Zaterdag 7 juni 2014: Circuit rijden op Mettet

Racen op het circuit met je Kreidler

Moderator: emilio

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Zaterdag 7 juni 2014: Circuit rijden op Mettet

#1 Bericht door emilio » 16 apr 2014, 13:43

Zaterdag 7 juni 2014: eindelijk een dagje circuit rijden met jouw Kreidler.

Eindelijk op een zaterdag: circuit rijden op een professioneel circuit met jouw straatkreidler!

Samen met de Roaring 70ties krijgen we 6 x 20 minuten de tijd om samen met een heleboel oldtimer liefhebbers op het professionele circuit van Mettet te rijden. Het rijden op Mettet geeft bijna het gevoel om op Assen te vertoeven! De baan is breed en veilig. Het rijden op Mettet is ongelooflijke belevenis die iedere Kreidler liefhebber minimaal 1x in het leven zou mogen proeven. Gewoon geweldig!


De dag begint 's morgens met een briefing. Daar moet iedereen bij aanwezig zijn. Je krijgt namelijk een sticker uitgereikt die je op jouw brommer moet plakken. Anders kom je het circuit niet op. Mogelijk zal er ook een 2de briefing volgen ook daar krijg je een sticker en ook hier geld zonder 2 stickers kom je het circuit niet op.

Dan volgen er de sessies. Er is voldoende tijd om tussen de sessies te rusten en of te sleutelen. Meestal gebruiken we de tijd om bij elkaar in de keuken te neuzen en bij te praten over onze hobby. Rond 5 uur zijn we allemaal klaar. Vele reizen de avond daarvoor al aan en slapen op het circuit. Je kunt er BBQ'en en er is stroom en toiletgelegenheden.

Hier de belangrijkste zaken:

Waar?

Coeno informeerde me dat het circuit rijden in Nederland niet erg bevorderd werd en dat Assen tot zijn spijt met zeer grote mate van waarschijnlijkheid geen optie was. Zelf schijnen ze jaarlijks een tekort aan startplaatsen te hebben om iedereen op het circuit te laten rijden. Ze moeten hierdoor vaak uitwijken naar het buitenland waarbij het Circuit van Mettet in (geopend in 2010) een uitermate goed alternatief voor Assen is. Mettet ligt bij Charleroi in België: http://www.circuit-mettet.be/

Om de afstand in te kunnen schatten heb ik onderstaand een aantal indicaties gegeven:

Afstand vanaf Aachen: 151 km
Afstand vanaf Amsterdam: 276 km
Afstand vanaf Arnhem: 288 km
Afstand vanaf Assen: 400 km
Afstand vanaf Den Haag: 241 km
Afstand vanaf Eindhoven: 210 km
Afstand vanaf Osnabrück 395 km
Afstand vanaf Utrecht 240 km


Het Circuit

Het circuit van Mettet kent een lengte van 2310 meter en kent een breedte van 12 meter. Het rechte stuk is 609 meter lang. En verder bevat het circuit 10 bochten waaronder de corkscrew: een hoogteverval van 4,5 meter in slechts 15 meter! Op de start/finish positie is het circuit 14 meter breed. Ter vergelijking is het circuit in Pottendijk 1050 meter en dus slechts een 45% van de lengte van Mettet. Het toegestane geluidsniveau bedraagt 95 DB. Doordat het geluid naast de baan gemeten wordt dan zou het maximale niveau 102 DB mogen zijn. Rij hier maar eens een rondje mee over dit wonderschone circuit:


Wat is de bedoeling?

De bedoeling is dat we een eigen klasse gaan creëren. We hebben daarvoor 30 rijders nodig. Naast de Kreidler rijders zullen er mensen van de Freetech rijden alsmede mensen met een oldtimer 50 tot80 cc racer. Tijdens de dag zullen er meerdere klassen te zien en te horen zijn. Allemaal gillende 2 takt motoren.


Wat mag ik verwachten?

