Handige Tip> zelf ontchromen
-
- Berichten: 502
- Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
- Locatie: Swalmen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Handige Tip> zelf ontchromen
Ontchromen van onderdelen
Deze tip naar aanleiding van topics waarin mensen het chroom van hun tank af probeerden de stralen of schuren. Als je (slechte) verchroomde onderdelen wil lakken, moet je om de zaak strak en het hechtbaar voor de lak te maken eerst het chroom verwijderen. Ook kun je je zelf geld besparen bij het herverchromen van onderdelen zoals tanks etc.
Zelf ben ik op deze manier een accubakje en gereedschapskastje van chroom aan het ontdoen.
Het ontchromen van een onderdeel is gemakkelijker en goedkoper dan je denkt! Je hebt een kuip nodig, groot genoeg om het stuk volledig onder te dompelen in water. Het stuk wordt vervolgens aan de negatieve klem van een batterijlader gekoppeld, en aan de positieve klem koppelt men een koperen plaat of staaf aan. Men moet een beetje zuur(azijn, salpeterzuur, zoutzuur etc. of er een keer zelf in plassen ) bij het water voegen om het water stroom (elektronen) te kunnen te laten gelijden. Je moet wel oppassen dat de klemmen van de ucculader de oplossing niet raken als je de oplossing behoorlijk zuur hebt gemaakt, de klemmen kunnen anders aangetast worden. Het volstaat de batterijlader op 6 of 12 volt te schakelen en de stroom te regelen op 3 of 4 A. Hoe groter de stroomsterkte, hoe sneller het gaat. Minstens om het halfuur de staat van het stuk controleren. De stroom laat het te behandelen stuk los en zal zich op het koper neerzetten. Met hetzelfde principe verwijdert men ook nikkel of zink! Probeer eerst op een misbaar onderdeeltje! Naar het schijnt is het ook mogelijk de roest langs deze weg te verwijderen door het verzuurde water te vervangen door een oplossing op basis van Natriumhydroxide. De roest verandert in een soort donkere modder die men kan afwassen. Opgelet: dit moet je niet met veren doen, deze worden hierdoor breekbaar en dus onbruikbaar.
Deze tip naar aanleiding van topics waarin mensen het chroom van hun tank af probeerden de stralen of schuren. Als je (slechte) verchroomde onderdelen wil lakken, moet je om de zaak strak en het hechtbaar voor de lak te maken eerst het chroom verwijderen. Ook kun je je zelf geld besparen bij het herverchromen van onderdelen zoals tanks etc.
Zelf ben ik op deze manier een accubakje en gereedschapskastje van chroom aan het ontdoen.
Het ontchromen van een onderdeel is gemakkelijker en goedkoper dan je denkt! Je hebt een kuip nodig, groot genoeg om het stuk volledig onder te dompelen in water. Het stuk wordt vervolgens aan de negatieve klem van een batterijlader gekoppeld, en aan de positieve klem koppelt men een koperen plaat of staaf aan. Men moet een beetje zuur(azijn, salpeterzuur, zoutzuur etc. of er een keer zelf in plassen ) bij het water voegen om het water stroom (elektronen) te kunnen te laten gelijden. Je moet wel oppassen dat de klemmen van de ucculader de oplossing niet raken als je de oplossing behoorlijk zuur hebt gemaakt, de klemmen kunnen anders aangetast worden. Het volstaat de batterijlader op 6 of 12 volt te schakelen en de stroom te regelen op 3 of 4 A. Hoe groter de stroomsterkte, hoe sneller het gaat. Minstens om het halfuur de staat van het stuk controleren. De stroom laat het te behandelen stuk los en zal zich op het koper neerzetten. Met hetzelfde principe verwijdert men ook nikkel of zink! Probeer eerst op een misbaar onderdeeltje! Naar het schijnt is het ook mogelijk de roest langs deze weg te verwijderen door het verzuurde water te vervangen door een oplossing op basis van Natriumhydroxide. De roest verandert in een soort donkere modder die men kan afwassen. Opgelet: dit moet je niet met veren doen, deze worden hierdoor breekbaar en dus onbruikbaar.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 22 dec 2002, 17:47
- Locatie: hilversum
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
ontchromen
Voor de juiste antwoorden en handelswijze kunt u ons geheel vrijblijvend mailen of bellen.
