Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

Racen op het circuit met je Kreidler

Moderator: emilio

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

#1 Bericht door emilio » 04 mar 2014, 16:53

Wekelijks word ik door Kreidler liefhebbers in binnen- en buitenland om raad gevraagd voor wat betreft de tuning van hun geliefde brommer. Vaak komt het verhaal op hetzelfde neer en is er blijkbaar behoefte aan bepaalde informatie. Dit is dan ook de reden dat ik dit topic schrijf zodat liefhebbers met interesse in tuning in ieder geval spreekwoordelijk niet met een lege beurs van een koude kermis thuis komen.

Tot mijn spijt moet ik met mijn hand op het hart oprecht bekennen dat ik een ervaringsdeskundige ben die eerst door alle fases van teleurstellingen heeft moeten lopen en vele duizenden euro’s later pas kan zeggen waar je in het algemeen op moet letten wanneer je aan tunen wilt beginnen.

Vaak hebben mensen een heel jaar moeten sparen om genoeg geld bijeen te vergaren om hun Kreidler eens flink op te voeren. In veel gevallen door de omgeving gestimuleerd, waar de brommers vroeger allemaal 120 kmh reden en waarmee je in 4de versnelling al makkelijk kon wegrijden zonder koppeling te gebruiken, willen ze dan een 15 Pk membraam set kopen. Met veel aandacht luister ik dan naar de enthousiaste verhalen en vragen van deze aspirant snelle jongens om ze vervolgens te confronteren met de realiteit en de vereisten om een dergelijke motor überhaupt te kunnen rijden en laat staan te onderhouden en wat dan volgt is meestal………….. een ijzige stilte. Ik ben blijkbaar niet geschikt voor het vak als verkoper.

Wanneer de snelle jongen in spé weer op aarde geland is dan ga ik de dialoog met hem aan door het stellen van vragen. De belangrijkste vragen zijn dan:

1) Wat verwacht je van jouw set?
2) Waar ga je hem voor gebruiken?
3) Stel je zelf jouw carburatie af?
4) Kun je zelf jouw ontsteking instellen?
5) Reviseer je jouw blok zelf of is die onlangs door iemand gereviseerd en zo ja door wie?
6) Hoe vaak pleeg je onderhoud aan jouw Kreidler en hoe doe je dat?
7) Wat voor blok heb je (direct of indirect, RS 50mm of RMCS 47mm cilindervoet) en met welke setup
rij je nu (type cilinder, carburateur, ontsteking, uitlaat).

Afhankelijk van de antwoorden volgt er dan een advies en die kan luiden van: “ja…die 15 Pk set is uitermate geschikt voor je” tot “man.. je bent knettergek als je jouw brommer laat tunen”. En voor de rest alles wat er tussen ligt…

Om teleurstellingen en zeer hoge kosten zo veel mogelijk te voorkomen is belangrijk om realistische rijeigenschappen van de setup wensen boven water te krijgen. Wil je graag een brommer hebben met prima toereigenschappen, top 100 kmh en die met wind tegen ook nog behoorlijk presteert dan ben je al snel klaar. Wil je echter een brommer met race eigenschappen voor op de weg dan is zowel de boodschappenlijst als de vereiste kennislijst veel langer. Je gaat echter met hetzelfde vermogen de weg op als waar Jan de Vries in 1973 wereldkampioen werd en dan verwacht je ook nog dat alles 3 seizoenen heel blijft. Een grotere tegenstrijdigheid bestaat er mijn inziens niet!

Alles staat of valt met de basis: Blokrevisie.


De basis van iedere tuning setup is dat het blok 300% in orde moet zijn. Wanneer je op een brommerblok van 2,9 Pk die vanaf 1980 niet meer gereviseerd is geweest ineens met 15 Pk gaat belasten dan garandeer ik je dat binnen 100 Km van binnen alles kapot is. Het is daarom van belang dat jouw blok gereviseerd is. Een goede revisie met eerste klas materialen start vanaf 300 euro. Je leest het goed: “Start”! Je weet immers nooit wat je in zo’n blok tegenkomt. Wanneer een blok niet gereviseerd is door een als goed bekende reviseur dan raad ik met klem iedere vorm van tuning af.

