1960, Eerste KNMV Kampioenschap 50cc Motorcross

Grasbaan & Cross 50 CC
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1960, Eerste KNMV Kampioenschap 50cc Motorcross

#1 Bericht door Maarten » 30 mei 2019, 09:25

Eerste KNMV Kampioenschap 50cc Motorcross (1960)


Bron: Motor, No. 50, 09-12-1960
Tekst: G. K.

Scan: peter G


Afbeelding

Het jaar, 1960 was voor de motorsport vruchtbaar aan. nieuwe ideeën!
Er kwam een. formule voor prachtige wegraces voor standaardmotoren, na een eerste poging werd de scramble populair en zondag was er de eerste KNMV motocross voor 50 cc machines, die ondanks storm en regen een groot succes werd.


Afbeelding

Eerste KNMV Kampioenschap 50cc Motorcross (1960)

In vliegende regenstorm vond op de Veluwe de eerste officiële wedstrijd van dit type in Nederland plaats en daarmee is de weg geopend voor een nog grotere opbloei van de 50 cc motorsport.

Uitgerekend de allerslechtste zondag van het hele seizoen, namelijk de roemruchte regenstormdag van de vierde december, was op de K.N.M.V. sportkalender gereserveerd voor een gloednieuw experiment met de allerlichtste klasse, namelijk motocross met machines van 50 cc.

Het prachtige, 900 meter lange circuit, was gelegen tegen een zuidwestelijke helling van de schitterende Loenermark, maar op deze dag helaas zó open en bloot voor de storm, dat men er zich nauwelijks staande kon houden. De plastic banden van de circuitafzetting stonden zo strak als vioolsnaren en huilden een macaber lied. Bovendien werd elk vlak stukje in een modderpoel herschapen waarin de brommers tot diep over de velgen wegzakten en waar het niet vlak was, zochten ruisende bergbeken hun weg, met een snelheid waar niet tegen te lopen viel. Kortom het waren omstandigheden, zó onvoorstelbaar slecht, dat een groot aantal van de 72 inschrijvers maar niet eens was gekomen.
En zij die er wel waren, vroegen zich af, of het wel mogelijk zou zijn om met een 50 cc motortje dit circuit ook maar één maal rond te rijden.

Op één plaats was de baan zelfs finaal weggespoeld, waardoor circa 100 meters moesten vervallen, maar de moedigen die toen aan de training begonnen, bewezen de met stomheid geslagen omstanders, dat die 50 cc motortjes vandaag de dag tot wel heel bijzondere prestaties in staat zijn. Het klimvermogen tegen de spekgladde hellingen en de stuurkwaliteiten in de dikste modderbrij, het was allemaal even fantastisch en de schaarse toeschouwers vergaten hun doorweekte kleding.



Advertenties:



Caltex 2T Plus Motor Oil
Voorkomt "bermreparaties"!
- Een vluggere start
- Meer motorkracht
- ... Minder brandstofverbruik
Caltext 2T Plus - Een zorg minder!



ACTIEFOTO'S MOTORSPORT
Van Uzelf als deelnemer — Van Uw favoriete renners
Wij hebben er tienduizenden in ons archief,
vanaf 1937 t/m het seizoen 1960
Afdrukken: 13 x 18 f 1,50 - 18 x 24 f 2,50
MOTOR FOTO DIENST
POMPSTATIONSWEG 7
DEN HAAG
TELEFOON 543300



H.H. terreinrijders

Uit voorraad leverbaar:
- Spatborden (aluminium)
- cross sturen
- stuurrubbers sport
- buddyseats BSA Gold Star
- buddyseats universeel
- remhandles (met knop en verstelbaar)
- koppelingshandles
- gashandles (zeer korte slag)
- bigends BSA Gold Star.

Originele Engelse import van:

HENK STEMAN'S speciaalbedrijf
Vaillantlaan 481
DEN HAAG
Tel. 336251



Afbeelding


Niet zomaar een start, maar tevens het begin van een machtig mooie, nieuwe sport, motocross met 50 cc motoren!

