Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

Racen op het circuit met je Kreidler

Moderator: emilio

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#1 Bericht door emilio » 10 okt 2013, 08:22

Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

LET OP: ONDERAAN VIND JE DE BESTANDEN DIE JE KUNT DOWNLOADEN!

Het komt nogal eens regelmatig voor: een enthousiaste 2Takt liefhebber investeert een klein vermogen om zijn bromfiets of motorfiets eens flink te kietelen om met de snelste mee te kunnen. Complete motorblokken worden omgebouwd naar meer cilinderinhoud, speciale cilinderkoppen, raceontstekingen, opmaat uitlaten en zelfs membraaninlaten zijn schering en inslag.

Tijdens de eerste testritjes blijkt dat er daadwerkelijk in een bepaald gebied veel vermogen is bijgekomen maar dat het net niet dat is wat je ervan gehoopt/verwacht had…. De zoektocht naar de juiste afstelling kan beginnen.

Het zou een bloemlezing uit eigen werk kunnen zijn maar naar jaren met Big Bores en ander spul bezig geweest te zijn en het ter beschikking hebben van een testbank kan ik bevestigen dat zelfs het verzetten van 1 clippositie van de gasnaald je 1 Pk kan kosten of kan opbrengen. Laat staan wat het veranderen van de gasnaald, gasbuis of gasschuif je wel niet aan vermogen kan opleveren of kosten kan.

Het is juist daarom dat ik in dit verslag dieper in ga op het belang van een juiste afstelling van de carburatie van jouw hoog vermogende 2 Takt. Een juiste afstelling heeft een onderschat grote invloed op het vermogen maar nog belangrijker het rijgedrag van jouw geliefde brom- c.q. motorfiets. Ik zal de laatste zijn die beweert dat hij alle wijsheid in pacht heeft maar dit verslag geeft je in ieder geval een duw in de juiste richting.


Keuze van de doorsnede van de carburateur.


Het zal geen verrassing zijn dat ik een grote fan van Mikuni carburateurs ben. De carburateurs zijn makkelijk af te stellen en alle afstel- en of vervangingsonderdelen zijn eenvoudig te verkrijgen. Mikuni is niet de goedkoopste carburateur maar met enig zoeken en vergelijken is al snel veel geld bespaard. Er zijn echter veel imitatiespullen in omloop en kijk daar voor uit. Je wilt immers jouw duizenden euro’s kostende dure motor toch niet naar de haaien laten gaan omdat blijkt dat de maat op de imitatiesproeier toch veel groter bleek te zijn dan het gaatje wat er in zat…. Duur grapje.


Onderstaande grafiek geeft aan welke doorsnede jouw carburateur in relatie tot het aantal Pk’s zou moeten hebben. Mikuni geeft hierbij een bandbreedte aan. Voorbeeld: Stel je zou een motor willen hebben met circa 20 Pk dan past in dit geval een carburateur van 24 tot 26 mm doorsnede.




Afbeelding



De carburateurs, van welke merk dan ook, worden uit doos voorzien met een standaard gasschuif, gasbuis, gasnaald en sproeierbezetting geleverd. Het is een kans op duizenden dat deze afstelling juist voor jouw motor past. Reken jouw kansen zelf maar eens uit. Mikuni heeft voor hun carburateurs de keuze uit:

tientallen gasschuiven;
38 verschillende gasbuizen;
1850 (!) verschillende gasnaalden;
75 sproeiers voor het type carburateurs die wij vaak gebruiken;
tientallen verschillende stationair sproeiers.

Het hoeft dan ook geen betoog dat je bijna een dirigent moet zijn om de instrumenten van dit gigantisch orkest op elkaar afgestemd te krijgen.

Om inzicht in jouw probleem te krijgen is het belangrijk om te weten welk onderdeel van de carburateur verantwoordelijk is voor een bepaalde gasstand. Het onderstaand plaatje geeft hier mee duidelijkheid over.


Afbeelding


Inmiddels is er voldoende informatie op internet te vinden hoe je de juiste hoofdsproeierbezetting moet vinden en dat is dan ook de reden dat ik er hier niet dieper op in ga.

