Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 20 mei 2019, 13:59
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
De Kreidler Florett RenSport. Een sportmachine uit één stuk, uit één fabriek, een fabriek die uitsluitend producten van hoogwaardige kwaliteit levert. 50cc.-6 PK- uniek.
Halverwege de jaren 70 reed de Opa van een viertal teenager broers op een in hun ogen trage ouwe lullen Sparta bromfiets met 2 versnellingen. En niet vooruit te branden. Nou vond Opa dat zelf ook en toen ik in het Noord Hollands Dagblad in de rubriek “Motoren” een echte Kreidler RS motor tegen kwam compleet met driedelig kenteken was Opa direct om en togen we met de gevraagde 1.000 gulden op zak naar de verkoper op Tessel. De RS zag er goed en onbedorven uit en de koop werd zonder verdere prijsonderhandeling gesloten. Immers een echte Kreidler motor was een zeldzaamheid in Nederland. Je moest naast het betalen van motorrijtuigenbelasting ook een A rijbewijs hebben en dus in ieder geval 18 jaar of ouder zijn. Maar op die leeftijd koos je toen echt voor een motor van minimaal 125 cc.
Nou had Opa geen rijbewijs en dat hebben de jongens voor Opa opgelost door er een oude Kreidler bromfiets (destijds tegen oud ijzerprijs) bij te kopen. Van de RS de kickstarter verwijdert, de kickstartas vervangen door het langere bromfiets exemplaar, een gat in het rechter carterdeksel geboord, een oliekering aangebracht en de speciale trappers van de bromfiets gemonteerd. Het rem- en versnellingpedaal omgewisseld, vervolgens het achterspatbord 30 cm wit geverfd, een geel plaatje op het voorspatbord gezet. Het sportstuur omgewisseld voor een half hoog model en de stroomdraadjes van de claxon losgehaald. Een fietsbel op het stuur kwam daarvoor in de plaats. Tenslotte naar de plaatselijke verzekeringsagent om de motor als bromfiets te verzekeren en na het verwisselen van de kentekenplaat voor het verzekeringsplaatje was de motor pardoes in een bromfiets veranderd. Althans optisch want aan de 5 voet versnellingsmotor, uitlaat en carburateur noch de grote Campagnolo naven is niets veranderd. Een wolf in schaapskleren derhalve.
Opa trots als een pauw met dik 85 km de snelste van Andijk en wijde omgeving. Hij genoot er enorm van om nozems op opgevoerde brommertjes en plat op hun buik liggend, rechtop gezeten in te halen. Opa reed zelfs vaak bewust heel rustig op de lange West-Friese wegen om zich door stoere nozems in te laten halen om dan terug te schakelen naar de vierde versnelling, het gas uit de 18 mm Bing er volledig op te zetten om hen terug te pakken. En op het moment dat Opa naast hen reed bij het passeren nog even met de klomp opschakelen om in de vijfde versnelling uit het zicht te verdwijnen. In de tien jaar dat Opa vrijwel dagelijks op de RS gereden heeft is hij nooit door de politie gepakt.
Opa is niet meer, de RS nog wel en die heb ik overgenomen. Het was immers de trots van Opa en daarnaast is een als motor door Van Veen geïmporteerde en met origineel Nederlands kenteken bijzonder. Het plan was zo eind jaren 90 om de RS op te knappen. Verschillende bromfietszaken ben ik langs gegaan om daar voor “weinig” onderdelen te kopen van het inmiddels failliete Kreidler. Toen ik ontdekte dat ene John Bos uit Goes vrachtwagenladingen met onderdelen van de fabriek uit Kornwestheim had overgenomen ben ik wel een keer of 4 bij John langs geweest om de onderdelen die ik dacht nodig te hebben daar te kopen. En John had echt alles, nieuw en origineel! Een Denfeld buddyseat, CEV koplampring, lichtschakelaar, kickstartpedaal, kickstartas, linker carterdeksel, chromen spatbordbeugels, handvaten, rubber voetsteunen, standaard, enzovoorts.