Vaak moeten er extra handelingen aan een blok verricht worden. Wanneer je bv met 60cc gaat rijden dan zul je het blok moeten uitkotteren. De onderste ring moet dan uit het cartergat gefreesd worden. De zuiger slaat er anders op vast. Soms moeten de tapeinden verzet worden omdat je een blok hebt met smalle steek of soms is het noodzakelijk dat je een rechtvertande koppeling aanschaft. Een complete komt dan al gauw op 275 euro. De rechtvertande koppeling heeft als voordeel dat er meer vermogen van de krukas aan het achterwiel wordt doorgegeven. Je hebt dus minder weerstand in het blok. Dit verschil loopt vaak op tot 1 pk. Jouw blok gaat echter wel een beetje meer lawaai produceren. Hij klinkt wat rauwer. Of je wel of niet met een recht vertande koppeling moet gaan rijden ligt aan de mate van tuning die je wilt gaan toepassen en dat is voor iedereen weer een stukje maatwerk.

Zuiger gestuurd of Membraam?

Een Kreidler is van fabriek af zuiger gestuurd. Je krijgt hierdoor het oh.. zo typische en mooie Kreidler geluid. Een zuiger gestuurde motor is minder onderhoudsgevoelig door het ontbreken van bv. membraamplaatjes en je kunt er een redelijk topvermogen uit halen. Een zuiger gestuurde motor wordt beperkt door het inlaatsysteem. Zodra je scherpere stuurtijden hanteert dreigt de motor bij de lagere toeren eerder te verzuipen (motor krijgt te veel brandstof). De powerband ( het toerenbereik waar de motor prima presteert)wordt dus smaller. Dit probleem wordt door het membraam getackeld. Die sluit namelijk het inlaatkanaal af waardoor de motor niet zo snel kan “verzuipen”. Het lijkt dus alsof de powerband breder wordt. Vrijwel alle hoog getunde motoren beschikken tegenwoordig over een membraaminlaat. Een membraamhuis met membraam kost rond de 195 euro. Die extra kosten heb je bij een zuiger gestuurde motor niet. Ook het geluid van een membraam motor veranderd ingrijpend door de membraamplaatjes. Het karakteristieke geluid van de Kreidler is dan verdwenen. Een 60cc tot 11-12 pk is nog prima te berijden als zuiger gestuurd daarboven is een membraam echt een aanrader.

Carburatie.

Een hoog getunde 2takt motor is erg gevoelig voor de carburatie instellingen dit in tegenstelling tot een standaard RS waar je (bijna) nooit naar de carburatie hoeft te kijken. Dat is dan ook vaak de reden waarom (hoog) getunde 2takt motoren vaak kapot lopen. Het is een gebrek aan kennis hoe zo’n carburateur af te stellen. Wanneer je niet weet dat je een carburateur in 3 standen moet afstellen (vol-, half- en kwart gas) dan raad ik je aan om eerst jezelf eens die kennis eigen te maken voordat je überhaupt aan tunen denkt. (Een mooi begin kan dit topic wellicht zijn: viewtopic.php?f=44&t=42500) Zo had ik laatst iemand die me om de perfecte sproeierinstellingen vroeg. Mijn antwoord was: die kan ik niet geven omdat die van veel factoren afhankelijk is en die zul je dus zelf moeten gaan zoeken door een te grote hoofdsproeier te plaatsen zodat hij gaat viertakten en zo ga je langzaam naar beneden totdat de bougie koffiebruin kleurt. Hetzelfde doe je met de stand van de naald (half gas)en de grootte van de stationair sproeier. Hoe: gebruik een gebruikte bougie, ga 1 km vol gas rijden, draai het contact uit en knijp direct de koppeling. Controleer dan jouw bougie. Wanneer de kleur van de bougie koffiebruin is doe dan hetzelfde op half gas en een kwart gas waarbij ik aanteken dat ik hem op een kwart gas liever een tikkie te rijk heb staan. De man bleef echter aandringen om een richting en ik heb hem de gegevensgegeven van de “gemiddelde” afstelling voor die carburateur en hem vooral op het hart gedrukt om eerst de juiste afstelling te zoeken voordat hij ging racen…. Eén week later kreeg ik het bericht dat zijn brommer was vastgelopen (geen set van mij) en dat de teleurstelling zo groot was dat hij alles wilde verkopen. Wat bleek na 30 kilometer inrijden is er 3 km vol gas gereden (120kmh) en bij het terugnemen van het gas voor een bocht liep de brommer vast. De brommer kwam te arm te staan omdat de eigenaar verzuimd had de brommer op half- en op kwart gas af te stellen. Het kan verkeren….
Een goede carburateur kost met spruitstuk rond de 150 euro. Tip: ga nooit voor imitatie spullen. Je weet niet wat je krijgt en schade is zo aangebracht.

