Geforceerde koeling op 4 bak
-
- Berichten: 3284
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 91 keren
Geforceerde koeling op 4 bak
Heren,
Ik wil een geforceerde koeling cilinder op een directe 4 bak met trappers monteren.
Weet iemand of de carters van een 3 bak en 4 bak gelijk zijn qua spoeling, zodat het spul straks goed presteert?.
Ik wil een geforceerde koeling cilinder op een directe 4 bak met trappers monteren.
Weet iemand of de carters van een 3 bak en 4 bak gelijk zijn qua spoeling, zodat het spul straks goed presteert?.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
-
- Berichten: 3284
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 91 keren
Re: Geforceerde koeling op 4 bak
Ja klopt Tjerry, maar dan gaat het meestal over indirecte 4 en 5 bakken onder een TM of Eitank.
Ik weet niet of de carter spoeling van de modernere directe blokken anders is, dat is eigenlijk mijn kernvraag.
Gewoon proberen en ik weet het.
Ik weet niet of de carter spoeling van de modernere directe blokken anders is, dat is eigenlijk mijn kernvraag.
Gewoon proberen en ik weet het.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Geforceerde koeling op 4 bak
TM cilinder ook onder directe 5-bak !
Rechter carter van direct en indirect is gelijk.
Enzo
- Gps
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 985 keren
- Ontvangen waarderingen: 46 keren
Re: Geforceerde koeling op 4 bak
Niet dat je mijn hulp nodig hebt, maar ik wil dit toch even bevestigen.Enzo-tvdzijden schreef: ↑09 mei 2022, 06:48TM cilinder ook onder directe 5-bak !
Rechter carter van direct en indirect is gelijk.
Enzo
Ik heb een indirecte 4 bak, op het koppelings deksel (binnen kant) staat 3,4,5 gang.
Op die ene carterhelft, 4,5 gang.
Mijn 4 bak heeft ook de gaten, voor de bredere tap afstand al. (nog geen schroefdraad).
Die brede tap cilinder past niet op een 3 bak. (Althans niet zonder veel laswerk en of aluminium platen) Of zoals jij zei het zei, de smalle cilinder past op alle 3.
-
- Berichten: 3284
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 91 keren
Re: Geforceerde koeling op 4 bak
Dank je GPS.
De slag van je drijfstang is ook iets om in acht nemen, ivm het openen van je spoelpoorten.
Als ik een cilinder en zuiger heb gemonteerd, ( de cilinderkop nog niet ) dan kijk ik altijd even of de spoelpoorten open zijn in het ODP van de zuiger.
Off topic.
Ik heb ‘n keer een andere cilinder op een Flory automaat gemonteerd en die liep heel matig, totdat ik er achter kwam dat de spoelpoorten maar half open stonden in het ODP.
Vulplaat onder de cilinder geplaatst en wat ‘n resultaat, liep 50 km per uur, ipv nog geen 30 km per uur.
De slag van je drijfstang is ook iets om in acht nemen, ivm het openen van je spoelpoorten.
Als ik een cilinder en zuiger heb gemonteerd, ( de cilinderkop nog niet ) dan kijk ik altijd even of de spoelpoorten open zijn in het ODP van de zuiger.
Off topic.
Ik heb ‘n keer een andere cilinder op een Flory automaat gemonteerd en die liep heel matig, totdat ik er achter kwam dat de spoelpoorten maar half open stonden in het ODP.
Vulplaat onder de cilinder geplaatst en wat ‘n resultaat, liep 50 km per uur, ipv nog geen 30 km per uur.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Geforceerde koeling op 4 bak
De slag is bij alle 50 cc blokjes gelijk JanJan schreef: ↑10 mei 2022, 13:37 Dank je GPS.
De slag van je drijfstang is ook iets om in acht nemen, ivm het openen van je spoelpoorten.
Als ik een cilinder en zuiger heb gemonteerd, ( de cilinderkop nog niet ) dan kijk ik altijd even of de spoelpoorten open zijn in het ODP van de zuiger.
Off topic.
Ik heb ‘n keer een andere cilinder op een Flory automaat gemonteerd en die liep heel matig, totdat ik er achter kwam dat de spoelpoorten maar half open stonden in het ODP.
Vulplaat onder de cilinder geplaatst en wat ‘n resultaat, liep 50 km per uur, ipv nog geen 30 km per uur.
Jullie zien beren die er niet zijn.
Enzo
- Gps
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 985 keren
- Ontvangen waarderingen: 46 keren
Re: Geforceerde koeling op 4 bak
Alles kan, ik heb een keer een filmpje gezien van ik geloof een duitser, die een 5 bak brede tap cilinder onder een Flory gehangen had.
Hij liever dan ik.
https://www.youtube.com/watch?v=l5QYKuCw2PY
Hij liever dan ik.
https://www.youtube.com/watch?v=l5QYKuCw2PY
- kreidler844
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: Geforceerde koeling op 4 bak
Dat verhaal gaat niet altijd op Jan en is zeker niet aan te raden zonder timingen te meten.Jan schreef: ↑10 mei 2022, 13:37 Dank je GPS.
De slag van je drijfstang is ook iets om in acht nemen, ivm het openen van je spoelpoorten.
Als ik een cilinder en zuiger heb gemonteerd, ( de cilinderkop nog niet ) dan kijk ik altijd even of de spoelpoorten open zijn in het ODP van de zuiger.
Off topic.
Ik heb ‘n keer een andere cilinder op een Flory automaat gemonteerd en die liep heel matig, totdat ik er achter kwam dat de spoelpoorten maar half open stonden in het ODP.
Vulplaat onder de cilinder geplaatst en wat ‘n resultaat, liep 50 km per uur, ipv nog geen 30 km per uur.
De drijfstang is niet bepalend in de slag...
-
- Berichten: 795
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
Re: Geforceerde koeling op 4 bak
Het frame en de voorvork is wel aangepast .Gps schreef: ↑10 mei 2022, 16:30 Alles kan, ik heb een keer een filmpje gezien van ik geloof een duitser, die een 5 bak brede tap cilinder onder een Flory gehangen had.
Hij liever dan ik.
https://www.youtube.com/watch?v=l5QYKuCw2PY
gr Paul
- Flocke
- Berichten: 3054
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 799 keren
Re: Geforceerde koeling op 4 bak
Kommt drauf an, welche Zylinder und Blöcke Du miteinander vergleichst.
Die Form der Übergänge vom Block in den Zylinder war in den 1960er Jahren anders, runder.
Ich hatte mal diesen Zylinder einer Super5 (Bild 1) auf einem direkten 5-Gang gehabt, wo die Kanäle ja schon eckig sind.
Optimal ist es sicher nicht, wenn die Übergänge vom Block zum Zylinder nicht gleich sind, aber laufen tat der natürlich auch.
Ob der Übergang zwischen Zylinder und Block bei Deiner Kombination gleich ist, kannst Du ja sehen.
Also Dein Zylinder müßte dann auch schon die eckigen Kanäle haben (sh. Bild 2), für einen direkten Block.
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 3284
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 91 keren
Re: Geforceerde koeling op 4 bak
Carsten, richtig dat bedoel ik, of de spoelpoorten in de cilinder mooi in lijn liggen met de uitsparing in het blok.
Ik weet dat nog niet, want ik moet het klusje nog doen, maar heb eerst ander werk.
Ik weet dat nog niet, want ik moet het klusje nog doen, maar heb eerst ander werk.