Het ontchromen van onderdelen is voor ons dagelijks werk
www.hardchroomhof.nl
Het ontchromen van onderdelen is voor ons dagelijks werk
www.hardchroomhof.nl
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 22 dec 2002, 17:47
- Locatie: hilversum
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Vooral voor technische werkstukken kan het noodzakelijk zijn om oude chroomlagen te verwijderen.
Dit is bijvoorbeeld het geval als men versleten delen opnieuw wil voorzien van een chroomlaag.
Hiervoor staan twee methoden ter beschikking als het moedermateriaal bestaat uit ijzer/staal.
De eerste ( vrij ruwe ) methode , die snel werkt , is het oplossen van de chroomlaag in zoutzuur 1 op 1 ( 1 deel water - 1 deel zoutzuur )
Aan dit sapje moet je wel een beitsrem toevoegen.
Deze beitsrem heeft geen invloed op de inwerking van zoutzuur op chroom, maar het beschermt het staal goed.
Een tweede ,veiliger methode, is het gebruik van een anodisch ontchroombad.
Samenstelling anodisch ontchroombad
Natriumhydroxide ( caustic soda ) 100 - 250 gr / ltr
temperatuur kamertemperatuur
anodische stroomdichtheid 4 - 6 Amp. / dm2
kathode ijzeren plaat ( platen )
Het chroom lost hierin langzaam op , maar de stalen ondergrond wordt in het geheel niet aan getast
Hoe gaat men te werk.
Vul een stevige kunstof bak of plastic emmer met de hierboven beschreven
vloeistof
Plaats hierin de stalen plaat/platen die dienen als kathode en sluit hieraan vast de minpool ( bv van een accu )
Daarna het werkstuk met de pluspool.
Deze opstelling kan men het beste in de open lucht neerzetten want er komen bijtende dampen vrij
Draag altijd een bril en plastic handschoen
Voor andere materialen , bv aluminium is deze vloeistof niet geschikt
Het strippen van chroom van aluminium gebeurt op de zelfde wijze alleen is de vloeistof chroomzuur
Dit laatste is echter een werkje voor de loonbedrijven ivb met de milieu eisen
Met groeten Wim
Dit is bijvoorbeeld het geval als men versleten delen opnieuw wil voorzien van een chroomlaag.
Hiervoor staan twee methoden ter beschikking als het moedermateriaal bestaat uit ijzer/staal.
De eerste ( vrij ruwe ) methode , die snel werkt , is het oplossen van de chroomlaag in zoutzuur 1 op 1 ( 1 deel water - 1 deel zoutzuur )
Aan dit sapje moet je wel een beitsrem toevoegen.
Deze beitsrem heeft geen invloed op de inwerking van zoutzuur op chroom, maar het beschermt het staal goed.
Een tweede ,veiliger methode, is het gebruik van een anodisch ontchroombad.
Samenstelling anodisch ontchroombad
Natriumhydroxide ( caustic soda ) 100 - 250 gr / ltr
temperatuur kamertemperatuur
anodische stroomdichtheid 4 - 6 Amp. / dm2
kathode ijzeren plaat ( platen )
Het chroom lost hierin langzaam op , maar de stalen ondergrond wordt in het geheel niet aan getast
Hoe gaat men te werk.
Vul een stevige kunstof bak of plastic emmer met de hierboven beschreven
vloeistof
Plaats hierin de stalen plaat/platen die dienen als kathode en sluit hieraan vast de minpool ( bv van een accu )
Daarna het werkstuk met de pluspool.
Deze opstelling kan men het beste in de open lucht neerzetten want er komen bijtende dampen vrij
Draag altijd een bril en plastic handschoen
Voor andere materialen , bv aluminium is deze vloeistof niet geschikt
Het strippen van chroom van aluminium gebeurt op de zelfde wijze alleen is de vloeistof chroomzuur
Dit laatste is echter een werkje voor de loonbedrijven ivb met de milieu eisen
Met groeten Wim
- sander m.a.v.