Vanuit de praktijk hoor ik dat veel liefhebbers kampen met het probleem dat op 12% tot 50% van het gas de 2Takt motorfiets als het ware volloopt. Bij het opendraaien van het gas begint de motorfiets eerst te proesten en na enig horten en stoten volgt dan als ware een explosie van kracht. Inmiddels zijn de anderen je al 10 tot 20 meter vooruit gesneld. Dit probleem gaat vaak hand in hand met dezelfde symptomen als hierboven beschreven wanneer je in lage toeren wilt blijven rijden. Niet erg prettig tijdens een toerritje..

De motor staat als het ware te rijk en door het laten zakken van jouw naald hoop je dit probleem op te lossen. Echter zelfs de laagste stand van de naald (Het clipje zit dan in de hoogste stand waardoor de naald zo diep mogelijk zit) biedt geen soelaas. Ook het testen van andere naalden biedt geen soelaas. Hoe kun je dit probleem dan het beste tackelen?


De Gasschuif

De gasschuif heeft de grootste invloed om het rijgedrag van jouw 2Takt te beïnvloeden. Door middel van de grootte van de schuine zijde achter op de gasschuif beïnvloed je de mate van hoeveelheid lucht die jouw motor krijgt. Hoe schuiner hoe meer lucht jouw 2 takt krijgt. Speciaal in het gebied van 12 tot 25% van jouw gas. Hieronder een grafiek hoe dit bij een Mikuni zit:

Afbeelding

De gasschuiven van Mikuni zijn genummerd. Je vind het nummer aan de onderkant van de gasschuif. Ieder type carburateur kan voorzien zijn van een ander nummer (lees grootte). Voorbeeld: de Mikuni VM24-489 wordt vanaf fabriek voorzien met een 2,0 gasschuif. Als je nu kijkt naar het verschil tussen een 2.0 en een 3.0 in de grafiek dan blijkt dat je de hoeveelheid mengsel dat naar de motor vloeit met 16 tot 20% kunt beïnvloeden. Met een 3.0 krijgt de motor dus veel minder brandstof in de lage toeren. Bij volgas heeft de gaschuif dus geen invloed.

Afbeelding
Het verschil tussen een 1,5 en een 3,0 Gasschuif.

De Gasnaald

Ook de vorm en de lengte van de naald kan van invloed zijn op het vermogen en rijgedrag van jouw 2Takt motorfiets. Een dikkere naald in het eerste gedeelte van de naald laat bv ook minder brandstof door.

De op de Mikuni gasnaald te vinden cijfer- en lettercombinatie geeft de volgende afmetingen aan:

1. de lengte van de gasnaald
2. aantal afschuiningen ( conus)
3. hoek van de afschuining ( conus)
4. diameter van het cylindrische ( rechte) gedeelte
5. serienummer van Mikuni als herkenning van 1e fabricage voor specifiek merk.

Voorbeeld: 6AEL1-60
6 = de lengte van de gasnaald ligt tussen 60,00 en 69,90 mm
A = 1e conus ( 15 minuten)
E = 2e conus ( 1 graad en 15 minuten)
L = 3e conus ( 3 graden)
01= serienummer
60= diameter van het cylindrische ( rechte) gedeelte is 2,60 mm
De afschuining ( conus) van de gasnaald wordt als volgt aangegeven:
A= 15 min. B=30 min. C=45 min. D=1 graad E=1graad -15 min. F= 1 graad 30 min. G=2 graad 45 min. Etc.


Met behulp van de cijfer/lettercombinatie bepalen we de gewenste vorm en dus ook het gewenste rijgedrag van de Kreidler. Het gaat hier te ver om in detail te treden maar ik gebruik een excell programma om het gedrag van de gasnaald met andere naalden te vergelijken. Hier een voorbeeld van een aantal naalden uit de 4 serie:


Afbeelding


Hoe meer de naalden naar links op de grafiek staan hoe rijker ze zijn. Je kunt grote verschillen tussen de naalden ontdekken. Wanneer de lijn de bovenkant van de grafiek raakt dan is het volgas en onderin stationair.


Zodra je de gewenste naald hebt geplaatst dan kun je door middel van de clippositie de hoeveelheid brandstof wat meer fine tunen. De grafiek laat je zien dat je met de positie van de gasnaald 10 tot 16% kunt corrigeren.


Afbeelding


Als laatste kun je met de gasbuis nog hele kleine veranderingen toepassen. Mocht je bv de naald bevallen maar staat die net iets te arm of te rijk dan kan je door het plaatsen van de juiste gasbuis dit mooi corrigeren. Onderstaande grafiek geeft hier een mooie indruk van.