Ontsteking.

Vaak worden er race ontstekingen in de Kreidler geplaatst. Door de hoge toerentallen is het raadzaam om een ontsteking in te bouwen met een curve. Het ontstekingstijdstip veranderd dan met de toerentallen. Het plaatsen van zo’n ontsteking komt dan erg kritisch te staan. Wanneer dit niet goed gebeurd of wanneer je aan de grondplaat zit te draaien zonder dat je er verstand van hebt dan zijn gaten in de zuiger (te vroeg) staan van de ontsteking) of volledig gesmolten zuigers (te laat staan van de ontsteking waardoor de hete uitlaatgassen de zuiger wegbranden. Tip: verdiep je in ontstekingen of laat iedere verandering in het ontstekingstijdstip door een expert doen. Het beste laat je dat door iemand doen met een testbank hierdoor kun je het tijdstip opzoeken waar jouw setup het beste op reageert. Met het juiste gereedschap kun je dan zelf wat dingetjes veranderen. Ik laat 1x per jaar mijn ontsteking bij Marinus op de bank afstellen. Een goede race ontsteking kost tussen de 200 en 350 euro en is afhankelijk van de wensen van de eigenaar. Een Kokusan voldoet prima op een licht getunde motor en kost rond de 160 tot 170 euro.

Cilinder, zuiger en cilinderkop.

De Mahle cilinders worden een steeds zeldzamer item om in bezit te hebben. Ze zijn dan ook redelijk aan de prijs. Bovendien is het jammer om zo’n mooi origineel exemplaar te gebruiken voor tuning. Gelukkig zijn er vele alternatieven voorhanden (Parmakit, Athena, KTT). Ze hebben niet de kwaliteit en stuurtijden van een Mahle maar in handen van een goede tuner is er zeker iets heel bijzonders van te maken. Ga je bv voor een KTT dan betaal je circa 145 euro voor de cilinder met zuiger en circa 70 euro voor de kop. De zuiger zou ik direct weggooien omdat die van zeer slechte kwaliteit is. Vervang hem maar door een RSP of VHM. Dit zijn zuigers van topkwaliteit in de prijsklasse van tussen de 105 en 150 euro. Soms worden de cilinders, koppen en zuigers voor wat lagere prijzen op marktplaats aangeboden. De kosten van tunen verschilt per tuner en die zou ik vooraf opvragen zodat je niet voor verrassingen komt te staan..

Uitlaten.

Uitlaten worden te kust en te keur aangeboden. Uit principe zeg ik: “er is maar één goede uitlaat en dat is een opmaat uitlaat”. Deze uitlaten zijn prijzig en kosten met demper rond de 350 euro. Voor hoog getunde motoren geen wens maar een must. Voor licht getunde motoren kun je een “standaard” expansie-uitlaat nemen. Die kosten tussen de 200 en 250 euro. Wil je een verchroomde dan kunnen die tot 325 euro oplopen. Een originele RS uitlaat voldoet ook prima voor 60cc setups. Je kunt, wanneer de cilinder erop aangepast is, dan ongeveer 9 Pk behalen wat goed is voor een top van 95 kmh met veel kracht bij lage toeren.

Onderhoud.


Na iedere zware rit of race loop ik altijd mijn Kreidler even na. Trek de kop er af en bestuur de kop op eventuele inslagen. Jouw bigend laat door middel van vele duizenden minuscule inslagen in de kop weten of hij voor vervanging in aanmerking komt. Verder controleer ik de kop van de zuiger en de cilinderwand op onregelmatigheden. De kettingspanning en de remmen worden nagekeken. Het is een uurtje werk maar je voorkomt een hoop ellende. Tot slot trek ik alle cruciale bouten en moertjes na. Door de vibraties kan er altijd iets los komen te zitten. Ik moet er niet aan denken dat mijn spatbordboutjes loslaten en plotseling mijn spatbord bij 120 kmh over mijn voorwiel klapt….. Juist daarom borg ik die moertjes altijd met loctite. Begrijp me goed: dit is voor de hoog getunde Kreidlers maar ook de lichter getunde Kreidlers zou ik iedere 1000 km even goed nalopen. In het algemeen geld dat pro actief onderhoud de sleutel is voor langdurig rijplezier.

