Kreidler Enduro

Grasbaan & Cross 50 CC
Plaats reactie
Bericht
Auteur
retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#76 Bericht door retteketet » 14 sep 2021, 13:42

Als ik het goed begrijp heb jij een Magura 311 te koop?? Ik heb op internet er naar gezocht...maar kwam toen opnieuw de Lusito tegen en deze was alleszins redelijk geprijsd. Dezelfde zat namelijk al op mijn "straatfiets" van 1977. De enduro is nog steeds een budgetfiets en daarom hoeft het niet altijd origineel te zijn, althans niet wat betreft de "randzaken". Een Tommaselli gashandel zag ik bijvoorbeeld voorbij komen met bedragen rondom de 85 euro en dus zal een bijvoorbeeld (mooie) Magura 311 zeker niet minder kosten, áls je 'm vind. Overigens heb ik een korte slag gashandel op zowel de straat als de enduro. Ben dat gewend van de grasbaan en vind het prettig.
De enduro wordt nu overigens opgebouwd met een duidelijk ingekorte achterspatbord maar ik heb inmiddels een langer spatbord gevonden. Te zijner tijd wordt dit ook wat ingekort, maar minder dan nu het geval is, en dan laat ik dat coaten (RAL 6009) tezamen met de motorkappen van een geforceerd gekoelde. De kans is namelijk nog steeds aanwezig dat ik 'm volgend jaar terug bouw naar geforceerde koeling met dan onder de rechter kap een 24mm Mikuni en een uiteraard aangepast luchtfilter welke dan wel onder de kap zou moeten passen. Dus dan geen DellOrto en emmertje meer. Maar eens kijken of dat haalbaar is want uiteindelijk moet er nog wel een redelijk vermogen over blijven, lees-er mag geen sprake zijn van een significant vermogensverlies!!
Het wordt inderdaad tijd dat er weer eens een beurs is. Voor mijn project ben ik - denk ik- behoorlijk klaar maar Ger zoekt nog onderdelen voor zijn Hercules Special. Bovendien ben je er lekker een dagje uit en neem je mogelijkerwijs toch nog een koopje mee. Toch? In Flemalle, achter Luik, is in oktober een beurs. Even afwachten of die wel doorgaat. Is wel meer op motorfietsen gericht dan op brommers. Jaren geleden bezocht en toch wel leuke dingen gezien. Geen Duits spul overigens.

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#77 Bericht door retteketet » 14 sep 2021, 14:02

toekomst.jpg
toekomst.jpg (58.65 KiB) 1078 keer bekeken
Magura waarvan de 305 als eerste op de markt kwam..jpg
Magura waarvan de 305 als eerste op de markt kwam..jpg (49.22 KiB) 1078 keer bekeken

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Kreidler Enduro

#78 Bericht door buell killer » 15 sep 2021, 12:42

retteketet schreef: 14 sep 2021, 14:02 toekomst.jpgMagura waarvan de 305 als eerste op de markt kwam..jpg
JW, die rechtse staat het mooist, daar zal het gas ook het mooiste op reageren, voor enduro moet je wel goed kunnen doseren

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#79 Bericht door retteketet » 16 sep 2021, 07:59

Zou qua leeftijd en stijl passen Marcel want in de 60'er jaren op de markt verschenen. Wat dat betreft dus meer "period" maar...heeft een dubbel kabel systeem én is in haakse uitvoering. Iets later kwamen er de 306 en de 307 bij. Beide met een enkele kabel en haaks. Dus niet de kabel evenwijdig aan het stuur hetgeen ik juist wel belangrijk vind. De 307 is overigens voor 84,95 te koop bij JPMB in Dedemsvaart, zie de (matige) foto. Er zijn ook Tommaselli's te koop welke in meer of mindere mate lijken op de 307 en dus haakse kabelvoering, ik rijd er naar tevredenheid mee op de Looman.
Bijlagen
gashandel Magura 307.jpg
gashandel Magura 307.jpg (65.14 KiB) 1020 keer bekeken

