veerring

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
kabouter
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

veerring

#1 Bericht door kabouter » 30 nov 2021, 19:23

Ik heb nog nooit geweten dat er een verschil zit in een linkse of rechtse veerring .

gr Paul

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60283
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: veerring

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 nov 2021, 19:28

kabouter schreef: 30 nov 2021, 19:23 Ik heb nog nooit geweten dat er een verschil zit in een linkse of rechtse veerring .

gr Paul
Die heb je nodig bij het vliegwiel en de primair.

Enzo

kabouter
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

Re: veerring

#3 Bericht door kabouter » 30 nov 2021, 19:56

Enzo-tvdzijden schreef: 30 nov 2021, 19:28
kabouter schreef: 30 nov 2021, 19:23 Ik heb nog nooit geweten dat er een verschil zit in een linkse of rechtse veerring .

gr Paul
Die heb je nodig bij het vliegwiel en de primair.

Enzo
Klopt tijdens het in elkaar zetten van het blok las ik op het tandwiel [primaire]eerst de afstandring en de linkse veerring
plaatsen waarna de krukasmoer [ linkse draad ]gemonteerd kan worden , nooit geweten.

Gebruikersavatar
adriline
Berichten: 1392
Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
Locatie: zuid limburg
Gegeven waarderingen: 292 keren
Ontvangen waarderingen: 205 keren

Re: veerring

#4 Bericht door adriline » 01 dec 2021, 07:31

kabouter schreef: 30 nov 2021, 19:56
Enzo-tvdzijden schreef: 30 nov 2021, 19:28
kabouter schreef: 30 nov 2021, 19:23 Ik heb nog nooit geweten dat er een verschil zit in een linkse of rechtse veerring .

gr Paul
Die heb je nodig bij het vliegwiel en de primair.

Enzo
Klopt tijdens het in elkaar zetten van het blok las ik op het tandwiel [primaire]eerst de afstandring en de linkse veerring
plaatsen waarna de krukasmoer [ linkse draad ]gemonteerd kan worden , nooit geweten.
Je bent nooit te oud om te leren
A3

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: veerring

#5 Bericht door buell killer » 01 dec 2021, 07:32

kabouter schreef: 30 nov 2021, 19:23 Ik heb nog nooit geweten dat er een verschil zit in een linkse of rechtse veerring .

gr Paul
Ja voor een linkse of een rechtse moet heb je verschillende veerringen nodig anders loopt de boel los. Zelf een keer mee gemaakt met Italiaanse compressoren hebben alle moeren moeten borgen met loctite kon zo snel niet aan linkse ringen komen

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: veerring

#6 Bericht door kreidler844 » 01 dec 2021, 09:29

kabouter schreef: 30 nov 2021, 19:23 Ik heb nog nooit geweten dat er een verschil zit in een linkse of rechtse veerring .

gr Paul
Ik pak meestal een golfring..

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: veerring

#7 Bericht door Flocke » 01 dec 2021, 10:49

kreidler844 schreef: 01 dec 2021, 09:29
kabouter schreef: 30 nov 2021, 19:23 Ik heb nog nooit geweten dat er een verschil zit in een linkse of rechtse veerring .

gr Paul
Ik pak meestal een golfring..
Du könntest auch eine normale Unterlegscheibe verwenden.

Die Normen für federnde Elemente (Schraubensicherungen) gibt es nicht mehr, wurden zurückgezogen, da die Teile unwirksam sind.
Das kommt daher, weil die Teile einfach nur plattgedrückt werden, sind von daher bzgl. Schraubensicherung sogar eher nachteilig.

In aktuellen Entwicklungen (Fahrzeugindustrie) dürfen die Teile gar nicht mehr eingesetzt werden:
"Federnde Elemente, z. B. nach DIN 127, oder ähnliche ”Maßnahmen” sind an Schraubenverbindungen unzulässig."