Tot slot.

Tunen is maatwerk. Lees je vooral goed in en vraag op meetings eens of je op de Kreidler van een ander mag rijden zodat je gevoel krijgt wat een bepaalde setup je brengt. Wissel ervaringen met elkaar uit maar laat je vooral goed adviseren door de tuners. Een tuner die geen vragen aan je stelt of je geen zinnige antwoorden kan geven die zou ik links laten liggen. Maatwerk leveren start immers met een gedegen inventarisatie van jouw wensen en behoeften in combinatie met het materiaal dat je al in jouw bezit hebt…. Je wilt tenslotte met een gerust hart rondrijden en niet sleutelen.

Fred57
Berichten: 690
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:06
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

#2 Bericht door Fred57 » 04 mar 2014, 20:23

Hallo Johan ,

Dit is nu echt een heel mooi verhaal waar veel mensen wat [ ik zelf zeer zeker ] aan hebben , duidelijke taal . :clap

Ik heb ook veel na gedacht over hoe mijn kreidler wat soepeler en iets sneller te laten lopen , [ beslist geen 110 / 120+ ]
Wat jaren geleden is mijn kreidler 'omgetoverd ' van Tm naar Rs en heb ik toen ook een 50 cc Sb aangeschaft van kT .
De verhalen die toen verschenen dat de KT cilinders onbehandeld niet lekker zouden lopen had ik ook ter harte genomen en dacht een goede 'behandelaar 'gevonden te hebben :cry:

Er zijn nog wel wat meerdere wensen die ik heb wbt de kreidler , oa het blokje eens goed te laten nazien , maar helaas ontbreekt me de € omdat te bewerkstellen .

ik bedoel hier alleen maar aan te geven dat voor de 1 een teleurstelling van 150 € hard aan kan komen en voor de andere waarvan de zakken wat dieper zijn misschien minder teleurstellend zijn !
NEE ik overweeg niet om de kreidler te verkopen !

Gr Fred

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

#3 Bericht door emilio » 04 mar 2014, 21:44

Eigenlijk Fred begint het tunen niet bij het motorgedeelte maar eerst bij het rijwielgedeelte. Juist hier zijn de goedkoopste extra kilometers te vinden. Bij hoeveel mensen staat het achterwiel er niet scheef in? Of lopen de remmen aan? Wie ontvet zijn ketting en zijn lagers en doet er wat andere olie in? Ik denk een handvol mensen en juist deze kleine dingetjes kosten bijna niets maar leveren je net wel die extra 5 kilometer per uur op. Laat ik dan helemaal maar zwijgen over bandenspanning of de breedte van deze banden :)... Yeb het blijft een enerverende hobby ... ;)..

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10789
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 184 keren
Ontvangen waarderingen: 563 keren

Re: Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

#4 Bericht door Henk 3bakvoet » 04 mar 2014, 22:08

Kunnen we er van uitgaan dat de kosten boven de 7 pk ongeveer op 500 euro per pk uitkomen? all in.
Of zit ik er ver naast?

Fred57
Berichten: 690
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:06
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

#5 Bericht door Fred57 » 04 mar 2014, 23:02

emilio schreef:Eigenlijk Fred begint het tunen niet bij het motorgedeelte maar eerst bij het rijwielgedeelte. Juist hier zijn de goedkoopste extra kilometers te vinden. Bij hoeveel mensen staat het achterwiel er niet scheef in? Of lopen de remmen aan? Wie ontvet zijn ketting en zijn lagers en doet er wat andere olie in? Ik denk een handvol mensen en juist deze kleine dingetjes kosten bijna niets maar leveren je net wel die extra 5 kilometer per uur op. Laat ik dan helemaal maar zwijgen over bandenspanning of de breedte van deze banden :)... Yeb het blijft een enerverende hobby ... ;)..
Uiteraard klopt dat wat je zegt over standaard dingen , banden +spanning wiel recht, ketting smeren enz !
Ik heb zelf tijden een rit wel gezien dat een ketting er af gelopen was , dan kijk en help je even mee bij de montage en als je vraagt moet je niet even de boel spannen n heb je dat wel meer ?word er gekeken of je net ontsnapt bent ?

