Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

Racen op het circuit met je Kreidler

Moderator: emilio

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

#26 Bericht door emilio » 04 nov 2013, 21:26

Ja het was tenslotte vlak bij Schmidt en daar heb ik goede herinneringen aan haha!

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

#27 Bericht door parid001 » 04 nov 2013, 22:28

Zat natuurlijk te dollen, maar als dat langs kwam was Johan nog wel wat meer achter op geraakt, zo niet afgestapt.

Johan is het niet zo dat als je wat mee in het bergische land of eiffel rijd, de korte 1 weer beter is als het van stilstand direct omhoog gaat?

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

#28 Bericht door pax00l » 06 nov 2013, 19:59

Kijk je moet zo afwegen waar je veel rij,rij je veel in de stad dan is een redelijk korte 1e wel aan tebevelen,en dat de 5e te groot is dat is bekend voor een 50cc het duurt te lang voor dat je op het toerental komt,en de rest volg wel aardig op elkaar als je te minste met het zaakje op de weg wil gaan rijden,en anders trek je het tandwieltje van zn 5e er af en zet je er een kleine tand wiel er op,lijk mijn

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2339
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

#29 Bericht door Kreidler » 08 nov 2013, 01:17

pax00l schreef:Kijk je moet zo afwegen waar je veel rij,rij je veel in de stad dan is een redelijk korte 1e wel aan tebevelen,en dat de 5e te groot is dat is bekend voor een 50cc het duurt te lang voor dat je op het toerental komt,en de rest volg wel aardig op elkaar als je te minste met het zaakje op de weg wil gaan rijden,en anders trek je het tandwieltje van zn 5e er af en zet je er een kleine tand wiel er op,lijk mijn
Of je nu stads op snel wilt rijden. Een lange 1 is een voordeel ook in de stad. 60 km in ze 1 is top toch? In de stad schakel je eigen de pestpokken 1,2 2,1 je wordt er gek van. Elke moderne motorfiets heeft een langere 1. Zou graag 2 setjes willen voor de 1ste versnelling en de 5de. Zo als Emilio hem heeft lijkt me perfect :clap :clap Weg met die terug val van 4 naar 5 verschrikkelijk.. Dat had Kreidler toen al aan moeten passen..

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

#30 Bericht door emilio » 08 nov 2013, 04:03

Ik heb zelf weinig ervaring met in de stad rijden. Zit wel wat in met wat je zegt. Je moet echter wel voldoende vermogen hebben om de zaak aan het rollen te krijgen. Moet me even aan een anekdote denken. Ik had de bak pas 2 dagen voor de toertocht in Maarheeze (2013) gekregen en direct ingebouwd. Na een testrit van zo'n 50 kilometer besloot ik om dan toch mijn net opgeknapte Mamba met de rit mee te nemen. Sta ik aan de start en wil met geweld wegrijden ....kom ik verdorie niet van de plek. Bleek het kleine tandwieltje van de eerste versnelling losgekomen te zijn van de as. Toen moest ik wel in zijn 2 wegrijden en dat terwijl ik erg lang had vertand (14:31) omdat de Haagse Boys erbij waren en dan wist je het wel :mrgreen: .. In zijn 2 reed die 90 km/u tja dan is zo'n eerste versnelling ook voor Big Bore ergggguh lang... Heb meteen de eerste versnelling uit één stuk laten maken en nu kan die niet meer los :D ... Gewoon te veel vermogen erop gehad..

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9246
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 916 keren
Ontvangen waarderingen: 761 keren

Re: Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

#31 Bericht door Eifelyeti » 08 nov 2013, 09:21

ik ga veel eiffel rijden, de lange 1 is geen problem als het van stilstand direct omhoog gaat, de 2e en 3e is dan meer een problem. De steppen sijn grooter.... dab bij een std.5 bak beter......

mijn close5 van de Jager is goed in de eifel, en mij KVV 6bak is wel noog wat beeter, ma ik rijd met een 190° 60cc..

een close5 is zonder Kickstarter Tandwiel niet goed te verkoopen....denk ik

Diddi heft ook een Close5 van de Jager, die heft ook snell geen problem meer gehad met de lange 1e aanrijden...... die heft wel een 80cc met membran

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10470
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 236 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

#32 Bericht door nozems » 08 nov 2013, 09:44

En hoe zit het als eigenlijk alleen je 1ste versnelling aan de korte kant is? Met m'n 80cc nu kan ik nu beter wegrijden in z'n 2de de 1ste is erg kort en haast overbodig, zelfs met 2man erop, de overige versnellingen sluiten mooi, geen groot gat tussen 4 en 5. Maar alleen een langere 1ste versnelling kan ook?

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

#33 Bericht door emilio » 08 nov 2013, 10:18

Ja Pascal dat kan... Johan van CNC kan dat mogelijk voor je maken als ik zijn bijdrage hier lees (15:44). Je zult echter wel de kosten goed moeten afwegen wat het beste voor je is....