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 10 okt 2007, 22:00
- Locatie: veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 813 keren
- Ontvangen waarderingen: 413 keren
- Contacteer:
Op zich mag dat wel wat mij betreft, omdat het een interessante topic is, als er nog vragen zijn of er kan nog informatie bij, dan hoeft een topic niet te stoppen.nsr schreef:Ultra kick
Anders is het bij bijvoorbeeld een restauratie, als iemand dan nog gaat opmerken dat het zo mooi geworden is, terwijl dat destijds ook al gezegd was...
Terug on topic, alleen nog wat toevoegen als iemand hier nog iets zinnigs over kan zeggen. Misschien onze Tjerry die alles weet van scheikunde.
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
anodische stroomdichtheid
zie ik als 'groene stroom'....
leuk naamtje, maar stroom is gewoon stroom.
het gaat dus om de hoeveelheid A die je wilt laten stromen
en voor de zekerheid, dit gaat alleen werken bij gelijk-stroom.
(accu/gestabiliseerde voeding)
zelf zou ik het voltage laag houden (6volt) dit heeft voor het
proces geen effect
alleen kan bij een slechte voeding (12volt) het voltage te
hoog worden en er een ander proces ontstaan;
bij 14 volt gaat O2 en H uit elkaar en krijg je waterstof.
zie ik als 'groene stroom'....
leuk naamtje, maar stroom is gewoon stroom.
het gaat dus om de hoeveelheid A die je wilt laten stromen
en voor de zekerheid, dit gaat alleen werken bij gelijk-stroom.
(accu/gestabiliseerde voeding)
zelf zou ik het voltage laag houden (6volt) dit heeft voor het
proces geen effect
alleen kan bij een slechte voeding (12volt) het voltage te
hoog worden en er een ander proces ontstaan;
bij 14 volt gaat O2 en H uit elkaar en krijg je waterstof.
- sander m.a.v.
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 10 okt 2007, 22:00
- Locatie: veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- nonserviam
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 31 jul 2003, 12:46
- Locatie: Oudkarspel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
een auto accu is niet zo erg,sander m.a.v. schreef:oke dat is duidelijk, maar hoe ga ik dan het voltage regelen als ik bijvoorbeeld een accu uit een auto ga gebruiken? dat is 12 volt, hoe krijg ik dat dan op 6 volt?
en hoelang moet dat dan ongeveer staan?
deze is zelf ook gevuld met water, dus op waterstof-explosies hoef je niet
te wachten.
in principe maak je kortsluiting met je accu,
dus de normale 12.4 volt zal zelfs nog wel zakken.
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
eeh,
dat treedt dus op als je hem over-laadt of met een te hoge spanning laadt
boven de 14 volt gaat de H2O over in H2 en O2,
hierdoor ontstaat dus knalgas.
echter, als je de accu niet laadt en gewoon gebruikt om iets
van stroom te voorzien, zal de accu zelf nooit die spanning halen.
hierdoor moet je dus oppassen met electronische apparaten (laders,
gelijkrichters) die je gaat gebruiken om te ont-chromen,
deze kunnen vrij makkelijk over de 14 volt grens heen gaan.
misschien niet gelijk, maar als je het onbeheert 2 uur laat pruttelen,
kan de weerstand oplopen en daarmee de spanning,
dan kan er H2 gas gaan opbouwen en het schuurtje exploderen als
je na de koffie al rokend binnen komt lopen.
dat treedt dus op als je hem over-laadt of met een te hoge spanning laadt
boven de 14 volt gaat de H2O over in H2 en O2,
hierdoor ontstaat dus knalgas.
echter, als je de accu niet laadt en gewoon gebruikt om iets
van stroom te voorzien, zal de accu zelf nooit die spanning halen.
hierdoor moet je dus oppassen met electronische apparaten (laders,
gelijkrichters) die je gaat gebruiken om te ont-chromen,
deze kunnen vrij makkelijk over de 14 volt grens heen gaan.
misschien niet gelijk, maar als je het onbeheert 2 uur laat pruttelen,
kan de weerstand oplopen en daarmee de spanning,
dan kan er H2 gas gaan opbouwen en het schuurtje exploderen als
je na de koffie al rokend binnen komt lopen.