4 bak direct vraagje

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

4 bak direct vraagje

#1 Bericht door Gps » 06 jun 2023, 16:06

Beste Kreidler vrienden

Ik heb hier een complete directe 4 bak en vraag advies.

Hoe kom ik er achter of dit nog een goed blok is ? Zijn er ergens inbouw maten bekend van oa de assen?
Micrometers heb ik wel.

Of kan ik beter iemand vinden die dit voor wil doen ?

Het bigend is waarschijnlijk niet goed meer, maar als dat nou het enige is. Een blok in en uit elkaar halen kan ik wel, maar ik mis zeer waarschijnlijk de ervaring om echt de staat van het blok te controleren, tenzij ik dat kan meten.

Ik weet dat de carters niet gepaard zijn, maar Claus legde mij uit, dat dit geen probleem hoeft te zijn.

Onder me Kreidler hangt nu een indirect 4 bak, maar daarvan moet minimaal de koppeling vervangen worden. Je voelt de as in de koppeling bewegen, weet niet goed hoe ik dat uitleg, maar denk dat de meeste hier me wel begrijpen.
Die bronzen bus in de koppeling is dus versleten, maar hoe is de staat van die as? Heeft het zin dat ik een nieuwe bronzen bus in die koppeling zet?
Ook heb ik vroeger gezien bij het sleutelen aan Kreidlers van vrienden, dat mijn indirecte blok meer speling heeft tussen de koppeling en het krukas tandwiel.
Daarom ook dat ik denk om verder te gaan met de directe 4bak.

Een andere voor mij niet onbelangrijke vraag is, wat gaat me dat kosten een blok revisie? (laten doen)
Ik begrijp dat dit afhangt van de staat van het blok, maar ik hoop toch dat iemand mij een indicatie kan geven.
Ik zoek niet iemand die het even gratis wil doen, zo zit ik niet in elkaar, maar moet wel weten of ik het betalen kan.

Of moet ik iemand vinden die hier even een kopje koffie komt drinken ? (Amsterdam Noord) Ook dat hoeft niet gratis, ik wil best de benzine kosten vergoeden.
De directe 4 bak ligt uit elkaar in een krat.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 4 bak direct vraagje

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 jun 2023, 16:14

Elk blok is goed te maken.
Je indirecte heeft dezelfde aandacht nodig als de directe.
Enige verschil is dat hij onder de brommer hangt.

al die vragen van jou zijn zinloos in deze situatie.

om voorbeeld te geven je vraagt over de staat van de as in het koppelingshuis. Die is harder dan de bronzen bus.

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Gps (06 jun 2023, 16:42)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5512
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: 4 bak direct vraagje

#3 Bericht door kreidler844 » 06 jun 2023, 17:18

Je doet een aantal aannames/conclusies waarvan ik denk hoe kan hij dat weten.
Je stelt dat de bronzen bus van de koppeling versleten is, dat gebeurt bijna nooit.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5512
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: 4 bak direct vraagje

#4 Bericht door kreidler844 » 06 jun 2023, 17:18

een revisie kost rond de € 450,- afhankelijk van de staat van het aangeleverde.
Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
Gps (06 jun 2023, 17:42)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: 4 bak direct vraagje

#5 Bericht door Gps » 06 jun 2023, 17:42

Enzo-tvdzijden schreef: 06 jun 2023, 16:14 Elk blok is goed te maken.
Je indirecte heeft dezelfde aandacht nodig als de directe.
Enige verschil is dat hij onder de brommer hangt.

al die vragen van jou zijn zinloos in deze situatie.

om voorbeeld te geven je vraagt over de staat van de as in het koppelingshuis. Die is harder dan de bronzen bus.

Enzo

Dank je wel, dus eigenlijk moet ik dan beide blokken bij iemand op de werkbank leggen.

Waar ik op hoopte, is iets wat ik wel in werkplaats handboeken gezien heb van auto's. (was dat nou Volvo waar ik ooit stage liep ?)
Daar staan maten in, en als je daar onder zit, moet de as vervangen worden.

Maar goed dan word de vraag kan ik dat betalen ? En wie raad je aan.

Moet ik jouw lief aankijken, of ben je daar niet gevoelig voor ?

Van het indirect blok weet ik vrijwel alles, ook waar zeker naar gekeken dient te worden.
Van de directe 4 bak ken ik de geschiedenis niet, alleen dat beumer en de jong zei dat het onder een rijdende Kreidler vandaan kwam,
(een 30 jaar geleden)
Laatst gewijzigd door Gps op 06 jun 2023, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: 4 bak direct vraagje

#6 Bericht door Roland » 06 jun 2023, 17:44

Laat een expert het doen, anders 2 of 3 x open en dicht enz.
Deze gebruikers waarderen Roland voor dit bericht:
Gps (06 jun 2023, 17:54)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: 4 bak direct vraagje

#7 Bericht door Gps » 06 jun 2023, 17:54

kreidler844 schreef: 06 jun 2023, 17:18 een revisie kost rond de € 450,- afhankelijk van de staat van het aangeleverde.
Dank je wel daar kan ik wat mee. Dan zou ik dus een 450 plus de prijs van een nieuw big end dan wel complete krukas kwijt zijn, als het verder mee zit.

