Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
p.peters
Berichten: 779
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#1 Bericht door p.peters » 12 nov 2021, 14:37

Heren,

Ik heb even een vraag, vandaag na het bezoek aan een zakelijke relatie van mij, via hem kwam ik in contact met iemand die een gereviseerd super 4 Kickstart blok uit 1961 en een gereviseerde indirecte 3 bak te koop had.

Nu is mijn vraag aan jullie hoe zeldzaam zijn de super 4 blokken uit 1961 en past deze in het frame van een buffeltank met voetsteunen uit 1968???
Zoja wat mag zoiets kosten? foto's heb ik niet gemaakt de blokken zien er perfect ze zijn gereviseerd door een gerenomeerd bedrijf met vele jaren ervaring met Kreidler.

voor ik het vergeet wat is ongeveer de waarde van een gereviseerd 3 bak indirect blok incl. schakelmechanisme en pook.

Deze man wist voor mij ook nog een adres van iemand die een New Old stock 2,0pk cilinder incl. Mahle zuiger op de plank had liggen welke weg mag naar een liefhebber :wink: Ik ga hem vanavond bellen.

grt, Patrick
Laatst gewijzigd door p.peters op 12 nov 2021, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2580
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#2 Bericht door vlatro » 12 nov 2021, 14:44

Ik kan je niet helpen met de prijzen, maar misschien nog even vermelden of het om trappers of kickstart gaat. Daar zit best veel verschil op qua prijs.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5509
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#3 Bericht door kreidler844 » 12 nov 2021, 15:39

Super-4 blok is in mijn ogen niet bijzonder duur of zeldzaam.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 nov 2021, 16:04

Of je nu een 6-bak of een Super 4 blok
onder je Kreidler hangt maakt niks uit. past allemaal aan het frame.

Belangrijker is of het schakelmechanisme erbij zit. Dat kan afwijkend zijn met de latere modellen. Pas topic over geweest !

viewtopic.php?f=4&t=49736&start=25

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5509
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#5 Bericht door kreidler844 » 12 nov 2021, 16:52

Enzo-tvdzijden schreef: 12 nov 2021, 16:04 Of je nu een 6-bak of een Super 4 blok
onder je Kreidler hangt maakt niks uit. past allemaal aan het frame.

Belangrijker is of het schakelmechanisme erbij zit. Dat kan afwijkend zijn met de latere modellen. Pas topic over geweest !

viewtopic.php?f=4&t=49736&start=25

Enzo
Schakelmechanisme maakt een indirect blok vaak duur inderdaad, de diversiteit van de 4 gang Eitank blokken inwendig en uitwendig is wel groot.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 nov 2021, 18:36

Ik weet het. Met name de afwijkende wals.

Ik heb ook nog een kale bak liggen

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5509
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#7 Bericht door kreidler844 » 12 nov 2021, 20:06

Halve maan met grove vertanding, fijne vertanding, bredere 4e versnellingstandwiel, sommige hebben de middelste carterpakking van een 3-bak, andere van een 4/5-bak, wals is ook een dingetje inderdaad, vorken..

p.peters
Berichten: 779
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#8 Bericht door p.peters » 12 nov 2021, 20:21

Thx voor de info, het blok is geheel compleet incl.het complete buitenschakel systeem en schakelpook dus dat is mooi.

Wat mag zo’n blok volgens jullie kosten ik heb namelijk geen idee wat redelijk is dat zelfde geldt voor de driebak indirect.

