op Haarlemmerweg Amsterdam?

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 mar 2021, 21:08

paulus schreef: 29 mar 2021, 20:48 En ik meende dat als je genoeg geld meebrengt er nog een nieuwe uit oude voorraad kan worden gemaakt in Bolsward of Wommels.😁
70.000 euro of zoiets

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: Kreidler Van Veen Racers - Proefrijden op Haarlemmerweg Amsterdam?

#9 Bericht door maloud » 29 mar 2021, 21:56


Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: Kreidler Van Veen Racers - Proefrijden op Haarlemmerweg Amsterdam?

#10 Bericht door maloud » 29 mar 2021, 21:57


Plaats reactie