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Kreidler Enduro

#80 Bericht door buell killer » 16 sep 2021, 15:27

retteketet schreef: 16 sep 2021, 07:59 Zou qua leeftijd en stijl passen Marcel want in de 60'er jaren op de markt verschenen. Wat dat betreft dus meer "period" maar...heeft een dubbel kabel systeem én is in haakse uitvoering. Iets later kwamen er de 306 en de 307 bij. Beide met een enkele kabel en haaks. Dus niet de kabel evenwijdig aan het stuur hetgeen ik juist wel belangrijk vind. De 307 is overigens voor 84,95 te koop bij JPMB in Dedemsvaart, zie de (matige) foto. Er zijn ook Tommaselli's te koop welke in meer of mindere mate lijken op de 307 en dus haakse kabelvoering, ik rijd er naar tevredenheid mee op de Looman.
Zou je deze gaan bestellen, vergeet dan niet het linker handvat/rubber zit er niet standaard bij, denk dat Chris ze ook heeft

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Kreidler Enduro

#81 Bericht door Eifelyeti » 16 sep 2021, 18:19

Mijn Favorit was altied de Magura 314 Duo....


https://www.kmx24.de/artikel.php?id=1520


is ook met beetje zoeken onder de 50€ te bekommen....

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#82 Bericht door retteketet » 17 sep 2021, 09:11

Bedankt voor de tip Marcel! Bij de 311 replica van Lusito werd overigens wel een linkerhandvatrubber meegeleverd...

Leuk dat je dit volgt Roman én bedankt voor jouw tip! Ik heb uiteraard even gekeken maar, hoewel ik 'm mooi vind, dit is mij (!) een toch wel wat té moderne vormgeving voor een ding uit de 60'er jaren want te hoekig.

De door mij gekochte en getoonde schakelaar is eigenlijk ook te hoekig maar klein/zwart en licht in gewicht. Zit klein en groot licht op, claxon en knipperlicht. Vond bij een aantal plaatselijk brommer/scooter en motorhandelaren wel ronde schakelaars maar vond die te lomp en te zwaar. Ben nu trouwens aan het twijfelen of ik de claxonknop ga gebruiken als stopknop. De claxon wordt namelijk normaliter zo'n knijptoeter en die heb ik al.

Ik heb overigens een klein klokje gevonden voor op het stuur, passend voor 22mm sturen. Helaas chroomkleurig en niet zwart. Echt Chinees spul, is niet veel maar kost ook geen drol. Zou nog spatwaterdicht zijn ook(?). Maar ja, voor die paar ritjes per jaar vind ik het allemaal wel best. Mij gaat het om het gemak. Hoef ik niet telkens tijdens een rit onder het rijden op mijn polshorloge te kijken. Als ik het softwareprobleem van mijn smartphone heb opgelost plaats ik wel een foto.

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#83 Bericht door retteketet » 22 sep 2021, 18:15

Ger heeft het voor- en achterspatbord gespten en de laatste ook reeds vastgezet aan het frame. Hoewel de lak hetzelfde zou moeten zijn (RAL 6009) zie je inderdaad toch verschil tussen het gecoate frame en het gespoten achterspatbord. Nou moet ik zeggen dat de lakkenman mij dat reeds had voorspeld maar ook dat het bij het voorspatbord minder op gaat vallen straks omdat dat iets verder van het frame af is. Ben benieuwd. Ik hoop dat volgende week de tank en de koplamp ook klaar zijn...

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Kreidler Enduro

#84 Bericht door b.bonk » 23 sep 2021, 08:03

ral heeft een marge afwijking van pak hem beet 10 % , dus links of rechts om kan dat al 20 % worden.
TIP . voor de volgende keer of voor de meelezers.
een los plaatje mee laten poederen.
daarmee naar je lakkenman. als dat iemand is die meer doet dan
alleen maar verkopen , zou hij hem toch richting de 98 % match
kunnen krijgen.