Aus Gründen der Originalität verbaue ich die Scheiben aber gemäß Ersatzteilliste auch. :wink:

Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2018-04-13 um 21.30.21.jpg
Bildschirmfoto 2018-04-13 um 21.30.21.jpg (122.74 KiB) 1270 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
kabouter (08 dec 2021, 19:13)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 954
Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 75 keren

Re: veerring

#8 Bericht door wimv8 » 01 dec 2021, 11:19

Veerring gewoon omdraaien als je hem bij linkse schroefdraad gebruikt.
Kartelring ook.
:shock: :shock: :lol:


Gr. Wim.
Deze gebruikers waarderen wimv8 voor dit bericht:
b.bonk (01 dec 2021, 11:29)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: veerring

#9 Bericht door kreidler844 » 01 dec 2021, 12:05

wimv8 schreef: 01 dec 2021, 11:19 Veerring gewoon omdraaien als je hem bij linkse schroefdraad gebruikt.
Kartelring ook.
:shock: :shock: :lol:


Gr. Wim.
Ga dat maar eens uitproberen...... :lol: :lol:
Ma da werk nie.... #-o
Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
adriline (01 dec 2021, 12:09)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: veerring

#10 Bericht door kreidler844 » 01 dec 2021, 12:07

Flocke schreef: 01 dec 2021, 10:49
kreidler844 schreef: 01 dec 2021, 09:29
kabouter schreef: 30 nov 2021, 19:23 Ik heb nog nooit geweten dat er een verschil zit in een linkse of rechtse veerring .

gr Paul
Ik pak meestal een golfring..
Du könntest auch eine normale Unterlegscheibe verwenden.

Die Normen für federnde Elemente (Schraubensicherungen) gibt es nicht mehr, wurden zurückgezogen, da die Teile unwirksam sind.
Das kommt daher, weil die Teile einfach nur plattgedrückt werden, sind von daher bzgl. Schraubensicherung sogar eher nachteilig.

In aktuellen Entwicklungen (Fahrzeugindustrie) dürfen die Teile gar nicht mehr eingesetzt werden:
"Federnde Elemente, z. B. nach DIN 127, oder ähnliche ”Maßnahmen” sind an Schraubenverbindungen unzulässig."

Aus Gründen der Originalität verbaue ich die Scheiben aber gemäß Ersatzteilliste auch. :wink:

Gruß

Carsten




Bildschirmfoto 2018-04-13 um 21.30.21.jpg
Niemals probleme mit gehabt, ich fasse mir immer ein neue und es functioniert sicher.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: veerring

#11 Bericht door Flocke » 01 dec 2021, 12:11

kreidler844 schreef: 01 dec 2021, 12:05
wimv8 schreef: 01 dec 2021, 11:19 Veerring gewoon omdraaien als je hem bij linkse schroefdraad gebruikt.
Kartelring ook.
:shock: :shock: :lol:


Gr. Wim.
Ga dat maar eens uitproberen...... :lol: :lol:
Ma da werk nie.... #-o
Warum auch, das Ding ist doch symmetrisch, also ändert ein Umdrehen nix ... :lol:

Ich hatte mir damals auch die nach DIN 128 für Linksgewinde bestellt, sehen etwas anders aus (Bild 3).

Gruß

Carsten


DV_8_3830687_01_4c_DE_20210618134654.jpg
DV_8_3830687_01_4c_DE_20210618134654.jpg (62.08 KiB) 1232 keer bekeken
din-127-federringe-aufgebogen-a-4-a-8-a-4-s-91834509x200-0-7rlkzDUo-xl.jpg
din-127-federringe-aufgebogen-a-4-a-8-a-4-s-91834509x200-0-7rlkzDUo-xl.jpg (19.36 KiB) 1232 keer bekeken
Federring für Linksgewinde 1.png
Federring für Linksgewinde 1.png (86.48 KiB) 1232 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Flocke op 01 dec 2021, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60283
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: veerring

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 dec 2021, 12:19

wimv8 schreef: 01 dec 2021, 11:19 Veerring gewoon omdraaien als je hem bij linkse schroefdraad gebruikt.
Kartelring ook.
:shock: :shock: :lol:


Gr. Wim.
Dat is niet gewoon [-X

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 513 keren

Re: veerring

#13 Bericht door b.bonk » 01 dec 2021, 12:20

Flocke schreef: 01 dec 2021, 10:49
kreidler844 schreef: 01 dec 2021, 09:29
kabouter schreef: 30 nov 2021, 19:23 Ik heb nog nooit geweten dat er een verschil zit in een linkse of rechtse veerring .

gr Paul
Ik pak meestal een golfring..
Du könntest auch eine normale Unterlegscheibe verwenden.

Die Normen für federnde Elemente (Schraubensicherungen) gibt es nicht mehr, wurden zurückgezogen, da die Teile unwirksam sind.
Das kommt daher, weil die Teile einfach nur plattgedrückt werden, sind von daher bzgl. Schraubensicherung sogar eher nachteilig.