Door mijn drukke baan, verhuizingen en andere beslommeringen is het er toen van het voorgenomen opknappen niet van gekomen. De RS heeft met de nieuwe onderdelen nog zo’n twintig jaar achter in de garage gestaan. Tot ik vorig jaar de leeftijd had om minder te kunnen gaan werken. Om mijn ouwe lullendagen nuttig en bovenal leuk te maken heb ik het oude plan om de RS op te knappen weer opgepakt. Dan kijk je op het internet en daar openbaart zich een zee van bijna onuitputtelijke informatie, ervaringen, tips en adviezen op onder meer Maartens Kreidler Club en de Kreidlerdatabase. Daar heb ik heel veel van opgestoken, vooral van Louis Dörr, Bertus Bonk, Caspar, Henk 3 bakvoet, Flocke en natuurlijk Tjerry - Enzo - Van der Zijden. Hierdoor heb ik het plan om de RS op te knappen kunnen opgeschalen naar restauratie!
De RS helemaal tot het laatste boutje en moertje uit elkaar gehaald en alles schoongemaakt. Ontroesten, uitdeuken, schuren, polijsten… weken lang. Voorvork gereviseerd, scheuren in achterspatbord en de gaten van het gele plaatsje in het voorspatbord door specialist Hans Volten Zwaagdijk laten dichtlassen en het motorblok ook door dezelfde specialist laten reviseren. De tank is door Mike Witte van Tolenaar Rotterdam fantastisch mooi opnieuw verchroomd, de Hemscheidt achterdempers zijn door Jan Droog Shocks Pijnacker compleet gereviseerd. De te spuiten onderdelen naar kenner, liefhebber én vakman Bertus Bonk gebracht.
En dan eindelijk het leukste gedeelte, het opbouwen. Gewoon in de huiskamer en met de onderdelenlijst in de hand om echt alles volgens de juiste specificaties uit te voeren. Daarbij kwam ik er achter dat de onderpoten van de voorvork toch niet bij de RS behoren. Kennelijk uit de tijd van Opa ooit eens verwisseld en Vulcan Rot gespoten. Voor puristen een gruwel maar ik vind het niet verkeerd staan. Op 22 oktober 2019 voor het eerst de RS aangetrapt. Toch maar niet in de woonkamer maar op het balkon. Bij de eerste trap, helemaal niets, de tweede trap weer niets maar bij de derde trap een paar klappen. Bij de vierde trap, en nu met het gas driekwart open, liep de motor weer! Reageert goed op het gas, blijft mooi stationair draaien. En dat na ruim 30 jaar stilstand. Ook de verlichting voor en achter, claxon en het remlicht doen het gewoon! Met 3 man de RS de trap afgetild om even te rijden. Helaas, de koppeling functioneert niet. Toch niets aan de oude koppelingsplaten te zien, nauwelijks slijtage, niet krom… Op advies van Tjerry nieuwe koppelingsplaten gemonteerd en de RS rijdt. Schakelt goed door de versnellingen heen en komt tot ruim 80 km op de teller.
Veel dank aan genoemde liefhebbers en specialisten. Voor vragen, tips en kritische opmerkingen houd ik me aanbevolen. En wie weet tot ziens op evenementen het komend voorjaar.
Kreitel, Amsterdam
Halverwege de jaren 70 reed de Opa van een viertal teenager broers op een in hun ogen trage ouwe lullen Sparta bromfiets met 2 versnellingen. En niet vooruit te branden. Nou vond Opa dat zelf ook en toen ik in het Noord Hollands Dagblad in de rubriek “Motoren” een echte Kreidler RS motor tegen kwam compleet met driedelig kenteken was Opa direct om en togen we met de gevraagde 1.000 gulden op zak naar de verkoper op Tessel. De RS zag er goed en onbedorven uit en de koop werd zonder verdere prijsonderhandeling gesloten. Immers een echte Kreidler motor was een zeldzaamheid in Nederland. Je moest naast het betalen van motorrijtuigenbelasting ook een A rijbewijs hebben en dus in ieder geval 18 jaar of ouder zijn. Maar op die leeftijd koos je toen echt voor een motor van minimaal 125 cc.