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#85 Bericht door retteketet » 23 sep 2021, 09:55

Bedankt Bertus voor deze raad! Deze topic is inderdaad bedoeld om te laten zien wat er bij zelfbouw allemaal op je pad komt én de mogelijkheid om daarbij ook van volgers, zoals onder anderen jij Bertus, te leren.

Overigens, ik had het gecoate frame meegenomen naar de lakkenman. Mogelijk misschien ook de afwijking - het gecoate is wat "vetter en heeft wat meer (zijde)glans - doordat mijn kameraad Ger mij had gevraagd om een spuitbus te kopen i.p.v. de lak te laten aanmaken... Dit omdat het om relatief weinig spuitwerk ging. Duidelijk dus dat ik/wij dát nooit meer doe(n)! De tank wordt wijselijk gewoon gespoten, dus niet met een spuitbus. Als het resultaat net zo goed wordt als ander spuitwerk van Ger, waaronder de smalle tank, dan zit het wel goed.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Kreidler Enduro

#86 Bericht door Eifelyeti » 23 sep 2021, 10:43

Harry van Hout is ook weer een Enduro op Basis VHS 2.0 aan het opbouwen had ik deze weekend gehoord...

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Kreidler Enduro

#87 Bericht door b.bonk » 23 sep 2021, 11:39

retteketet schreef: 23 sep 2021, 09:55 Bedankt Bertus voor deze raad! Deze topic is inderdaad bedoeld om te laten zien wat er bij zelfbouw allemaal op je pad komt én de mogelijkheid om daarbij ook van volgers, zoals onder anderen jij Bertus, te leren.

Overigens, ik had het gecoate frame meegenomen naar de lakkenman. Mogelijk misschien ook de afwijking - het gecoate is wat "vetter en heeft wat meer (zijde)glans - doordat mijn kameraad Ger mij had gevraagd om een spuitbus te kopen i.p.v. de lak te laten aanmaken... Dit omdat het om relatief weinig spuitwerk ging. Duidelijk dus dat ik/wij dát nooit meer doe(n)! De tank wordt wijselijk gewoon gespoten, dus niet met een spuitbus. Als het resultaat net zo goed wordt als ander spuitwerk van Ger, waaronder de smalle tank, dan zit het wel goed.
daarom laat ik ook een plaatje mee doen.
die leg ik op de balie van de lakkenman , en zeg deze kleur maken
en in een spuitbus doen.
kost een tientje meer, maar dan is mijn probleem zijn probleem. :D :wink:

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Kreidler Enduro

#88 Bericht door buell killer » 23 sep 2021, 13:35

Een goede verfhandelaar kan tegenwoordig de kleur inscannen en maakt de computer de bijpassende kleur. Gewoon even het frame mee nemen, de Rall kleuren van de kaart zit altijd verschil in ook per merk lak fabrikant

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Kreidler Enduro

#89 Bericht door buell killer » 23 sep 2021, 13:39

Waarom heb je het spatbord en andere schermen niet gelijk mee laten poeder coaten????

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Kreidler Enduro

#90 Bericht door b.bonk » 23 sep 2021, 17:36

buell killer schreef: 23 sep 2021, 13:39 Waarom heb je het spatbord en andere schermen niet gelijk mee laten poeder coaten????
denk iets van plastic ofzo.

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Kreidler Enduro

#91 Bericht door buell killer » 23 sep 2021, 20:13

b.bonk schreef: 23 sep 2021, 17:36
buell killer schreef: 23 sep 2021, 13:39 Waarom heb je het spatbord en andere schermen niet gelijk mee laten poeder coaten????
denk iets van plastic ofzo.
Zo te zien op foto kijken ze toch blikkerig :mrgreen:

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Kreidler Enduro

#92 Bericht door b.bonk » 23 sep 2021, 20:36

buell killer schreef: 23 sep 2021, 20:13
b.bonk schreef: 23 sep 2021, 17:36
buell killer schreef: 23 sep 2021, 13:39 Waarom heb je het spatbord en andere schermen niet gelijk mee laten poeder coaten????
denk iets van plastic ofzo.
Zo te zien op foto kijken ze toch blikkerig :mrgreen:
u heeft gelijk.

