Zander
- Zander
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
- Locatie: Helvoirt
- Gegeven waarderingen: 20 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
- Contacteer:
Zander
Hallo, ik ben Sander. Omdat er al een Sander op dit forum was koos ik voor Zander, zoals sommige Duitsers het uitspreken. Ik woon ergens tussen Tilburg en Den Bosch.
66 jaar geleden geboren als zoon van een tweewielerwinkelier in Eindhoven, midden in de stad.
De zaak stond vol met fietsen en bromfietsen: Puch, Magneet, Rap, Batavus, Mobylette, Solex en Kreidler. De handel was toen nog zwaar beschermd, dus het was: Puch, maar dan geen Tomos, Kreidler en dus geen Zündapp. Maar hoe dan ook: ik zat veel in de werkplaats en mijn vader leerde mij gereedschap gebruiken. Hij bewaarde bijvoorbeeld een hamer in zijn bureautje. Als een monteur een hamer nodig had moest hij eerst vertellen waarvoor. Want volgens hem heb je bij tweewielers geen hamer nodig, als het goed is.
Dertig jaar later stak ik veel tijd in oude Alfa Romeo's en Porsches. Was toen nog enigszins betaalbaar. Veel zelf opgeknapt. Op zekere dag alles de deur uit gedaan.
Nu ik weer tijd heb zijn het brommertjes. Want overzichtelijker. Vorig jaar begonnen met een Batavus Bilonet Tourist uit 1964. Geheel originele 'vergeten' bromfiets, dus prima restauratiemateriaal. Die is klaar.
En onlangs dus een echte bromfiets: Kreidler Florett, eerste editie eitank uit 1961. Destijds nieuw afgeleverd in Zürich, als Mokick. Jaren geleden hier geregistreerd als bromfiets. Prima basis voor technisch opknapwerk. Lak is nog mooi genoeg om niet over te spuiten. Ik laat hem dus 'dans son jus'.
Als ik vragen heb boor ik graag jullie verzamelde kennis aan! Mijn eerste staat hier: viewtopic.php?f=8&t=48642
66 jaar geleden geboren als zoon van een tweewielerwinkelier in Eindhoven, midden in de stad.
De zaak stond vol met fietsen en bromfietsen: Puch, Magneet, Rap, Batavus, Mobylette, Solex en Kreidler. De handel was toen nog zwaar beschermd, dus het was: Puch, maar dan geen Tomos, Kreidler en dus geen Zündapp. Maar hoe dan ook: ik zat veel in de werkplaats en mijn vader leerde mij gereedschap gebruiken. Hij bewaarde bijvoorbeeld een hamer in zijn bureautje. Als een monteur een hamer nodig had moest hij eerst vertellen waarvoor. Want volgens hem heb je bij tweewielers geen hamer nodig, als het goed is.
Dertig jaar later stak ik veel tijd in oude Alfa Romeo's en Porsches. Was toen nog enigszins betaalbaar. Veel zelf opgeknapt. Op zekere dag alles de deur uit gedaan.
Nu ik weer tijd heb zijn het brommertjes. Want overzichtelijker. Vorig jaar begonnen met een Batavus Bilonet Tourist uit 1964. Geheel originele 'vergeten' bromfiets, dus prima restauratiemateriaal. Die is klaar.
En onlangs dus een echte bromfiets: Kreidler Florett, eerste editie eitank uit 1961. Destijds nieuw afgeleverd in Zürich, als Mokick. Jaren geleden hier geregistreerd als bromfiets. Prima basis voor technisch opknapwerk. Lak is nog mooi genoeg om niet over te spuiten. Ik laat hem dus 'dans son jus'.
Als ik vragen heb boor ik graag jullie verzamelde kennis aan! Mijn eerste staat hier: viewtopic.php?f=8&t=48642
Laatst gewijzigd door Zander op 15 feb 2020, 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Zander
Welkom Zander,
Hier ook Alfa Romeo virus samen met Kreidler verbonden. Al vanaf 16 jaar.
Enzo
Hier ook Alfa Romeo virus samen met Kreidler verbonden. Al vanaf 16 jaar.
