Hallo allemaal,
Ik zit te twijfelen of ik een hogedruk kop zal nemen op mijn standaard 2pk (15.13.91) cilinder op mijn TRS uit '71.
Zou ik er extra trekkracht uit kunnen halen en misschien ook nog iets topsnelheid?
En kan door de hogere compressie je blok eerder kapot gaan / slijten? Of is de extra slijtage minimaal? Op het moment loopt hij 50 a 53 km/h met tandwielverhouding 14/36.
Zou iemand hier iets meer informatie over kunnen geven, wel of niet aan te raden, zo wel welke kop moet ik dan hebben.
groet,
Stan
Hogedruk kop voor cilinder 15.13.91
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Hogedruk kop voor cilinder 15.13.91
Van een hoge druk kop alleen gaat hij niet harder lopen.
ik vind jou spec’s niet verkeerd.
Loopt hij niet beter met 13 tands voor.
En heb je de zuiger/cilinder slijtage al gemeten ?
Enzo
ik vind jou spec’s niet verkeerd.
Loopt hij niet beter met 13 tands voor.
En heb je de zuiger/cilinder slijtage al gemeten ?
Enzo
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 24 jan 2021, 14:05
- Locatie: Twente
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Hogedruk kop voor cilinder 15.13.91
zuiger / cilinder slijtage zal minimaal zijn, heb dit voorjaar een nieuwe cilinder met nieuwe wand opgehaald bij Wietze, 13 tands heb ik nog niet geprobeerd na het finetunen van het afstellen. Maar zal hij dan nog dezelfde top hebben met 13tands?
Stan
Stan
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Hogedruk kop voor cilinder 15.13.91
Domme vraag misschien: waarom heb je bij Wietse niet meteen je wensen kenbaar gemaakt ?
Dan had je nu fluitend rond gereden...
Effe terug: met een hoge druk kop heb je wat meer koppel. Maar het gaat niet echt harder.
En ja , je big-end lager krijgt door de verhoogde compressie iets meer te verduren.
Maar als je setup in orde is , kan het geen kwaad.
Een 14/36 tandwiel verhouding is vrij zwaar voor een 2pk setup.
Tenzij je nog 1,60m en 50kg bent.
Dan had je nu fluitend rond gereden...
Effe terug: met een hoge druk kop heb je wat meer koppel. Maar het gaat niet echt harder.
En ja , je big-end lager krijgt door de verhoogde compressie iets meer te verduren.
Maar als je setup in orde is , kan het geen kwaad.
Een 14/36 tandwiel verhouding is vrij zwaar voor een 2pk setup.
Tenzij je nog 1,60m en 50kg bent.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 24 jan 2021, 14:05
- Locatie: Twente
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Hogedruk kop voor cilinder 15.13.91
Ik wilde graag de brommer zo veel mogelijk origineel houden vandaar de 2pk cilinder.
Maar als ik extra koppel kan krijgen doe ik het graag.
Ook zou ik nu nog weer even tandwiel 13 voor proberen, ik ben 1.94 en 82Kg.
Welk nummer heeft de bijpassende hogedrukkop, dan denk ik er nog ff over na
Bedankt Caspar en theirry!
Stan
Maar als ik extra koppel kan krijgen doe ik het graag.
Ook zou ik nu nog weer even tandwiel 13 voor proberen, ik ben 1.94 en 82Kg.
Welk nummer heeft de bijpassende hogedrukkop, dan denk ik er nog ff over na
Bedankt Caspar en theirry!
Stan
- LVS
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Hogedruk kop voor cilinder 15.13.91
Als eerste moet je de cilinder lengte opmeten.
Ik heb hier 5 cilinders uit de kast gehaald, en meet daar 70 mm - tot 70.20 mm
Dat is ruim 2 mm te hoog,
Normaal draai ik die af naar 68 mm--- ( soms nog iets korter)
Dan krijg je 2.5 cc minder verbrandingsruimte
Dit heeft veel meer zin, dan een hoge druk kop,
Die is maar een paar tiende cc kleiner,
Dus eerst meten.
**
Ik heb hier 5 cilinders uit de kast gehaald, en meet daar 70 mm - tot 70.20 mm
Dat is ruim 2 mm te hoog,
Normaal draai ik die af naar 68 mm--- ( soms nog iets korter)
Dan krijg je 2.5 cc minder verbrandingsruimte
Dit heeft veel meer zin, dan een hoge druk kop,
Die is maar een paar tiende cc kleiner,
Dus eerst meten.
**