Voorband gecupt in de Eifel
-
- Berichten: 3284
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 91 keren
Re: Voorband gecupt in de Eifel
Cuppen heeft naar mijn mening niets te maken met de kwaliteit van de band, maar wordt enkel en alleen veroorzaakt door een slecht verende voorvork of achterschokbrekers.
Auto’s hebben er vooral bij de achterbanden last van als de achterschokbrekers hun beste tijd hebben gehad.
Een schokbreker heeft als taak om de band op het wegdek gedrukt te houden, zodat hij niet kan gaan cuppen.
De band constant op het wegdek en de vering die zijn werk doet.
Auto’s hebben er vooral bij de achterbanden last van als de achterschokbrekers hun beste tijd hebben gehad.
Een schokbreker heeft als taak om de band op het wegdek gedrukt te houden, zodat hij niet kan gaan cuppen.
De band constant op het wegdek en de vering die zijn werk doet.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9264
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 921 keren
- Ontvangen waarderingen: 764 keren
Re: Voorband gecupt in de Eifel
Jan schreef: ↑19 jul 2022, 22:55 Cuppen heeft naar mijn mening niets te maken met de kwaliteit van de band, maar wordt enkel en alleen veroorzaakt door een slecht verende voorvork of achterschokbrekers.
Auto’s hebben er vooral bij de achterbanden last van als de achterschokbrekers hun beste tijd hebben gehad.
Een schokbreker heeft als taak om de band op het wegdek gedrukt te houden, zodat hij niet kan gaan cuppen.
De band constant op het wegdek en de vering die zijn werk doet.
du musst erst einmal einen defekten M45 ansehen, dann siehst du das das schmale Stück des Karo Nockens mehr verscheißt in der Drehrichtung Vorderrad als die breite Kannte.
Darum steht auch die breite Kante höher und die schmale Kante tiefer. Warum nur die Mittekante? Weil der Reifen vorne nur in der Mitte bremmst und deshalb der Verschleiß am höchsten ist.
Darum hat Roland auch in der Eifel beim starken bergab bremsen den Reifen so verschlissen.
Warum ist das nicht hinten am Rad? Weil der Reifen eine Drehrichtung hat und hinten auch andersrum läuft...
Ganz einfach, man muss nur von der Seite auf den oberen Nocken schauen, dann sieht man das
Wenn du den M45 falsche Drehrichtung aufziehst vorne, hast du das Problem nicht mehr....
Ganz einfach
Laatst gewijzigd door Eifelyeti op 20 jul 2022, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Voorband gecupt in de Eifel
@Jan: de kwaliteit van de band is inderdaad niet de oorzaak van het cuppen. Wél de profiel opbouw van de band.
Natuurlijk dragen slechte schokbrekers ook een steentje bij.
Ook de bandenspanning helpt.
Maar vooral de wielgeometrie.
Ik had een nieuwe VW transporter waarvan de Continental achterbanden al na een jaar gecupt waren.
De schokbrekers waren na 1 jaar echt niet versleten.
De dealer beschuldigde mij van scheuren .
Een kennis met een bandenbedrijf vertelde dat de oorzaak 3 ledig was : soort band , voorwielaandrijving en stand van de wielen.
Dus moet hij opnieuw uitgelijnd worden , dacht ik.
Maar dat was niet de oorzaak , de wielen horen zo te staan.
Product eigenschap dus.
Natuurlijk dragen slechte schokbrekers ook een steentje bij.
Ook de bandenspanning helpt.
Maar vooral de wielgeometrie.
Ik had een nieuwe VW transporter waarvan de Continental achterbanden al na een jaar gecupt waren.
De schokbrekers waren na 1 jaar echt niet versleten.
De dealer beschuldigde mij van scheuren .
Een kennis met een bandenbedrijf vertelde dat de oorzaak 3 ledig was : soort band , voorwielaandrijving en stand van de wielen.
Dus moet hij opnieuw uitgelijnd worden , dacht ik.
Maar dat was niet de oorzaak , de wielen horen zo te staan.