Als het tot een deal komt maak ik de naam van de verkoper/ reviseer bekend. =P~

Zijn deze blokken beter of slechter dan bijvoorbeeld het 3 hand blok wat onder mijn Zwitserse buffel uit 1968 zit?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#9 Bericht door Caspar » 12 nov 2021, 21:49

Een Super4 blok kan ik geen prijskaartje aan hangen.
Maar een 3 voetbak is relatief betaalbaar.
Ik zag laatst een gereviseerd exemplaar voor €225,-
Een 3 bak met kickstart kost iets meer.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 nov 2021, 22:33

Caspar schreef: 12 nov 2021, 21:49 Een Super4 blok kan ik geen prijskaartje aan hangen.
Maar een 3 voetbak is relatief betaalbaar.
Ik zag laatst een gereviseerd exemplaar voor €225,-
Een 3 bak met kickstart kost iets meer.
ach ja tikt lekker aan hoor zit zo op 200 euro materiaal.
60 euro drijfstang
60 euro lagers
25 euro keerringen
27 euro koppelingsplaten
20 euro koppelingas
10 euro aan klein materiaal
5 euro versnellingsbakolie
dan zou de aanschaf blokje en arbeid 25 euro kosten [-X

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#11 Bericht door Henk 3bakvoet » 13 nov 2021, 04:39

Dag Patrick,

Dat type blok 1961-62 past in een buffelframe zonder problemen, en ja ze zijn zeldzaam ten opzichte van de spijkerbakken na 1972
Echter, het monteren van een buffel beenscherm kan een probleem worden i.v.m. de bevestiging beugel die aan het blok komt.
wat is ongeveer de waarde van een gereviseerd 3 bak indirect blok incl. schakelmechanisme en pook.
Dit hangt af van het door jou benoemde (gereviseerd door een gerenommeerd bedrijf).
En aan wie je dit vraagt, ik zelf zal meer over hebben voor een perfect gereviseerde 3bak als een RMC Cowboy die liever terug schakelt met zijn 4 of 5bak met een beetje tegenwind.

Een paar lagertjes er in drukken, keringen plus 2 pakkingen vervangen incl. een lik vloeibare smurrie is geen revisie.

De Mist die je optrekt met "gereviseerd door een gerenommeerd bedrijf" kan ik minder waarderen, noem de naam :D
Dan beginnen wij te blaffen, en misschien ook wel te bijten :lol:

p.peters
Berichten: 779
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#12 Bericht door p.peters » 13 nov 2021, 06:50

Beste Henk,

Daar heb je een punt 😉
Dit blok is gereviseerd door en wordt verkocht door Paul Hendriks! En ik hoor jullie al denken dat kan niet Paul is gesloten etc. Die zakelijke relatie van mij is stom toeval bevriend met Paul dat heeft een deur geopend.

De deal met de originele nieuwe Mahle cilinder is gesloten. Nu nog een keuze maken voor een blok! Mijn gevoel was wat Henk al aan gaf een goed gereviseerde 3bak is goed genoeg voor onder mijn buffel. Deze is nu een handgeschakelde 3 bak die ik mogelijk ga wisselen voor een 3 bak voet en ja ook de bediening die heb ik al. Een Super 4 vond ik ook wel wat... Henk heeft me aan het denken gezet.

Ik zal Paul eens vragen wat wijsheid is onder een buffel, Ps is een kickstart blok beide. Ik heb geen idee van gereviseerde blok prijzen vandaar mijn vraag.

@all Paul is gesloten en niet telefonisch bereikbaar.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 nov 2021, 06:57

p.peters schreef: 13 nov 2021, 06:50
Ik zal Paul eens vragen wat wijsheid is onder een buffel, Ps is een kickstart blok beide. Ik heb geen idee van gereviseerde blok prijzen vandaar mijn vraag.

@all Paul is gesloten en niet telefonisch bereikbaar.
Ik heb je al een ruwe offerte gegeven van revisie onderdelen. Kan toch nu niet zo moeilijk meer zijn.

En Paul is voor heel veel oude contacten ( klanten) gewoon bereikbaar. Idd niet voor Jan en alleman. Maar dat is al jarenlang.

Op MP ook Super 4 te koop https://link.marktplaats.nl/m1745959201 ... nt=app_ios

Enzo

p.peters
Berichten: 779
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#14 Bericht door p.peters » 13 nov 2021, 08:48

Tja Enzo, dat klopt heb inmiddels ook de prijs in mijn mailbox zitten van de 3 en 4 bak.