Enzo
- Zander
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
- Locatie: Helvoirt
- Gegeven waarderingen: 20 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
- Contacteer:
Re: Zander
Ik wil hem ook in zijn oorspronkelijke staat houden. Dus vraag me af: zaten op de motorfietsversie van 1961 wel of geen visjes en/of sierbeugel op voorspatbord? Verschillende afbeeldingen uit die tijd geven een verschillend beeld. Nu zit er in elk geval geen chroom sierwerk bij het voorwiel. Houden zo?
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Zander
Welkom Sander,
Veel plezier gewenst met het opknappen van de Kreidler.
De Batavus is aardig gelukt!
HermaNN
Veel plezier gewenst met het opknappen van de Kreidler.
De Batavus is aardig gelukt!
HermaNN
- Zander
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
- Locatie: Helvoirt
- Gegeven waarderingen: 20 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
- Contacteer:
Re: Zander
Opknapbeurt is halverwege. Tot nu toe geen tegenvallers. Maar misschien zien jullie gekke dingen....
Lak lijkt mij origineel maar heeft zeker polijstbeurten gehad.
Volgens mij is alles technisch al eens goed onder handen genomen.
Het is een Zwitserse Mokick maar met 19" alu Weinmann wielen en 19" klokaandrijver. Banden worden vervangen door Anlas whitewall (nu nog bluewall )
Geen idee wat voor cilinder/zuiger erop zit. De verkoper zei 60cc. Startte goed en liep mooi.
Ventilator mistte 2 - tegenover elkaar - schoepen, heb al vervanger besteld bij Kreidlerman. Moet ik vliegwiel en ventilator laten uitbalanceren?
Remvoering was nog maar 1mm. Heb al nieuwe Campagnola-schoenen.
Tank heeft binnenin wat lichte roest. Ga ik met Dasty, schoonmaakazijn en Tankcure te lijf.
Buitenkant is iets verweerd en heeft twee butsjes. Maar ja, 1961! Dat heb ik na 60 jaar ook....
Met Commandant, Belgom, Turtle en siliconenspray kom ik vooralsnog een heel eind in de goede richting.
Lak lijkt mij origineel maar heeft zeker polijstbeurten gehad.
Volgens mij is alles technisch al eens goed onder handen genomen.
Het is een Zwitserse Mokick maar met 19" alu Weinmann wielen en 19" klokaandrijver. Banden worden vervangen door Anlas whitewall (nu nog bluewall )
Geen idee wat voor cilinder/zuiger erop zit. De verkoper zei 60cc. Startte goed en liep mooi.
Ventilator mistte 2 - tegenover elkaar - schoepen, heb al vervanger besteld bij Kreidlerman. Moet ik vliegwiel en ventilator laten uitbalanceren?
Remvoering was nog maar 1mm. Heb al nieuwe Campagnola-schoenen.
Tank heeft binnenin wat lichte roest. Ga ik met Dasty, schoonmaakazijn en Tankcure te lijf.
Buitenkant is iets verweerd en heeft twee butsjes. Maar ja, 1961! Dat heb ik na 60 jaar ook....
Met Commandant, Belgom, Turtle en siliconenspray kom ik vooralsnog een heel eind in de goede richting.
- Bijlagen
-
- zkl-13.jpg (109.49 KiB) 1922 keer bekeken
- Zander
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
- Locatie: Helvoirt
- Gegeven waarderingen: 20 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
- Contacteer:
Re: Zander
De eitank 1961 Mokick is al een tijdje helemaal opgeknapt en heeft maandenlang prima gelopen, met gemak 65km/u. Maar sinds enige tijd is de fut eruit. Met moeite 50km/u. Hard zat maar er zit meer in dan eruit komt. Dus ik wil weer sneller...
Wat heb ik al gedaan?
- carburateur voorzien van nieuwe sproeiers, naalden en luchtfilter
- gashandel en -kabel gecontroleerd
- benzinefilters in brandstofleiding en benzinekraan schoon (er komt genoeg uit)
- andere brandstof: hij liep altijd goed op Triboron, met 2t-olie/mengsmering maakt niet uit
- bougie zit strak
- contactpunten vernieuwd
- remmen en andere fietsdelen zijn goed gangbaar
- start goed en loopt netjes stationair
- geen geplof, herrie of andere storingen
Wat zie ik over het hoofd?
Dank al vast voor het helpen puzzelen.
Sander
Wat heb ik al gedaan?
