Zander

Stel je zelf voor aan het Kreidlerforum. Introduce yourself to the Kreidlerforum.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Zander
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
Locatie: Helvoirt
Gegeven waarderingen: 20 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Zander

#1 Bericht door Zander » 06 feb 2020, 14:11

Hallo, ik ben Sander. Omdat er al een Sander op dit forum was koos ik voor Zander, zoals sommige Duitsers het uitspreken. Ik woon ergens tussen Tilburg en Den Bosch.
66 jaar geleden geboren als zoon van een tweewielerwinkelier in Eindhoven, midden in de stad.
De zaak stond vol met fietsen en bromfietsen: Puch, Magneet, Rap, Batavus, Mobylette, Solex en Kreidler. De handel was toen nog zwaar beschermd, dus het was: Puch, maar dan geen Tomos, Kreidler en dus geen Zündapp. Maar hoe dan ook: ik zat veel in de werkplaats en mijn vader leerde mij gereedschap gebruiken. Hij bewaarde bijvoorbeeld een hamer in zijn bureautje. Als een monteur een hamer nodig had moest hij eerst vertellen waarvoor. Want volgens hem heb je bij tweewielers geen hamer nodig, als het goed is.
Dertig jaar later stak ik veel tijd in oude Alfa Romeo's en Porsches. Was toen nog enigszins betaalbaar. Veel zelf opgeknapt. Op zekere dag alles de deur uit gedaan.
Nu ik weer tijd heb zijn het brommertjes. Want overzichtelijker. Vorig jaar begonnen met een Batavus Bilonet Tourist uit 1964. Geheel originele 'vergeten' bromfiets, dus prima restauratiemateriaal. Die is klaar.
zklein-1223.jpg
zklein-1223.jpg (145.81 KiB) 2316 keer bekeken
En onlangs dus een echte bromfiets: Kreidler Florett, eerste editie eitank uit 1961. Destijds nieuw afgeleverd in Zürich, als Mokick. Jaren geleden hier geregistreerd als bromfiets. Prima basis voor technisch opknapwerk. Lak is nog mooi genoeg om niet over te spuiten. Ik laat hem dus 'dans son jus'.
zklein-1236.jpg
zklein-1236.jpg (133.15 KiB) 2316 keer bekeken
Als ik vragen heb boor ik graag jullie verzamelde kennis aan! Mijn eerste staat hier: viewtopic.php?f=8&t=48642
Laatst gewijzigd door Zander op 15 feb 2020, 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Zander

#2 Bericht door Caspar » 06 feb 2020, 14:17

Welkom Sander , respect dat je de lak niet meteen overspuit

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Zander

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 feb 2020, 14:22

Welkom Zander,

Hier ook Alfa Romeo virus samen met Kreidler verbonden. Al vanaf 16 jaar.

Enzo

Gebruikersavatar
Zander
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
Locatie: Helvoirt
Gegeven waarderingen: 20 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Zander

#4 Bericht door Zander » 06 feb 2020, 16:14

Ik wil hem ook in zijn oorspronkelijke staat houden. Dus vraag me af: zaten op de motorfietsversie van 1961 wel of geen visjes en/of sierbeugel op voorspatbord? Verschillende afbeeldingen uit die tijd geven een verschillend beeld. Nu zit er in elk geval geen chroom sierwerk bij het voorwiel. Houden zo?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Zander

#5 Bericht door kreidler844 » 06 feb 2020, 16:28

In principe waren ze kaal en met een korte buddy.

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Zander

#6 Bericht door jvr » 06 feb 2020, 17:17

Ik zie ook 19 Inch wielen, waren dat in Zwitserland geen 17 Inch ( wel met andere swingarm natuurlijk) ??

Frenske
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 dec 2005, 21:43
Locatie: Sittard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Zander

#7 Bericht door Frenske » 06 feb 2020, 19:28

Zander ,wat een mooi ding,ik zou hem zo laten,zonder sierbeugels!!

Gebruikersavatar
Zander
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
Locatie: Helvoirt
Gegeven waarderingen: 20 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Zander

#8 Bericht door Zander » 06 feb 2020, 21:30

Kaal dus. Klopt wel met mijzelf.... :shock:

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4101
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Zander

#9 Bericht door hermanngas » 06 feb 2020, 22:30

Welkom Sander,

Veel plezier gewenst met het opknappen van de Kreidler.
De Batavus is aardig gelukt!