Nogmaals ik ga beslist niet voor super snelheid ,dat neemt niet weg dat ik het heel mooi vind wat er ( ook door jou ! ) voor een vermogen uit zo"n blokje gehaald word !
Natuurlijk zijn er mensen die er anders over denken en dat mag uiteraard !
Succes met de hobby johan , en verder ook iedereen natuurlijk !

Gr fred

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

#6 Bericht door emilio » 04 mar 2014, 23:11

Das moeilijk aan te geven maar ik denk dat wanneer je een setje koopt bij één van de tuners en je laat het blok reviseren en je neemt een koppeling dan ben je circo 1800 euro kwijt. Dan heb je 15 pk. Het verschil is 8 pk dan ben je tussen de 200 en 250 euro kwijt. Maar... je moet jouw rijwielgedeelte ook aanpassen. Remmen...250 euro...veren 170 euro...banden 100 euro. Inkorten voorvork 100 tenzij je het zelf kunt.. Dus 600 erbij dan is het 2400 euro en kom je op 300 euro per Pk. Dan heb je het progressieve slijtage gebeuren. Om de 2500 km blokrevisie met nieuw Big end en zuiger (400 euro).....Naar mate dat je dus minder tuned zal de behoefte aan onderhoud wel afnemen..

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

#7 Bericht door emilio » 04 mar 2014, 23:14

Weet je Fred....iedereen haalt het zijne uit de hobby. Ik kan net zo goed genieten van iemand die voor de originaliteit van de brommert gaat dan van iemand die echt alles verbouwd en eruit haalt wat erin zit. Als ik zo terugdenk dan denk ik dat ik kick op passie die iemand uit zijn hobby haalt.. hhmm eigenlijk wel vreemd ;).

Fred57
Berichten: 690
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:06
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

#8 Bericht door Fred57 » 05 mar 2014, 12:58

Ach Johan wat is vreemd ? :D

De een is met zijn / haar brommer / motor bezig en de ander heeft postzegels of wat dan ook als hobby !
Mijn kreidler is beslist niet orgineel en er zit ook wat imitatie onderdelen op soms erger ik mij daar aan maar meestal niet .
Ik heb hem voor mijzelf,en uiteraard is het leuk als je ergens komt of onderweg ergens staat dat er genoeg mensen zijn die hem mooi vinden !
Ik kom soms ook bij Claus, en bij wijlen Nico ben ik ook een aantal keren geweest , als ik dan zag wat die mensen kunnen en presteren dan valt soms ook mijn mond open van verbazing en heb ik een grijns op mijn gezicht van oor tot oor .
Ook jou verhalen en foto's lezen net zo als het bovenstaande heerlijk weg ! mijn complimenten wat je met je kreidler kan en doet !

Als je er maar plezier in hebt toch ?

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

#9 Bericht door RS3001 » 05 mar 2014, 17:34

Mooi handboek Johan, echt nuttige informatie. Heb ook al een keer vies lesgeld gegeven voor dat ik bij Rion kwam. Door schade en schande he... :D

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

#10 Bericht door SwiffMeister » 05 mar 2014, 19:00

Ik wil er graag aan toevoegen dat het voor een handige harry een stuk goedkoper kan.

Wie zich verdiept in cilinderkoppen, draait vrij eenvoudig zelf een goeie kop op de draaibank, al dan niet na een berekening van een bekende kreidlersprinter. Diezelfde beste man, kan ook informatie leveren over hoe een uitlaat er uit hoort te zien. Wie handig is, kan nu zelf zijn uitlaat bouwen.
Wie goed kan tiggen bouwt zijn eigen membraanhuisje.
En als je toleranties op kunt zoeken, lagers kunt monteren en een beetje fatsoenlijk met meetinstrumenten om kunt gaan is een blok reviseren ook geen hogere wiskunde meer.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil je verhaal niet onderuit halen en wil al helemaal niet beweren dat iedereen het kan of dat het gemakkelijk is. Maar een handige harry met een draaibank, de skills om te lassen en gezond technisch verstand is veel goedkoper uit dan hier boven wordt gemeld.