In aktuellen Entwicklungen (Fahrzeugindustrie) dürfen die Teile gar nicht mehr eingesetzt werden:
"Federnde Elemente, z. B. nach DIN 127, oder ähnliche ”Maßnahmen” sind an Schraubenverbindungen unzulässig."

Aus Gründen der Originalität verbaue ich die Scheiben aber gemäß Ersatzteilliste auch. :wink:

Gruß

Carsten



Bildschirmfoto 2018-04-13 um 21.30.21.jpg
dat word een terug roep aktie wietse :roll:
ff pak hem beet 350 ringen vervangen [-o< :lol:

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: veerring

#14 Bericht door Flocke » 01 dec 2021, 12:20

kreidler844 schreef: 01 dec 2021, 12:07
Flocke schreef: 01 dec 2021, 10:49
kreidler844 schreef: 01 dec 2021, 09:29

Ik pak meestal een golfring..
Du könntest auch eine normale Unterlegscheibe verwenden.

Die Normen für federnde Elemente (Schraubensicherungen) gibt es nicht mehr, wurden zurückgezogen, da die Teile unwirksam sind.
Das kommt daher, weil die Teile einfach nur plattgedrückt werden, sind von daher bzgl. Schraubensicherung sogar eher nachteilig.

In aktuellen Entwicklungen (Fahrzeugindustrie) dürfen die Teile gar nicht mehr eingesetzt werden:
"Federnde Elemente, z. B. nach DIN 127, oder ähnliche ”Maßnahmen” sind an Schraubenverbindungen unzulässig."

Aus Gründen der Originalität verbaue ich die Scheiben aber gemäß Ersatzteilliste auch. :wink:

Gruß

Carsten




Bildschirmfoto 2018-04-13 um 21.30.21.jpg
Niemals probleme mit gehabt, ich fasse mir immer ein neue und es functioniert sicher.
Es sollte ja auch keine Probleme machen, aber bringen tun die Teile auch nichts.

Wenn man wirklich einen Sicherungseffekt haben wollte, müßte man Scheiben oder Muttern mit Sperrverzahnung verwenden, sh. auch zuvor gezeigte Tabelle bzw. Bilder.
Ich verdiene unter anderem mit diesen Themen meine Brötchen ...

Gruß

Carsten


Bildquelle: https://www.nord-lock.com/de-de/shop/ke ... gJ7V_D_BwE
nl_dpsp2.png
nl_dpsp2.png (188.59 KiB) 1226 keer bekeken
nl_sp.png
nl_sp.png (290.61 KiB) 1226 keer bekeken

kreidler49
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2008, 10:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: veerring

#15 Bericht door kreidler49 » 01 dec 2021, 12:29

Vliegwiel beschadigd door verkeerde (niet linkse) veerring
De veerring gaat "happen" bij het aandraaien

20211028-WA0001.jpg
20211028-WA0001.jpg (41.49 KiB) 1220 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: veerring

#16 Bericht door Flocke » 01 dec 2021, 12:34

kreidler49 schreef: 01 dec 2021, 12:29 Vliegwiel beschadigd door verkeerde (niet linkse) veerring
De veerring gaat "happen" bij het aandraaien
Ja, das sieht richtig blöd aus ... :shock:

Um es nochmal eindeutig zu sagen:
Mit federnde Elemente ist gemeint: Federringe für Rechts- oder Linksgewinde, Wellscheiben und alles was eine Federwirkung hat, ist alles egal, was man da einsetzt, haben alle keinen Effekt bzgl. Schraubensicherung, aus technischer Sicht kann man da besser eine gewöhnliche Unterlegscheibe verwenden.

Nichts anderes besagt oben gezeigte Tabelle.
Also nix mit Rückrufaktion wegen Wellscheibe statt Federring für Linksgewinde ... :lol:

Gruß

Carsten

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: veerring

#17 Bericht door buell killer » 01 dec 2021, 13:32

kreidler49 schreef: 01 dec 2021, 12:29 Vliegwiel beschadigd door verkeerde (niet linkse) veerring
De veerring gaat "happen" bij het aandraaien


20211028-WA0001.jpg
dat klopt, dit is een veerring voor rechtse moer, gaat zelfs open staan bij links aandraaien

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: veerring

#18 Bericht door Caspar » 01 dec 2021, 13:54

Ik gebruik op het werk uitsluitend Nordlock borgringen in de koelcompressoren , enigste goede oplossing.
Nadeel : éénmalig gebruik.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: veerring