Nou had Opa geen rijbewijs en dat hebben de jongens voor Opa opgelost door er een oude Kreidler bromfiets (destijds tegen oud ijzerprijs) bij te kopen. Van de RS de kickstarter verwijdert, de kickstartas vervangen door het langere bromfiets exemplaar, een gat in het rechter carterdeksel geboord, een oliekering aangebracht en de speciale trappers van de bromfiets gemonteerd. Het rem- en versnellingpedaal omgewisseld, vervolgens het achterspatbord 30 cm wit geverfd, een geel plaatje op het voorspatbord gezet. Het sportstuur omgewisseld voor een half hoog model en de stroomdraadjes van de claxon losgehaald. Een fietsbel op het stuur kwam daarvoor in de plaats. Tenslotte naar de plaatselijke verzekeringsagent om de motor als bromfiets te verzekeren en na het verwisselen van de kentekenplaat voor het verzekeringsplaatje was de motor pardoes in een bromfiets veranderd. Althans optisch want aan de 5 voet versnellingsmotor, uitlaat en carburateur noch de grote Campagnolo naven is niets veranderd. Een wolf in schaapskleren derhalve.
Opa trots als een pauw met dik 85 km de snelste van Andijk en wijde omgeving. Hij genoot er enorm van om nozems op opgevoerde brommertjes en plat op hun buik liggend, rechtop gezeten in te halen. Opa reed zelfs vaak bewust heel rustig op de lange West-Friese wegen om zich door stoere nozems in te laten halen om dan terug te schakelen naar de vierde versnelling, het gas uit de 18 mm Bing er volledig op te zetten om hen terug te pakken. En op het moment dat Opa naast hen reed bij het passeren nog even met de klomp opschakelen om in de vijfde versnelling uit het zicht te verdwijnen. In de tien jaar dat Opa vrijwel dagelijks op de RS gereden heeft is hij nooit door de politie gepakt.
Opa is niet meer, de RS nog wel en die heb ik overgenomen. Het was immers de trots van Opa en daarnaast is een als motor door Van Veen geïmporteerde en met origineel Nederlands kenteken bijzonder. Het plan was zo eind jaren 90 om de RS op te knappen. Verschillende bromfietszaken ben ik langs gegaan om daar voor “weinig” onderdelen te kopen van het inmiddels failliete Kreidler. Toen ik ontdekte dat ene John Bos uit Goes vrachtwagenladingen met onderdelen van de fabriek uit Kornwestheim had overgenomen ben ik wel een keer of 4 bij John langs geweest om de onderdelen die ik dacht nodig te hebben daar te kopen. En John had echt alles, nieuw en origineel! Een Denfeld buddyseat, CEV koplampring, lichtschakelaar, kickstartpedaal, kickstartas, linker carterdeksel, chromen spatbordbeugels, handvaten, rubber voetsteunen, standaard, enzovoorts.
Door mijn drukke baan, verhuizingen en andere beslommeringen is het er toen van het voorgenomen opknappen niet van gekomen. De RS heeft met de nieuwe onderdelen nog zo’n twintig jaar achter in de garage gestaan. Tot ik vorig jaar de leeftijd had om minder te kunnen gaan werken. Om mijn ouwe lullendagen nuttig en bovenal leuk te maken heb ik het oude plan om de RS op te knappen weer opgepakt. Dan kijk je op het internet en daar openbaart zich een zee van bijna onuitputtelijke informatie, ervaringen, tips en adviezen op onder meer Maartens Kreidler Club en de Kreidlerdatabase. Daar heb ik heel veel van opgestoken, vooral van Louis Dörr, Bertus Bonk, Caspar, Henk 3 bakvoet, Flocke en natuurlijk Tjerry - Enzo - Van der Zijden. Hierdoor heb ik het plan om de RS op te knappen kunnen opgeschalen naar restauratie!
