te koude bougie
-
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
Re: te koude bougie
Lijkt mij stug, bougie moet vonken. Of die nou te koud of te warm is maakt in principe voor de vonk niks uit.
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: te koude bougie
Alleen als je slechte massa hebt wil de cdi wel eens sneuvelen.
Of als je én in de bougiedop én in de bougie een weerstand hebt.
Bijvoorbeeld met een NGK BR9HS
Of als je én in de bougiedop én in de bougie een weerstand hebt.
Bijvoorbeeld met een NGK BR9HS
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: te koude bougie
Ik had me voorgenomen om cdi discussies te vermijden maar in theorie zou het misschien wel kunnen. Ik weet niet hoe degelijk deze CDI bobines zijn vanbinnen.
De motor moet dan wel af en toe overgeslagen hebben. Een te koude bougie vervuilt redelijk snel en in het geval van een tweetakt met de olie die mee verbrand zal dit nog sneller gaan vermoed ik.
Bij een bougie die vervuild is kan de isolator aan de buitenkant geleidend worden door het vuil. De vonk slaat dan niet over naar de elektrode maar glijd langs de isolator naar massa. De stroom rechtstreeks van + naar - is kortsluiting = hoge stroom.
Deze symptomen kom ik geregeld tegen bij klassieke auto's maar daar nog nooit daardoor een bobine kapot gehad. Daar vonken meestal ook meerdere bougies op één bobine maar bij een kleine bromfiets CDI bobine met maar één bougie die dan 'kortsluiting' heeft kan het misschien wel kapot gaan.
Onderstaande foto is een bougietje uit één van mijn Triumphs die het niet meer deed. Het spoor van de 'vonk' over de isolator naar de massa is duidelijk te zien. Geen overslag naar de elektrode maar kortsluiting via het porselein naar de massa. Dit was tijdelijk een drie cilinder. Als dit bij een ééncilinder Kreidler het geval is of af en toe dan moet je duidelijk een overslaande bougie constateren.
Jeroen
De motor moet dan wel af en toe overgeslagen hebben. Een te koude bougie vervuilt redelijk snel en in het geval van een tweetakt met de olie die mee verbrand zal dit nog sneller gaan vermoed ik.
Bij een bougie die vervuild is kan de isolator aan de buitenkant geleidend worden door het vuil. De vonk slaat dan niet over naar de elektrode maar glijd langs de isolator naar massa. De stroom rechtstreeks van + naar - is kortsluiting = hoge stroom.
Deze symptomen kom ik geregeld tegen bij klassieke auto's maar daar nog nooit daardoor een bobine kapot gehad. Daar vonken meestal ook meerdere bougies op één bobine maar bij een kleine bromfiets CDI bobine met maar één bougie die dan 'kortsluiting' heeft kan het misschien wel kapot gaan.
Onderstaande foto is een bougietje uit één van mijn Triumphs die het niet meer deed. Het spoor van de 'vonk' over de isolator naar de massa is duidelijk te zien. Geen overslag naar de elektrode maar kortsluiting via het porselein naar de massa. Dit was tijdelijk een drie cilinder. Als dit bij een ééncilinder Kreidler het geval is of af en toe dan moet je duidelijk een overslaande bougie constateren.
Jeroen
-
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
-
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
Re: te koude bougie
De bougie van een 4 takt Triumph kun je niet vergelijken met een 2taktjeroensprint schreef: ↑05 mei 2022, 22:41 Ik had me voorgenomen om cdi discussies te vermijden maar in theorie zou het misschien wel kunnen. Ik weet niet hoe degelijk deze CDI bobines zijn vanbinnen.
De motor moet dan wel af en toe overgeslagen hebben. Een te koude bougie vervuilt redelijk snel en in het geval van een tweetakt met de olie die mee verbrand zal dit nog sneller gaan vermoed ik.
Bij een bougie die vervuild is kan de isolator aan de buitenkant geleidend worden door het vuil. De vonk slaat dan niet over naar de elektrode maar glijd langs de isolator naar massa. De stroom rechtstreeks van + naar - is kortsluiting = hoge stroom.
Deze symptomen kom ik geregeld tegen bij klassieke auto's maar daar nog nooit daardoor een bobine kapot gehad. Daar vonken meestal ook meerdere bougies op één bobine maar bij een kleine bromfiets CDI bobine met maar één bougie die dan 'kortsluiting' heeft kan het misschien wel kapot gaan.
Onderstaande foto is een bougietje uit één van mijn Triumphs die het niet meer deed. Het spoor van de 'vonk' over de isolator naar de massa is duidelijk te zien. Geen overslag naar de elektrode maar kortsluiting via het porselein naar de massa. Dit was tijdelijk een drie cilinder. Als dit bij een ééncilinder Kreidler het geval is of af en toe dan moet je duidelijk een overslaande bougie constateren.