Het werd allemaal nog veel mooier, toen de eerste start plaats vond en meer dan tien rijders zich tegelijk in de diepe beek stortten, om vervolgens rijdend, glijdend, trappend en zelfs te voet de gladde helling aan de andere kant op te krabbelen. Een beek overigens, die op geen enkele landkaart voorkomt, want hij stroomde deze dag voor het eerst. Helaas eisten deze extreme omstandigheden een zeer hoge tol aan uitvallers, zij het dan geen grotere, dan we onder soortgelijke omstandigheden wel eens bij grote motoren zagen, met als voornaamste probleem: water in de ontsteking. Wat dit betreft waren de jongelui die gewoonlijk met hun brommer betrouwbaarheidsritten rijden kennelijk beter geprepareerd, dan zij die veelal deelnemen aan de regionale 50 cc terreinwedstrijden zoals die zeer veel in Zuid ‘Nederland en België worden gehouden. Immers laatst‘genoemd type wedstrijden moet het van het publiek hebben en is het weer te slecht, dan gaat de wedstrijd niet door.

Gelukkig maar, dat de organisatoren van deze wedstrijd het niet van het publiek moesten hebben! De rijders betaalden namelijk vijf gulden inschrijfgeld en het publiek had, als het gekomen was, vrij toegang! Die organisatie lag in handen van de motorclub Arnhem, in voortreffelijke samenwerking met de leden van de in oprichting zijnde motorclub Loenen, die ook voor het terrein hadden gezorgd. Het ligt in de bedoeling, dat Loenen in de toekomst zelfstandig een „50 cc cross gaat draaien en Arnhem zal ditzelfde op eigen terrein gaan doen. Dat zijn er dan al twee, en hiermee is de weg geëffend voor alle clubs die ook zo'n cross willen organiseren. Ruim 70 betalende renners hebben bewezen dat er behoefte aan is, de K‚N.M.V. wil maar al te graag aan die behoefte tegemoet komen en juist voor de clubs met een hele kleine kas, ligt hier nu een pracht kans, om ook actief te gaan worden op sportgebied. De kwestie bromfiets of motorfiets kan hier geheel buiten beschouwing blijven. Er waren er zondag evenveel met als zonder trappers en allemaal deden ze het even goed.

En nu de wedstrijden zelf, Als grote kanshebbers waren algemeen de rijders uit het zuiden beschouwd, gezien hun grote ervaring in dit soort werk en hun goede relaties met de Belgische Royal Nord fabriek. Maar ook zij hadden nog nooit op zo algemeen landelijk niveau hun krachten gemeten. Zo was het Jeurissen uit Wierden, die in de eerste serie van de gecombineerde klasse junioren en senioren onvervaard de kop nam en vier ronden lang, zichtbaar op zijn gemak door de modder ploeterde. Eerst werd hij alleen maar belaagd door zijn plaatsgenoot Hulsink, maar bij beiden liet het motortje het afweten en zo kon Gerard Kreijne de vrucht plukken van de opmars waarmee hij met zijn motocross ervaring zijn kleine Sparta van de laatste naar de eerste plaats stuurde. Hij was tenslotte de enige die de volle acht ronden volbracht. Alleen ter Horst en Dors volbrachten zes ronden en klasseerden zich daarmee ook voor de finale.

De tweede serie zag een Ely Mulder, die op de gladde startwei het eerst vaste greep voor z’n achterwiel vond en in een stoutmoedig gereden race, voortdurend de eerste plaats voor zich opeiste. Evenzo constant nam de jonge Staal uit Hoenderlo de tweede plaats in. Mooie strijd was er echter om de derde plaats, eerst tussen Slijkhuis en De Winter en vervolgens met Nijhuis. Veelbelovend was toen reeds het rijden van Raaymakers, die door een val helemaal achteraan was gekomen, maar vol vechtlust zich toch nog voor de finale wist te klasseren.