De RS helemaal tot het laatste boutje en moertje uit elkaar gehaald en alles schoongemaakt. Ontroesten, uitdeuken, schuren, polijsten… weken lang. Voorvork gereviseerd, scheuren in achterspatbord en de gaten van het gele plaatsje in het voorspatbord door specialist Hans Volten Zwaagdijk laten dichtlassen en het motorblok ook door dezelfde specialist laten reviseren. De tank is door Mike Witte van Tolenaar Rotterdam fantastisch mooi opnieuw verchroomd, de Hemscheidt achterdempers zijn door Jan Droog Shocks Pijnacker compleet gereviseerd. De te spuiten onderdelen naar kenner, liefhebber én vakman Bertus Bonk gebracht.
En dan eindelijk het leukste gedeelte, het opbouwen. Gewoon in de huiskamer en met de onderdelenlijst in de hand om echt alles volgens de juiste specificaties uit te voeren. Daarbij kwam ik er achter dat de onderpoten van de voorvork toch niet bij de RS behoren. Kennelijk uit de tijd van Opa ooit eens verwisseld en Vulcan Rot gespoten. Voor puristen een gruwel maar ik vind het niet verkeerd staan. Op 22 oktober 2019 voor het eerst de RS aangetrapt. Toch maar niet in de woonkamer maar op het balkon. Bij de eerste trap, helemaal niets, de tweede trap weer niets maar bij de derde trap een paar klappen. Bij de vierde trap, en nu met het gas driekwart open, liep de motor weer! Reageert goed op het gas, blijft mooi stationair draaien. En dat na ruim 30 jaar stilstand. Ook de verlichting voor en achter, claxon en het remlicht doen het gewoon! Met 3 man de RS de trap afgetild om even te rijden. Helaas, de koppeling functioneert niet. Toch niets aan de oude koppelingsplaten te zien, nauwelijks slijtage, niet krom… Op advies van Tjerry nieuwe koppelingsplaten gemonteerd en de RS rijdt. Schakelt goed door de versnellingen heen en komt tot ruim 80 km op de teller.
Veel dank aan genoemde liefhebbers en specialisten. Voor vragen, tips en kritische opmerkingen houd ik me aanbevolen. En wie weet tot ziens op evenementen het komend voorjaar.
Kreitel, Amsterdam
- Bijlagen
-
- 001.jpg (132.2 KiB) 7022 keer bekeken
-
- 002.jpg (158.81 KiB) 7022 keer bekeken
-
- 003.jpg (250.02 KiB) 7022 keer bekeken
-
- 004.jpg (185.01 KiB) 7022 keer bekeken
-
- 005.jpg (80.77 KiB) 7022 keer bekeken
-
- 006.jpg (75.07 KiB) 7022 keer bekeken
-
- 007.jpg (131.4 KiB) 7022 keer bekeken
-
- 008.jpg (102.26 KiB) 7022 keer bekeken
-
- 009.jpg (121.96 KiB) 7022 keer bekeken
-
- 010.jpg (148.56 KiB) 7022 keer bekeken
-
- 011.jpg (121.17 KiB) 7022 keer bekeken
-
- 012.jpg (118.56 KiB) 7022 keer bekeken
-
- 013.jpg (80.99 KiB) 7022 keer bekeken
-
- 014.jpg (185.34 KiB) 7022 keer bekeken
-
- 015.jpg (177.45 KiB) 7022 keer bekeken
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Hallo Kreitel,
das ist eine sehr schöne und originelle Geschichte, die ich mir sehr gut vorstellen und nachvollziehen kann.
Schön, dass Du die RS nun wieder aufgebaut und zum Leben erweckt hast.
Ich wünsche Dir viel Freude damit !
Vielen Dank auch für die namentliche Erwähnung, freut mich, wenn ich etwas beitragen konnte.
Wäre schön, wenn wir noch Bilder sehen könnten.
Gruß
Carsten
das ist eine sehr schöne und originelle Geschichte, die ich mir sehr gut vorstellen und nachvollziehen kann.
Schön, dass Du die RS nun wieder aufgebaut und zum Leben erweckt hast.
Ich wünsche Dir viel Freude damit !