We gaan in sessies van 20 minuten rijden en dit 6 x op die dag. In totaliteit rijden we dus 2 uur. Voor die rijders die nog nooit op een circuit gereden hebben betekent dat gedurende de eerste sessie de circuitregels worden uitgelegd en de betekenis van de diverse circuittekens. Daarna is het volle bak!


Waar moet mijn Kreidler aan voldoen?

In principe zal er geen motorkeuring plaats vinden. Ik wijs je er echter op dat je ervoor zorgt dat jouw Kreidler technisch 100% in orde hebt. Goede banden en remmen zijn een absolute must! Zorg ook dat de rest van jouw rijwielgedeelte in optima forma is.
Verder is het een vereiste dat je een leren motorpak draagt. Deze mag uit 2 delen bestaan. Tevens moet je in het bezit zijn van motorlaarzen en motorhandschoenen. Spiegels moeten eraf gehaald worden en het licht moet worden afgeplakt.
Vergeet ook je gezond verstand niet want de dag daarna moeten we allemaal weer gaan werken ;).

Waar moet mijn Kleding aan voldoen?
Leren Motorjas en leren motorbroek.
Motorlaarzen.
Motorhandschoenen (Leren).
Goed gekeurde helm



Mogen snelle bromfietsen ook het circuit op?

Ja!


Wat zijn de kosten?

Omdat het deze keer in het weekeinde plaats vindt zijn de kosten 125 euro. Verder is het van belang dat je een dagverzekering afsluit. Deze kosten bedragen 15 euro en geeft dekking in geval van overlijden en of invaliditeit. Wat de kosten voor volgend jaar zijn weet ik nog niet domweg omdat deze niet bekend zijn.
De kosten zijn zeer acceptabel te noemen. Een dagje Zandvoort kost ons in die periode 8.500,00 euro.



Hoe aan te melden?

Via deze link: http://trackdays.be/nl/dagen/0607_met.htm. Zorg dat je de roaring 70ties freetech aanklikt. Je hoeft niet op te geven of je een beginner bent of ervaren. Wij komen altijd in dezelfde groep terecht. Geef wel aan MIJ door dat je gereserveerd hebt.


De aanvullende verzekering kost 17 euro en dekt de volgende zaken:
8.2. Individuele verzekering
Voor de gebruikers (piloten) bestaat er een individuele verzekering die zowel de piloten als passagiers
dekken. Deze kan onderschreven worden voor de prijs van 17€ per persoon en per sessie. De
dagpremie dekt volgende punten:
Verzekerde bedragen :
- overlijden : 50.000
- Permanente invaliditeit : 100.000 - franchise 5%
- Medische kosten : 2.500


De meest gestelde vragen vind je hier:
http://www.circuitdagen.be/faqnl.htm

De voorwaarden van Mettet vind je hier:
http://www.circuitdagen.be/reglmettetnl.htm

Heb je algemene vragen? Stel ze dan gewoon hier in het topic. Coeno kijkt mee en als ik het niet kan beantwoorden dan zal Coeno me zeker aanvullen .... Heb je persoonlijke vragen dan kun je me altijd via PB bereiken!

Groetjes,

Johan.

Denk niet al te lang na: veel plekken zijn er namelijk niet over!

joto
Berichten: 272
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Zaterdag 7 juni 2014: Circuit rijden op Mettet

#2 Bericht door joto » 16 apr 2014, 19:49

Heb nog geen blok :mrgreen: , maar zal er is over denken.

Groeten.

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Zaterdag 7 juni 2014: Circuit rijden op Mettet

#3 Bericht door emilio » 16 apr 2014, 20:26

haha..tegen die tijd heb je der al heel wat km opzitten ;)..

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1545
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: Zaterdag 7 juni 2014: Circuit rijden op Mettet

#4 Bericht door GerritjanS » 24 apr 2014, 21:55

Wij kommen met 3 man uit het oosten
2 x snelle aprilia's 125 rs
En een zielig 50 cc'tje

GJ

Plaats reactie