5 bak vroeg indirect overbrenging

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

5 bak vroeg indirect overbrenging

#1 Bericht door jeroensprint » 23 nov 2021, 11:17

Een hier al redelijk uitgekauwd onderwerp, overbrengingen, maar toch nog een vraag kunnen vinden.

Mijn versnellingsset is een vroege 5 indirect. Die heeft standaard de korte 5 en de 3/4/5 wat dichter bij elkaar wat ik prima vind.
Ik heb een lange één aangeschaft maar nu is de twee bij zo'n bak wat korter dus het gat tussen 2 en 3 is wat groter dan bij de latere 5 bakken.
Het grotere gat tussen 2 en 3 is de standaard overbrenging voor zo'n bak en de iets kortere twee is in een korte bocht ook niet verkeerd qua opakken lijkt me.

Nu de vraag, kan iemand inschatten hoe dit voor normaal straatgebruik zal gaan rijden? Ik heb 10.000en km's Kreidler ervaring maar tot nu toe alleen met een 4 bak.
Merk ik in de praktijk wat van dit grotere gat tussen 2 en 3 t.o.v. de rest? Toerental en kettingtandwiel overbrenging zijn hier fictief gekozen om de stappen in km's weer te geven

Jeroen
5bak.png
5bak.png (82.49 KiB) 578 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: 5 bak vroeg indirect overbrenging

#2 Bericht door nozems » 23 nov 2021, 11:42

Nou als je voor straat gebruik je je al zorgen moet maken of hij die versnellingen wel goed oppakt moet je je afvragen of je niet met een te heftig getund setje rijdt…

Normaal is alleen de overgang van 4 naar 5 een probleem bij een standaard rs als je meer dan 1m80 lang en 85kg zwaar bent…

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5509
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: 5 bak vroeg indirect overbrenging

#3 Bericht door kreidler844 » 23 nov 2021, 12:11

jeroensprint schreef: 23 nov 2021, 11:17 Een hier al redelijk uitgekauwd onderwerp, overbrengingen, maar toch nog een vraag kunnen vinden.

Mijn versnellingsset is een vroege 5 indirect. Die heeft standaard de korte 5 en de 3/4/5 wat dichter bij elkaar wat ik prima vind.
Ik heb een lange één aangeschaft maar nu is de twee bij zo'n bak wat korter dus het gat tussen 2 en 3 is wat groter dan bij de latere 5 bakken.
Het grotere gat tussen 2 en 3 is de standaard overbrenging voor zo'n bak en de iets kortere twee is in een korte bocht ook niet verkeerd qua opakken lijkt me.

Nu de vraag, kan iemand inschatten hoe dit voor normaal straatgebruik zal gaan rijden? Ik heb 10.000en km's Kreidler ervaring maar tot nu toe alleen met een 4 bak.
Merk ik in de praktijk wat van dit grotere gat tussen 2 en 3 t.o.v. de rest? Toerental en kettingtandwiel overbrenging zijn hier fictief gekozen om de stappen in km's weer te geven

Jeroen

5bak.png
heb je de nummers van de tandwielen in de bak? de 2 is lang hetzelfde gebleven dus dat de 2 wat korter is dat is een uitzondering. 15-66-02 en de 15-66-22 2,10(15-66-12 is heel kort gebruikt 41t)
is overigens 1 op 1 uitwisselbaar

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 5 bak vroeg indirect overbrenging

#4 Bericht door jeroensprint » 23 nov 2021, 19:11

kreidler844 schreef: 23 nov 2021, 12:11
heb je de nummers van de tandwielen in de bak? de 2 is lang hetzelfde gebleven dus dat de 2 wat korter is dat is een uitzondering. 15-66-02 en de 15-66-22 2,10(15-66-12 is heel kort gebruikt 41t)
is overigens 1 op 1 uitwisselbaar
40 seconden tellen maakt dit hele topic ineens zinloos.. 40:19.

Volgens de boeken en tabellen zou het een 41T moeten zijn.

De huidige status na wat telwerk en ik vind het prima:
5bak(2).png
5bak(2).png (76.42 KiB) 456 keer bekeken

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: 5 bak vroeg indirect overbrenging

#5 Bericht door b.bonk » 23 nov 2021, 19:28

snap hier weer niks van.
3.4.5 is goed.
1 aangepast.
en de vraag is , hoe rijd het op de straat tussen 2 en 3.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 954
Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 75 keren

Re: 5 bak vroeg indirect overbrenging

#6 Bericht door wimv8 » 23 nov 2021, 19:29

jeroensprint schreef: 23 nov 2021, 19:11


40 seconden tellen maakt dit hele topic ineens zinloos..

Wow, jij bent echt helemaal tel-koekoek.

Haha.

Gr. Wim.

kabouter
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

Re: 5 bak vroeg indirect overbrenging

#7 Bericht door kabouter » 23 nov 2021, 20:15

b.bonk schreef: 23 nov 2021, 19:28 snap hier weer niks van.
3.4.5 is goed.
1 aangepast.
en de vraag is , hoe rijd het op de straat tussen 2 en 3.
Heel snel :rs :rs :rs :rs :rs :rs

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5509
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: 5 bak vroeg indirect overbrenging

#8 Bericht door kreidler844 » 23 nov 2021, 22:09

Die 41 tands is heel slecht van kwaliteit dus meestal al vervangen door de 40t en bovendien 40 past beter bij jouw eerste versnelling.
Lijkt mij een prima bak, gaat je denk ik wel bevallen.

Plaats reactie