Vielen Dank auch für die namentliche Erwähnung, freut mich, wenn ich etwas beitragen konnte.
Wäre schön, wenn wir noch Bilder sehen könnten.
Gruß
Carsten
- rene albers 2takt
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
- Locatie: groesbeek
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
prachtig verhaal! dat is een leuke binnenkomer
we zijn gek op foto's
we zijn gek op foto's
- RS69
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
- Locatie: Zuidoost Gelderland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 29 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Mooi verhaal met historie, ik ben liefhebber van de Buffels.
Heb hier een rode 69 RS en een oranje (door Bertus perfect gespoten en sinds gisteren als origineel zijnde oranje kleur gecertificeerd door Tjerry ) ) 72 RS in de afgelopen jaren gerestaureerd.
We zijn gek op foto's en benieuwd naar het resultaat, neem aan dat hij in vulkan rood is, en zou achter een kleine naaf moeten hebben als hij van 1968 is, dus kom op met die foto's
En inderdaad mooi dat het originele NL kenteken er nog bij is, kun je hem nog terug vinden bij de RDW als je het kenteken invoert? hij heeft immers erg lang stilgestaan. Zo niet moet je hem bij de RDW weer tot leven wekken met de originele kenteken papieren.
Gr
Heb hier een rode 69 RS en een oranje (door Bertus perfect gespoten en sinds gisteren als origineel zijnde oranje kleur gecertificeerd door Tjerry ) ) 72 RS in de afgelopen jaren gerestaureerd.
We zijn gek op foto's en benieuwd naar het resultaat, neem aan dat hij in vulkan rood is, en zou achter een kleine naaf moeten hebben als hij van 1968 is, dus kom op met die foto's
En inderdaad mooi dat het originele NL kenteken er nog bij is, kun je hem nog terug vinden bij de RDW als je het kenteken invoert? hij heeft immers erg lang stilgestaan. Zo niet moet je hem bij de RDW weer tot leven wekken met de originele kenteken papieren.
Gr
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Welkom Kleinzoon Kreitel,
Pracht verhaal, ik denk dat jij ook wel een boek zou kunnen schrijven.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Groet,
HermaNN
Pracht verhaal, ik denk dat jij ook wel een boek zou kunnen schrijven.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Groet,
HermaNN
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Ben via Bertus wel in bezit van wat foto’s. Maar zonder toestemming van de eigenaar ga ik die niet plaatsen.
Enzo
Enzo
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 20 mei 2019, 13:59
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
De RS is de afgelopen decennia altijd op mijn naam geregistreerd geweest bij de RWD. Toen het jaarlijks schorsen van "slapende" motorvoertuigen van kracht werd, heb ik dat dan ook altijd heel trouw gedaan.
15 foto's heb ik naar Maarten gestuurd en hij probeert ze er alsnog bij te plaatsen. Dus nog even afwachten of Maarten het wel lukt.
De naaf voor is groot en de naaf achter klein, zoals het hoort.
15 foto's heb ik naar Maarten gestuurd en hij probeert ze er alsnog bij te plaatsen. Dus nog even afwachten of Maarten het wel lukt.
De naaf voor is groot en de naaf achter klein, zoals het hoort.
- Bijlagen
-
- Achternaaf 2.jpg (100.88 KiB) 7059 keer bekeken
-
- Achternaaf 1.jpg (102.68 KiB) 7059 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Zag dat het een redelijk ori RS is geworden met wat eigen smaak alternatieven.
Enzo
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
begin.
- Bijlagen
-
- 66067DD5-C2C1-4505-965A-391BD2E25EED.jpeg (80.28 KiB) 7045 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
rest
- Bijlagen
-
- 28C27BC2-FA30-430F-A75C-EF4BBF916515.jpeg (231.28 KiB) 7044 keer bekeken
-
- C47800DC-249E-4BFF-AF92-D2D24864E365.jpeg (148.28 KiB) 7044 keer bekeken
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9755
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 831 keren
- Ontvangen waarderingen: 418 keren
- Contacteer:
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Prachtige machine, ik heb de 15 foto 's bij het eerste voorstellen-bericht gevoegd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Tsja wat zeggen we daarvan. Een prachtige machine.