Jeroen
20211110_135049.jpg
-
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
Re: te koude bougie
grote schade ontstekings spoel kapot en cdi bobine gedeeltelijk gesmolten .
Ooit zit het mee maar nu een beetje tegen
maar we komen er wel weer boven op het vakantiegeld is op tijd binnen .
grPaul
- b.bonk
- Berichten: 3691
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
Re: te koude bougie
Pff volgens mij heeft u meerdere parels.kabouter schreef: ↑14 mei 2022, 22:16
grote schade ontstekings spoel kapot en cdi bobine gedeeltelijk gesmolten .
Ooit zit het mee maar nu een beetje tegen
maar we komen er wel weer boven op het vakantiegeld is op tijd binnen .
grPaul
Dus geld verhaal neem ik niet serieus
U wëet dus niet welke bougie er in moet en daarom is de hele boel kapot gegaan.
- Deze gebruikers waarderen b.bonk voor dit bericht:
- Enzo-tvdzijden (14 mei 2022, 23:24)
- Waardering: 9.09%
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: te koude bougie
Maar waarschijnlijk toch bij de bougie begonnen, NGK-9 bougie is veel te koud, slaat zeer ernstig vet.
bougie is een "R" waarschijnlijk samen met NGK dop ook met weerstand =dubbel weerstand, dit samen met de zeer vette bougie.
Elektronica in de CDI en bobine is gaan bakken waardoor de spoel ook af fikt.
Ik heb dit al eens gehad ergens 20 jaar geleden. Een van de eerste "cheapie" ontstekingssetjes van Jeanne Davids gekocht op een beurs, 125,- gulden.
Zundapp, past ook op Kreidler zei ze. Klopt! Plug en play, perfect, een trapje en lopen, reed als een speer.
Bobine/CDI ook in één behuizing werd ook wel redelijk heet toen, (eigenlijk is de Kokusan van nu precies een kopie van deze set).
Na een maand, stopte alles er abrupt mee.
Ik dacht, natuurlijk bobine/CDI werd ook zó heet. Dat was duidelijk te zien.
Nieuwe CDI gehaald, niet starten. Spoel doorgemeten, stuk. Ook nieuwe besteld, en weer starten.
Eerste CDI weer even geprobeerd, toch ook stuk.
Gr. Wim.
-
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
Re: te koude bougie
Tjerrie ik had eerst een denso W31ES-ZU instaan maar werd de lip waar hij tegenaan vonkt finaal eraf gebrandb.bonk schreef: ↑14 mei 2022, 23:05Pff volgens mij heeft u meerdere parels.
Dus geld verhaal neem ik niet serieus
U wëet dus niet welke bougie er in moet en daarom is de hele boel kapot gegaan.
en daarom had ik erop advies van mijn tuner een koudere bougie ingezet .
gr Paul
-
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
Re: te koude bougie
wimv8 schreef: ↑15 mei 2022, 10:11Ik gebruik een bougiedop zonder weerstand en een bougie ook zonder weerstand .
Maar waarschijnlijk toch bij de bougie begonnen, NGK-9 bougie is veel te koud, slaat zeer ernstig vet.
bougie is een "R" waarschijnlijk samen met NGK dop ook met weerstand =dubbel weerstand, dit samen met de zeer vette bougie.
Elektronica in de CDI en bobine is gaan bakken waardoor de spoel ook af fikt.
Ik heb dit al eens gehad ergens 20 jaar geleden. Een van de eerste "cheapie" ontstekingssetjes van Jeanne Davids gekocht op een beurs, 125,- gulden.
Zundapp, past ook op Kreidler zei ze. Klopt! Plug en play, perfect, een trapje en lopen, reed als een speer.
Bobine/CDI ook in één behuizing werd ook wel redelijk heet toen, (eigenlijk is de Kokusan van nu precies een kopie van deze set).
Na een maand, stopte alles er abrupt mee.
Ik dacht, natuurlijk bobine/CDI werd ook zó heet. Dat was duidelijk te zien.
Nieuwe CDI gehaald, niet starten. Spoel doorgemeten, stuk. Ook nieuwe besteld, en weer starten.
Eerste CDI weer even geprobeerd, toch ook stuk.
Gr. Wim.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: te koude bougie
Toch gek met 1 puntje kouder dan een te hete die weg brand dat de boel stuk gaat.kabouter schreef: ↑15 mei 2022, 18:45wimv8 schreef: ↑15 mei 2022, 10:11Ik gebruik een bougiedop zonder weerstand en een bougie ook zonder weerstand .