Product eigenschap dus.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9264
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 921 keren
- Ontvangen waarderingen: 764 keren
Re: Voorband gecupt in de Eifel
Ma warum bij onze Kreidlers aleen bij de M45 bekennend?Caspar schreef: ↑20 jul 2022, 08:59 @Jan: de kwaliteit van de band is inderdaad niet de oorzaak van het cuppen. Wél de profiel opbouw van de band.
Natuurlijk dragen slechte schokbrekers ook een steentje bij.
Ook de bandenspanning helpt.
Maar vooral de wielgeometrie.
Ik had een nieuwe VW transporter waarvan de Continental achterbanden al na een jaar gecupt waren.
De schokbrekers waren na 1 jaar echt niet versleten.
De dealer beschuldigde mij van scheuren .
Een kennis met een bandenbedrijf vertelde dat de oorzaak 3 ledig was : soort band , voorwielaandrijving en stand van de wielen.
Dus moet hij opnieuw uitgelijnd worden , dacht ik.
Maar dat was niet de oorzaak , de wielen horen zo te staan.
Product eigenschap dus.
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Voorband gecupt in de Eifel
Product eigenschap.
Bewijs : Zündapp heeft het zelfde probleem met de M45.
Michelin is er niet voor niks mee gestopt
Bewijs : Zündapp heeft het zelfde probleem met de M45.
Michelin is er niet voor niks mee gestopt
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9264
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 921 keren
- Ontvangen waarderingen: 764 keren
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 54 keren
Re: Voorband gecupt in de Eifel
Kort samengevat:
Alle invloeden die het wringen van het profiel veroorzaken kan bij sommige banden, die toevallig een ongelukkig profiel of bepaalde rubber eigenschap hebben, cuppen veroorzaken.
Remmen, accelereren of bij een auto een verkeerde uitlijning/wielstand waardoor de band wringt. Hoge bochtsnelheid veroorzaakt ook wringen bij twee en vierwielers.
Bij een auto kan een versleten ophanging de wielstand veranderen waardoor een gevoelige band kan gaan cuppen. Het vaker inveren dan nodig of door kapotte schokbrekers meer in en uitveren dan nodig verandert de wielstand vaker waardoor de band meer dan normaal wringt. Een versleten schokbreker is dan niet de oorzaak maar de daardoor vaker veranderde wielstand.
Versleten schokbrekers bij een auto met bijvoorbeeld een starre achteras heeft daar geen enkel invloed op cuppen. Ook niet bij een tweewieler.
Versleten schokbrekers of een slechte voorvork bij een Kreidler zijn dus van GEEN enkele invloed op het cuppen omdat daardoor de wielstand niet veranderd. Een voorband word bij een Kreidler niet aangedreven en cupt alleen door het wringen bij hoge bochtsnelheid maar vooral bij het remmen.
Jeroen
Alle invloeden die het wringen van het profiel veroorzaken kan bij sommige banden, die toevallig een ongelukkig profiel of bepaalde rubber eigenschap hebben, cuppen veroorzaken.
Remmen, accelereren of bij een auto een verkeerde uitlijning/wielstand waardoor de band wringt. Hoge bochtsnelheid veroorzaakt ook wringen bij twee en vierwielers.
Bij een auto kan een versleten ophanging de wielstand veranderen waardoor een gevoelige band kan gaan cuppen. Het vaker inveren dan nodig of door kapotte schokbrekers meer in en uitveren dan nodig verandert de wielstand vaker waardoor de band meer dan normaal wringt. Een versleten schokbreker is dan niet de oorzaak maar de daardoor vaker veranderde wielstand.
Versleten schokbrekers bij een auto met bijvoorbeeld een starre achteras heeft daar geen enkel invloed op cuppen. Ook niet bij een tweewieler.
Versleten schokbrekers of een slechte voorvork bij een Kreidler zijn dus van GEEN enkele invloed op het cuppen omdat daardoor de wielstand niet veranderd. Een voorband word bij een Kreidler niet aangedreven en cupt alleen door het wringen bij hoge bochtsnelheid maar vooral bij het remmen.