Puntjes als origineel kenner.
Plus
Het prachtige verhaal
13 rips? Kan het niet goed zien
Gladde knijpers
Ori bougiekap
Oud kenteken
Hella achter
Veel aan details gewerkt
Technisch goede achterdempers
Prachtig spuitwerk
Min
De rode demperpoten hebben het verhaal
De buddy is een mengeling van uitvoeringen
Benzinekraan kan beter
Kettingspanner rechts omdraaien
Bougiekabel wat lang (zit hij wel in het frameklemmetje?)
Zwarte sokken om de standaard
Florett sierstuk op het voorspatbord ?
Achterbrug van na 1972 ( jij moet het gebogen brugje hebben)
Ben altijd kritisch op de ringen montage bij de demper rubbers/busjes (lijkt niet 100%)
Nogmaals veranderen is niet nodig! Het is een plaatje.
Enzo
Puntjes als origineel kenner.
Plus
Het prachtige verhaal
13 rips? Kan het niet goed zien
Gladde knijpers
Ori bougiekap
Oud kenteken
Hella achter
Veel aan details gewerkt
Technisch goede achterdempers
Prachtig spuitwerk
Min
De rode demperpoten hebben het verhaal
De buddy is een mengeling van uitvoeringen
Benzinekraan kan beter
Kettingspanner rechts omdraaien
Bougiekabel wat lang (zit hij wel in het frameklemmetje?)
Zwarte sokken om de standaard
Florett sierstuk op het voorspatbord ?
Achterbrug van na 1972 ( jij moet het gebogen brugje hebben)
Ben altijd kritisch op de ringen montage bij de demper rubbers/busjes (lijkt niet 100%)
Nogmaals veranderen is niet nodig! Het is een plaatje.
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Het ziet er zeer verzorgd uit , mooi.
Ik heb nog 2 tips :
- ruil je spiegel even om voor een linker exemplaar , dit is een rechtse
- monteer een verse blauwe kentekenplaat , dit detoneert een beetje bij al het andere moois. Alhoewel ik me kan voorstellen dat je waarde hecht aan deze oude plaat en alles wat hij heeft meegemaakt.
Ik heb nog 2 tips :
- ruil je spiegel even om voor een linker exemplaar , dit is een rechtse
- monteer een verse blauwe kentekenplaat , dit detoneert een beetje bij al het andere moois. Alhoewel ik me kan voorstellen dat je waarde hecht aan deze oude plaat en alles wat hij heeft meegemaakt.
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Frameklemmetje? dat is nieuw voor mij. Heb je een foto/voorbeeld?Enzo-tvdzijden schreef: ↑10 nov 2019, 18:44
Bougiekabel wat lang (zit hij wel in het frameklemmetje?)
- Monsma
- Berichten: 4860
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
- Locatie: Harkema
- Gegeven waarderingen: 697 keren
- Ontvangen waarderingen: 300 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
hermanngas schreef: ↑10 nov 2019, 20:53Frameklemmetje? dat is nieuw voor mij. Heb je een foto/voorbeeld?Enzo-tvdzijden schreef: ↑10 nov 2019, 18:44
Bougiekabel wat lang (zit hij wel in het frameklemmetje?)
- Bijlagen
-
- 20151225_170232 (Medium).jpg (134.18 KiB) 6936 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Alleen bij RS buffel buitenbobine zit dat zohermanngas schreef: ↑10 nov 2019, 20:53Frameklemmetje? dat is nieuw voor mij. Heb je een foto/voorbeeld?Enzo-tvdzijden schreef: ↑10 nov 2019, 18:44
Bougiekabel wat lang (zit hij wel in het frameklemmetje?)
Enzo
- Bijlagen
-
- FB272A30-42E4-4F9B-B848-E70F920870D6.jpeg (304.05 KiB) 6935 keer bekeken
- RS69
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
- Locatie: Zuidoost Gelderland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 29 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Ja ziet er goed uit, met inderdaad wat puntjes die afwijken van origineel.
