Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

Racen op het circuit met je Kreidler

Moderator: emilio

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 2976
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#26 Bericht door emilio » 15 okt 2013, 12:38

Nee helaas staan de merkengebonden naalden niet in mijn programma. Het programma alleen bevat al 1850 naalden. Kun je nagaan hoeveel naalden Mikuni in het assortiment heeft... Onderstaand de naalden van de 5I serie die in het programma staan.

5I1
5I2
5I4
5I13
5I14
5I15
5I16
5I18
5I19
5IM17
5IX8
5IX10
5IX11
5IZ7

De gebruikte coderingen van de Mikuni onderdelen voor de motormerken zijn heel anders dan bij de universele Mikuni craburateurs.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#27 Bericht door snel » 16 okt 2013, 11:22

Carburateurdokter...die van mij heeft geen sproeiers.. :lol:
Hoe moet dat nu verder ? [-o<
Bijlagen
lectroninfo klein.JPG
lectroninfo klein.JPG (39.88 KiB) 12209 keer bekeken

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 2976
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#28 Bericht door emilio » 16 okt 2013, 16:12

Rij jij daar mee Martijn? En wat zijn de voor- en of nadelen hiervan ? Is hier al een topic van toevallig :)?

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#29 Bericht door snel » 16 okt 2013, 20:09

Zou best kunnen ,dat er een topic van is...

Het is een heel andere manier van afstellen.
Er zijn minder afstelmogelijkheden ,en deze hebben ook een beter afgebakend werkgebied.

Het grootste voordeel is denk ik dat hij wat vergeeflijker is dan een klassieke carburateur.
Het nadeel is dat hij lomp groot is en duur.
Bijlagen
lectron klein.JPG
lectron klein.JPG (72.62 KiB) 12155 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54045
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 376 keren
Ontvangen waarderingen: 614 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#30 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 okt 2013, 20:44

emilio schreef:Rij jij daar mee Martijn? En wat zijn de voor- en of nadelen hiervan ? Is hier al een topic van toevallig :)?
viewtopic.php?f=5&t=35952&hilit=Lectron

En


viewtopic.php?f=5&t=28498&hilit=Lectron

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#31 Bericht door snel » 16 okt 2013, 20:50

Thats it..

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 2976
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#32 Bericht door emilio » 17 okt 2013, 11:32

Heb het ff doorgelezen Martijn. Denk dat het voor circuitgebruik van toegevoegde waarde kan zijn. Voor straatgebruik wat minder omdat je dan graag een stationair lopende brommer wilt hebben. Of is dat inmiddels opgelost dat de brommer wel langer stationair kan blijven lopen?

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#33 Bericht door snel » 18 okt 2013, 22:17

Daar moet je geluk mee hebben. Hangt ook een beetje van de motor af. Op een membraanmotor bijv. zal het beter gaan dan op een zuigerstuurder.
Een van mijn twee racers loopt ook perfect stationair ermee.
De PWK-Lectron conversies die ik zelf wel eens maak kan ik wel stationair afstellen.
Door de doorgang onder de schuif passend te vijlen.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7420
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 239 keren
Ontvangen waarderingen: 168 keren

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#34 Bericht door Eifelyeti » 21 okt 2013, 12:48


Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#35 Bericht door Sander » 25 okt 2013, 23:44

Waar zijn die gasschuiven te bestellen?
Dat voelt als mijn probleem op lagere toeren ...
Dan bestel ik het liefst een volle gasschuif en pas hem aan tot hij goed is....

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 2976
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#36 Bericht door emilio » 03 dec 2013, 20:05

Vandaag van Mikuni begrepen dat de VM24-489 uit het programma is gehaald en vervangen is door de VM24-512. Het verschil tussen beiden carburateurs is dat de VM24-512 een verstelbare luchtschroef heeft en de VM24-489 niet..

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 2976
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Testen van een nieuwe naald in de VM20-151

#37 Bericht door emilio » 30 mar 2014, 16:52

Afgelopen najaar was de VM20-151 door Mikuni niet meer leverbaar. Ik heb toen om iemand voorruit te helpen mijn eigen Mikuni maar verkocht en tijdelijk de Bing 20 geplaatst. Op de Bing reed die vrij aardig maar toch was er altijd wel iets aan op te merken. Het was hem net niet....

Gisteren maar weer een nieuwe VM20 geplaatst. Omdat ik met 3 gaten in mijn zwarte luchtkoker rijd reed ik met de 4I4 naald waardoor de brommer perfect liep.. Maar zoals altijd zit er wel iets tegen: Mikuni kan op dit moment geen 4I4 naalden leveren en de wachttijden kunnen soms oplopen tot 3 maanden. Tja en dat bij seizoensstart... Ben dus naar een alternatief gaan zoeken en die vandaag eens behoorlijk aan de tand gevoeld. Het is de 4J13 naald geworden. Prima naald om de 4I4 te vervangen. Je hoeft verder niets aan te passen. Dus geen andere gasschuif, stationairsproeier etc.. Mocht je dus een Mikuni hebben aangeschaft en wil je met Twinair rijden of met gaten in het luchtfilter dan is dit een prima oplossing!

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 2976
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#38 Bericht door emilio » 30 mar 2014, 17:24

Hier de grafiek met de vergelijking van de originele naald met clip op 3 (blauw), De 4I4 met de clip op 3 (roze) en de 4J13 (geel) maar dan met de clip op 2. Met de clip op 3 zou hij net wat rijker zijn dan de 4I4 en dat klopt omdat de J in het alfabet na de I komt. Bij Mikuni zijn de naalden die de letters voor in het alfabet hebben armer dan dan de letters die later in het alfabet voorkomen. Het is maar een vuistregel omdat er ook weer andere combinatie voorkomen.
Bijlagen
Vergelijking 4DH11 4I4 4J13.jpg
Vergelijking 4DH11 4I4 4J13.jpg (194.12 KiB) 10919 keer bekeken

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 2976
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tuning en het belang van een prima carburatieafstelling.

#39 Bericht door emilio » 23 okt 2014, 11:49

Hier nog een grafische weergave van de meest gebruikte naalden bij de afstelling van een Mikuni VM24 en VM26 carburateur. Je kunt in de grafiek zien hij rijk of arm jouw naald is. Je weet dan welke andere naald de meest logische stap is om te zetten.

Afbeelding

Plaats reactie