Jeroen
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Voorband gecupt in de Eifel
In theoriejeroensprint schreef: ↑20 jul 2022, 16:27
Versleten schokbrekers of een slechte voorvork bij een Kreidler zijn dus van GEEN enkele invloed op het cuppen omdat daardoor de wielstand niet veranderd. Een voorband word bij een Kreidler niet aangedreven en cupt alleen door het wringen bij hoge bochtsnelheid maar vooral bij het remmen.
Jeroen
praktijk is deze case over verbrokkelde aanslag in de voorvork
Enzo-tvdzijden schreef: ↑26 aug 2017, 22:17 Marcel heeft ooit ook die fout begaan. Op oog prachtig. Maar tijdens de rit naar Sauerland gebarsten en de stukjes in de poot waardoor hij slecht ging dempen en zelfs een ritje Duitsland zorgde voor gecupte band. Die kon ook de bak in.
De foto's staan nog op het forum
Enzo
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 54 keren
Re: Voorband gecupt in de Eifel
Nee hoor, dan heeft iemand destijds een verkeerde oorzaak/theorie bedacht voor het cuppen van zijn band. Het cuppen is het ongelijkmatig slijten van het profiel doordat het profieldeel vervormd. Dat gebeurt bij een motor/brommer alleen als het wiel sneller of langzamer wil draaien dan het profiel/wegcontact. Dus bij remmen of accelereren. Aangezien de bochtsnelheid niet dusdanig hoog is, het voorwiel niet accelereert dan blijft het remmen over. Slechte of geen demping bij een voorvork veroorzaakt geen vervorming van het profiel.Enzo-tvdzijden schreef: ↑20 jul 2022, 16:54In theoriejeroensprint schreef: ↑20 jul 2022, 16:27
Versleten schokbrekers of een slechte voorvork bij een Kreidler zijn dus van GEEN enkele invloed op het cuppen omdat daardoor de wielstand niet veranderd. Een voorband word bij een Kreidler niet aangedreven en cupt alleen door het wringen bij hoge bochtsnelheid maar vooral bij het remmen.
Jeroen
praktijk is deze case over verbrokkelde aanslag in de voorvork
Enzo-tvdzijden schreef: ↑26 aug 2017, 22:17 Marcel heeft ooit ook die fout begaan. Op oog prachtig. Maar tijdens de rit naar Sauerland gebarsten en de stukjes in de poot waardoor hij slecht ging dempen en zelfs een ritje Duitsland zorgde voor gecupte band. Die kon ook de bak in.
De foto's staan nog op het forum
Enzo
Jeroen
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Voorband gecupt in de Eifel
Wij worden het niet eens. Laat ik het zojeroensprint schreef: ↑20 jul 2022, 17:33Nee hoor, dan heeft iemand destijds een verkeerde oorzaak/theorie bedacht voor het cuppen van zijn band. Het cuppen is het ongelijkmatig slijten van het profiel doordat het profieldeel vervormd. Dat gebeurt bij een motor/brommer alleen als het wiel sneller of langzamer wil draaien dan het profiel/wegcontact. Dus bij remmen of accelereren. Aangezien de bochtsnelheid niet dusdanig hoog is, het voorwiel niet accelereert dan blijft het remmen over. Slechte of geen demping bij een voorvork veroorzaakt geen vervorming van het profiel.Enzo-tvdzijden schreef: ↑20 jul 2022, 16:54In theoriejeroensprint schreef: ↑20 jul 2022, 16:27
Versleten schokbrekers of een slechte voorvork bij een Kreidler zijn dus van GEEN enkele invloed op het cuppen omdat daardoor de wielstand niet veranderd. Een voorband word bij een Kreidler niet aangedreven en cupt alleen door het wringen bij hoge bochtsnelheid maar vooral bij het remmen.
Jeroen
praktijk is deze case over verbrokkelde aanslag in de voorvork
Enzo-tvdzijden schreef: ↑26 aug 2017, 22:17 Marcel heeft ooit ook die fout begaan. Op oog prachtig. Maar tijdens de rit naar Sauerland gebarsten en de stukjes in de poot waardoor hij slecht ging dempen en zelfs een ritje Duitsland zorgde voor gecupte band. Die kon ook de bak in.