Ik heb zojuist besloten om met het advies van Henk mee te gaan, ik heb gekozen voor de 3 bak voet geschakeld.

Zodra de cilinder gereed is, deze wordt even iets bewerkt tot 4,2 pk.
Dat gaat mij jaren rijplezier brengen 😉👍

Ik ben blij dat ik Paul nu bereiken kan voor originele onderdelen.

Grt Patrick

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#15 Bericht door Andy » 13 nov 2021, 09:33

Zo'n 4bak super kan ook heel mooi rijden, heeft de zware krukas, 5plaats kopp. en mooie versnelling verhoudingen. Maar er is altijd een maar. Moet wel goed gereviseerd zijn anders kun je schakel problemen hebben/krijgen.

Andy,

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#16 Bericht door Caspar » 13 nov 2021, 12:37

Revisie van Paul Hendriks heb ik wel vertrouwen in

p.peters
Berichten: 779
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#17 Bericht door p.peters » 13 nov 2021, 19:25

Precies dat Casper, Paul heeft zich de afgelopen 40 jaar wel bewezen Dat behoeft geen verdere uitleg.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#18 Bericht door Henk 3bakvoet » 14 nov 2021, 10:26

Ik heb zojuist besloten om met het advies van Henk mee te gaan, ik heb gekozen voor de 3 bak voet geschakeld.
Patrick,
Deze keuze doe je goed, een driebak, één van de fijnst rijdende kreidler blokken.
Ik heb meerdere gereviseerde blokken mogen beluisteren van Paul Hendriks, hoe hij het voor elkaar krijgt weet ik niet, die liepen stuk voor stuk boterzacht of zijdenzacht zo als ze waren af fabriek.
Natuurlijk is een 4 bak indirect/direct ook een optie waarvan de meerwaarde qua rijplezier mij volledig ontgaat.

Jammer alleen dat je een NOS 2pk laat transformeren naar een 4.2 pk, alleen daarmee ben je er nog niet.
Ga eerst eens rijden met de NOS 2 pk en 10mm Bing, met deze setup kwam mijn tempobeul zelf in de Eifel uit de voeten. :mrgreen:
In ons polderlandschap en zeker in de stad en buitenwegen met een miljoen stoplichten voldoet een 2 pk uitstekend.

Daarbij als je een analyse los laat op een toertocht en kijkt naar de gemiddelde snelheid van een brommer ben je knetter als je het besef hebt dat snelweg kilometers alleen weggelegd is voor Motor kentekens.
Bijlagen
Noord Hollandse Eitank Toer.png
Noord Hollandse Eitank Toer.png (253.33 KiB) 1604 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#19 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 nov 2021, 10:42

Je cilinder kan 4,2 pk zijn maar zegt helemaal niks al je niet de juiste uitlaat en carburateur hebt.

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
nozems (15 nov 2021, 09:23)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#20 Bericht door Henk 3bakvoet » 14 nov 2021, 11:42

Enzo-tvdzijden schreef: 14 nov 2021, 10:42 Je cilinder kan 4,2 pk zijn maar zegt helemaal niks al je niet de juiste uitlaat en carburateur hebt.

Enzo
Dat zeg ik.
Jammer alleen dat je een NOS 2pk laat transformeren naar een 4.2 pk, alleen daarmee ben je er nog niet.
Aanvulling op Enzo.
spruitstuk, luchtkoker met ori zeef, voor en achter, tandwiel incl. ketting, gaskabel, pakkingen.
Geen 4.2 uitlaat? een doos met ori bing sproeiers en gezinsverpakking paracetamol.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#21 Bericht door Henk 3bakvoet » 14 nov 2021, 11:52

nog even een nabrander. En cilinderkop :mrgreen:

p.peters
Berichten: 779
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#22 Bericht door p.peters » 14 nov 2021, 21:50

Heren ik snap jullie reactie😉 Deze cilinder komt op mijn rm supercockpit uit 1976 mijn huidige cilinder is versleten en heeft schade aan de uitlaat ophanging is een stukje uit en draadeind is los ook de wand is slecht . De cilinder is schijnbaar ooit gelast of op een andere manier gerepareerd De huidige cilinder is een 2,9 welke getuned is door Dick Baan naar 4,2 pk ook de kop is door Dick aangepast dat is inmiddels jaren geleden.