- carburateur voorzien van nieuwe sproeiers, naalden en luchtfilter
- gashandel en -kabel gecontroleerd
- benzinefilters in brandstofleiding en benzinekraan schoon (er komt genoeg uit)
- andere brandstof: hij liep altijd goed op Triboron, met 2t-olie/mengsmering maakt niet uit
- bougie zit strak
- contactpunten vernieuwd
- remmen en andere fietsdelen zijn goed gangbaar
- start goed en loopt netjes stationair
- geen geplof, herrie of andere storingen
Wat zie ik over het hoofd?
Dank al vast voor het helpen puzzelen.
Sander
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Zander
Misschien eens toe aan nieuwe zuiger/veren?
Compressie is dan weer op de waarde als nieuw.
Keerring ontstekingskant.
Lek=valse lucht, minder onderdruk enz.
Gr. Wim.
Compressie is dan weer op de waarde als nieuw.
Keerring ontstekingskant.
Lek=valse lucht, minder onderdruk enz.
Gr. Wim.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Zander
Een paar dingen controleren:
- uitlaat niet dicht met kool uit het verleden vóór de triboron ?
- speling / slijtage van de zuiger / cilinder niet te groot ?
Ik lees 60cc maar zie een recht spruitstuk en een 28mm uitlaat bocht.
- slotspeling van de zuigerveren niet te groot ?
- rollend gedeelte is in orde ? Geen lagers of remsegmenten die aanlopen
- uitlaat niet dicht met kool uit het verleden vóór de triboron ?
- speling / slijtage van de zuiger / cilinder niet te groot ?
Ik lees 60cc maar zie een recht spruitstuk en een 28mm uitlaat bocht.
- slotspeling van de zuigerveren niet te groot ?
- rollend gedeelte is in orde ? Geen lagers of remsegmenten die aanlopen
- Zander
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
- Locatie: Helvoirt
- Gegeven waarderingen: 20 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
- Contacteer:
Re: Zander
Dankjewel. Uitlaat is bij opknap ontkoold, wielen draaien ongehinderd. Dat wordt dus blokje openmaken. Had ik nog niet gedaan. Misschien een vakman laten doen? Kennen jullie iemand in de regio Den Bosch - Tilburg - Eindhoven?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Zander
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 05 feb 2020, 16:07
- Locatie: Helvoirt
- Gegeven waarderingen: 20 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
- Contacteer:
Re: Zander
De cilinder die erop zit is een Mahle 15.33.90. Ziet er op het oog nog gaaf uit. Volgens het boekje een Zwitser met 3,6pk. De brommer is inderdaad een Zwitserse.
Het zuigertje is minder mooi. Dus die maar vernieuwen. Tolerantiemaat van zuiger is E (39.970mm)
Wat is nu wijsheid? Gewoon een nieuwe zuiger (Meteoor) met veren 40mm E erin?
Of eerst de cilinder naar de vakman om in te meten? En bij wie moet ik dan zijn?
Het zuigertje is minder mooi. Dus die maar vernieuwen. Tolerantiemaat van zuiger is E (39.970mm)
Wat is nu wijsheid? Gewoon een nieuwe zuiger (Meteoor) met veren 40mm E erin?
Of eerst de cilinder naar de vakman om in te meten? En bij wie moet ik dan zijn?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Zander
Een advies maar INMETEN. Dan kan ook meteen de cilinder beoordeeld worden of het nut heeft. Als je stootrandje hebt kan er geen Meteor in! Dan zal er eerst gehoond moeten worden als dat nog mogelijk is. Anders nikasilen.Zander schreef: ↑06 sep 2021, 22:41 De cilinder die erop zit is een Mahle 15.33.90. Ziet er op het oog nog gaaf uit. Volgens het boekje een Zwitser met 3,6pk. De brommer is inderdaad een Zwitserse.
Het zuigertje is minder mooi. Dus die maar vernieuwen. Tolerantiemaat van zuiger is E (39.970mm)
Wat is nu wijsheid? Gewoon een nieuwe zuiger (Meteoor) met veren 40mm E erin?
Of eerst de cilinder naar de vakman om in te meten? En bij wie moet ik dan zijn?
cilinder.JPG
Als er nu E op de cilinder staat kom je op vele letters hoger uit door slijtage.
Enzo