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#93 Bericht door retteketet » 24 sep 2021, 09:46

Roman, zo'n VHS in GS uitvoering is natuurlijk absoluut geil (!) maar voor mij te duur + te hoog + te jong. Merk dat ik wat heb ingeleverd qua soepelheid van spieren, zal wel leeftijd zijn, en mijn Looman moet ik al wat schuin houden om er op te stappen. Maar ja, was gebouwd voor de lange(re) Jan van Beek. Daarom wordt de GS dan ook iets lager.

Ger heeft de spatborden nog een keer gespten en hetb resultaat vind ik beter. Het verschil zit 'm nu m.i. in het mooi glad geschuurde van de spatborden en het toch wel iets ruwe van het frame. Volgens het coatingbedrijf zou zo iets op te lossen zijn met eerst een primer coating!?

En ja mannen, het is blik! De reden van het niet tegelijkertijd coaten is simpel gelegen in het feit dat ik eigenlijk (te) lang heb getwijfeld over de kleur van de spatborden. Ik was eerst van plan om in ieder geval het voorspatbord een andere kleur te geven. Maar, ik heb nog een kans omdat ik met een bijna aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid t.z.t een langer achterspatbord ga monteren. Zie boven(14 september). Maar eerst bouwen we 'm af met het kortere spatbord zoals op de eerste foto's. Als alles goed verloopt staat ie eind volgende week op de wielen. Ben benieuwd naar het resultaat. Ik probeer voor die tijd een of meerdere foto's te plaatsen van het spuitwerk.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Kreidler Enduro

#94 Bericht door b.bonk » 24 sep 2021, 10:57

Ger heeft de spatborden nog een keer gespten en hetb resultaat vind ik beter. Het verschil zit 'm nu m.i. in het mooi glad geschuurde van de spatborden en het toch wel iets ruwe van het frame. Volgens het coatingbedrijf zou zo iets op te lossen zijn met eerst een primer coating!?

daarom ben ik geen voorstander van een spuitbus.
je kunt de spuitdruk niet regelen.
om zo een poeder sinasappel effect na te bootsen , moet de spuitdruk omlaag.

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#95 Bericht door retteketet » 24 sep 2021, 11:28

Het resultaat is Ger ook tegengevallen Bertus. De tank is dan ook niet op die manier gespoten maar "gewoon"...De kleurstelling daarvan is goed gelukt. De beige kniekussens passen er m.i. goed bij.

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#96 Bericht door retteketet » 24 sep 2021, 11:34

Image

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#97 Bericht door retteketet » 24 sep 2021, 11:36

Potjandrie. Nieuwe smartphone en problemen met het plaatsen van foto's.

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#98 Bericht door retteketet » 24 sep 2021, 11:54

in opbouw.jpeg
in opbouw.jpeg (140.87 KiB) 760 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#99 Bericht door retteketet » 24 sep 2021, 12:34

voorzijde.jpeg
voorzijde.jpeg (148.95 KiB) 753 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#100 Bericht door retteketet » 24 sep 2021, 12:44

De ronding in het kettingscherm heeft Ger zelf geklopt. Dit overigens nog niet de definitieve versie in die zin dat het achtereinde nog wordt gewijzigd. Overigens, op de foto van de voorzijde lijkt er een behoorlijk kleurverschil van spatbord en frame te zijn maar in werkelijkheid is dat niet zo. Nota bene, het voorwiel zit er op de juiste wijze in en dat ligt aan de gebruikte poten.

Plaats reactie