Maar waarschijnlijk toch bij de bougie begonnen, NGK-9 bougie is veel te koud, slaat zeer ernstig vet.
bougie is een "R" waarschijnlijk samen met NGK dop ook met weerstand =dubbel weerstand, dit samen met de zeer vette bougie.
Elektronica in de CDI en bobine is gaan bakken waardoor de spoel ook af fikt.
Ik heb dit al eens gehad ergens 20 jaar geleden. Een van de eerste "cheapie" ontstekingssetjes van Jeanne Davids gekocht op een beurs, 125,- gulden.
Zundapp, past ook op Kreidler zei ze. Klopt! Plug en play, perfect, een trapje en lopen, reed als een speer.
Bobine/CDI ook in één behuizing werd ook wel redelijk heet toen, (eigenlijk is de Kokusan van nu precies een kopie van deze set).
Na een maand, stopte alles er abrupt mee.
Ik dacht, natuurlijk bobine/CDI werd ook zó heet. Dat was duidelijk te zien.
Nieuwe CDI gehaald, niet starten. Spoel doorgemeten, stuk. Ook nieuwe besteld, en weer starten.
Eerste CDI weer even geprobeerd, toch ook stuk.
Gr. Wim.
Enzo
-
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
Re: te koude bougie
heb bij de nieuwe kokusan voor alle zekerheid maar een roodkoperen koelingsplaatje aan gebracht van de ontstekingsspoel naar de grondplaat en in de zijde linkerzijkap vier acht millimeter gaatjes voor extrakoeling als ik aan het toeren benEnzo-tvdzijden schreef: ↑15 mei 2022, 18:56Toch gek met 1 puntje kouder dan een te hete die weg brand dat de boel stuk gaat.kabouter schreef: ↑15 mei 2022, 18:45wimv8 schreef: ↑15 mei 2022, 10:11
Ik gebruik een bougiedop zonder weerstand en een bougie ook zonder weerstand .
Maar waarschijnlijk toch bij de bougie begonnen, NGK-9 bougie is veel te koud, slaat zeer ernstig vet.
bougie is een "R" waarschijnlijk samen met NGK dop ook met weerstand =dubbel weerstand, dit samen met de zeer vette bougie.
Elektronica in de CDI en bobine is gaan bakken waardoor de spoel ook af fikt.
Ik heb dit al eens gehad ergens 20 jaar geleden. Een van de eerste "cheapie" ontstekingssetjes van Jeanne Davids gekocht op een beurs, 125,- gulden.
Zundapp, past ook op Kreidler zei ze. Klopt! Plug en play, perfect, een trapje en lopen, reed als een speer.
Bobine/CDI ook in één behuizing werd ook wel redelijk heet toen, (eigenlijk is de Kokusan van nu precies een kopie van deze set).
Na een maand, stopte alles er abrupt mee.
Ik dacht, natuurlijk bobine/CDI werd ook zó heet. Dat was duidelijk te zien.
Nieuwe CDI gehaald, niet starten. Spoel doorgemeten, stuk. Ook nieuwe besteld, en weer starten.
Eerste CDI weer even geprobeerd, toch ook stuk.
Gr. Wim.
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: te koude bougie
Blij dat ik Bosch rij. Niks geen fratsen en koelgaten.
Gewoon Duitse betrouwbaarheid.
Enzo
Gewoon Duitse betrouwbaarheid.
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: te koude bougie
Mwahh , heb met Bosch ontstekingen ook al genoeg kapot gehad...
Denk aan grondplaten/pulsgever van de 4 polige MHKZ.
Ontstekingsspoelen , condensator , contactpunten waarvan het fiber nokje breekt , etcetera.
Denk aan grondplaten/pulsgever van de 4 polige MHKZ.
Ontstekingsspoelen , condensator , contactpunten waarvan het fiber nokje breekt , etcetera.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: te koude bougie
Ik begin met nieuw spul. Gebruikt is meer risico.
Waar jij mee komt Caspar is mij volkomen onbekend.
Enzo
-
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
Re: te koude bougie
Enzo-tvdzijden schreef: ↑15 mei 2022, 19:21Ik begin met nieuw spul. Gebruikt is meer risico.
Waar jij mee komt Caspar is mij volkomen onbekend.
Enzo
[/qu
Bij ons gaat het nooit hard zat en daar zal het misschien wel aan liggen .
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: te koude bougie
Zou je denken? Ik denk van niet.kabouter schreef: ↑15 mei 2022, 19:41Bij ons gaat het nooit hard zat en daar zal het misschien wel aan liggen .Enzo-tvdzijden schreef: ↑15 mei 2022, 19:21Ik begin met nieuw spul. Gebruikt is meer risico.
Waar jij mee komt Caspar is mij volkomen onbekend.
Enzo
Enzo