Sjoerd-rs
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 okt 2010, 17:16
Locatie: Drachten/Opeinde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

#11 Bericht door Sjoerd-rs » 06 mar 2014, 05:44

Mooi verhaal en heel herkenbaar, waar we ook komen met de kreidlers, is het vaak, heeeee Zo'n een had ik vroeger ook!! met een 70cc en dikke crosscarbarateur liep 120 man echt liep 120!!!! hahaha ja dan lach ik van binnen, ik weet onderhand wat er moet gebeuren voor het 120 loopt en laat ze maar in de waan.

opvoeren kost gewoon vies geld vooral als je boven de 100 km grens uit wilt komen, ik heb het over echte GPS kilometers!!

gelukkig zijn er tuners op het forum die er hart voor hebben en heel veel uren werk in zetten een zeer mooie cilinder te bouwen, en alle uren niet door berekenen aan de klant, als ze dat zouden doen is het helemaal niet meer betaalbaar, was toen een mooi verhaal van nico (helaas overleden) Henk was op bezoek bij hem met de camera, op een gegeven moment ging het over geld, Nico zei, Henk ik zal er nooit rijk van worden!!, als ik alle uren optel is het eigelijk bizar wat er aan verdient wordt, het is ook een passie voor de meeste tuners!! en wij mogen daar van mee genieten gelukkig.

Johan, Jij bent ook 1 van de mensen die graag zijn bevindingen deelt helemaal top man!! dat bespaart een hoop mensen geld, ga daar vooral mee door vindt het zoals jij vaak zegt KEI GAAF :thumbsup :thumbsup :thumbsup :thumbsup

joto
Berichten: 272
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

#12 Bericht door joto » 06 mar 2014, 18:57

Hallo Broertje,
Prima verhaal maar weet je wat ook een zeer belangrijke reden kan zijn om je brommer harder te laten lopen? :clap
Iets wat ik niet heb gelezen. ( tenzij ik het heb gemist, dan mijn welgemeende excuses) :oops:

AFVALLEN, ga eens wat minder eten, en mss. wat minder drinken. 10 kilo lichter en je brommer gaat als een pijl en boog.
En heel belangrijk, kost niets, helemaal niets. :lol:

Dit geldt natuurlijk alleen voor degene waarvan het BMI gehalte iets te hoog is. :mrgreen:
De anderen die wel op het goede gewicht zijn, moeten dus wel in de geldbuidel tasten. :evil:

Groeten.

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

#13 Bericht door emilio » 06 mar 2014, 23:15

joto schreef:Hallo Broertje,
Prima verhaal maar weet je wat ook een zeer belangrijke reden kan zijn om je brommer harder te laten lopen? :clap
Iets wat ik niet heb gelezen. ( tenzij ik het heb gemist, dan mijn welgemeende excuses) :oops:

AFVALLEN, ga eens wat minder eten, en mss. wat minder drinken. 10 kilo lichter en je brommer gaat als een pijl en boog.
En heel belangrijk, kost niets, helemaal niets. :lol:

Dit geldt natuurlijk alleen voor degene waarvan het BMI gehalte iets te hoog is. :mrgreen:
De anderen die wel op het goede gewicht zijn, moeten dus wel in de geldbuidel tasten. :evil:

Groeten.

Iedere 10 kilo is 1 pk zeggen dan wel eens en dat klopt rekentechnisch heel behoorlijk met de praktijk. Ik val voor 2014 18 kilo af en das geen geintje :)..


@ Sjoerd.
ik hoop dat er veel mensen dit meekrijgen. Ik zit er zelfs over na te denken om van de zomer video's op te nemen hoe je onderhoud aan je kreidler zou moeten plegen door simpelweg alles met de camera vast te leggen wat ik dit seizoen aan onderhoud ga plegen. Dan is het plakken en knippen en we hebben weer een instructie op beeld en geluid :)... Dat lijkt me nou kei gaaf! ;)..

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Bezint voor U begint: Tuninggids voor beginners!

#14 Bericht door Maarten » 06 mar 2014, 23:28

Nou, bij mij is het aankomen serieus begonnen hoor. Beetje de leeftijd ook, maar jaren stabiel op 80 kilo en nu 86... moet echt wat gaan doen... Nou ja, vanavond op de fiets gegaan... naar een etentje met jeugdvrienden... waar we onbeperkt konden eten en drinken. Was gezellig, dat wel. Meer fietsen naar het werk en meer bewegen is het plan.

Johan, bedankt voor je goede introductie vol met tips en feiten omtrent het onderwerp opvoeren.

Plaats reactie