Afbeelding

Hier nog een grafische weergave van de meest gebruikte naalden bij de afstelling van een Mikuni VM24 en VM26 carburateur. Je kunt in de grafiek zien hij rijk of arm jouw naald is. Je weet dan welke andere naald de meest logische stap is om te zetten.

Afbeelding


Tot slot een aantal afstelgegevens van bepaalde Mikuni carburateurs. Het zijn slechts waarden om je richting te geven in welke hoek je het moet zoeken. Controleer altijd jouw bougiebeeld. Die spreekt immers altijd de waarheid...

Mikuni VM20-151

50cc origineel

Gasschuif 2,5
Gasnaald 4DH11-3
Gasbuis O-6
Stationairsproeier 30
Hoofdsproeier 80
Luchtfilter origineel


50cc snel 4 poorter

Gasschuif 2,5
Gasnaald 4I04
Gasbuis O-6
Stationairsproeier 30
Hoofdsproeier 105
Luchtfilter Origineel zonder zeefje maar met 3 gaten en geen tules in het frame

Carburateur Mikuni VM24-489


Uit de doos de volgende bezetting:

Gaschuif 2,0
Gasnaald 5I14
Gasbuis N-8
Stationairsproeier 30
Hoofdsproeier 210

De Kreidler vertoonde het gedrag van vollopen onderin en liep niet fijn door de versnellingen heen. Bij het uit de bocht komen pakte hij bovendien laat op.

Uiteindelijk zijn we uitgekomen op de volgende carburateurbezetting:

Gasschuif 2,5
Gasnaald 5H22
Gasbuis N-8
Stationairsproeier 30
Hoofdsproeier 340*
* voor de aanpassing van gasschuif en gasnaald reed hij met een 350.
Luchtfilter: Twinair.

Resultaat
De Kreidler pakt bij ieder toerental prima op en trekt moeiteloos door al zijn versnellingen heen naar zijn top..

Mikuni TM24-9
Hier de instelling van een zuigergestuurde snelle 50 en 60cc:

Hoofdsproeier: 120
Gasschuif : 3,5
Gasnaald: 5L-01 (clip op stand 2) 2 mm ingekort
Gasbuis: Q-0
Stationairsproeier: 12,5
Luchtschroef: 1,75
Luchtfilter: originele luchtfilter zonder gaasje en 3 extra gaten

Mikuni VM26-665 supersnelle Zuigergestuurde 60cc

Hoofdsproeier: 175
Gasschuif: 3,0
Gasnaald: J8 4I04 Clip 2
Gasbuis O-0
Stationairsproeier: 30
Luchtschroef: 1 1/3 open
Luchtfilter: originele luchtfilter zonder gaasje en met 4 extra luchtgaten

Foto's Mikuni VM20-151
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot slot heb ik wat officiële informatie over gasbuizen, sproeiers en vlotterbakstanden geüpload. Bij vragen of bij het zoeken van een geschikte naald kun je me altijd ff een Pb sturen..
Bijlagen
TM catalogus.pdf
(1.29 MiB) 1219 keer gedownload
TM onderdelenlijst.pdf
(83.46 KiB) 640 keer gedownload
TM afstelonderdelenlijst.pdf
(67.51 KiB) 581 keer gedownload
VM Catalogus.pdf
(1.97 MiB) 1852 keer gedownload
Mikuni VM Afstelonderdelenlijst.pdf
(21.39 KiB) 738 keer gedownload
Mikuni VM Onderdelenlijst.pdf
(506.34 KiB) 840 keer gedownload
4er & 5er Nadelliste - 04.08.201312.03.2010.xls
(35 KiB) 820 keer gedownload
vmmanual.pdf
(1.2 MiB) 951 keer gedownload
Sproeier maten voor mechanisch nameten.pdf
(24.46 KiB) 657 keer gedownload
Schwimmerstnde.pdf
(88.6 KiB) 847 keer gedownload
_4042.pdf
(24.46 KiB) 515 keer gedownload
_Nadeldüsen_Innendurchmesser.pdf_.pdf
(32.22 KiB) 851 keer gedownload
Laatst gewijzigd door emilio op 11 okt 2013, 06:16, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#2 Bericht door Writer » 10 okt 2013, 09:23

Goed verhaal Johan zie hoop overeenkomsten met de afstellingen van mijn Kreidler, maar zoals gezegd met een vermogenbank is de afstelling het beste uit te voeren.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10470
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 236 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#3 Bericht door nozems » 10 okt 2013, 10:19

Mooi verhaal, en bekende lectuur voor mij :wink: maar met de gasschuif afschuining beïnvloed je de onderdruk, dus hij krijgt niet meer lucht, maar zuigt daardoor minder hard aan de sproeierbuis.

haddiewaddie
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#4 Bericht door haddiewaddie » 10 okt 2013, 10:25

Beide toch? Meer of minder venturi werking betekent hogere of lagere luchtstroomsnelheid, dus meer of minder vacuüm en meer of minder lucht naar binnen....