HermaNN

Gebruikersavatar
Zander
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
Locatie: Helvoirt
Gegeven waarderingen: 20 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Zander

#10 Bericht door Zander » 15 feb 2020, 19:19

Opknapbeurt is halverwege. Tot nu toe geen tegenvallers. Maar misschien zien jullie gekke dingen....
Lak lijkt mij origineel maar heeft zeker polijstbeurten gehad.
Volgens mij is alles technisch al eens goed onder handen genomen.
Het is een Zwitserse Mokick maar met 19" alu Weinmann wielen en 19" klokaandrijver. Banden worden vervangen door Anlas whitewall (nu nog bluewall :wink: )
Geen idee wat voor cilinder/zuiger erop zit. De verkoper zei 60cc. Startte goed en liep mooi.
Ventilator mistte 2 - tegenover elkaar - schoepen, heb al vervanger besteld bij Kreidlerman. Moet ik vliegwiel en ventilator laten uitbalanceren?
Remvoering was nog maar 1mm. Heb al nieuwe Campagnola-schoenen.
Tank heeft binnenin wat lichte roest. Ga ik met Dasty, schoonmaakazijn en Tankcure te lijf.
Buitenkant is iets verweerd en heeft twee butsjes. Maar ja, 1961! Dat heb ik na 60 jaar ook....
Met Commandant, Belgom, Turtle en siliconenspray kom ik vooralsnog een heel eind in de goede richting.
De bijlage zkl-1.jpg is niet meer beschikbaar
zkl-1.jpg
zkl-1.jpg (79.46 KiB) 1893 keer bekeken
zkl-3.jpg
zkl-3.jpg (72.53 KiB) 1893 keer bekeken
zkl-4.jpg
zkl-4.jpg (75.16 KiB) 1893 keer bekeken
zkl-5.jpg
zkl-5.jpg (87.45 KiB) 1893 keer bekeken
zkl-6.jpg
zkl-6.jpg (104.09 KiB) 1893 keer bekeken
zkl-7.jpg
zkl-7.jpg (89.34 KiB) 1893 keer bekeken
zkl-8.jpg
zkl-8.jpg (63.43 KiB) 1893 keer bekeken
zkl-9.jpg
zkl-9.jpg (59 KiB) 1893 keer bekeken
zkl-10.jpg
zkl-10.jpg (79.73 KiB) 1893 keer bekeken
zkl-11.jpg
zkl-11.jpg (94.33 KiB) 1893 keer bekeken
zkl-12.jpg
zkl-12.jpg (70.82 KiB) 1893 keer bekeken
zkl-15.jpg
zkl-15.jpg (76.6 KiB) 1893 keer bekeken
zkl-16.jpg
zkl-16.jpg (67.71 KiB) 1893 keer bekeken
zkl-17.jpg
zkl-17.jpg (51.76 KiB) 1893 keer bekeken
zkl-18.jpg
zkl-18.jpg (90.3 KiB) 1893 keer bekeken
Bijlagen
zkl-13.jpg
zkl-13.jpg (109.49 KiB) 1893 keer bekeken

Gebruikersavatar
Zander
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
Locatie: Helvoirt
Gegeven waarderingen: 20 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Zander

#11 Bericht door Zander » 31 aug 2021, 13:52

De eitank 1961 Mokick is al een tijdje helemaal opgeknapt en heeft maandenlang prima gelopen, met gemak 65km/u. Maar sinds enige tijd is de fut eruit. Met moeite 50km/u. Hard zat maar er zit meer in dan eruit komt. Dus ik wil weer sneller...
Wat heb ik al gedaan?
- carburateur voorzien van nieuwe sproeiers, naalden en luchtfilter
- gashandel en -kabel gecontroleerd
- benzinefilters in brandstofleiding en benzinekraan schoon (er komt genoeg uit)
- andere brandstof: hij liep altijd goed op Triboron, met 2t-olie/mengsmering maakt niet uit
- bougie zit strak
- contactpunten vernieuwd
- remmen en andere fietsdelen zijn goed gangbaar
- start goed en loopt netjes stationair
- geen geplof, herrie of andere storingen
Wat zie ik over het hoofd?
Dank al vast voor het helpen puzzelen.
Sander

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 954
Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 75 keren

Re: Zander

#12 Bericht door wimv8 » 31 aug 2021, 14:08

Misschien eens toe aan nieuwe zuiger/veren?
Compressie is dan weer op de waarde als nieuw.