Ik rij met een redelijk verse 14 mm Origineel Bing met bijbehorend spruitstuk is is nu 4 jaar oud. Er zit een naadloze 2 delige 28 mm demper en bocht onder. Tandwiel verhouding 12- 36 hij loopt 60 km met veel trekkracht onderin , er zit powerbox p10 in met een Goldspark ontsteking van Kreidlerparts. Afgelopen zomer hier in de buurt door Berg en Dal, de 7 heuvelen weg maar ook bij Arnhem over de Postbank geweest steil en heuvelachtig en veel vals plat das allemaal geen probleem met deze setup vandaar mijn keuze. Snelheid heb ik niet zoveel mee, ik zoek trekkracht op advies van Dick ben ik ooit bij 4,2 pk gekomen voor de rm uit 76. Op mijn buffel uit 1968 zit een 4,2 pk geforceerde cilinder dat rijd heerlijk

De driebak komt onder de buffel van mijn pa ( ivm gewricht probleem in de hand) waardoor met de handschakelen niet langer een optie is, zijn huidige 4,2 pk geforceerde cilinder bijbehorende kop en 14 mm Bing zet ik over op de 3 bak voetgeschakeld.

Ik ben het met jou eens Henk bij een toertocht is de gemiddelde snelheid inderdaad niet veel hoger dan 52 km. Die snelheid is af en toe leuk bij mooi weer hier over de dijken heen als ik alleen ben. Ga ik met het vrienden toerteam weg ligt de snelheid op lange ritten iets hoger rond de 57km. Ik ben de langzaamste vd groep 😉 ik wil beslist niet harder.

Mijn Kreidler staat al sinds mei van dit jaar stil de reden hiervan staat in een ander topic. Gezien deze cilinder op mijn pad kwam en snel geleverd kan worden heb ik voor deze optie gekozen in afwachting van…

p.peters
Berichten: 779
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#23 Bericht door p.peters » 23 dec 2021, 12:22

Heren,

Even een vraag tussendoor ik heb een voorspatbord van het merk Paioli gekocht volgens de verkoper voor oa een Kreidler RS zegt dit merk jullie wat? Je kunt aan de voor en achterkant zien dat dit niet origineel is.

Ik wens jullie prettige feestdagen veel geluk gezondheid en veilige kilometers toe in 2022.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#24 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 dec 2021, 12:24

p.peters schreef: 23 dec 2021, 12:22 Heren,

Even een vraag tussendoor ik heb een voorspatbord van het merk Paioli gekocht volgens de verkoper voor oa een Kreidler RS zegt dit merk jullie wat? Je kunt aan de voor en achterkant zien dat dit niet origineel is.

Ik wens jullie prettige feestdagen veel geluk gezondheid en veilige kilometers toe in 2022.
Merk zeker. Maken meer motorfiets gerelateerde producten. Demping het meest in bedreven.


Enzo

p.peters
Berichten: 779
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Super 4 gereviseerd motorblok zeldzaam?

#25 Bericht door p.peters » 02 jan 2022, 22:47

Even een andere vraag, de busjes van de achterbrug van mijn buffel zijn versleten, deze wil ik gaan vervangen door bussen uit het assortiment van BMP, deze moeten geruimd worden hiervoor wil ik een verstelbare ruimer van hbm bestellen, mijn vraag aan jullie welke maat kan ik het beste bestellen? Ik lees dat vele dit doen met 14 mm op de site van bmp lees ik dat er gebruik gemaakt wordt van een verstelbare ruimer vandaar mijn vraag welke maat?

Plaats reactie