Er is een probleem met de koppeling van dat indirecte blok. Dat was vroeger al toen ik er nog mee reed.
Vooral als het blok goed warm werd, ging de koppeling raar doen en schokken. (gonzen)

Daardoor neem ik aan dat die bronzen bus versleten is, en de koppeling as te veel speling heeft.
Maar als jij nu zegt dat die bus vrijwel nooit versleten is, dan moet er dus wat anders mis zijn. :)

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: 4 bak direct vraagje

#8 Bericht door b.bonk » 06 jun 2023, 18:34

ik lees eigenlijk alles.
u begon met verkoop klaar maken.
toen was de waarde volgens mij rond de 2000,-
nu denk ik , hij loopt dus vraag 2500,-
al is de winst gedaald , door uw kosten, die waarschijnlijk hoger waren.
maar nu wilt u nog meer kosten maken , zodat de verkoop prijs om nog iets in de buurt te
blijven van de 2000,- start prijs, naar de 3500,- gaat.
dan komt u in een andere doel groep.
heb begrepen , dat u hem nu wil houden,als spaarpotje .
dat is een belegging, resultaat in het verleden is geen garantie voor de toekomst. :wink:
Deze gebruikers waarderen b.bonk voor dit bericht:
Gps (06 jun 2023, 18:53)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: 4 bak direct vraagje

#9 Bericht door Gps » 06 jun 2023, 21:10

b.bonk schreef: 06 jun 2023, 18:34 ik lees eigenlijk alles.
u begon met verkoop klaar maken.
toen was de waarde volgens mij rond de 2000,-
nu denk ik , hij loopt dus vraag 2500,-
al is de winst gedaald , door uw kosten, die waarschijnlijk hoger waren.
maar nu wilt u nog meer kosten maken , zodat de verkoop prijs om nog iets in de buurt te
blijven van de 2000,- start prijs, naar de 3500,- gaat.
dan komt u in een andere doel groep.
heb begrepen , dat u hem nu wil houden,als spaarpotje .
dat is een belegging, resultaat in het verleden is geen garantie voor de toekomst. :wink:
Ga even zitten voor je dit leest.
Volgens google kost een complete Kreidler 3000 euro en eentje in nieuw staat 7000 euro. :shock:

Oorspronkelijk was inderdaad het idee, in elkaar zetten en verkopen. Dat zou ik nu dus kunnen doen, maar waar ik al bang voor was is gebeurd.
Ik wil de Kreidler niet kwijt en ben aan het kijken wat haalbaar is.

Ik had mij er al bij neergelegd dat er niks anders opzat als met tegenzin de Kreidler te verkopen, maar toen kregen we een energie crisis, en besloot den haag mij geld te geven ondanks dat ik een vast energie contract had.
Ineens had ik dus wel geld, om wat met de Kreidler te kunnen doen.

Je hebt overigens helemaal gelijk dat als ik winst wil maken ik de Kreidler nu verkopen moet, maar ik geef niet om geld en heb dat geld ook niet perse nodig.
Het reviseren is dus niet om de verkoop prijs op te drijven, maar omdat ik hem houden wil.

Voorlopige planning is kijken of ik volgend jaar een motor rijbewijs kan halen, met als plan b, de Kreidler afvoeren en als brommer te laten keuren.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5512
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: 4 bak direct vraagje

#10 Bericht door kreidler844 » 06 jun 2023, 21:13

Gps schreef: 06 jun 2023, 17:54
kreidler844 schreef: 06 jun 2023, 17:18 een revisie kost rond de € 450,- afhankelijk van de staat van het aangeleverde.
Dank je wel daar kan ik wat mee. Dan zou ik dus een 450 plus de prijs van een nieuw big end dan wel complete krukas kwijt zijn, als het verder mee zit.

Er is een probleem met de koppeling van dat indirecte blok. Dat was vroeger al toen ik er nog mee reed.
Vooral als het blok goed warm werd, ging de koppeling raar doen en schokken. (gonzen)

Daardoor neem ik aan dat die bronzen bus versleten is, en de koppeling as te veel speling heeft.
Maar als jij nu zegt dat die bus vrijwel nooit versleten is, dan moet er dus wat anders mis zijn. :)
Revisie is inclusief krukas
Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
Gps (06 jun 2023, 22:07)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: 4 bak direct vraagje

#11 Bericht door Gps » 06 jun 2023, 22:13

Dat noem ik een vrienden prijs. :)

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: 4 bak direct vraagje

#12 Bericht door Gps » 07 jun 2023, 15:23

kreidler844 schreef: 06 jun 2023, 21:13
Gps schreef: 06 jun 2023, 17:54
kreidler844 schreef: 06 jun 2023, 17:18 een revisie kost rond de € 450,- afhankelijk van de staat van het aangeleverde.
Dank je wel daar kan ik wat mee. Dan zou ik dus een 450 plus de prijs van een nieuw big end dan wel complete krukas kwijt zijn, als het verder mee zit.

Er is een probleem met de koppeling van dat indirecte blok. Dat was vroeger al toen ik er nog mee reed.
Vooral als het blok goed warm werd, ging de koppeling raar doen en schokken. (gonzen)

Daardoor neem ik aan dat die bronzen bus versleten is, en de koppeling as te veel speling heeft.
Maar als jij nu zegt dat die bus vrijwel nooit versleten is, dan moet er dus wat anders mis zijn. :)
Revisie is inclusief krukas
Al vast bedankt, en ik ga even in overleg met me sleutelmaat, oa over hoe ik dat directe blok bij jouw krijg.
Verder even goed kijken dat ik wel een compleet blok aflever. Waarschijnlijk is het slim om het blok even in elkaar te zetten. Schroeven en zo niet echt vast want hij gaat toch weer open
Het meeste zit wel in één krat maar niet alles.

Ben wel benieuwd wat jij van die Krukas gaat vinden, maar dat is minder belangrijk omdat er toch een nieuwe inkomt. :)
Maar zeker in deze tijd gooi ik niets meer weg.

Plaats reactie