Keerring ontstekingskant.
Lek=valse lucht, minder onderdruk enz.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Zander

#13 Bericht door Caspar » 31 aug 2021, 14:16

Een paar dingen controleren:
- uitlaat niet dicht met kool uit het verleden vóór de triboron ?
- speling / slijtage van de zuiger / cilinder niet te groot ?
Ik lees 60cc maar zie een recht spruitstuk en een 28mm uitlaat bocht.
- slotspeling van de zuigerveren niet te groot ?
- rollend gedeelte is in orde ? Geen lagers of remsegmenten die aanlopen

Gebruikersavatar
Zander
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
Locatie: Helvoirt
Gegeven waarderingen: 20 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Zander

#14 Bericht door Zander » 31 aug 2021, 16:10

Dankjewel. Uitlaat is bij opknap ontkoold, wielen draaien ongehinderd. Dat wordt dus blokje openmaken. Had ik nog niet gedaan. Misschien een vakman laten doen? Kennen jullie iemand in de regio Den Bosch - Tilburg - Eindhoven?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Zander

#15 Bericht door Caspar » 31 aug 2021, 19:21

Als ik zie wat je al gedaan hebt , moet je dat toch zelf kunnen.
De cilinder er af is niet zo moeilijk

Gebruikersavatar
Zander
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
Locatie: Helvoirt
Gegeven waarderingen: 20 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Zander

#16 Bericht door Zander » 31 aug 2021, 22:24

Dan begin ik met die zuigerveren. Dank allemaal.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Zander

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 aug 2021, 22:49

Zander schreef: 31 aug 2021, 22:24 Dan begin ik met die zuigerveren. Dank allemaal.
Die meet je simpel. Staat in FAQ

Gebruikersavatar
Zander
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
Locatie: Helvoirt
Gegeven waarderingen: 20 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Zander

#18 Bericht door Zander » 06 sep 2021, 22:41

De cilinder die erop zit is een Mahle 15.33.90. Ziet er op het oog nog gaaf uit. Volgens het boekje een Zwitser met 3,6pk. De brommer is inderdaad een Zwitserse.
Het zuigertje is minder mooi. Dus die maar vernieuwen. Tolerantiemaat van zuiger is E (39.970mm)
Wat is nu wijsheid? Gewoon een nieuwe zuiger (Meteoor) met veren 40mm E erin?
Of eerst de cilinder naar de vakman om in te meten? En bij wie moet ik dan zijn?
cilinder.JPG
cilinder.JPG (57.83 KiB) 1063 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Zander

#19 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 sep 2021, 23:12

Zander schreef: 06 sep 2021, 22:41 De cilinder die erop zit is een Mahle 15.33.90. Ziet er op het oog nog gaaf uit. Volgens het boekje een Zwitser met 3,6pk. De brommer is inderdaad een Zwitserse.
Het zuigertje is minder mooi. Dus die maar vernieuwen. Tolerantiemaat van zuiger is E (39.970mm)
Wat is nu wijsheid? Gewoon een nieuwe zuiger (Meteoor) met veren 40mm E erin?
Of eerst de cilinder naar de vakman om in te meten? En bij wie moet ik dan zijn?
cilinder.JPG
Een advies maar INMETEN. Dan kan ook meteen de cilinder beoordeeld worden of het nut heeft. Als je stootrandje hebt kan er geen Meteor in! Dan zal er eerst gehoond moeten worden als dat nog mogelijk is. Anders nikasilen.

Als er nu E op de cilinder staat kom je op vele letters hoger uit door slijtage.

Enzo

Gebruikersavatar
Zander
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
Locatie: Helvoirt
Gegeven waarderingen: 20 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Zander

#20 Bericht door Zander » 07 sep 2021, 09:50

Merci. Ik heb 'cilinderdokter' LVS benaderd per pb. Ik hoop dat hij ernaar wil kijken.

Plaats reactie