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10470
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 236 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#5 Bericht door nozems » 10 okt 2013, 10:58

Volgens mij zuigt de motor eenzelfde hoeveelheid aan, echter wordt de onderdruk verlaagd bij de sproeierbuis waardoor er minder brandstof wordt aangezogen. Tenminste dat is wat ik altijd dacht.

Gebruikersavatar
arno meijer
Berichten: 579
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:28
Locatie: amersfoort
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#6 Bericht door arno meijer » 10 okt 2013, 17:13

:clap :clap :clap

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1361
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#7 Bericht door bertRS » 10 okt 2013, 18:24

Mooi verslag Johan.
Zelf ook al het een en ander aan het proberen geweest met een mikuni TM24 waar je al wat onderdelen voor hebt geleverd.
De 60cc loopt er al beter door maar kan nog beter.
Nu nog een keer met de gasnaald bezig.

Bert

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#8 Bericht door emilio » 10 okt 2013, 20:21

Hoi Bert,

ik heb de afstelling van zowel een TM24-9 als van een VM26-665, beiden zuigergestuurd, aan het bericht toegevoegd. De Kreidlers liepen er voortreffelijk! Verder een foto ingesloten van 2 gasschuiven die het verschil laten zien tussen een 1,5 en 3,0 gasschuif...

Groetjes,

Ps. met dank aan........ :)..

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1361
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#9 Bericht door bertRS » 10 okt 2013, 21:14

Hoi Johan,

Die van mij zit op de 60cc met membraan met de volgende afstelling.

Hoofdsproeier 230
Gasschuif 4.0
Gasnaald 5N14 en clipje op 2e van boven
Gasbuis Q-2
Stationeer sproeier 15

Hier mee loopt hij goed al zit er nog een klein dipje op ongeveer 1/3 open.

Zondag nog een 80 km mee gereden en de bougie is nog wel licht van kleur dus zou nog een grotere hoofdsproeier in mogen.
Ik rij wel met Aral Ultimate 102 en addinol mengsmering.
Bougie is een NKG B9ES.
Nu weet ik niet of de benzine de verkleuring kan bij invloeden ook omdat hierdoor wat koude zal blijven.

Bert

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#10 Bericht door emilio » 10 okt 2013, 21:22

bertRS schreef:Hoi Johan,

Die van mij zit op de 60cc met membraan met de volgende afstelling.

Hoofdsproeier 230
Gasschuif 4.0
Gasnaald 5N14 en clipje op 2e van boven
Gasbuis Q-2
Stationeer sproeier 15

Hier mee loopt hij goed al zit er nog een klein dipje op ongeveer 1/3 open.

Zondag nog een 80 km mee gereden en de bougie is nog wel licht van kleur dus zou nog een grotere hoofdsproeier in mogen.
Ik rij wel met Aral Ultimate 102 en addinol mengsmering.
Bougie is een NKG B9ES.
Nu weet ik niet of de benzine de verkleuring kan bij invloeden ook omdat hierdoor wat koude zal blijven.

Bert
Bert loopt die vol op 1/3 van het gas of krijgt hij te weinig?

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1361
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#11 Bericht door bertRS » 10 okt 2013, 21:27

Hij loopt dan vol Johan. Dit was eerst nog erger met gasschuif 3.0

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#12 Bericht door emilio » 10 okt 2013, 21:55

Ik denk dat je een naald zoals de gele of roze lijn zoekt:

Afbeelding

De blauwe lijn is de huidige naald..

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1361
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#13 Bericht door bertRS » 10 okt 2013, 22:17

Ja dat lijkt er wel op, dan zal het wel beter moeten wordt volgens de grafiek.
Welke nummers hebben deze naalden?

Alvast bedankt.