De foto's staan nog op het forum
Enzo
Jeroen
omschrijven,
Het profiel van de voorband is in 1 weekend met veel km’s verloren gegaan door een slecht werkende voorvork.
Ziet er hetzelfde uit als een gecupte band.
Enzo
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 54 keren
Re: Voorband gecupt in de Eifel
Hier een tekeningetje. Profielsoort en rubber zijn van invloed. Bandenspanning uiteraard ook want bij een te zachte bandenspanning zal de band meer wringen.
Jeroen
Jeroen
- Deze gebruikers waarderen jeroensprint voor dit bericht (totaal 3):
- Eifelyeti (20 jul 2022, 18:03) • gijsvanzanten (20 jul 2022, 21:13) • Flocke (21 jul 2022, 08:19)
- Waardering: 27.27%
- kreidler844
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
- rs-r
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
- Locatie: Waregem (België)
- Gegeven waarderingen: 238 keren
- Ontvangen waarderingen: 43 keren
Re: Voorband gecupt in de Eifel
Bij Michelin had je vroeger de Macadam 50 motorband welke dat ze na jaren productie vernieuwden naar Macadam 50E.. deze was eigenlijk dezelfde band maar met omgedraaid profiel.
De Macadam 50 had erg veel last van cuppen en door het profiel om te draaien was het cuppen verdwenen.
Bij Bridgestone had je de erg bekende BT 45, wat eigenlijk een erg goeie band was / is, maar ze hebben nu toch een BT 46 uitgebracht, welke ook het omgedraaide profiel heeft.
Je kan wel raden waarom..
De Macadam 50 had erg veel last van cuppen en door het profiel om te draaien was het cuppen verdwenen.
Bij Bridgestone had je de erg bekende BT 45, wat eigenlijk een erg goeie band was / is, maar ze hebben nu toch een BT 46 uitgebracht, welke ook het omgedraaide profiel heeft.
Je kan wel raden waarom..
- gijsvanzanten
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
- Gegeven waarderingen: 13 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Voorband gecupt in de Eifel
en zoo is hetjeroensprint schreef: ↑20 jul 2022, 17:42 Hier een tekeningetje. Profielsoort en rubber zijn van invloed. Bandenspanning uiteraard ook want bij een te zachte bandenspanning zal de band meer wringen.
Jeroen
20220720_173911.jpg
-
- Berichten: 6983
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 107 keren
Re: Voorband gecupt in de Eifel
Vanuit de scooters en zelfs fietsen (combinatie lage bandenspanning en middenmotor) kan ik dit verhaal eigenlijk alleen maar bevestigen. Het cuppen bij een voorband zie ik veel minder tot vrijwel niet. Het is altijd achter.
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3053
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 248 keren
- Ontvangen waarderingen: 54 keren
- Contacteer:
Re: Voorband gecupt in de Eifel
Mysterie opgelost?Let op het cuppen en schulpen van de band.
Cuppen en schulpen zijn twee verschillende dingen, ook al worden de begrippen nogal vaak door elkaar gebruikt. schulpen is het oneven slijten van de band doordat er iets mis is met de ophanging, waarschijnlijk is deze dan niet goed afgesteld. Cuppen daarentegen is het verkeerd belasten van de band waardoor de profielstrepen niet evenredig slijten. Hierdoor ontstaat er een soort zaagtand patroon waar er sommige delen van het profiel hoger gaan liggen dan de andere kant. Cuppen wordt vaak veroorzaakt door te veel last voor de band of door een verkeerde bandenspanning.
Veel motorbedrijven noemen slechte of ongelijkmatige schokdemping ook als oorzaak voor cuppen omdat dit een onjuiste belasting oplevert.
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 54 keren
-
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Voorband gecupt in de Eifel
Ik zie geen verkeerd rij beeld maar wel dat de de ene band Links om en de ander Rechts om staat !
Misschien staat Uw balhoofd te strak afgesteld de lagers dan gaat het Voorwiel en band zoeken !
Stuurt hij goed bij Losse handen ? Of zoekt hij
Misschien staat Uw balhoofd te strak afgesteld de lagers dan gaat het Voorwiel en band zoeken !
Stuurt hij goed bij Losse handen ? Of zoekt hij