Negen rijders hadden zich voor die finale geklasseerd en konden daarmee een gooi doen naar het landskampioenschap. Zo groot was echter de slachting geweest. dat er tenslotte slechts vijf op de startlijn verschenen. Tussen die vijf ontstond een gevecht, zó spannend, dat het zelfs even de regen deed vergeten! Weer was Mulder op kop weg, maar nu nog feller achtervolgd door Staal. Die Staal werd door Mulder's achterwiel in een ommezien pikzwart gespoten, maar dat belette hem niet om z'n rivaal nog in die eerste ronde te passeren en vervolgens alle aanvallen van de verdere achtervolgers af te slaan. Daarbij speelde Raaymakers aanvankelijk een grote rol, maar tenslotte moest hij het hoofd buigen voor de vasthoudende Kreijne en vervolgens ook voor Mulder. toen deze de oorzaak van zijn moeilijkheden, een losgeraakt luchtfilter, tijdens een pitstop had hersteld. Nijhuis kon helaas door een zeer late start in deze strijd geen rol meer spelen. En zo kregen we dan een gloednieuwe kampioen in de vorm van Staal, die welhaast op eigen terrein won. Een eigen terrein, dat echter zodanig was veranderd, dat het voor hem even moeilijk was als voor ieder ander!

Tevoren hadden we de nieuwelingen aan het werk gezien, die in onverschrokkenheid niets voor de senioren onder deden. De naam Lengers is in de terreinsport zeer bekend en kreeg nu nieuwe klank door het voortreffelijke rijden van Kees Lengers, de zoon van Jaap en natuurlijk ook op DKW.
De Rooy en Koetsier zetten direct een felle achtervolging in en hoewel De Rooy hem in de tweede ronde voorbijging hield Lengers het hoofd koel en na twee ronden schoot hij weer naar voren, ogenschijnlijk regelrecht op de overwinning afstevenende. Maar de pech kwam in de vorm van een pareltje. Van de zesde plaats was Hordijk ondertussen schitterend opgerukt en die ging nu als eerste onder de zwartwit geblokte vlag door, gevolgd door de duwende Lengers, en De Rooy. die z'n moeilijkheden weer goed te boven was gekomen.

Ondanks het weer een bijzonder geslaagd evenement en naar we hopen de voorloper van heel veel 50 cc crosses!

GK.

NIEUWELINGEN:
1. P. Hordijk, Rotterdam, Batavus;
2. K. Lengers, Baarn, DKW;
3. J. de Rooy, Eindhoven, Avaros.

JUNIOREN EN SENIOREN:

1e serie:
1. G. Kreijne, Hoogland, Sparta;
2. B. ter Horst, Arnhem, J.L.O.;
3. J. G. Dors, Doesburg, H.M.W.

2e serie:
1, E. Mulder, Voorburg, DKW;
2. G. Staal, Hoenderlo, NSU;
3. J. Nijhuis, R'dam, Batavus;
4. R. Slijkhuis, Arnhem, H.M.W.;
5. M. Raaymakers, Meerveldhoven, Royal Nord;
6. T. de Winter, Arnhem, J.L.O.

FINALE:
1, tevens kampioen van Nederland: G. Staal, Hoenderlo, NSU;
2. G. Kreijne, Hoogland, Sparta;
3. E. Mulder, Voorburg, DKW;
4. M. Raaymakers, Meerveldhoven, Royal Nord;
5. J. C. Nijhuis, Rotterdam, Batavus.

Foto's: Helemaal links Hordijk in actie bij het winnen van de nieuwelingenklasse, Hiernaast de nieuwe Nederlandse kampioen Staal, na zijn zwaar bevochten overwinning gefeliciteerd door voorzitter Bolderman! Hierboven het spannende duel tussen Kreijne (42) en Mulder.

Plaats reactie