Maar dat bepaal je uiteraard helemaal zelf hoe je hem restaureert.
Ik zie in iedegeval ook de originele 13 ribs (11 st onderzijde dus 13 st bovenzijde) 15-43-92 cilinder.
De remankerplaten waren origineel niet gepolijst.
En in 1969 zat er in iedegeval een kabelhouder voor de bougieskabel op een RS, dus waarschijnlijk ook in 1968, maar de kabel iets meer achter het motorscherm of iets korter en klaar.
Je spiegel is wel voor L maar je moet de glashouder even wat draaien, zodat het grootste gedeelte van het glas L zit, hij staat nu op de kop.
Goed dat je het kenteken levend hebt gehouden
Gr
Maar dat bepaal je uiteraard helemaal zelf hoe je hem restaureert.
Ik zie in iedegeval ook de originele 13 ribs (11 st onderzijde dus 13 st bovenzijde) 15-43-92 cilinder.
De remankerplaten waren origineel niet gepolijst.
En in 1969 zat er in iedegeval een kabelhouder voor de bougieskabel op een RS, dus waarschijnlijk ook in 1968, maar de kabel iets meer achter het motorscherm of iets korter en klaar.
Je spiegel is wel voor L maar je moet de glashouder even wat draaien, zodat het grootste gedeelte van het glas L zit, hij staat nu op de kop.
Goed dat je het kenteken levend hebt gehouden
Gr
Laatst gewijzigd door RS69 op 11 nov 2019, 12:59, 3 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Boek 1968
nr 37.
Enzo
nr 37.
Enzo
- Bijlagen
-
- 12F4970D-17FC-44E0-B016-9AEFD1F7254C.jpeg (109.65 KiB) 6878 keer bekeken
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Je moet het maar weten, en naar het goede plaatje kijken.
Ik zat bij de onderdelen van het frame te kijken.
Dank je wel Tjerry
Ik zat bij de onderdelen van het frame te kijken.
Dank je wel Tjerry
- VanHolt
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 19 sep 2013, 12:36
- Locatie: 2070 Zwijndrecht/Antwerpen
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Prachtig!
Dit model blijft toch mijn favoriete.
Mvg,
Ben.
Dit model blijft toch mijn favoriete.
Mvg,
Ben.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 20 mei 2019, 13:59
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
Dag allen,
Dank allen voor de even leuke als nuttige reacties. Daar ga ik mee aan de slag.
Met hartelijke groet,
Kreitel
Amsterdam
Dank allen voor de even leuke als nuttige reacties. Daar ga ik mee aan de slag.
Met hartelijke groet,
Kreitel
Amsterdam
- rene albers 2takt
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
- Locatie: groesbeek
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
erg mooi brommer geworden, het enigste wat ik zou aanpassen is inderdaad de buddyseat zoals Tjerry ook al vermeld heeft
- b.bonk
- Berichten: 3691
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
Re: Even voorstellen: Opa’s Kreidler RS uit 1968
kreeg van meneer kreitel een paar maanden terug een pb.
rs spuiten doet u dat, ja dat wel maar niet zomaar voor iedereen.
toen vertelde nick het verhaal.
kom maar op met de rs.
opa had schade gereden en dus de boel laten spuiten ( 28 jaar geleden)
was allemaal maar zozo gedaan, alleen het frame kon door de beugel.
dus de rest opnieuw gedaan.
blij dat nick en zijn broer het opgepakt hebben.
en ik ben blij met het vertrouwen van de broers.
mvg bertus
rs spuiten doet u dat, ja dat wel maar niet zomaar voor iedereen.
toen vertelde nick het verhaal.
kom maar op met de rs.
opa had schade gereden en dus de boel laten spuiten ( 28 jaar geleden)
was allemaal maar zozo gedaan, alleen het frame kon door de beugel.
dus de rest opnieuw gedaan.
blij dat nick en zijn broer het opgepakt hebben.
en ik ben blij met het vertrouwen van de broers.
mvg bertus