Bert

J.W.W.
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 sep 2013, 22:46
Locatie: De Kwakel /gemeente Uithoorn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#14 Bericht door J.W.W. » 10 okt 2013, 23:45

Echt goede informatie.
Ik zoek al langer naar de juiste onderdelen voor mijn carburateur. Kun je mij vertellen waar ik deze kopen kan?

Jan-Willem.

Gebruikersavatar
stephan de r.
Winnaar Kreidlerverkiezing januari 2008
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 nov 2004, 14:30
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#15 Bericht door stephan de r. » 10 okt 2013, 23:52

Johan, misschien kun je erbij vermelden ( als je over de informatie beschikt ) met wat voor
luchtkoker er word gereden, ik kan uit ervaring zeggen dat dit ook veel invloed heeft op het
rijgedrag.

Steef

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#16 Bericht door emilio » 11 okt 2013, 05:50

bertRS schreef:Ja dat lijkt er wel op, dan zal het wel beter moeten wordt volgens de grafiek.
Welke nummers hebben deze naalden?

Alvast bedankt.

Bert
Ze staan rechtsboven in de hoek van het plaatje Bert. Het is de legenda :) .. Het is ff puzzelen uit die enorme massa naalden. Ik weet niet op Topham ze in het assortiment heeft..

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#17 Bericht door emilio » 11 okt 2013, 06:06

J.W.W. schreef:Echt goede informatie.
Ik zoek al langer naar de juiste onderdelen voor mijn carburateur. Kun je mij vertellen waar ik deze kopen kan?

Jan-Willem.
In Nederland zijn er maar weinig zaken die gespecialiseerd zijn in originele Mikuni onderdelen. Daarbij hebben ze maar een zeeeer beperkt aanbod. Eentje ervan is: http://www.zundapponderdelen.nl/advance ... i&x=11&y=1

Hier eentje die dure imi verkoopt:
http://www.mxshop4you.nl/carburateur/sp ... ot-jet.php

Op dit moment zijn in Europa bv de VM20 carburateurs tot februari niet meer leverbaar. Bij veel dealers worden goedkope Chinese imi's als origineel aangeboden met alle problemen van dien..

Het alternatief is Ebay.com maar dan weet je ook niet of je ori spullen krijgt. Ik koop mijn spullen bij http://www.mikuni-topham.de....

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#18 Bericht door emilio » 11 okt 2013, 06:18

stephan de r. schreef:Johan, misschien kun je erbij vermelden ( als je over de informatie beschikt ) met wat voor
luchtkoker er word gereden, ik kan uit ervaring zeggen dat dit ook veel invloed heeft op het
rijgedrag.

Steef
Bij de VM24 heb ik het erbij geschreven Steef. Die andere 2 vraag ik voor de zekerheid na omdat ik het niet meer zeker weet..

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1361
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#19 Bericht door bertRS » 11 okt 2013, 18:02

Hoi Johan,

Dat zou dan naald 5DT3 of 5DT88 moeten zijn.
Zou je deze kunnen bestellen?

Groet,
Bert

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#20 Bericht door michael67 » 11 okt 2013, 20:00

Emillio,de mikuni 20mm staat bij Massink nog steeds op de site,daar zouden ze hem nog moeten hebben.
Die hebben vaak wel meerdere op voorraad omdat ze de zundapp handelaren ook voorzien.

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#21 Bericht door emilio » 13 okt 2013, 20:42

Dank je wel Michael. Ik zal de jongens daar naar toe verwijzen :)..

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#22 Bericht door emilio » 13 okt 2013, 20:52

Ik heb informatieve PDF's die je kunt downloaden bij het openingsbericht geüpload.

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#23 Bericht door emilio » 14 okt 2013, 17:51

Ik heb de onderdelenlijst en de lijst voor de onderdelen die je voor het afstellen kunt gebruiken van de VM carburateurs geüpload.

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#24 Bericht door emilio » 14 okt 2013, 20:02

Zojuist de TM (vlakschuif) catalogus alsmede de onderdelen- en afstelonderdelenlijst geüpload.

lbs
Berichten: 404
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#25 Bericht door lbs » 15 okt 2013, 11:55

Emilio,een volgens mij veel gebruikte naald is de 5IPL 43 welke bij KTM op de 50 cc wordt toegepast.
Deze naald vindt je aleen bij de KTM dealers.
Kun je in jouw exel-programma zien wat deze naald voor eigenschappen heeft?

Plaats reactie