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3726
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 343 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

#34 Bericht door jamojamo » 08 nov 2013, 11:26

emilio schreef:Ja Pascal dat kan... Johan van CNC kan dat mogelijk voor je maken als ik zijn bijdrage hier lees (15:44). Je zult echter wel de kosten goed moeten afwegen wat het beste voor je is....
Bij deze indirect een vraag aan Johan van CNC:
Het 1e versnellingstandwiel van een 3-bak heeft verhouding 2,61 wat mooier aansluit dan de 2,54 van de 4 en 5-bakken. Het zal wel te simpel zijn om te veronderstellen dat je een 3-bak tandwiel kunt gebruiken?
Ik lees dat je de laatste tijd een hoop 3-bakken hebt gedaan dus wie kan het beter beantwoorden :clap
(Oh ja, die wijsheid over het 3-bak tandwiel heb ik uit het programmaatje Kreidlerspeed)
Ben benieuwd,
Eric

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10470
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 236 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

#35 Bericht door nozems » 08 nov 2013, 11:44

Aha, dat is ook zo, voor niets gaat de zon op. Het is ook niet direct een noodzaak, maar het zou iets prettiger zijn denk ik.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

#36 Bericht door lazy rider » 08 nov 2013, 12:33

nozems schreef:En hoe zit het als eigenlijk alleen je 1ste versnelling aan de korte kant is? Met m'n 80cc nu kan ik nu beter wegrijden in z'n 2de de 1ste is erg kort en haast overbodig, zelfs met 2man erop, de overige versnellingen sluiten mooi, geen groot gat tussen 4 en 5. Maar alleen een langere 1ste versnelling kan ook?

Het langer maken van alleen de eerste versnelling volstaat ,de rest sluit dan netjes aan .
Het probleem is als je een te lange eerste maakt dat de 2de niets meer doet dus deze veel te kort wordt .
Er zijn setjes te koop van 16 - 44 als eerste versnelling , die in de racerij veel gebruikt worden , maar dan heb je dus het probleem met de 2de die veel te kort wordt .
Ik heb dit zelf ondervonden tijdens het sprinten .
Ik heb toen zelf tandwielen 15 - 44 gemaakt wat veel beter aansluit zodat je per versnelling tussen de 17 en 20 km/h versnelt .

Het probleem is enkel dat de eerste versnelling een vast tandwiel is,wat op de as is gefreesd en niet verwisselbaar is .
Dus deze moet afgedraaid worden en een nieuwe tandwiel op de afgedraaide as krimpen en met loctite bevestigen .

Veel beter is een complete nieuwe as frezen met het juiste tandwiel van 15 erop en deze met een splines verbinding vast zetten .

als bijlage een pdf file van het programma wat ik gebruikte .

Ik heb ook het excel programma bijgevoegd wat ik gebruik voor snelheden en de diversen tandwiel verhoudingen .
In de groene vakken kun je wijzigingen naar jou wens invullen en kun je zien wat voor effect dat heeft op snelheid ,toerental ,powerband, versnelling etc.


Johan
Bijlagen
Versnellingsbak kreidler versnelling.xls
(82 KiB) 413 keer gedownload
Versnellingsbak kreidler 15-44.pdf
(20.59 KiB) 446 keer gedownload
IMG_3716 tekst.jpg
IMG_3716 tekst.jpg (87.73 KiB) 10889 keer bekeken
IMG_3717 (Small).JPG
IMG_3717 (Small).JPG (68.99 KiB) 10889 keer bekeken
IMG_1210%20edit.JPG
IMG_1210%20edit.JPG (91.31 KiB) 10894 keer bekeken
Laatst gewijzigd door lazy rider op 08 nov 2013, 14:15, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

#37 Bericht door lazy rider » 08 nov 2013, 13:48

Ik heb er zelf extra breed gemaakt voor de sprinter die toen 28,6 pk :mrgreen: had om de boel heel te houden :D

johan
Bijlagen
versnellingsas%20lang%204.JPG
versnellingsas%20lang%204.JPG (14.41 KiB) 10881 keer bekeken

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

#38 Bericht door pax00l » 08 nov 2013, 15:42

Je moet voor je eigen uit maken wat goed is,en daar maakt je bak naar,toen wij in 1990 in woerden reden,[race ]en we hadden de grote jongens uitgenodigd,de helft daar van verbranden de koppeling om dat de 1e veel te groot was,dat was niet zo gek,wand die jongen reden nooit op een straten parcours,later ging dat veel beter ze hadden het aangepast,
Ik zelf heb daar niet zoveel last van ik heb een 80cc,en ik hoef niet met me neus op de tank te leggen als ik zo rond de 100 reed mijn goed, ik weet wat spul kan,en wat het niet kan.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10470
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 236 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Berekeningsprogramma 5 close versnellingsbakken.

#39 Bericht door nozems » 12 nov 2013, 10:07

Johan, late reactie nog, bedankt voor het reageren, helder verhaal. Ik houdt het wel bij m'n standaard 5bak, het is ook weer niet zo storend voor mij persoonlijk, maar wie weet als er een ander blok ernaast komt (60cc o.i.d) dan overweeg ik wel een aanpassing of een close 5.

Plaats reactie