Een hier al redelijk uitgekauwd onderwerp, overbrengingen, maar toch nog een vraag kunnen vinden.
Mijn versnellingsset is een vroege 5 indirect. Die heeft standaard de korte 5 en de 3/4/5 wat dichter bij elkaar wat ik prima vind.
Ik heb een lange één aangeschaft maar nu is de twee bij zo'n bak wat korter dus het gat tussen 2 en 3 is wat groter dan bij de latere 5 bakken.
Het grotere gat tussen 2 en 3 is de standaard overbrenging voor zo'n bak en de iets kortere twee is in een korte bocht ook niet verkeerd qua opakken lijkt me.
Nu de vraag, kan iemand inschatten hoe dit voor normaal straatgebruik zal gaan rijden? Ik heb 10.000en km's Kreidler ervaring maar tot nu toe alleen met een 4 bak.
Merk ik in de praktijk wat van dit grotere gat tussen 2 en 3 t.o.v. de rest? Toerental en kettingtandwiel overbrenging zijn hier fictief gekozen om de stappen in km's weer te geven
Jeroen
5 bak vroeg indirect overbrenging
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 54 keren
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: 5 bak vroeg indirect overbrenging
Nou als je voor straat gebruik je je al zorgen moet maken of hij die versnellingen wel goed oppakt moet je je afvragen of je niet met een te heftig getund setje rijdt…
Normaal is alleen de overgang van 4 naar 5 een probleem bij een standaard rs als je meer dan 1m80 lang en 85kg zwaar bent…
Normaal is alleen de overgang van 4 naar 5 een probleem bij een standaard rs als je meer dan 1m80 lang en 85kg zwaar bent…
- kreidler844
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: 5 bak vroeg indirect overbrenging
heb je de nummers van de tandwielen in de bak? de 2 is lang hetzelfde gebleven dus dat de 2 wat korter is dat is een uitzondering. 15-66-02 en de 15-66-22 2,10(15-66-12 is heel kort gebruikt 41t)jeroensprint schreef: ↑23 nov 2021, 11:17 Een hier al redelijk uitgekauwd onderwerp, overbrengingen, maar toch nog een vraag kunnen vinden.
Mijn versnellingsset is een vroege 5 indirect. Die heeft standaard de korte 5 en de 3/4/5 wat dichter bij elkaar wat ik prima vind.
Ik heb een lange één aangeschaft maar nu is de twee bij zo'n bak wat korter dus het gat tussen 2 en 3 is wat groter dan bij de latere 5 bakken.
Het grotere gat tussen 2 en 3 is de standaard overbrenging voor zo'n bak en de iets kortere twee is in een korte bocht ook niet verkeerd qua opakken lijkt me.
Nu de vraag, kan iemand inschatten hoe dit voor normaal straatgebruik zal gaan rijden? Ik heb 10.000en km's Kreidler ervaring maar tot nu toe alleen met een 4 bak.
Merk ik in de praktijk wat van dit grotere gat tussen 2 en 3 t.o.v. de rest? Toerental en kettingtandwiel overbrenging zijn hier fictief gekozen om de stappen in km's weer te geven
Jeroen
5bak.png
is overigens 1 op 1 uitwisselbaar
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 54 keren
Re: 5 bak vroeg indirect overbrenging
40 seconden tellen maakt dit hele topic ineens zinloos.. 40:19.kreidler844 schreef: ↑23 nov 2021, 12:11
heb je de nummers van de tandwielen in de bak? de 2 is lang hetzelfde gebleven dus dat de 2 wat korter is dat is een uitzondering. 15-66-02 en de 15-66-22 2,10(15-66-12 is heel kort gebruikt 41t)
is overigens 1 op 1 uitwisselbaar
Volgens de boeken en tabellen zou het een 41T moeten zijn.
De huidige status na wat telwerk en ik vind het prima:
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
-
- Berichten: 795
- Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
- Locatie: vrije wereld
- Gegeven waarderingen: 76 keren
- Ontvangen waarderingen: 51 keren
- kreidler844
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: 5 bak vroeg indirect overbrenging
Die 41 tands is heel slecht van kwaliteit dus meestal al vervangen door de 40t en bovendien 40 past beter bij jouw eerste versnelling.
Lijkt mij een prima bak, gaat je denk ik wel bevallen.
Lijkt mij een prima bak, gaat je denk ik wel bevallen.