#19 Bericht door kreidler844 » 01 dec 2021, 13:56

Caspar schreef: 01 dec 2021, 13:54 Ik gebruik op het werk uitsluitend Nordlock borgringen in de koelcompressoren , enigste goede oplossing.
Nadeel : éénmalig gebruik.
Nordlock is bij mijn weten alleen voor rechtse schroefdraad.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: veerring

#20 Bericht door kreidler844 » 01 dec 2021, 13:57

Overigens kan een prmair tandwiel nooit loslopen bij Kreidler omdat hij zichzelf door de linkse draad altijd vast trekt.. :wink:

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: veerring

#21 Bericht door Flocke » 01 dec 2021, 14:02

kreidler844 schreef: 01 dec 2021, 13:57 Overigens kan een prmair tandwiel nooit loslopen bij Kreidler omdat hij zichzelf door de linkse draad altijd vast trekt.. :wink:
Wichtig ist, dass der Konus beidseitig (Welle/Nabe) in Ordnung und bei der Montage sauber und fettfrei ist, auch auf der Primärseite.
Dann wird die Mutter eigentlich gar nicht mehr benötigt, denn dann hält die Verkeilung schon von sich her.

Gruß

Carsten

kabouter
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

Re: veerring

#22 Bericht door kabouter » 01 dec 2021, 19:00

kreidler844 schreef: 01 dec 2021, 09:29
kabouter schreef: 30 nov 2021, 19:23 Ik heb nog nooit geweten dat er een verschil zit in een linkse of rechtse veerring .

gr Paul
Ik pak meestal een golfring..
Dat kan ook dan heb je geen last van links of rechts

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2580
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

Re: veerring

#23 Bericht door vlatro » 01 dec 2021, 19:01

De DIN128 (gewelfde ring) is geen linkse veerring. Deze is gewoon geschikt voor zowel linkse als rechtse draad, net als gegolfde ringen (vb. DIN137).

Code: Selecteer alles

DIN 128 B Waved Spring Lock Washers can be used with right- and left-hand threaded fasteners because they are non-helical in design.
DIN127 is inderdaad ongeschikt voor linkse draad. En mag vb. Ook niet in combinatie met een vlakke sluitring

Code: Selecteer alles

Split washer is a left-hand helix and allows the thread to be tightened in a right-hand direction only, i.e. a clockwise direction. When a left-hand turning motion is applied, the raised edge bites into the underside of the bolt or nut and the part that it is bolted to, thus resisting turning. Therefore, spring washers are ineffective on left-hand threads and hardened surfaces. Also, they are not to be used in conjunction with a flat washer under the spring washer, as this isolates the spring washer from biting into the component that will resist turning. Where a flat washer is required to span a large hole in a component, a nyloc nut (nylon insert) must be used.
Je zou dus in principe al je DIN127 ringen kunnen vervangen door DIN128.

Ik vermoed dat Kreidler op andere plaatsen koos voor DIN127, gewoon omdat die couranter en goedkoper waren/zijn.

Zoals Carsten al schreef zijn bovengenoemde ringen eigenlijk geen van allemaal geschikt om bouten en moeren te borgen.

Code: Selecteer alles

DIN 6796 is the only DIN standard for locking washers which is still valid. All other DIN standards have already been withdrawn a long time ago. Tests have shown that these products are ineffective in combination with screws or bolts of property class 8.8 or higher. 


Laatst gewijzigd door vlatro op 01 dec 2021, 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.

kabouter
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

Re: veerring

#24 Bericht door kabouter » 01 dec 2021, 19:05

wimv8 schreef: 01 dec 2021, 11:19 Veerring gewoon omdraaien als je hem bij linkse schroefdraad gebruikt.
Kartelring ook.
:shock: :shock: :lol:


Gr. Wim.
Dat werkt niet

kabouter
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

Re: veerring

#25 Bericht door kabouter » 01 dec 2021, 19:11

kabouter schreef: 01 dec 2021, 19:00
kreidler844 schreef: 01 dec 2021, 09:29
kabouter schreef: 30 nov 2021, 19:23 Ik heb nog nooit geweten dat er een verschil zit in een linkse of rechtse veerring .

gr Paul
Ik pak meestal een golfring..
Dat kan ook dan heb je geen last van links of rechts
Maar in feite wordt het vliegwiel en primare tand toch op het conische gedeelte vast getrokken .

Plaats reactie